Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 04:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: LOKA Sub20 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 08 December 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

28-02-2005: Nye billeder på side 2

Så er jeg endelig gået "rigtigt" igang med mit subwoofer-projekt.

Jeg har bygget mange subwoofere/højttalere gennem de sidste 10 år, men er efterhånden lidt træt af aldrig at blive helt færdig, så dette projekt bliver helt sikkert, absolut, måske, hvis jeg ikke finder på noget mere, ultra -den sidste subwoofer jeg laver....

I en del år har jeg eksperimenteret med Scan Speaks to 10 tommer 25W8565-00 og 25W8565-01 basenheder, og har endnu ikke fundet nogle der har kunnet leve op til dem, og mine krav til bas. Efter en enkelt flirt med basrefleksprincippet, sværger jeg nu til et lukket kabinet, der byder på en god hurtig bas, knap så dyb, men præcisionen kompensere absolut for det.

Det største problem jeg har haft med disse enheder, er kabinetstørrelsen. De kræver begge forholdsvist store kabinetter for at yde deres abolut bedste, hvilket ikke passer ind i min stue. Derfor faldt jeg over en løsning, der ikke er så udbredt i dag; isobarisk subwoofer.
Ved at sætte to enheder til at arbejde synkront sammen, i et compound system, så halvere jeg kabinetstørrelsen, og får desuden et ultra hurtigt system. Alt dog på bekostning af følsomhed, men med nutidens ICE/ZAP og lignende digital forstærkere, er effekt knap så stort et problem. Desuden er det ikke et PA system jeg er ude efter, men en HiFi-løsning, der virkelig kan gengive kildemateriale, så nøjagtigt som muligt.

Det endelige valg af enhed faldt på Scan Speak 25W8565-00, der går lidt dybere men godt nok kræver et lidt større kabinet. Begge enheder er blevet udmålt, og variere lidt fra de oplysninger der står på www.d-s-t.com.


Efter en del tests og beregninger er jeg kommet frem til følgende:
Enhederne skal sidde i et ca.60-61 liters kabinet (reelle volumen de to enheder ser), med lidt fyld (ikke meget). Gode solide afstivninger, alt i MDF 22mm med 12mm spånplade og bitumen på indersiden. Der sættes to Scan Speak akustiske ventiler i. Qtc skulle være 0,681.

Beregningerne viser at subwooferen får følgende specs:
Følsomhed på ca. 85dB - 108dB v/200W RMS effekt
F3 = ca. 34 Hz
F6 = ca. 26 Hz
F9 = ca. 20Hz
F12 = ca. 17 Hz

Dette er faktisk ganske pænt, for en subwoofer med lukket kabinet, men det kan blive bedre med et aktivt delefilter. Så jeg har anskaffet mig to LC Audio aktive delefiltre (vil køre balanceret, derfor to delefiltre). Selve delefilteret skal jeg så eksperimentere med, så værdierne er ikke helt fastlagte endnu, men standard laver jeg et 6dB gain ved 26Hz, og hæver derved F3 punktet til 20Hz, samt lægger et højpasfilter ind, der sortere alt under 20Hz fra. Men som navnet ”Sub20” antyder, så er målet at lige gå under de 20Hz, så jeg har også lavet en version med et 9dB gain ved 20Hz, så subwooferen får et F3 på 17Hz…. Det er nok til mig

Alle pladerne bliver limet med masser af lim, alle samlinger får et ekstra tykt lag silikone. Det hele bliver lakeret både indvendigt og udvendigt, før det skal males/sprayes. Alle kabler er Van den Hul Clearwater.

Nu er det så, jeg vil høre lidt fra andre selvbyggere.

Prøv at kigge billederne igennem (pladerne er ikke limet endnu, så ignorer venligst samlinger etc.), og kom endelig med kommentarer, spørgsmål, tip & ideer til forbedringer.








Hva' så?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 08 December 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud, kan godt lide den semi martix måde du har bygget det op på.Kabinettet skal nok være lyddødt og stivt. Det der bliver dit problem er kompression. Hvis du vil have den til at gå i 20hz vil du få et meget lavt output før du løber ind i kompression. Det er en populær misforståelse at fordi man kan hælde en masse billige kl d watt i en sub at man kan overkomme problemet med lav følsomhed. Følsomheden vil falde i takt med swingspolen opvarmes. Alle de subs jeg har hørt med ca den komposition af kabinet og driver som din har, lyder alle godt og går dybt ved lave niveauer..men lyder indestrængt og impuls/transient tøvende ved højere niveauer. Hvis der skal spilles lavt i et lille rum er det måske ikke et praktisk problem for dig.

__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 08 December 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk også et problem jeg har måttet sande. Så det er lidt et kompromis jeg har måttet indgå, med de højttalerenheder. I praksis kommer jeg ikke til at spille så højt, desuden vil roomgain måske redde de mistede dB på den isobariske løsning.
Måske vil roomgain overflødiggøre brugen af et aktivt gain ved 20-26Hz, og så kan jeg frakoble det aktive filter.

Selvom enhederne er opgivet til 100W RMS, og en følsomhed på 89,5dB hver, så har jeg hørt dem spille et godt stykke over de beregnede 108dB v/200Watt, uden at miste pusten.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået nogle andre terminaler, som jeg overvejer at bruge istedet, og i morgen skal jeg hente en masse bitumen.
De endelige komponenter til det aktive delefilter er på vej, så nu skal jeg snart til at lodde.

Her er et par billeder af det aktive filter. Der er kun monteret det ene filter indtil videre. Det er monteret i et LC Audio SideWinder kabinet, som jeg fik med delefiltrene. Senere vil jeg finde et lidt smartere kabinet.

Selve kabinettet:





Det aktive filter tæt på:



Det aktive filter er som skrevet ikke færdigt endnu, men det kommer til at dele ved ca. 75Hz (74,5) og har et +6dB gain ved 26Hz.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 December 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

I første omgang vil jeg teste med et passivt filter hvor jeg afprøver diverse korrektioner.

Filteret deler ved 70Hz og er et 12dB/oktav filter.
L = 33mH
C = 260yF

Det er desværre nogle ret "dyre" værdier, da gode komponenter i den klasse ofte kan være noget af en investering. Heldigvis har jeg stumper liggende fra tidligere projekter.

Spolen er en ordentlig moppedreng på 7 kg:



Lige et glimt af diverse stumper jeg nok vil komme til at rode med:



En af grundende til jeg også laver et passivt filter, er for at eksperimenter med forskellen på et passivt og aktivt delefilter - er der en gevinst i dette tilfælde med et aktivt filter? Udover, selvfølgelig, muligheden for et gain i det aktive filter.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 11 December 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med passiv filtrering under 120 hz er at bassen ikke kan dæmpes tilfredsstillende. Forstærkerens evne til at kontrollere enheden bliver i den grad kompromitteret. Det går også ud over impulsvilligheden, men i mindre grad.

__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 12 December 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Så du mener ikke der er nogen vej uden om det aktive filter?

Jeg vil selvfølgelig prøve med det passive filter, når nu jeg har komponenterne liggende, men planen var jo også at ende med det aktive filter.

Hvad med korrektioner af enhedens "unoder", kan man indsætte passive led efter den aktive deling, eller opstår der problemer med den løsning?

F.eks. et Zobel kredsløb?

Nu har enheden ikke nogen "rigtige" unoder, og det har ikke før været nødvendigt med korrektioner af frekvensgang, men har du nogle gode tips, der bare skal med i et sub-filter?
(Gerne så lidt som muligt)

Har kigget lidt på Crown effektforstærkere, men er der en model du vil anbefale til en subwoofer, gerne brugt=billigere?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 13 December 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Nej under 120 hz tror jeg ikke du kommer uden om et aktivt filter. Alle ved hvordan lange tynde kabler påvirker basskontrol..en spole er en lang tynd tråd..

At indsætte passive komponenter efter den aktive deling vil igen skabe et kontrol problem. Jo mindre tab der er mellem ehed og amp, jo mere kan ampen dæmpe enheden. En simpel test er at kortslutte enheden med en tyk lus, bank på den og hør hvor hurtigt den falder til ro. Kortslut den derefter med en lang tynd ledning..nu vil du høre at der er mere udringning på enheden.

Mht subfiltre så er det min holdning at der ikke skal indbygges nogen form for korrektioner i det. Subben skal integreres i et lytte rum og ikke et nearfield, og da man ikke ved hvilken room resp du har før subben er placeret så er al form for korrektion lidt spildt. For optimalt resultat kommer man ikke uden om en high res equalizer. SVS har et par ret detalierede tech artikler om det.

Den bedste Crown amp til sub brug er uden tvivl K serien. Hvis du er int kan du evt låne en af mine og teste imod dine zap moduler.

 



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 13 December 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Du bekræfter også hvad jeg selv i tankerne, derfor har jeg også købt de aktive filtre så snart jeg blot overvejde en subwoofer.

Den eneste "korrektion" jeg vil sætte på, bliver niveau-regulering, for jeg har en bange anelse om at bassen bliver alt for voldsom i forhold til resten af anlægget... Men nu får vi se.

Ahh... K-1 og K-2 ser rigtigt godt ud. Men de lander vel på over 10.000 kroner, og det er nok lige i overkanten oven på alt det andet jeg har indkøbt (er også i gang med nogle højttalere til at matche subwooferen).

- Men når julen har lagt sig, så skal jeg ud og jagte en amp i den prisklasse, og så vil Crown absolut være med i min testrunde.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 06 Januar 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Nu nærmer det sig en slutning.

Er lige blevet færdig med at samle subwooferen, og mangler nu kun finish'et.

Alle de indre vægge har fået et lag 4mm bitumen, og de større flader har fået 8mm bitumen. Der bliver ikke brugt dæmpeskum eller lignende.

Har desværre ikke nogle billeder af det i dag (glemte digikamera og værkstedet ligger et stykke fra hvor jeg bor), men jeg vil tage nogle flere så snart jeg kan.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
toto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2005
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

hvorfor har du ikke sat enhederne front mod front,på
frontpladen og bagefter vende+ og - på den bas som
seder ude. så er der meget mindre luft imellem de 2
baser.
Den luft der er imellem de 2 baser er en del af membranernes samlet masse. ! luft vejer også.

PS. Hvad med gas imellem de 2 enheder ?.

hilsen toto

                                                            
               
Til top Vis toto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af toto
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hvis de sidder front mod front, så stikker magnet systemet da ud i rummet = udseendet lider, og elektronikken blottes. På denne måde ser man kun én enhed på subwooferen.
Reelt set er dette en standard isobarisk løsning, og luften mellem de to enheder i compound-rummet burde ikke påvirke membranarealet, da luften aldrig bliver presset sammen eller vacumtrykket.
- Derfor burde det vel ikke være en fordel med gas mellem enhederne.... Eller hva?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg tror Toto har en pointe! Luften mellem enhederne skal flytte sig sammen med dem. Den har en masse, og bidrager til den samlede masse. Så resonansfrekvensen sænkes, og Q'et stiger. Følsomheden falder...

Det samme ville jo gælde en 'front-mod-front' løsning - luftmængden, og dermed bidraget til massen, ville blot blive mindre.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Men spørgsmålet er om det i praksis har ret stor betydning. Ud fra mine beregninger er der tale om ca. 3 liter i compoundrummet.
Ideen med gas kunne sikkert godt lykkedes, men jeg har ikke mod på at forsøge mig med det. Det bliver RIGTIGT svært at få det ind.

Har lavet de første tryktests, og den er HELT lufttæt. Prøvede at lægge en lille vægt på enheden om morgenen, og efter knap en uge, da jeg fjernede vægten, blev enheden skubbet ud grundet trykket i kabinettet. Så der suger ikke luft ud.
Har også haft gang i noget lak overalt, så MDF'en ikke forskyder sig med tiden, samt for at lukke de sidste eventuelle samlingshuller der kunne være... Det er dog tvivlsomt at der skulle være utætheder, har brugt fem hele 0,7 liters lim, og 12 patroner silikone. Overdrivelse fremmer forståelsen... og lyden
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvornår får vi flere billeder

__________________
Med venlig hilsen

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Skal igang igen i morgen. Så skulle jeg have taget flere fotos.
Sidder lige og holder en pause efter at have loddet på det aktive delefilter.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt videre.

   
   

Har også bygget en midlertidig ZAP (venter på kabinet til den) til at drive subwooferen.

Det aktive filter er samlet og klar til brug:
     

Jeg mangler at sætte den sidste plade på, og montere den foreste enhed. Håber jeg får tid i weekenden. Så kommer arbejdet med at få den til at se godt ud = mange timer slibearbejde.

Man kan også læse om den her: loudspeaker.dk
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Lidt større billeder havde skam ikke gjort noget, så var det måske lige før man kunne se nogle detaljer 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået lidt større billeder ind:
loudspeaker.dk

Det er besværligt at konvertere de billeder til under 35kb, og stadig få dem til at blive pæne.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Nu skal man til gengæld bare bruge brugernavn og password?!?! 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes