Jeg har lige opdateret min tråd på nerds.dk, hvor jeg beskriver RIAA-forstærkeren Rega ARIA, som jeg har haft til låns i
nogle uger. Det skal I selvfølgelig ikke snydes for her inde på hifi4all.dk
Som det kan ses på billederne, er Rega ARIA udført som en komponent i halv bredde i forhold til standard full-size udstyr.
Kabinettet er solidt bygget af stål og aluminium. Jeg har ikke en vægt inden for rækkevide og kan heller ikke finde
oplysningen på Rega's hjemmeside, men den meget tung. Fronten virker dog lidt billig i forhold til resten. Den er lavet af
plastic med højglans finish. Den sidder uden på resten af kabinettet, så jeg er sikker på, at der findes en stål/alu front inden
under, som hjælper på afskærmningen.
Original
Når det så er sagt, så har jeg aldrig været fan af Rega's nye design. Jeg foretrækker helt klart det gamle, som det kendes
fra P9 PSU'en, IOS, Elicit, Mira osv. Især efter plastic-fronterne blev skiftet ud med solid aluminium. Rega har dog valgt at gå
andre veje og i stedet fremstille half-size komponenter i nogle lidt billigere kabinetter. Ikke desto mindre er det rigtig solidt
lavet og det ser lidt pænere ud i virkeligheden i forhold til de viste billeder.
Rega ARIA indeholder to forskellige indgangstrin. Et MM-trin med fast 47k Ohm indgangsimpedans, opbygget ved hjælp af
støjsvage bipolære transistorer (BJT'er). MC-indgangen er i stedet opbygget med ultra-støjsvage JFET'er. Fælles for begge
indgange er, at det diskrete indgangstrin er lavet som et såkaldt "compound pair" - hvad dette præcis går ud på, ved jeg
ikke. Jeg kunne forestille mig at der er tale om et differentielt indgangstrin, altså et såkaldt "long tailed pair" hvor de to
transistorer er matchede. Det interessante ved MC-indgangen er, at der er DC-feedback tilstede. Dette vil altså sige, at en
eventuel offset på MC-indgangen er reguleret bort. Dette giver god mening, da et sådant DC-offset vil flytte på spole-
ankerets position inde i pickuppen, således at lydbilledet bliver skævt med forringet kanalseparation. MC-indgangen kan
indstilles til 70 Ohm, 100 Ohm, 150 Ohm og 400 Ohm. Indgangskapaciteten kan også varieres mellem 1000 pF, 2000 pF,
3200 pF og 4200 pF. Alle indstillinger justeres ved DIP-switche som er tilgængelige på bagsiden. Standard-indstillingen er 100
Ohm og 1000 pF, som også er den indstilling jeg har brugt indtil videre. 70 Ohm blev for indelukket med min Dynavector
Karat 17D3. Jeg mangler dog stadig at eksperimentere lidt med kapaciteten - men regner ikke med at det gør det store, nu
hvor der er tale om en MC-pickup.
Jeg glemte at tage et billede af bagsiden. Jeg har i stedet fundet et på nettet, som viser det væsentlige mht. indgange og
indstilling:
Jeg har nu haft god tid til at høre på den nye RIAA. Lyden virker ved første øjekast meget som den gamle og noget billigere
Rega Fono MC, ved at lyden er "fremme i skoen" og karakteriseres ved en vis åbenhed. Men, så stopper legen også der.
Rega Fono MC er en fantastisk RIAA til prisen, men sammenlignet med Rega ARIA, er den lidt mudret i ekstremerne. Når der
sker mange ting på en gang, smelter det lidt sammen i toppen og bunden, hvilket går udover stereoperspektivet, dybden og
det flow, der ellers er i musikken. Bassen havde også en tendens til at være knap så dyb og håndfast, som man kunne
ønske sig. Rega ARIA virker derimod som en slags "bredbåndsforstærker", der formår at holde lydbilledet klippestabilt,
uanset hvor indviklet det end måtte være. Bassen går langt dybere og er fast og stram i en sådan grad, at man ville ønske,
at man havde opgraderet langt tidligere. Mellemtonen er klar og bliver aldrig mudret. Det mest lækre er dog nok diskanten,
som går langt højere op end i Rega Fono MC. Bækkenslag og ikke mindst hi-hat slag, som før kunne synke lidt dybt ned i
mudderet, står nu klart frem med en defineret udklingning, dog uden på nogen måde at være pågående. Dette gælder også
musik, hvor der sker mange ting på engang. Selv i det mest indviklede lydbillede formår ARIA at sætte tingene på plads og
bukker ikke under for presset.
En anden væsentlig opgradering i forhold til Rega Fono MC er støjgulvet. Rega ARIA's støjgulv virker ca. 10 gange lavere end
i Rega Fono MC. Selvom der stadig kan høres en smule støj når nålen ikke er i rillen, så er det meget lidt og det ligger under
støjgulvet for langt de fleste plader - ja, nok egentlig alle plader. Det er altså slet ikke noget man kan høre, så snart nålen er
i rillen. Jeg så dog gerne at støjgulvet var blevet yderligere 10 gange bedre, således at støjen slet ikke kunne anes ved
pladeskift, når der er skruet op til party-volumen. Men igen, det er meget lidt og er ikke noget der irriterer som sådan. Jeg
synes musikken kommer fra en "sort baggrund" - især på nye presninger hvor der er brugt "jomfru-vinyl". Det er altså rigtig
godt
Original
Det skal nævnes at jeg kun kort har hørt på MM-indgangen, da jeg havde en vens pladespiller på besøg. Denne pladespiller
havde det ikke godt og Ortofon 2M Red pickuppen, der sad på, trængte nok også til en ny nål. Dog synes jeg alligevel, at
lydbilledet virkede meget solidt, men ARIA var klart overlegen i forhold til hvad det tilsluttede udstyr kunne levere.
Så, den egentlige lytning er foregået på min Rega P9 med Dynavector Karat 17D3.
Alt i alt synes jeg, at jeg nu kan lytte til plader med alle fordelene ved MC-pickupper, uden nogen af ulemperne. Støjgulvet
er kommet så langt ned at det umiddelbart er lavere end dengang med Rega Exact MM-pickuppen og Rega Fono MM.
Opløsningen er kun blevet højere og det hele virker bare langt mere fast og klart. Ja, nærmest som et åbent vindue ind til
musikken
Jeg tror det bliver svært at finde en tilsvarende RIAA til prisen (8000 kr.) som udover at lyde fantastisk, også har lavt
støjgulv og åbenhed langt op i frekvens. Med andre ord, er det min nye RIAA og bliver sikkert ved med at være det en del år
frem i tiden.
__________________
Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner