Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 01:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: M.M.M.’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Velkommen til mit setup!


Jeg har igennem de sidste par år udskiftet næsten hele mit anlæg. Det er sket på baggrund af dels økonomiske udfordringer,
da jeg har valgt at placerer mig på skolebænken igen, og fordi min filosofi omkring lyd og anlæg har ændret sig en del.
Jeg er langt fra nået til min endelige konklusion hvad angår anlægget. Jeg har mange planer endnu inden jeg kommer i mål.
For mig som person, elsker jeg at have projekter kørende, og vil nok have et lille problem med at sige til mig selv, -at nu
var det slut, og alt er perfekt… den går ikke Der skal hele tiden være en ny idé, der skal luftes. Mange af jeg har nok
fuldt
med på sidelinjen da jeg byggede Altec kabinetterne, og rørforstærkeren. Siden da er der sket mange ting, og flere
projekter er blevet til. Jeg har en ufattelig skøn kone, der tillader mig at fører mine projekter ud i livet… Så derfor giver jeg
den max gas!
Min interesse for lyd startede tilbage i 12-13 års anderen. Men kundskaben i aflytning, og teknikkerne dertil er jo noget der
kommer med tiden, og starten gik da også kun med et centralt omdrejningspunkt omkring bas… masser af bas! I dag er jeg
(heldigvis) i den helt anden boldgade, og sætter kun pris på sammenhæng i musikken og lyden, der flyder ud af højttalerne.
Dertil kommer det selvfølgelig, at man da bliver helt blød i knæene stadig, når bassen er lige i skabet , men nu har jeg
også lige
rundet mit 10ende år som bassist, og det man lærer som musiker er, at sammenspillet er afgørende. Dette lyder som en
ofte udtalt og generel sætning, her på hifi4all, når man beskriver sin ønskede lyd i højttalerne. Og det er også helt som det
skal være. Men jeg vil lige pause lidt ved den disciplin det er at lave fedt sammenspil, for det er her min filosofi ender når
det kommer til anlæg. Jeg ønsker at have scenen hjemme i stuen, og når man lytter til musikken, prøve at forestille sig
synergien blandt musikere og sangere. Det nyder jeg, og det inspireres jeg af. Min musiksmag har aldrig været så bred som
den er i dag, og det er bare dejligt at der findes så meget lækkert, og engang imellem rigtig godt indspillet musik derude!









Det samlede anlæg, og stumper i brug til udskiftning:
Højttaler: Altec 828, Altec 416z, JBL 2226H, JBL 2445J, JBL 2380a, Radian 850
Transcendent sound: Mini Beast amp, Grounded Grid pre-amp, Phono pre-amp
Filter: DBX drive rack PA
CD: Pioneer PD-93
LP: Teac P-9 med Grado pick-up
Hovedtelefoner: Grado SR 325i, Sennheiser HD 515, Bose QuietComfort 15 + Ipod
Midlertidigt I systemet: Nikko NR-819, Sony receiver ( Det er lidt dumt, har snart ventet rigtig længe på 2 styk Tripath 2024
chip-amps, men desværre er den pakke blevet sendt retur til England af Post-DK. Det er lidt ærgeligt, og har udsigt til at der
går noget tid inden jeg får dem og lege med... Det er fordi jeg deler aktivt)

(Har også en del Fostex fuldtoner, og andre ting på lageret, til andre gode tider)

Her nogle billeder af hvad der er sket på det seneste. En ny forforstærker og Phonoforstærker er der blevet bygget.




Lyden er rigtig god! Jeg glæder mig til at få udfærdiget et rigtig godt horn i "sløjd" men det hvide Altec 828 kabinet er bygget
for at blive! Bas/mellemtonen sparker røv på alt andet jeg har hørt. Det fedeste er at det her er langt fra det dyreste setup
jeg har haft, men har ramt mål i forhold til mine præferencer, som jeg mener er altafgørende at man kender til! Sådanne
ligger landet nu!   

Jeg takker for alle der har hjulpet mig undervejs med viden, og gode tricks!

Kom endelig med nogle gode idéer, eller hvis I har nogle tanker omkring setuppet

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Martin
Det ser sku rigtigt godt ud, det du har fået lavet,
og hvis du også syntes at det lyder godt ,
så er du nået et godt stykke af vejen
Jeg håber snart jeg kan holde en HI FI aften
hvor du kan komme med, sammen med alle Rødderne
vi tales ved
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej Audiohagel!

Tak for ordene! Jeg kan hører at jeg er på vej i den rigtige retning, jeg har aldrig hørt så frigjort luftig musikalsk gengivelse i
bunden før Altec kabinettet kom op at kører! Så du havde helt ret!    Jeg glæder mig til at høre dit anlæg! Især dit store
mellemtonehorn, og se nærmere på din sammensætning

Mvh Martin

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg blev forøvrigt færdig med mit re-cone projekt idag... de får lige lov til at tørre natten over inden de får får lov at give den
gas igen







De har levet et hårdt liv, inden jeg fik dem, de var udtjent, og havde fået mislyde... Så derfor måtte jeg genoplive dem!
ORGINALE stumper selvfølgelig!

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Martin
Du er sku dygtigt til at lave HI FI ting,
den ros skal du sku ha :):)
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk
Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 24 Juni 2012 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

audiohagel skrev:
Hej Martin
Du er sku dygtigt til at lave HI FI ting,
den ros skal du sku ha :):)
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk


Hehe.. Jeg takker for den ros! Vil beskrive det sådanne: 50% nysgerrighed, og 50% lyst, til at blive dygtigere. Har lige
testet mine 2226H basser efter reconingen, de spænder som en mis.. uden mis-lyde...! Nu skal de en tur i de hvide senere
idag, de skulle næsten give samme kurve som 416z´erne, men nu må vi se..

God regnvejsdag til alle!

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 24 Juni 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ja, du har sgu hænderne godt skruet på.  Ser ellers godt ud det setup du har fået banket ned.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 24 Juni 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej allanowich!

Tak! Livs lang læring (27 år af slagsen) Jeg har mange projekter i tankerne endnu, deriblandt hovedtelefonforstærker, pladespiller, og som sagt nye HF horn. Alt sammen diy. Der er gået lidt sport i at bygge så meget som muligt   ..men det nu meget hyggeligt..



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Så er de ny renoverede JBL 2226H endelig kommet ind i kabinetterne. Og i direkte sammenligning kan jeg sige at der er stor
forskel i sammenligning med Altec 416erne. Nu er jeg slet ikke færdig med at teste, og har ikke målt på dem endnu.




Men sådanne et sæt friske membraner lyder godt! Lige nu er sammenspillet imellem JBL bassen og Radian 2" driveren delt
ved 500 4. ordens.

Lytteindtryk:

Mit første indtryk er, at JBL´erne har ikke de samme opbrud i kabinettet, så den EQ indstilling jeg havde før hørte mere til
Altecerne end kabinettet. Men de her 2226ere har også nogle dyk, jeg beskylder rummet lidt for at være medvirkende til..
Men det må målingerne afslører på et tidspunkt.
Bassen har fået er helt anden energi, punch/attack er meget mere fremtonet i området under ca 100 hz. Efter at sumpe lidt
over den oplevelse, blev jeg faktisk lidt tilhænger af den energi. På nogle ældre "tynde" jazz indspilninger, har det givet lidt
mere naturlig krop. Hvad der er mest korrekt hvad det angår det, i forhold til Altecerne, kan jeg ikke sige. Men fornemmer
ikke at JBL overdriver det, så at lyden farves af det. Det er jo en enhed fra en anden tid, med mange flere kræfter. Den
dybe bas synes at være rimelig ens enhederne imellem. Deres kurve var som sagt også forventet forholdsvis ens.
Jeg har ikke holdt dem op mod hinanden i mellemtonen endnu.
Noget jeg blev overrasket over var, at jeg ikke behøvede at tilfører JBLerne følsomhed i forhold til Altecerne på trods af at
Altecerne på papiret har 2-3 db mere følsomhed. Dette kan konkluderes til at Altecerne har tabt noget magnetisme over tid,
hvilket jeg forinden har haft en mistanke om...

Nu skal der lyttes mere

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 26 August 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej drenge, nå men så har jeg haft fingerne i værktøjet igen. Jeg vil lige dele mit projekt med jer, en mere omfattende
kamp med overfræseren må man sige...






Det er så langt jeg er nået igennem den sidste uge af ferien, nu skal jeg tilbage på skolebænken igen, så der går lige lidt tid
igen før jeg kan fortsætte.. Men planen er også at skulle have fræset ud i siderne, i stil med A-290S hornet, som jeg prøver
at efterligne, så skal jeg have lavet en 2" adapter, måske også en 1,4" samtidig. Jeg håber at kunne dele nede omkring 400
Hz 4. oden, for bedre at kunne nå min 15"

Nogle af jer, der har tips, og tricks, vil jeg meget gerne hører fra jer



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 26 August 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Respekt  dejligt med rigtigt godt lavet selvbyg.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 26 August 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Hej martin
Nu tryller du sku igen, det er bare for meget,
du får sku lavet noget, det er mere end vi andre for gjort.
Det ser f.... godt ud det du laver .
Vi må håbe det bliver til noget fredag den 7 / 9
så vi kan få hørt noget musik.
mvh
Audiohagel
www.audiohagel.dk

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 26 August 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser jo både tungt og godt ud.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 26 August 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Tak for ordene! Det med at styrer sådanne en overfræser var heller ikke helt uden "hovsa" forsøg. Men det pæne resultat
skyldes meget sandpapir!!
Træet til hornet kommer fra et par bordplader, som udgjorde min gamle hi-fi rack, jeg ikke kunne bruge mere, som den var.
Derfor passede perfekt med at en drøm om træhorn kunne indfries. -og ja, allanowich, de vejer en del mere end man lige
regner med. Men sådanne er det jo når de er massive
Audiohagel: Glæder mig til lytteaften! Når jeg får børn en dag, kan det også være at det ikke bliver lige så ofte, muligheden for
at lege med træ er der.... men for nu smutter jeg ud i garagen en gang imellem

__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes