Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Frolgers anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 57
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all!

Efter jeg har savlet over andres anlæg herinde, og faldet i staver over KSB sektionen, synes jeg det er på tide jeg får vist
mit anlæg frem
Synes også, at det er rart at se, at mange af vi unge er begyndt at interessere os for high fidelity Nu siger jeg "os",
fordi jeg føler, at jeg er med i den strøm, da jeg er små 16 år..
Derved har jeg desværre også nogle rammer! Har alligevel fået far chauffør til at køre mig rundt omkring hele Danmark for
at hente flere ting til mit setup.. Må jo tage lidt ad gangen, ellers synes forældrene det bliver for meget

Jeg starter med et par billeder fra mit setup som 14 årig, lige efter konfirmation

Håber man kan se billedet.. Taget i vinteren samme år som konfirmation
Fik erhvervet mig et par B&W DM685, en Cambridge Azur 540A V.2 og en Argon Dac1. Og så standard kabler to the top


Et par DIY reoler blev monteret, så jeg fik et lidt større lyttebillede og følelsen af nærvær i musikken.. Alt håndværk på
værelset er DIY, da jeg har en meget aktiv snedkerfar

Efter min 16 års fødselsdag (her i vinters), fik jeg skrabet nogle flere penge sammen
DAC og højttalere var efter min mening det vigtigste at få opgraderet, da højttalerne var rimelig indelukket og alt for mørke i
lyden.. Det er heller ikke så forfærdelig meget at anlæg kan gøre i et 9m2 rum med betonvægge...

Der blev skiftet fra B&W DM685 -> GamuT Phi3. Drastisk ændring! Fik meget mere detaljering, og klangen var så dejlig klar
:) Dog blev det måske lige lovligt klinisk med min Argon Dac1. "S" lyde blev til "Szztt" lyde, og "T" lyde blev til "Tszztt" lyde.
Det blev jeg godt træt af, især når det ødelagde mine Pink Floyd momenter
Så på bordet kom der en Paradisea MHDT 3 rør dac, opgraderet med Jantzen Superior Z caps. Det satte en dæmper på det
kliniske, og musikken blev meget mere sammenhængende.. Dejligt




I handlen med GamuT phi3 fik jeg 2x3 Nordost Flatline Biwire kabel med i prisen Vatti lavede også et nyt rack til mig,
med DIY spikes under.. Synes selv, at det er okay flot håndværk - og så passer kirsebærtræet til ahorn højttalerne, i en
slags sort/hvis kontrast

Det var alt for nu, kommer garanteret med meget mere - undskylder for min meget fortællende skrivemåde, håber I kan
bære over med de mange ord
Næste plan er (inden jeg flytter værelse) et nyt forstærkersæt.

Mvh Frolger
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Det ser da ud til at være et rigtigt fint begynder anlæg! 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Nydeligt setup og fin beskrivelse. Det er godt at se, at du har taget fat ved (fejl)kilden og opgraderet din DAC. Spændende hvad du finder på mht. forstærkning.

Sørg for at suge til dig af din fars handyman viden - Det kan du sikkert få brug for senere
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Det ser da ud til at være et rigtigt fint begynder anlæg! 



Jojo, regner med at omgivelserne skal opgraderes hæderligt engang i den seneste fremtid Får et værelse på 12m2 med
dobbelt gipsvægge, som jo kan bruges som absorbantmembraner og rocke lidt med

Og da udvalget af træ er rigtig stort, har jeg tænkt mig at påbegynde nogle akustikmoduler (QRD diffuser, skyskraber diffuser
og bastraps)
Har foretaget nogle målinger, på hvilke dimensioner de skal have, som jeg vil dele med jer om noget tid når jeg kommer hjem
Hvis det er muligt, tager jeg også imod konstruktiv kritik :)
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Mht til diffusere, så virker de absolut bedst hvis de er placeret mere end 1 meter fra den direkte lyd. Dvs lyden der kommer direkte fra højttalerne.
ellers lyder det fornuftigt med basstraps.

et godt tip;
Absorbering får musikken til at lyde meget nærværende.
Diffusere giver luft og masser af klang og får musikken til at lyde mere live optaget.

Så stil dig selv spørgsmålet om hvilken lyd du ønsker rummet skal bidrage med
Selv har jeg valgt at absorbere lidt mere end jeg vil diffusere.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Nydeligt setup og fin beskrivelse. Det er godt at se, at du har taget fat ved (fejl)kilden og opgraderet din
DAC. Spændende hvad du finder på mht. forstærkning.Sørg for at suge til dig af din fars handyman viden - Det kan du sikkert
få brug for senere


Jo tak! Vil også skylde lidt skylden på forstærkeren.. Den er lidt lys/neutral i det, og vil gerne have lidt mørk charme
(MEN IKKE INDELUKKET) Så varme og driven er jo spørgsmålet!
Derved har jeg erhvervet mig en forforstærker, da jeg går efter et for- og effekt sæt. Acurus Line Stage 11. Desværre ingen
fjernbetjening, men jeg må nøjes for at få god lyd jo

Udseende mæssigt og vurderinger lyder den som en rigtig god pre, og dette ser den da også ud som! Indmaden ser også
lovende ud, næsten ingen ledninger - alt på print
En skam jeg ikke har en effekt ENDNU, til at hønse rundt med min Acurus :)
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Mht til diffusere, så virker de absolut bedst hvis de er placeret mere end 1 meter fra den direkte lyd.
Dvs lyden der kommer direkte fra højttalerne. ellers lyder det fornuftigt med basstraps. et godt tip; Absorbering får
musikken til at lyde meget nærværende. Diffusere giver luft og masser af klang og får musikken til at lyde mere live
optaget. Så stil dig selv spørgsmålet om hvilken lyd du ønsker rummet skal bidrage medSelv har jeg valgt at absorbere
lidt mere end jeg vil diffusere.



Som mange andre nok svarer, vil jeg gerne have en blanding :D Har hørt et alt for dæmpet lokale, det lyder ikke specielt
spændende. Lyden kommer ikke rigtigt ud i rummet    
Og gider heller ikke have voldsom klaustrofobija
Lige nu er mit værelse jo lyddødt grundet lille areal, ingen akustiske hjælpemidler og betonvægge. En god gang
refleksionsforstærkning, som ikke lyder specielt godt..
Mit nye værelse er jo dobbelt gipsvægge, og der er en noget længere efterklangstid. Så skal lige have hørt det nye værelse,
for at høre hvad det er jeg mangler D.E.R.

Har nok ressourcer, så må lege lidt med opsætningen, da jeg ikke har målemikrofon til at få et korrekt svar. Ved godt at jeg
"ligeså godt" kan betale 5000 kr for en akustiker til at komme, end at begynde selv og bruge en masse penge på det og
ingen vegne komme. Dog betaler jeg intet for træet, så jeg vælger muligheden at prøve selv
Har set mange af realtraps og gikacoustics artikler og videoer, og er begyndt at danne mig et billede af mit nye værelse


EDIT: Lyder som om jeg HAR fået mit nye værelse.. Alle billeder er taget på det lille værelse med betonvægge, får først det
nye til august når storebror flytter ud.. Dog er det godt at være forberedt, så jeg kan få mig en "WAUW" fornemmelse
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Fedt anlæg! Dejligt at se endnu en ung der forhåbentlig giver venner lidt at tænke over med deres mp3 osv.

Også fedt du arbejder på noget DIY akustik. Her kommer man rigtig langt for små midler, så det skal du nok få MEGET glæde af


__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Fedt anlæg! Dejligt at se endnu en ung der forhåbentlig giver venner lidt at tænke over med deres mp3
osv.

Også fedt du arbejder på noget DIY akustik. Her kommer man rigtig langt for små midler, så det skal du nok få MEGET
glæde af


Har da haft stunder, hvor mine venner er blevet imponeret meget (mest beruset) - kun der der bliver lagt mærke til andet
end tramper bas, desværre
Men det har da smittet lidt af.. Forleden fik min ven arbejde, og efter det obligatoriske scooterkøb, gjorde han sig køb af et
par Dali 450 og en Denon forstærker Fik så sat nogle mursten under højttalerne, rykket lidt og sådan - og bum han
blev imponeret over det ord der hed akustik

Ja jeg begiver mig ikke ud i flere opgraderinger (bortset fra ny effekt), inden jeg får set hvad akustikken kan gøre ved
lyden.. og ved det er uendelig meget   
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan kun se en computer på billedet, går derfor ud fra, at du bruger den som afspiller ? Hvilket filformat bruger du, da det jo har stor betydning. Dårlig kvalitet kan selv de bedste DACs ikke gøre meget ved.
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Brumme67 skrev:
HejKan kun se en computer på billedet, går derfor ud fra, at du bruger den som afspiller ? Hvilket
filformat bruger du, da det jo har stor betydning. Dårlig kvalitet kan selv de bedste DACs ikke gøre meget ved.



Yes, bruger bare min bærbar og så en Hiface imellem, som jeg har glemt at nævne Laver USB om til Coaxial, og fjerner
samtidig "jitter", ofte anset som digital lyd
Afspiller alt i FLAC filer, er så hysterisk jeg aldrig udsætter mit anlæg for Youtube.. så uren en kilde kan jeg ikke lide

Da jeg ikke har råd til fuldt analog (pladespiller), som er nyttigt, vil jeg vente - gider ikke bruge 2000 kr på pladespiller og
RIAA, for ikke at kunne høre forskel, kun lidt knas..
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jitter er ikke digtal lyd.

Jitter er en tidsforskydning i det digitale domæne.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jitter er ikke digtal lyd. Jitter er en tidsforskydning i det digitale domæne.



Tæt på Uddybning tak, hvis du alligevel vil kloge i den Elsker at få ny viden indenfor området, så jeg suuugeer ind til
mig   
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Fedt anlæg især din alder taget i betragtning (Er selv 22). Så går der nok ikke længe før du kaster dig over
højttalerbyg, når nu du har din far til at hjælpe dig
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har uddybet for dig hvad jitter er, er det ikke nok? 

Så se her 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 07 Maj 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Fedt anlæg især din alder taget i betragtning (Er selv 22). Så går der nok ikke længe før du kaster dig
over
højttalerbyg, når nu du har din far til at hjælpe dig


Har haft gang i en boombox, det blev lidt noget rod Og så prøver jeg stadig at finde den rette lydfilosofi, ved at købe mig
frem og tilbage med anlægget   
Men ja, det bliver nok noget DIY engang
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 07 Maj 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeg har uddybet for dig hvad jitter er, er det ikke nok? Så se feedback.com/Issue43/jitter.htm">her 



Tak, den printer jeg ud som forberedelse til mundtlig Cambridge engelsk Læsestof er altid godt, især når man skal vente i
2 timer som ikke er ment som forberedelse
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kommet hjem fra efterskole, og far skal vist en tur i byggemarkedet i den nærmeste fremtid.. Fritiden tyder vist på
lidt DIY projekter

Jeg har mine mål til skyskraber diffuserne, tror jeg da.. Kan det passe, at jeg vil scatter 500 hz, diffuse 1000 hz og have HF
cutoff ved 3659 hz? Hørte at dette var sådan de fleste "basic" diffusere var designet.. For at dette skal være effektivt, skal
jeg være mindst 1 meter væk fra modulet. Det passer fint nok ifht lytteposition, hvor jeg kommer til at sidde omkring 1,5
meter væk fra modulerne. (Lige langt til sidevæg, frontvæg og bagvæg)

Her er lidt billeder af min skitse fra programmet QRDude:
 
Undskylder dårlig kvalitet! Håber I kan se. Til venstre er billedet af skyskraber modulet. Det øverst til venstre opgiver
højderne på hver "søjle" i mm. Det til højre er min QRD. Jeg har dog ingen idé om de simple mål: LxB på min QRD? Ifølge
andre udregningshjemmesider har jeg regnet ud til, at min skyskraber diffuser skal være ca. 60x60cm. Kan det passe?

Som dæmpning vil jeg bare lave rammer, og så have 6mm rockfon, rockwool, ecophon(?) indenunder, med 2 lag udstrækt
stof udenover. Hvad skal dimensionerne være på disse, og hvilket isoleringsmateriale er egentlig bedst at bruge? Skal kun
dæmpe bassen naturligvis

Inden i starter noget "så kig da på internettet!" Tro mig gutter, det har jeg gjort Har på intensivt niveau læst riiigtiig
meget, men føler bare det er "spildt" arbejde at rode mig ud i at bygge en masse, hvis det ikke har de optimale dimensioner.
Hvis i mangler oplysninger, så hit me!
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 773
Sendt: 08 Maj 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Spændende! Har selv planer om at bygge nogle QRD på et tidspunkt

Brug rockwool terrænbatts til at dæmpe med og 6mm får du ikke særlig dyb dæmpning af, der skal der være noget mere
materiale

__________________
Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle
 
Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 671
Sendt: 09 Maj 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Spændende! Har selv planer om at bygge nogle QRD på et tidspunkt

Brug rockwool terrænbatts til at dæmpe med og 6mm får du ikke særlig dyb dæmpning af, der skal der være noget mere
materiale


Tak skal du have
Fatter er ikke glad for rockwool, medmindre det er behandlet (malet) på ydersiden. Har dog fortalt ham, at hvis det bliver
behandlet udenfor, altså bliver indrammet og sådan, så er alle de farlige støvpartikler væk når det kommer ind på
værelset(?)
Korrekt?

Og hov, jeg mente 6cm!

Ved du noget om de mål? Har forestillet mig, at QRD skal være rektangler - som set i studier.. Men kender bare ikke de
præcise mål?

Virker en "pyramide" bas trap i hjørnet ligeså godt som en plade, der bare er sat henover, så der også er luft inde bagved?
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger
 

Side af 57 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes