Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 07:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit hjemmelavede projektor "ophæng" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 21 November 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Mojn

Min nye Sanyo PLV-Z3 projektor skulle op at hænge, og da jeg var for nærrig til at købe et rigtigt ophæng måtte jeg jo lave et selv.

Jeg måtte gøre mig et par overvejelser.

Z3'eren kan lens-shifte 100% op og ned vertikalt. Da dens udganspunkt er i centrum af billedet, er der for så vidt ligegyldigt om den shifter op eller ned, og derfor var der heller ingen grund til at hænge den på hovedet.

Jeg ville gerne skærme en smule af for den lyd der stråler lige ned. Derfor var min plan at lave en plade under projektoren med en lyddæmpende belægning. Det ville helt sikkert være mere effektivt at lave en decideret "hush-box" til formålet, men et sådan projekt ønskede jeg ikke at kaste mig ud i.

Jeg ville gerne forhindre eventuelle vibrationer fra projektoren i at forplante sig til det gipsloftet med mere støj til følge.

Jeg ville lave en hylde, men da den skulle være ihvertfald 40 cm dyb ville jeg skulle bruge nogle store (og grimme) hyldeknægte - derfor valgte jeg at hænge hylden op i loftet. Men først skulle den jo lige bygges:

udgangspunktet var en fyrtræsplade som jeg gav en rest alm vægmaling og satte et par, øhm, dimser med huller i.

Dernæst monterede jeg nogle træstykker som projektoren kan stå på, og uden om den klisterede jeg "magic fleece" plader fra Noise Control. Jeg ønskede ikke at stille projektoren direkte på magic fleece pladerne da dette måske ville hindre ordentlig luftindtag. Træstykkerne er med vilje placeret lidt forskudt fra centrum, således at der er en større fleece overflade i den side af projektoren hvor den varme luft blæses ud.

I "dimserne med huller" monterede jeg nogle 40 cm lange plastic betrukne 3mm wirere. De skulle kunne bære 250 kg - så er vi vist på den sikre side.

Så var der bare tilbage at skrue l**tet op i loftet! - Jeg brugte nogle hvide kroge i loftet så jeg kan tage hylden ned igen hvis den skal moddes. "Øjerne" i den øverste del af wiren er så små at de ikke uden videre glider af krogen.

Og her er hylden så set lidt fra afstand med PLV-Z3'eren på plads. Jeg er ganske godt tilfreds med det indledende resultat. Jeg påtænker at sætte nogle hvide lister på siderne der skjuler den sorte fleece måtte, at udskifte wirene med nogle tyndere så de ikke er så tydelige, samt at gøre wirene en smule kortere.

Du´r det så? - ja selvfølgelig, det er jo ikke den store videnskab. Magic Fleece måtterne er fede, men det er selvfølgelig begrænset hvor meget de kan sluge når de kun er placeret umiddelbart under projektoren - men lidt har også ret efter min mening, og pladerne tager utvivlsomt lidt af støjen.

Omkostninger:
Fyrtræsplade: ca 50 kr.
Magic fleece plader 1½ stk af 75 kr.
Wire, kroge og "de der dimser med hul i" - ca 50 kr.
I alt, ca 200 kr - så de 1000 kr jeg har sparet i forhold til et rigtigt ophæng kan jeg bruge på en bedre DVD afspiller

Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 21 November 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Endnu engang en løsning som ser ganske fornuftigt ud. Billigt, hurtigt og nemt!

Vil give dig helt ret i, at en hvid liste om Magic Fleecen og nogle tyndere wirere lige ville gøre det sidste!

Flot arbejde!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 21 November 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Lige et tillægs spørgsmål!

Hvor endte du med at købe din Z3 - og til hvilken pris?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 21 November 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

Lige et tillægs spørgsmål!

Hvor endte du med at købe din Z3 - og til hvilken pris?

Det emne er diskutteret hér  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16229&P N=2 ;-)

Bjarne



__________________
Med venlig hilsen
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 
AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 21 November 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Virkeligt pænt resultat med få virkemidler. Tror faktisk det
endelige resultat (når du har udbedret de ting du snakker om)
vil være pænere end hvis du havde valgt at monterer den på et
"rigtigt" ophæng.
Til top Vis AndersJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersJ
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 22 November 2004 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Top! Så kom der styr på prisen

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 22 November 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Pæn og enkel løsning - tillykke.

Nu den hænger så tæt på bagvæggen kunne du jo også have gjort som jeg. Hyldeknægtene kunne evt. afkortes, så de næsten ikke kan ses.

Der kommer ellers ikke meget støj af en LCD'er som din, så mon ikke du har dæmpet nok...?

Mvh.Boye

P.S. Dimserne med huller hedder 'øskner'.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Trashmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Det er en utrolig flot løsning du har lavet, jeg har planer om at lave noget i samme stil når jeg engang får købt min projketer.

Lige et hurtigt spørgsmål;  Har du gjort noget for at spænde projekteren fast, så den ikke ryger ned hvis der er nogen der lige kommer til at skubbe til ophænget?? eller har du gjort nogle overvejelser om dette?

-TM
Til top Vis Trashmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trashmonkey Besøg Trashmonkey's Websted
 
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for alle de pæne bemærkninger til mit ophæng ...

Trashmonkey skrev:

Lige et hurtigt spørgsmål;  Har du gjort noget for at spænde projekteren fast, så den ikke ryger ned hvis der er nogen der lige kommer til at skubbe til ophænget?? eller har du gjort nogle overvejelser om dette?


Ja. I version 1.1 putter jeg nogle lister på, sætter nogle tyndere kabler i (1.5 mm kan vist bære 125kg),  samt sætter en "drop-sikring" i. I bunden af projektoren er der nogle gevind der normalt anvendes til ophæng. Jeg sætter en skrue i med en lille plade med nogle huller i eller lign, og sætter så en wire over i een eller to af de øskener i pladens hjørner. På den måde kan projektoren stadig flyttes lidt rundt i forbindelse med tilslutninger, og den falder ikke lige ned..





__________________
Med venlig hilsen
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 
Trashmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 November 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder om en god ide, men jeg havde selv tænkt på en løsning med nogle velcrobånd på tværs, så den er nem at spænde på / af, lidt i stil med det man kender fra en taske til en bærbar computer..
Men på den måde kan man ikke være 100% sikker på at den ikke smutter..

Er spændt på at se din løsning i ver. 1.1 hvis du kommer med nogle billeder

-TM

Til top Vis Trashmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trashmonkey Besøg Trashmonkey's Websted
 
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 19 December 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nå ja, version 1.1 er klar - se billederne via linket i min signatur. Iøvrigt har jeg opdaget noget der ligner sådan en kensington (tror jeg det hedder) hul-til-lås/wire dims bag i Z3'eren. Den tror jeg jeg vil benytte mig af til kombineret tyveri/drop sikring ved simpelthen at wire projektoren fast til en anordning skruet direkte ind i vægen.

Ophænget fungerer iøvrigt rigtig godt - jeg er meget tilfreds med det, det er ganske fleksibelt, og det er nemt at tage projektoren ned hvis det er nødvendigt (specielt med hdmi stikket der jo bare er lige til at hive ud, på godt og ondt).

God jul
/Bjarne



__________________
Med venlig hilsen
Bjarne
Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes