Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 08:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Zen preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Ja. så er jeg ved at få en forforstærker stablet på benene. Det drejer sig om en af Nelson Pass's konstruktioner (En balanceret sag med fire mosfet ialt) som lå eller ligger frit tilgængelig på hans DIY site. Det gjorde den i hvert tilfælde i foråret hvor jeg startede.

Jeg lavede printene, købte komponenterne og loddede dem på hvorefter jeg glemte alt om den, næsten!

For en uge siden købte jeg en behringer deq 2496. Den har mulighed for at køre balanceret ud, ligeledes har min Zapsolute MK 2. også denne mulighed hvis bare jeg monterer stikkene og trækker ledningerne. Så hvor doven kan man tillade sig at være når nu det hele ligger klart?..

Er der iøvrigt nogen der ligger inde med et forslag til noget hæderligt kabel (Der ikke koster en bondegåed) til den interne signalvej?

De store kondensatorer på billedet er Jensen-sager på 8my F til signaloverføring til udgangen. De er en del for store ti hullerne i printet så hvis nogen har et bud på en anden type...

skriv, skriv.....

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

 

Ja, køb noget FORTINNET KOBBERTRÅD, og ikke for kraftigt- fås i mange dimensioner hos RS Parts - du kan også få passende teflon isolering  - en løsning jeg mener ikke kan gøres bedre og nemt at arbejde med - den minder jo i stor grad om printets matriale.       

 ser ellers fint ud! 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Eller Sølvbelagtkobber med teflon isolering  f.eks. vnr. 354-105

__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Eller et skrællet CAT-5 TP-kabel til netværk.

Kondensatoren ser lidt værre ud. Skal den være på hele 8 µF? Og hvor stor må den helst være

Ellers lækkert projekt. Glæder mig til at høre nærmere

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 11 Januar 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

 

Forsølvet kobber, AV! - tro mig FORTINNET KOBBER(solidcore) 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja så spiller den som fuglerede.

Jeg fandt nogle plastfilmtyper (de gyldne der rager uden for printet) som erstatning for de store Jensen typer som jeg havde i rodekassen. De blå lytter der er loddet på uden for printet er en del af forsyningen som ikke rigtig kan være på print i forhold til den audio-kit kasse som det hele skal i. Godt det samme for de er tænkt til at sidde betænkeligt tæt på de fire signaltransistorer som bliver ret varme.

Den lyder allerede himmelsk og har et eller andet over sig. Eller havde for pludselig stod en af de sorte lytter på forsyningen af med et knald og røgen steg op mens forstærkeren spillede videre. Jeg skyndte mig op af stolen og rev stikket ud. Det viste sig at jeg har torsket i det og sat en 50V lyt i hvor der omkring 80V. En af de små episoder der gør at jeg også har en hobby imorgen. Håber jeg kan nøjes med at skifte de to lytter. Uha Uha...

 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 13 Januar 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

 

Ja uha, nogle anbefaler faktisk beskyttelsesbriller når man roder med den slags

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 167
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk overvejet at bygge den 

Brugte du printlayoutet fra den originale dokumentation, eller har du selv været i gang? Og hva er det præcist for nogen trafoer, du har brugt?
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 14 Januar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg hentede printlayout fra dokumentationen på¨Pass lab diy. Film fremkaldelse og ætsning gjorde jeg på huset i Århus. Vær opmærksom på at layoutet ikke er 1:1. Måske er der gået kludder i noget mellem amerikanske og Europæiske papirformater!?.

Trafoerne er fra RS nr257-5051 2*25V 50VA det giver omkring 50V reguleret i denne konstruktion.

Iøvrigt spiller den igen uden røgsøjler og jeg har taget brillerne af igen. Den lyder sgu godt, så nu må jeg hellere få den pillet fra og puttet i en kasse.

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ja kæk var man og klar til at bygge færdig i januar og nu skriver vi marts dog i samme år. Men jeg har haft 2 undskyldninger nemlig dem her.

Det voldte mig lidt problemer at finde en drejeomskifter der kunne køre balanceret plus et godt præcisions-potentimeter til den rigtige pris. Så til sidst blev jeg træt og købte jeg den dyre men måske også den bedste løsning på problemet (fede er de under alle omstændigheder.)

1100 slag ud af vinduet og ned i lommen på Aage Nielsens efterfølger...

54 lodninger senere:

Jeg troede egentligt at de var samlet når man købte dem men nej. Ikke det store arbejde. Men man skal nu lige holde godt styr på delene når man skiller l**tet ad for at lodde printene fast, idet der indgår meget små kugler fjedre i systemet. Men det gik.

Som sædvanlig må jeg sande at prisen altid (næsten) løber op på selvbyg. Stik ,Chassis, omskiftere og alt det sekundære omkring printene koster... Ikke mere tuderi nu.

Det jeg vil sige er at nu går i gang basta.

mvh Per.G

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende at se resultatet og ikke mindst at høre om lyden :-)

__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 09 August 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ja så spiller den sgu.

(Jeg kunne ikke oploade her til aften så der kommer et billede senere.

Det tog sin tid dog mest pga dovenskab. Jeg ikke haft yderligere uheld med forforstærkeren. Men jeg skulle lige have lavet resten af min audiokæde balanceret også, for at kunne sige prut finale.

Min Zapsolute mk 2 havde kun en alm phono-indgang, men jeg vidste at den er forberedt til balanceret drift. Så den fik et par XLR stik bagpå og trukket lidt flere ledninger. Den  kørte med det samme.

Min cd-spiller er en Pioneer pd-s505 som vel må siges at være en noget bedaget mid-fi konstruktion som dog er faldet heldigt ud fra fabrikken. Jeg gav den en lc-clock og et lc-opamp modul for mange år siden og har hvilet i fred siden.

Men den kører altså ikke balanceret fra fabrikkken selvom dens konverter faktisk har et balanceret signal ud.

Jeg valgt at tappe signalet fra konverteren gennem et modstandsnetværk og satte 4 stk jensen på 8uF som DC-blokker inden signalet går til xlr stikkene på bagsiden, Jeg har ikke længere nogen form for filter til at skære opad i forhold til samplefrekvensen. Endvidere var jeg også så smart at sætte en omskifter på så jeg kunne slå om til pioneers egen udgang hvis det ikke duede. Det kunne jo være at konverteren ikke kunne lide den behandling jeg gav den eller at jeg havde bypasset en mutefunktion der gjorde umuligt at skifte nr på cden eller tænde og slukke uden et kæmpe brag i højttaleren. Et eller andet må de jo gøre alle de komponeneter som Pioneer har puttet i og som jeg bare har sprunget over...?!

Men det virker bare. Jeg har lidt mindre forstærkning fra den balancerede udgang i forhold til den normale. Men hvad! jeg har jo lige bygget en forforstærker og der skulle jo gerne være brug for den ikke.

Lyden. Jeg syntes faktisk at det mest markante skift kom da modifikationen af CDen kom på plads. Det gav noget højde og bredde etc.

Zen pre ampen er bestemt god og charmerende og er i hver tilfælde ikke dårligere end den diy opamp-baserede jeg havde i forvejen. Men jeg sad nu alligevel med en fornemmelse af at jeg fremover kun gider at rode med højttalere, fordi forskellene på elektonik indbyrdes er så subtile set i forhold til højttalerre ditto. Men nu hvor jeg har hele kæden balanceret og en CD der aldrig har lydt bedre.. Ja så er det alligevel det hele værd.

mvh Per

 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
Purup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 05 September 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej Per.

Dit projekt ser rigtigt lækkert ud. Jeg er selv blevet interreseret i en konstruktion fra passlabs: "The Pearl Phone". I denne sammenhæng har jeg et spørgsmål til dig:

Hvilket program bruger du til at åbne de gerber filer som man kan downloade med printudlæg. Jeg har prøvet at installere 3 gerber viewing programmer uden held. De programmer jeg har downloaded tager ikke de extensions som filerne har.

Håber du kan hjælpe.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Purup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Purup
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 06 September 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da de gerberfiler stadig er et mysterie for mig. Jeg har selv lavet printene på gammeldags maner med negativer kopiereret fra Zen-artiklen. (fotoprint).

Til gengæld må du se et billede af den færdige forforstærker. Desværre har blitzen dæmpet den blå lysdiode i midten.

Held og lykke med de gerberfiler.

 

 

mvh Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 06 September 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

http://www.twistedpearaudio.com/    de har haft komplette kit og får det måske igen, men der er vist stadig print 

http://www.kk-pcb.com/    alt i print til PASS

http://www.viiaudio.com/    han arbejder på print til pass preamp, men siden er midlertidig slukket

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 07 September 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Tak for det musicus.

Jeg var inde på kk-pcp og lagde mærke til at printudlægget er en smule anderledes end i den originale artikel som jeg tog mine negativer fra. Der sidder nogle lytter der udgør noget af forsyningen og de er flyttet længere væk fra transistorerne hvilket må siges at være en god ide da de udvikler en del varme.

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 07 September 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Print fra kk-pcb er afprøvet og godkendt af flere entusiaster, og iflg. ham selv sælges de stort set uden fortjeneste, der var lidt tovtrækkeri med Pass, men han fik lov at fortsætte 
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
medum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Per.G skrev:
.........Til gengæld må du se et billede af den færdige forforstærker. Desværre har blitzen dæmpet den blå lysdiode i midten..........

Tillykke - flot

Min egen Zen Balanced Line Stage (stadig på en træplade) med fjernbetjent motorpot fra Dantimax spiler vidunderligt inde i stuen sammen med min LC Audio The End Millenium og et sæt Martin Logan Clarity. Lyden er superb. Fuldstændig ren og uden sus eller brum, selvom der ikke er kabinet på. Jeg kører med en trafo fra Farnell på 2x 55V og den ensrettede arbejdsspænding ligger på 2x60V. Jeg glæder mig til at få det hele i kabinet. Jeg har fået lavet forplade hos Schäeffer i Berlin. Den bliver pæn, tror jeg.

Medum

Learning by doing - by night



__________________
Learning by doing - by night
Til top Vis medum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af medum
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes