Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 00:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Vifa PL-7X14 "Racetrack" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Ja, så tror jeg jeg har lidt materiale til en ny tråd.

Jeg har i øjeblikket et par DIY 2vejs TL højttalere i mit system hvilke jeg er godt tilfreds med på nær bassen. Der er simpelt hen ikke nok af den!

Så nu hedder det aktivt delefilter/bas. Jeg vil gerne benytte en 10" i hvér side, så det sætter jo nogle krav til kabinetstørelsen. Det er også fint nok, men jeg er ikke glad for et 30+ cm bredt kabinet, det fylder visuelt for meget. Jeg har med andre ord brug for en enhed i stil med den go'e gamle B139 fra KEF. -en "racetrack":-)  Men Kef'en er stadig bred som en 8" og jeg vil ha den ned på 7" så den matcher min SS 18Wér bas/mellemtone.  -Aha!    

Tangband laver nogle ovale enheder, jeg aner ikke om de er noget værd, men de ser lidt billige ud og er enten 6" eller 8" brede!

Nå, men så må jeg jo selv fremstille et par passende 10" basser, og det er jeg så gået igang med!

Thiel har tidligere lavet modeller hvori de benyttede sig af passive basenheder med chassis af MDF, så det er også mit valg til chassis. Magnet, svingspole, etc vil jeg plukke fra mine Vifa PL26'ere, de ligger aligevel bare og samler støv. Jeg skal altså lave et nyt chassis incl. kantophæng og membran.

Jeg er ikke færdig med enhederne endnu, men jeg har da fotos til at starte med. Jeg håber jeg kan holde gejsten og farten oppe, så i ikke "mister tråden" - hvis i forstår sådan en lille én!!

Først lige et par skitser af enheden:

Chassis er fræst ud i MDF, kantophæng støbes i siliconegummi i dimensioner lignende de originale PL26 ophæng. Membranen bliver formentlig af styropor men jeg skal lige eksperimentere lidt hen ad vejen.

Det skal lige tilføjes at hvis udfaldet af dette projekt ikke bliver værd at lytte til, så er det bare ok. Jeg synes det er spændende at eksperimentere og lære af sådanne projekter. Jeg havde iøvrigt stor fornøjelse af at læse "Duedriver" tråden, sådan skal det gøres!

Næst kommer fotos af fremstiling af kantophæng.

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Hér kommer lidt fotos af fremstilling af støbeforme til kantophænget:

Jeg har lavet en ramme hvori jeg har trukket en skabelon der udgør et tværsnit af ydersiden på kantophænget. Altså, den form jeg får i ler svarer til den endelige yderform af ophænget.

 

Her ses hvordan jeg har lavet en styrearm der kun kan køre parallelt med midterskinnen og kun kan dreje 180 grader ved endestoppet. Dermed kan formen af ophænget formes meget præcist. (vi snakker ikke CNC-præcision, men det er stadigt accptabelt!)

 

Her er stengipsen hældt over for at udgøre "hunformen" til kantophænget. Stengips er et fantastisk materiale der er let at arbejde med som vanlig gips, men det hærder op til en næsten keramisk hårdhed. Jeg har tidligere anvendt det til højttalerkabinetstøbning med godt resultat.

 

Så er hunformen færdig, renset og slebet, og jeg har skiftet skabelonen ud for at kunne trække indersiden af støbeformen i ler. Derefter hælder jeg gips i formen igen og får derved "Hanformen"

 

Her er de to formhalvdele efter et par siliconestøbninger.

 

Og her er så to styk færdige kantophæng i blød silicone. De er blevet røde som det ses, det var biligst og lettest lige at få fingrene i. Det er muligt jeg kan farve dem senere, det er også muligt jeg skal lave nye støbeforme med en tyndere godstykkelse af membranen, men det må tiden vise.

Næste skridt er chassis i MDF. Jeg er godt igang med overfræseren. Faktisk så godt at min vidunderlige Kinafræser brændte af!!! Fartregulatoren fik lige lidt for meget af det gode tror jeg! Men der er bestilt en ny i præcis samme kvalitet, dog af et andet Kina fabrikat!:-)

 

Det var alt for nu!

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Det ser virkelig spændende! Jeg vil vil gøre mit for ikke at "miste tråden"

Du må endelig holde os informeret i byggeprocessen

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Wow... fedt med røde kantophæng.

Glæder mig til det endelige resultat. Håber du kan holde gejsten oppe.

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det er da DIY i yderste inkarnation. Hvordan får man sådan en ide. Pragtfuldt.

Det bliver spændende at se mere om dette.

Mvh Thomas



__________________
Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden
 
-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Det ser godt nok spændende ud..

Har ellers lige købt mig en sådan Tang Band enhed. En af de ovale 8". Mit første indtryk af den, er ret positivt.. (Har lige fået den i dag)

Er MDF virkeligt holdbart nok som chassis materiale!?

Mvh Christian

Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-
 
matz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Et spændende projekt…..

 

Et par spørgsmål fra en glad amatør

  

Hvordan undgår du at leret revner under selve tørringsprocessen?

Er der ikke en større risiko for at den enkelte enhed vil komme til at blafre i en oval konstruktion frem for i en rund. Jeg tænker på den forskel i stivhed der formentlig vil være på de to typer enheder….

 

Mvh. Matz

Til top Vis matz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af matz
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej Capsule.

Ser spændende ud , jeg vil helt sikkert følge med.
jeg er ikke helt med på hvordan du fik lavet den fine skabelon?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Til Chiller:

Det lyder spændende med de Tangband ovale basser, du må fortælle lidt når de har fundet på plads i dit musik-system. Og om MDF er godt nok til chassis?- det tror og håber jeg. Det vil naturligvis kræve større dimensioner end et tilsvarende støbegods chassis, men det er til at klare. Indtil nu virker de dele jeg har fremstillet i MDF rigeligt stabile.

Til Matz:

Jeg hælder gipsen over leret mens det fortsat er fugtigt, gipsen hærder fint aligevel. Hvis jeg lod det tørre ville det ganske rigtigt revne.

Til LGrau:

I den arm jeg trækker i sporet midt i trærammen, sidder der fastspændt en skabelon. Den er skåret ud i 1.5mm styren-plastplade. Den har jeg sørget for er ret præcis og uden ujævnheder, derved bliver ler-overfladen glat.

Det er lidt svært at se på så lille et billede, men jeg håber det går. På billedet ligger armen på hovedet og den grå plastplade kan ses skruet fast. Alu-pinden er den der styres i sporet i støberammen. (der bliver lige digtet et par nye ord undervejs!)

Det svarer lidt til når du trækker en tandspartel igennem spartelmassen. Der får du en "ekstrudering" af spartlens form.

Jeg vender snart tilbage med fotos af MDF chassis'et. Jeg har skruet og limet yder-rammerne sammen, de er blevet rigeligt stabile. men som det kan ses på mine skitser først i tråden, er de også vel-dimensionerede!

Jeg har netop genlæst artiklen i HighFidelity 4-97 hvor de fremstiller deres egen staniol/skumlim membraner. Der er da lidt inspiro

 

Capsule

 

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Okay, det må jeg nok sige. Det er da noget af det vildeste DIY jeg har set indtil videre. Glæder mig til at hører mere om projektet!
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

virkelig et fedt projekt!!!!!!!!

Jeg er virkelig imponeret over din støbeteknik, og fremstilling af forme til kantophæng.

Har selv gået og tænkt på hvordan man kunne lave en form til nettop et kantophæng, det ved jeg nu.

jeg havde tænkt på at dreje en form, selvfølgelig til en mindre enhed!



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne ord R.P!

Hvis du drejer en form i fx acryl eller en anden plast, så tror jeg du kunne få et rigtigt flot resultat. Men jeg ved ikke helt hvordan man kan styre drejebænken med mindre man kan programmere den. Jeg mener godt nok at ha set en drejebænk hvor drejestålet kunne styres via en skabelon, har dog ikke prøvet det!

 

Jeg er kommet lidt vidre med rammen i MDF. Først lige et foto af hvordan jeg har brugt skabeloner til af fræse efter. Det virker helt fantastisk, jeg er meget overrasket over det godt resultat.

Skabelonerne er skåret ud i hårdt 4mm pap, det passer til fræserens skabelon-guide. Så længe der kun skal fræses et par gange langs en skabelon, er pap rigeligt holdbart.  

 

Hér er de fire dele der udgør yderrammen af basenheden. Der mangler lidt slibning af kanterne. Delene er fræst i 12mm MDF.

 

Hér ses den færdige ramme, limet og skruet sammen. Rammerne er blevet godt stabile. Til højre ses de to magnet-rammer der skal skrues og limes fast på "motoren". Disse er også fræst efter pap-skabelon.

 

Så bliver gummiophænget lige prøvemonteret, det passer fint og begynder at ligne noget:-)

Silicone er lidt tricky, det gode ved silicone er jo at det ikke hænger fast på andre materialer. Men hvordan limer man så silicone fast??? Jo, man bruger silicone-lim, det er en færdigblandet silicone på eddikebasis der størkner på et døgns tid og limer rigtigt godt på den 2-komponentsilicone jeg har anvendt til kantophængene. Jeg tror limen er beregnet til at lime spejle og fliser etc op på genstridige underlag.

Det var alt for nu. Jeg har netop slagtet de to VIFA 10", det ser lovende ud. Jeg skal lige ha eksperimentert lidt med membran materialer og hitte en god løsning.

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 10 Juni 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Endnu engang spændende billeder og tekst! Bliv endelig ved, jeg glæder mig til at se og høre om det færdige resultat!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 972
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hvad med at lave membranen i balsatræ!

Det vejer så at sige ingen ting, så kunne man lime afstivninger på bagsiden, i en sterne ud fra svingspolen!

Må stadig sige at det her er prof diy, man får virkelig lyst til at prøve selv!



__________________
Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
Til top Vis R.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R.P. Besøg R.P.'s Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

capsule skrev:

Jeg har netop genlæst artiklen i HighFidelity 4-97 hvor de fremstiller deres egen staniol/skumlim membraner. Der er da lidt inspiro

 

Capsule

 

Hvis du vil lave disse membraner, så brug det staniol med papir på.Skumlimmen kan ikke hæfte på alu.Og så skal du lave en støbeform, der har en glat overflade, så kan fugte den med lidt vand, så kan du få folien glattet ud.Og så må jeg også lige rose det fornemme arbejde.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Til R.P.

Jo, det kunne da godt være at balsatræ var en løsning. Det kunne også se lidt cool ud med træmembran:-) Jeg må lige se om det er til at løse med befæstnng etc. Man kan jo godt få balsa i ret tykke plader, så....jooo!

Til Andre:

Tak for tippet, det glemte de vist lige at nævne i artiklen. Jeg overvejer lidt at bruge kraftigt papir istedet for staniol, men intet er fastlagt endnu. Jeg har også et godt øje til det der kaldes "stærk-og-let" plade, en skumkerne med tyndt pap på begge sider. Det er super stærkt og helt plant, men måske vægten bliver problemet, jeg skal lige ha vejet efter.

Thats it for now,  tak for de positive kommantarer!

Capsule

 

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

R.P forslag med balsatræ, tror jeg ikke er så dårlig.Dog ville jeg bruge tynde plader, og lime dem sammen som en krydsfiner plade.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 11 Juni 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Capsule det er sku flot .
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
capsule
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ja så er der sket lidt igen, chassis'erne er ved at være på plads.

Hér har jeg sat trædyvler i rammen og er ved at sætte de fire afstandstykker på der skal holde magnetrammen. Se evt. mine skitser i starten af tråden.

Som i kan se, holder selveste Niels Bohr lidt øje med processen fra sin plads på underlægsavisen ikke meget atomfysik i dette projekt, men måske han også var DIY-mand!

 

Ja så er rammerne samlet, limet og skruet. De virker rigeligt stabile, men magneten er også godt tung. Evt. må jeg lave en afstivning i kabinettet som støtter bag på magneten, men det kan jeg bedre vurdere når jeg når dertil.

 

Så har rammerne lige fået et lag sort så de gør sig bedre ud i et fremtidigt kabinet.

 

Og til sidst lige endnu en prøvemontering af kantophæng, lige for at holde gejsten oppe...min egen, altså!

Nu skal der bores monteringshuller i rammen og så er det membranen det gælder. Jeg er fortsat i gang med at eksperimentere med materialer, det skumpap jeg har omtalt vejer ikke for meget, så det bliver nok det jeg vælger. Men jeg regner også med at lave en prøve med opskummet trælim, det kunne jo vise sig at være endnu bedre.

Alt for nu,

Capsule

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme godt ud  Bliv endelig ved med det smukke arbejde!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes