Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 16:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Dipol/Line Array højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Her er mit nye projekt dipol-line array højtaler. Det består af en Slot Loaded OB a la Nelson Pass som
 
består af 4 x 15" som spiller 20-400 Hz, 6 x 8" fra 400-1000 Hz og 6 x B&G Neo8s fra 1000 og op. X over er 48 db.

 


Et sjovt projekt som faktisk virker, hvis man benytter lidt digi EQ her og der . Grundet dipolers udstålingsmønster (8tal der ligger ned) minimere man reflektioner fra side vægge og med line array kan man opnå høje lydtryk uden dynamisk kompression.

Her er link til Nelson Pass: http://www.enjoythemusic.com/diy/0911/slot_loaded_open_baffl e_speaker.htm

Jeg leger selv lidt med hans ide, hvor man med nogle hængsler kan juster åbningen.

Kom gerne med kommentarer og spørgsmål ...

Hilsen Sebastian

Musik skal lyttes med Cold beers & bleeding ears




Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Spændende setup, som garanteret spiller forrygende.

Jeg går ud fra du deler aktivt? fortæl endelig mere om setuppet.

MHT slot loaded baffle, kan du få ordentlig energi også i de dybe områder? (har selv gået med tanker om at lave det), men der skal nok en del Gain til omkring 20Hz for at modvirke akustisk kortslutning?  Medmindre at den øgede lufthastighed giver en del mere gain af luften som skubbes fremad i forhold til bagudstrålningen.

Har du evt nogle målinger?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Ser lækkert ud
Hvordan lyder det så ?
De der B&G Neo8 er jeg selv lidt varm på, har du købt dem parret ?





__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau og D A O jeg smider lige et billede op senere af resten af grejet + svar / kommentarer. Skal lige spille en hurtig runde golf, mens vejret tillader 

Venligst Sebastian
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

B&G Neo8 måler forrygende, og er på min ønskeliste som øvre mellemtone. Med 6 styk/side må de virkelig yde optimalt, jeg har en drøm om bare at have 2/side

http://www.audax-speaker.de/index.php?module=explorer&di splayAction=download&downloadFile=imported/tests-reviews /bg-neo8-hobby-hifi.pdf



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Chriss
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 672
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ser vildt spændende og lækkert ud  Meget nysgerig på hvordan de spiller

__________________
Stereo: Verity, Avalon & Pass

Bio: Avalon & Velodyne
Til top Vis Chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chriss
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Som lovet et billede af mit setup.



Intet exotisk her. Almindeligt standard udstyr, cd'en/dvd Bluetinum vil nogle måske endda ikke kalde for hifi

cd-dvd Denon 1920
En skod Bluetinum til noget mp3 afspilning
Behringer Ultracurve deq 2496 RTA, + behringer målemikrofon
Behringer Ultradrive dcx 2496 delefilter, peq, fase, time alignment
Denon DAP-2500A (digital forforstærker)

Jeg kører tri-amp:

Hypex D.S 8.0 til bassen. 2x800w i 4 ohm. Jeg har parallel koblet de 4 15" subber, nogle MHB 15 købt billigt i tyskland, så de er på ca. 2 ohm

Behringer Inuke 1000 DSP 2x300w i 4 ohm. Jeg har parallel koblet 3 x 8" Goldwood GW-8024 bas som er i serie = ca. 5 ohm.

Acoustic Reality earTwo tror jeg 2x250w i 4 ohm. Jeg har parallel koblet 3 x B&G Neo8s som er i serie = ca. 5 ohm.

En ormegård af DIY kabler med ok standart stik.

Altså ikke noget fancy...Behringer er jo faktisk et billigt pro mærke, men det kan trylle, i hvert fald i mine ører

Vh Sebastian

Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Spændende setup, som garanteret spiller forrygende.

Jeg går ud fra du deler aktivt? fortæl endelig mere om setuppet.

MHT slot loaded baffle, kan du få ordentlig energi også i de dybe områder? (har selv gået med tanker om at lave det), men der skal nok en del Gain til omkring 20Hz for at modvirke akustisk kortslutning?  Medmindre at den øgede lufthastighed giver en del mere gain af luften som skubbes fremad i forhold til bagudstrålningen.

Har du evt nogle målinger?



Kan godt lave nogle målinger på et tidspunkt. Basenhedens Fs falder lidt og Qt stiger lidt pga af Slot Loaded princippet, hvilket hjælper dybbassen. I teroien skulle man også opnå højere gain (omkring 6 db tror jeg) men det har været debatteret heftigt om det også passer. Se evt. på DIYaudio forummet. Måske Eminence Alpha 15 passer bedre til et dipol-åben baffel system, men jeg har givet under en 1/3 del af prisen for mine MHB 15 subber, så what the F...

Der er hævet 6.5 db ved 31 hz i subbassen + lidt her og der. 25 hz er fint med, faktisk er den dæmpet med 2.5 db.



Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Det lyder ganske fornuftigt, det er ikke meget gain du har.

Egentlig er det en Ripol jeg har tænkt på, men princippet er det samme. Som jeg ser det, Ripol er bare lidt mere kompakt.

Ripol:


Fornuftigt valg at lægge pengene i højttaler jeg er overbevist om de er her man får mest lyd for investeringen .

Må jeg spørge hvor du har købt Neo8 enhederne?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Hej

Ser lækkert ud
Hvordan lyder det så ?
De der B&G Neo8 er jeg selv lidt varm på, har du købt dem parret ?





Nej de er ikke købt parret, den mulighed var der ikke der hvor jeg købte dem i US of A. Tror heller ikke det er så væsentligt i mit setup som jo er line array + digi EQ til at rette op på eventuelle unoder.

Ja hvordan lyder det så... det er selvfølgelig min egen subjektive vurdering, men med fraværet af en kasse, har man undgået en af de ting som farver lyden mest, nemlig resonanser fra enhedernes bagudståling. Da højtaleren også spiller bagud og står midt i rummet, fylder lyden nærmest hele stuen.

Jeg vil betegne lyden som åben uden nogen som helst kasselyd (der er jo heller ikke nogen) super detaljeret og transparent, alle detaljer står klart. Dynamik i særklasse, der kan virkelig komme smæk på uden at det på nogen måde lyder presset. Jeg har spillet med 110db i spidserne i 3,5 meters afstand, hvilket var rigeligt til mig og jeg kan godt lide at fyre den af. Med digi Eq er den tæt på liniær og man har muligheden for at tilpasse efter behov og smag. Alt en meget afslørende HT hvor gode indspilninger lyder godt, men desværre er det modsatte så også tilfældet.
 
Da jeg spiller med digital forstærkere kan man måske med rette sige at lyden i hvert fald ikke er udpræget varm, men jeg mener at det tit er dårligt produceret optagelser som kan lide af dette.

På en god indspilning er det bare en fornøjelse at lyttet til musik og det er jo det, det handler om i sidste ende (selvom nørderiet har sin egen charme og kvaliteter)

Lydenbilledet er grundet line array princippet ikke så punktformig som på en box HT. Det kan man omgås tildels ved at bruge tappering metoden, hvor enhederne i top og bund spiller lavere end dem i midten. Det har jeg dog ikke gjort. Så lyden kommer som en stor væg/mur (specielt når man spiller højt), ligesom når man er til live koncert, som line array princippet jo er udviklet til. Spredningen horisontalt er fin og selvom man rykker nærmere den ene HT hører man tydeligt den anden grundet line array. I teorien skulle den vertikale spredning i højfrekvensen været dårlig men i praksis er det ikke noget problem. Ht er 120cm høj og når jeg går rundt i stuen er diskanten fint med. Perspektivet fejler ikke noget og hvis en lyd går fra den ene til den HT lyder det sammenhængende og naturlig. Dybden i lydbilledet er god.
Da lydtrykket kun aftager med 3 db pr. dobbelt afstand, hvor almindelige box HT aftager med 6 db får man nærmest 3db extra gain foræret, i hvert fald inden for de første 4-5 meter. Det afhænger af hvor højt line arrayen er. Flere enheder giver ca. 3 db exstra gain pr enhed, så ryger der også noget på den konto pga dipol princippet, ca 6 db tror jeg. Derudover kan man koble enhederne sammen så deres samlede impedans er mindre end impedansen for 1 enhed og derved få extra gain. Flere enheder vil også dele den samlede forstærker kraft, så enhederne aldrig er presset og altid spiller i comfort zonen.

Skulle nogle være interesseret giver jeg gerne en kop kaffe og et lyt



Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Det lyder ganske fornuftigt, det er ikke meget gain du har.

Egentlig er det en Ripol jeg har tænkt på, men princippet er det samme. Som jeg ser det, Ripol er bare lidt mere kompakt.

Ripol:


Fornuftigt valg at lægge pengene i højttaler jeg er overbevist om de er her man får mest lyd for investeringen .

Må jeg spørge hvor du har købt Neo8 enhederne?



Ja, de er købt hos meniscus audio. Der har jeg også købt goodwood 8" basserne for 9 dollaser stk. på sale.
Ja der er vist ikke den store forskel på ripol og Slod loaded, principperne ligner i hvert fald hinanden. Måske du eller andre ved noget mere konkret.
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 
Accept
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.

Bruger siden: 24 September 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 96
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Det lyder ganske fornuftigt, det er ikke meget gain du har.

Egentlig er det en Ripol jeg har tænkt på, men princippet er det samme. Som jeg ser det, Ripol er bare lidt mere kompakt.

Ripol:


Fornuftigt valg at lægge pengene i højttaler jeg er overbevist om de er her man får mest lyd for investeringen .

Må jeg spørge hvor du har købt Neo8 enhederne?


Det ligner utrolog meget Celestions gamle dipole subwoofere (6000)



8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=X8KKUKPcO4LZtAarroGgAg"> link
Til top Vis Accept's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Accept
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Det lyder ganske fornuftigt, det er ikke meget gain du har.

Egentlig er det en Ripol jeg har tænkt på, men princippet er det samme. Som jeg ser det, Ripol er bare lidt mere kompakt.

Ripol:


Fornuftigt valg at lægge pengene i højttaler jeg er overbevist om de er her man får mest lyd for investeringen .

Må jeg spørge hvor du har købt Neo8 enhederne?

Er det ikke de tyske Manger enheder, der sidder øverst, LGrau?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Accept skrev:

Det ligner utrolog meget Celestions gamle dipole subwoofere (6000)



hl=da&q=celestion+subwoofer+6000&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&bpcl =35466521&biw=1024&bih=768&um=1&ie=UTF-
8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=X8KKUKPcO4LZtAarroGgAg"> link


Ja de ligner meget, men Celestion enhederne har ikke den smalle sprække som lyden bliver presset ud af.

Arealet på mundingen i ripol skal som tommelfingerregel være 1/4 af membranernes areal så lydtrykket accelereres op, lidt
ala AMT princippet. Bagsiden har sø større munding, og derved ikke samme forstærkning. (Forstærkningen er afhænging af
afstanden.)

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jo det er Manger enheder. Har aldrig hørt dem.

De fik dog nakkedrag af Troels Graversen.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Chabang
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare gæt er, at du deler dine basser for højt. Jeg er ret overbevist om, at du får nogle resonanser et sted mellem
175-200 Hz (kvartbølgelængden af dybden af 'slot'et) - med andre ord lige midt i det frekvensområde du bruger dem i.
Til top Vis Chabang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chabang
 
schlager
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 305
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej Chabang, jeg har lavet et stort dyk i lige præcis det område med en parametrisk eq, så når jeg spiller lyserød/hvid støj så ser det fint ud. Til gengæld skal jeg have dæmpet indersiden af bas chassis'et med filt og ydersiden med resonans dæmpende gummi. Mellembasserne får samme tur, da de også har givet bi-lyde (resonans) ved høje lydtryk. Fik nogle dumme beam lyde omkring 300-500 hz så jeg har også rodet lidt med delefiltret. Det er jo fordelen ved digitalt legetøj at man ikke behøver så meget teknisk og teoretisk viden, man kan lytte sig frem, da man lynhurtigt kan ændre en given parameter. Jeg kan også mute kanalerne så jeg præcis kan finde ud af hvorfra et given problem opstår. 
Til top Vis schlager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schlager
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes