Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 10:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mitt første DIY - XT25 + 8535 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 November 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

(Skriver norsk håper det går bra)

Ferdig med kassene til mitt (første) DIY prosjekt.

Opprinnelig Scanspeak 8545 - men syntes bassen var fraværende og noe "analytisk".  Byttet til 8535 og mye bedre bass/musikalitet.  Merkverdig egentlig fordi 8545 ser mye kraftigere dimensjonert ut med sine store magneter etc.

Kasser laget av 2 stk benkeplater i kirsebær limtre kjøpt fra den lokale byggevare forhandler (798, pr stk, 2 m x 60 cm x 26 mm massivt tre) og tilskjært/utfrest med kun håndverktøy:

 

Gjenstår å finne godt delefilter (+ diverse finish/lakkering etc) - forslag på delefilter til kombinasjonen XT25 og 8535 mottas med takk  

Bassrør foreløpig 4.7 cm diameter - trolig bør jeg opp i størrelse. (Lettere å øke hullet i kassen enn å minske det  ) Kassen er hovedsaklig samme som TJL målene til Troels, bare litt større ( http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/TJL_loudspe aker.htm)

Vet det ikke er helt "korrekt" å bruke 8535 i så liten kasse, men synes det høres lovende ut så langt.  Med riktig "stuffing" og bassrør bør det kunne bli meget bra.

 

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 10 November 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Ser rimeligt fint ud. men jeg syntes at det ser ud som om at din baffel går skrå ind bag enhederne, det rigtige mener jeg er at lade den skrå væk fra enheden.

kan du følge mig?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 10 November 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Ser flot ud men du skal have dæmpet dit kabinet indvendigt evt. med noget blygummi da den træ sort du har brugt ikke er særlig lyddødt.



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 November 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Ser rimeligt fint ud. men jeg syntes at det ser ud som om at din baffel går skrå ind bag enhederne, det rigtige mener jeg er at lade den skrå væk fra enheden.

kan du følge mig?

Jeg har forsøkt skrå vekk fra enhetene, men baffelens bredde (19 cm ca) gjør at det med 8535 (17,7 cm dia) og tykkelsen på sideveggene (2,6 cm) ble litt smalt - har forsøkt å frese bort mest mulig, men helt optimalt ble det nok ikke - bredere baffel isåfall...

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 November 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Ser flot ud men du skal have dæmpet dit kabinet indvendigt evt. med noget blygummi da den træ sort du har brugt ikke er særlig lyddødt.

Ja, har benyttet blygummi/bitumen på alle innvendige sider unntagen baffelen.  I tillegg (etter at bildet over ble tatt) Acustilux også og ekstra i topp/bunn og bak enhetene (pr tegningen til TJL konstruktionen - jfr link over).

Kan det bli for mye "stuffing" ? - jeg merker meg at f.eks. Dali Concept 2 som ikke har spesielt tykke vegger innvendig kun har 1cm Acustilux på sidevegger, bakvegg og topp (men ikke i bunn).  Men det er muligens spesielt gunstige bygge-materialer som er benyttet slike kasser.

 

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 10 November 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Her er et filter jeg selv har brugt til mine 2 vejs højtalere.

Detter er beregnet udfra dine enheder...



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 10 November 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Glemte at skrive at det er beregnet udfra en delefrekvens på 2500 Hz

Jeg har valgt at dæmpe din diskant med 6 dB.

Håber at du kan bruge filteret.

Formlerne jeg har brugt er hentet fra dette link.

http://www.aarhushifi.dk/mjht.htm



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 10 November 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Christian: Takk - skal forsøke dette.

Har forsøkt seriefilter - gir litt "lukket" lyd

Butterworth 2.dre ordens - div varianter, men ikke helt god overgang mellom diskant og mellomtone.  Sist forsøkt med ca 3KHz delefrekvens som jeg forsøkte med 8545, men det kan sikkert bli for høyt for 8535.

LR 4.de ordens forsøkt også men hadde ikke nøyaktige komponentverdier -> så sannsynligvis forklaringen.

LR 2.dre ordens har jeg ikke forsøkt - tenkte ikke på den varianten.  LR filtre virker generelt som de har noe mer "luft" og bedre detaljer om man skal bedømme utifra fabrikk-høyttalere.

 

Mvh

Rune

 

 

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
Masti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 110
Sendt: 10 November 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Rigtigt flot arbejde! Kan godt lide det lidt "runde" resultat

__________________
Ingenting er lettere end at komplicere alting.
Til top Vis Masti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masti
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 12 November 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Ser fint ud!  Og selvfølgelig kan vi læse norsk!

Det er helt logisk, at du oplevede enhederne med de kraftigere magneter som værende 'analytiske' og bassvage. De kraftige magneter giver et lavere 'Q', og i konsekvens heraf en større dæmpning af systemresonansen - og det er ikke altid en fordel! Desværre har selvbyggere en tendens til at 'falde for' netop den type enheder...  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 12 November 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Håber snart at jeg får en tilbagemelding på mit forslag til delefilter...

Er spændt på om det virker efter hensigten.



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 14 November 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hei,

forsøkte filteret ditt Christian men ble ikke helt fornøyd.  Lød litt "flatt".

Forsøkte også filteret versjon 6 fra denne:

http://skourup.com/Troels.Gravesen/2.5_Clone.pdf

Heller ikke helt fornøyd selv om det formodentlig er mest korrekt med diverse korreksjoner for mellomtonen...

Etter å ha forsøkt diverse paralell og serie-filter så står det etterhvert klarere for meg at Linkwitz Riley er typen filter å undersøke nærmere utifra det jeg oppfatter som mer "luft og detaljer" sammen med god bass.

Den siste jeg forsøker nå er en Linkwitz-Riley 4.de ordens filter med.  Ganske godt resultat - men jeg mangler de eksakte kapasitans-verdier, så må kjøpe noen nye komponenter til prototype-filteret.  Foreløpig (med ikke helt nøyaktige verdier er diskanten for sterk og muligens også en "topp" ved overgansfrekvensen - men det virker ganske lovende selv med ukorrekte verdier...  Mulig jeg også bør beregne 6 dB dempning av diskant slik du gjorde.

En oversikt:

Delefilter

To Be Continued...

 

Mvh

Rune

 

 

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 14 November 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Det er helt logisk, at du oplevede enhederne med de kraftigere magneter som værende 'analytiske' og bassvage. De kraftige magneter giver et lavere 'Q', og i konsekvens heraf en større dæmpning af systemresonansen - og det er ikke altid en fordel! Desværre har selvbyggere en tendens til at 'falde for' netop den type enheder...  

Jepp - 2,4 kg + kraftige magneter og høyere Bl tenkte jeg - det må da gi "fetere" lyd enn 1,8 kg og lavere Bl .  Og de 2Hz forskjell så jo ikke store ut - men burdte nok studert frekvensgrafene bedre

 

Mvh

Rune

 

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 14 November 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

"Oppgraderte" fra 4,7 cm til 6,7 dia bassport - wow!

Bredere lydbilde (refleksjoner?) og mindre "lukket" (driveren jobber lettere pga at luften ikke blir like mye komprimert ??).

This rocks!

C1=7,8uF

L1=0,15mH

C2=15,7uF

*L2=0,56mH

C3=11uF

*L3=0,82mH

*C4=2,2uF

*L4=0,56mH

*C5=4,7uF

R3=8,2Om

* ved de verdier som er signifikant forskjellige fra beregnet.

Man vet jo aldri, kan hende at jeg har "snublet" over gode verdier.

 

Mvh

Rune

 

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 14 November 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej Rune..

Hvad med nogle nye billeder..?

Hvor lang er din bas port..?

Tror at jeg vil prøve at bygge et filter efter samme model, har næsten alle komponenterne.

Er dog lidt skeptisk da et 4. orden filter giver en stor fase drej.

 



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 15 November 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Vær ikke for panikslagen mht. fasedrejet - meget få højtalere er i praksis særligt liniære på det område!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 15 November 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Trodde bestemt at ScanSpeak og den ringradioatoren fra Vifa trivdes godt med 1. ordens filter.  Hvilket seriefilter har du prøvd?
Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 15 November 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

bambadoo skrev:
Trodde bestemt at ScanSpeak og den ringradioatoren fra Vifa trivdes godt med 1. ordens filter.  Hvilket seriefilter har du prøvd?

 

Forsøkte med

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm

Mulig jeg forsøker igjen senere, ettersom tidligste forsøk var før kabinettet var ferdig dempet etc...   Ihvertfall et enkelt filter å koble opp.

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 15 November 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Hej Rune..

Hvad med nogle nye billeder..?

Hvor lang er din bas port..?

Tror at jeg vil prøve at bygge et filter efter samme model, har næsten alle komponenterne.

Er dog lidt skeptisk da et 4. orden filter giver en stor fase drej.

 



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
RuneJW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Oktober 2004
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 15 November 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

cst1967 skrev:

Hej Rune..

Hvad med nogle nye billeder..?

Hvor lang er din bas port..?

Tror at jeg vil prøve at bygge et filter efter samme model, har næsten alle komponenterne.

Er dog lidt skeptisk da et 4. orden filter giver en stor fase drej.

Bassport er ca 20 cm nå (dia 6,7) hvilket gir tuning til 40 Hz (ca).  Mulig den bør tunes høyere til 45-50 Hz (?)

Forsøkte igår med 1,2 mH i lavpassfilteret istedenfor 0,82 og bassen ble merkbart bedre, men tror jeg trenger måleutstyr for å få det perfekt. Det vil jo påvirke delefrekvens-nivået på low-pass i forhold til diskanten også siden større L3 medfører høyere avrulning ved øvre flanke.

Jeg øket verdien pga at jeg kom til å tenke på baffel-korreksjon som i mitt tilfelle med smal front er ganske stor.  Men jeg vet ikke om det er korrekt i et LR4 filter å kun øke L3 eller om alle komponentene må beregnes på nytt...

Bilder av baksiden åpnet med "stuffing" (acustilux)

 

og av "dagens variant" LR4 filter

(HP venstre, LP høyre)

Noen kabinett-imperfeksjoner synes også i overgangen til front-baffel - så fortsatt sandpapir og tilpasning igjen.  Men akustisk har det ingen betydning.

Kablene fra høyttalerne går foreløpig ut gjennom bassporten - men planen er å legge delefilter og tilkoblinger nederst i kabinettet der det er et lite, separat rom.

Acustiluxen der bassporten er, ligger under og på siden av denne (ikke lett å se på bildet), slik at det er fri luft-flyt ovenfra og inn i bassporten.

 

Mvh

Rune

Til top Vis RuneJW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneJW Besøg RuneJW's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes