Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 05:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lørdags hygge (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Under oprydning (større renovering af hytten) fandt jeg et print som en kammarat på et tidspunkt havde opgivet

da jeg ikke kunne se de store fejl, og da printet er et "udkog" af min egen The Bastard rørhybrid, ville jeg lige "se" lidt nærmere på den....så jeg fandt de gamle papirer, lidt kabel og jernet...og et enkelt pinnacle 6j5gt...spændings forsyningen lånte jeg fra dens "storebror" og så var det bare lige

jow........der sker s*u noget...så jeg lavede lidt kabel..

men man får ikke stereo med et rør -og jeg kunne kun finde et pinnacle, men til gengæld fandt jeg en hel stribe GE

Den ser skrækkelig ud lige nu, men den spiller saftsuseme godt

indgangvælgeren er lige nu en scart omskifter m. remote 4ind 1 ud nok i første omgang

psu'en kan man også meget let komme om ved  +6v til glød +40v til drift og fælles 0

selv som den står her er der intet brum.

 



__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

øhh.... og det er så en...  forstærker??

kan du ikke lige tage os rør-mongoler i hånden og knytte en lille forklaring på??

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Lyder lækkert. Hvordan var det med rør til Bastarden - kan man stadig få dem eller hvad?

Kan du ikke vise nogen billeder af din 'færdige' bastard?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Først ...der findes pt. ikke billeder af den færdige...den er udlånt mens jeg renoverer min Lindsley...og rør burde det ikke være et problem at få..

Udover det har lux550 freak ret,  der står jo intet om hvad det er....så :

I 1989 blev der i ny elektronik skrevet om en diy hi end rørhybrid pre-amp der var - let at bygge , usædvanlig velspillende og ikke mindst ufarlig..for "rør mongoler" som jeg selv. Rørene man benyttede dengang var l63 der er umuligt at finde men 6j5gt er identisk så ingen problemer der. Røret er et HF rør,der er ultralineært i "brugs området" og bl.a derfor er opbygningen såååå simpel.. den oprindelige version har også relæ skift samt en (tricky) klasse A riaa

linietrinet  har en gain på ca 6 db (4 ganges forstærkning) og er i denne version "kogt ned til" 3 modstande, 2 kondensatorer +1 rør pr. side, udover det er det for nogen nødvendigt at montere en vol. pot. (undertegnede har en mastervolume på effekt blokken)   PSU'en er også simpel -den eneste finurlighed er at man må beregne et rc - led for at standse den sidste ripple..den oprindelige PSU er  lavet med 60000mif i Ht'en og 120000 mif i glød....Trinet vil formentligt virke fortrinligt med en arbejds spænding mellem 30 -50 v....jeg har faktisk lige fundet en ringkerne på 2x26 v..så den skal prøves.....så er der nogen der sidder og har et par trafoer + lidt ladelytter er rør og sokler ikke den store udskrivning og helt sikkert pengene værd...jeg har ikke sammenlignet direkte med min OVC, kun med min Rotel der overhovedet ikke kan være med.

 



__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
blaaberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det lyder da spændende :-)
Er der noget diagram osv, så en ægte mongol kan få det til at virke?
Hvad kan der spændes på af effektforstærker ifht. udgangsimpedans?

Jeg har en Zappulse, med 17Kohm indgangsimp., vil det gå rigtigt godt?

Venlig hilsen Jan Jensen
Til top Vis blaaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaaberg
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

hej.........jo jeg har skam en byggevildledning på den komplette version - linie trinet er så simpelt at det sagtens kan laves som "fuglerede"

mht impedanser melder jeg pas...der er ikke opgivet data på mine effektblokke og heller ikke på bastarden  ...da jeg byggede den første ,støvede jeg 2  brugte print op i Fredericia og jeg har stadig det dårligste - så det er da muligt at få lavet et komplet print ......  ....ser du er i nærheden så send evt. en pm



__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Åhh det frembringer minder.

Jeg har åbenbart af en eller anden mystisk grund smidt min Bastard ud Det har jeg fortrudt mange gange siden.

DEt var ellers en rigtig dejlig foforstærker, sådan som jeg husker den. Den havde også en udemærket RIAA så vidt jeg husker?



__________________
hilsen sjorslev
Til top Vis sjorslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjorslev
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

jo.........det spiller fint, RIAA'en var dog, som jeg husker det lidt tricky at få til at køre. Normalt sidder den fulde version af Bastarden sammen med en Lindsley Hood , hvilket også er absolut brugbart. Den nedkogte model tester lige nu på andet døgn med en THE  FISHER x-101-c .....

__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Er det ikke en gammel High Fidelity Konstruktion fra midt i firserne?
Har I noget mere information om den?


/U.

__________________
DIY-blog
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Nænej Uffe. Den er skam fra Ny elektronik. Jeg var ikke stor nok til at læse High Fidelity dengang :-)

Jeg købte i sin tid rør og print hos Brinck kan jeg huske. Det har været omkring 1988/89, og de var billige fordi konstruktionen allerde dengang var gamel og på vej ud af deres sortiment.

Mindes dog ikke at der skulle være problemer med RIAA'en?

Og go morgen forresten.



__________________
hilsen sjorslev
Til top Vis sjorslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjorslev
 
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 753
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Tuba, har du nogle diagrammer over din modificerede/forenklede Bastard?

Jeg har skrevet lidt med Brisse, som har artiklen liggende i hardcopy! Håber snart at modtage en indscannet kopi af den...



__________________
Mvh. MGP

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

næhhhhh........ingen diagram...sorry... men i artiklen er der et fint billede af et monotrin.....jeg har íngen scanner ellers kunne jeg skam godt have lagt den op... bortset fra det har jeg bestilt de "rigtige" rør i dag  ...dem med den forchromede rørbase ..der var 3 tilbage ..men flere andre fabrikater fra 60kr. og op

__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg håber at TUBA bliver rigtigt længe på Hifi4all.dk.

Jeg tror at vi er mange, som godt kunne bruge en "rør-guru" (verdens bedste eller ej) og gerne en som forstår no-nonsense princippet (billigst mulige vej til Nirvana).

Personligt vil jeg 10hver10fald plage livet af dig, når jeg ved hvad jeg skal plage om!  

7-13 triode-watt, max 10 komponenter pr. kanal og så det hele ned i en fin trææske; 1-2-3 og spil!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

...........jeg er skam ikke rørguru........tværtimod nærmere rørmongol...men jeg kan da til nød læse et diagram....dette skulle have været et hygge projekt til dårligt vejr  ...men jeg ku' s*u ikk lade være...så mød planke

og palle.....

indgangvælgeren under "modding"

det næsten færdige resultat -bemærk det lille hul i fronten til IR receiveren

---og så tager det i øvrigt 7 timer med en fræser at fjerne indmaden i en egeplanke................



__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

TUBA skrev:
indgangvælgeren under "modding"

Fedt projekt

Hvor stammer ovenstående print med IR betjening af indgangsvælger ( og volumen?) fra?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
TUBA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

  2tal...fejlkøb  ...det er en scart skifter...så ingen volumen regulering...den sker i øvrigt mellem indgangs vælgeren og linietrinet ,så den kan altid monteres senere..................i øvrigt har vælgeren også en trykkontakt og 4 led's  ....og jeg kan ikke rigtigt bestemme mig til om og hvor de skal være ..det samme gælder   volumenreguleringen

__________________
Mvh TUBA
pre: OVC, The Bastard, Rotel dsp. Amp: The Fisher, Lindsley Hood, Log. CDpl.:Rega, Pioneer. Cass.:Nakamichi. Tt: Thorens. Tuner: Larsen & Høedholt. Sp.: Avance 200 mkII.
       
Til top Vis TUBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TUBA
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes