Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 18:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Digital eller analog signalføring? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig at være i den situation hvor jeg kan kalde mig ejer af en dedikeret cd-afspiller. Så hvor jeg før hørte musik på min NAD dvd afspiller høres skiverne nu på Min NAD C521BEE afspiller. Mit spørgsmål er så nu hvilken signalvej der er bedst.

1. at køre signalet fra cd-spiller til reciever (som er en Nad t773) digitalt. Med et godt coax kabel. Hertil skal siges at forstærker og cd afspiller er fra samme årgang, og at ad/da converterne nok dermed er af nogenlunde samme kvalitet.

2. at køre signalet rent analogt, med gode kabler?

 

Er der nogen input til dette spørgsmål, så på forhånd mange tak

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kørt en HTPC i et stykke tid, med gode analoge kabler, over en længde på 15 meter fra computer til forstærkere. Der er klar forskel på gode og dårlige kabler her naturligvis, men grundet den lange afstand og antallet af kabler 4 gange 2 kanaler, faldt valget på nogle toslink til ca 300,- stykket og et supra til front, da disse også skulle køre ren musik. Det skal siges at lydkortet er et Omega Claro, med 192/24 burr-brown. Nu kommer min pointe så: Da jeg for nylig fik en denon 3805 som jeg bruger som forforstærker til mine 7 kanaler Rotel effekt (5 + 2) ville jeg lige prøve at checke om det var forbindelse gennem spdif - jeg tænkte at det kunne jeg gøre med en samplingfrekvens på 44.1 indtil jeg fik et ordentlig coax kabel i de 15 meters længde. Jeg testede bare lige for ved at samle et kabel bestående af et snotbilligt 1 meter composite kabel jeg klippede over og splejsede i fri luft med 15 meter discount antennekabel, da begge dele består af skærmede 75 Ohms dele. Jeg SKREG af grin da signaler (PCM 2 kanaler) bliver transporteret fejlfrit ved alle samplingkvaliteter op til og med 192/24 også både DTS og DD skal det tilføjes. Den ene splejsning ligger i fri luft ca 20 cm fra min tændte computer - og ingen fejl eller nogen form for jitter kan høres. Signal/støj forhold er sådan at jeg ikke kan høre noget som helst støj før jeg skruer mere end svag susen, når jeg uden signal ksruer ca 10dB højere op end det niveau, der alligevel ville have været øresønderrivende - havde der været et signal. Og ca bedre 10 dB bedre end ved nogen af de analoge indgange. Når dette kan lade sig gøre ser jeg ingen grund til at give en formue for et coax kabel, men det kan jo skyldes rigtige gode fejlkorrektionsegenskaber hos min receivers digitale kredsløbe. I forhold til supra kablet er der en lidt bedre dynamik og opløsthed ved mit "hjemmefuskede" coax kabel. Det er naturligvis ikke holdbart i længden, jeg køber naturligvis et ordentligt, så jeg ikke laver ulykker, det var jo bare en test, men det var bare rigtig underholdende. Tilbage til essensen i dit spørgsmål, så kommer det for det første - som du selv er inde på - an på hvor den bedste DA-converter sidder; i din CD-afspiller eller i din receiver. Men så sandelig også hvor de bedste op-amps og linestages er. Det kan jeg ikke fortælle dig, da jeg på ingen måde er NAD ekspert, men årgangen er nok ikke et kriterie du skal slutte noget på grundlag af. Men jeg kan fortælle dig at jeg ikke ser nogen grund til at give ret meget for et coax kabel, som du kan afprøve med . Jeg er den situation at der sidder de samme 192/24 burr-brown i både lydkort og receiver, men de 15 meter analog er altså ikke fordrende for kvaliteten - selv med et supra kabel. Jeg kunne have valgt at købe Claro + modellen, hvor de sidste 500 kroner udelukkende er merprisen for nogle andre op-amps, men hvad.... Men nu har du nok ikke brug for lige lange kabelføringer som mig.
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes