Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Så er kabinetterne færdige! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 08 November 2003 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Så er 1. step i mit højttaler-projekt færdigt!

Som det kan ses af mit indlæg under selvbyg (
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1840&PN =32&TPN=1

havde jeg overvejelser frem og tilbage vedr. materialevalg - bøjelig MDF eller 4 mm MDF & X-finer? Det blev det sidste. Tak for de
mange svar der kom!

Her er så en række billeder fra byggeriet - som tog noget længere tid end jeg regnede med!

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------   ; 

"NØRD" har valgt enheder og dimensioneret volumen + placering af enheder i højden.Som nogen vil kunne se, er der skelet kraftigt
til Sonus Faber Cremona rent designmæssigt. Dimensionerne er dog anderledes - så da jeg var færdig med tegningerne, blev
jeg nødt til at lave en model for at være sikker på at dimensionerne hang sammen i praksis. sonus faber DIY
cremona speaker project sonus faber cremona clone cremona diy clon klon DIY speaker project  vifa diy
Model i ca. 1:20:

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Den indre afstivning (22 mm MDF) blev lavet med overfræser efter en skabelon - de færdige dele  varierede under 1 mm i bredden.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Prøvesamling af det indre kabinet (frontpladen er i 12 mm MDF og bagpladen i 19 mm MDF):


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Det indre kabinet er samlet vha. trælim og 36 dyvler.Der skulle pres på under limningen! 


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

De indre kabinetter er færdige incl. den lodrette afstivning. Nu begynder den seje proces med at lime de ialt 20 sider 4 mm MDF og
X-finer på!


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

4 mm MDF er ikke sådan lige til at bøje når pladen kun er 35 cm bred! Jeg anvendte PU-lim til at lime de inderste plader på.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Kabelføring til mellemtone og diskant skulle på plads før kabinettet blev lukket.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Limeprocessen (1). Jeg anvendte almindelig trælim. Det "skelet", der fordeler presset fra bagageremmene står op ad døren.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Limeprocessen (2) - nu skal der strammes til!


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Så skal bagsiden i X-finer limes på før det yderste lag X-finer limes på siderne.


------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------

Affræsningen på fronterne (22 mm MDF) havde jeg set frem til med gru, men det tog kun ca. 2-3 timer og blev rigtigt flot.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Prøvesamling før jeg limer kunstlæder på fronterne - det ser egentlig meget godt ud uden læder! Fronterne er limet på med
montagelim + 4-5 dyvler.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Billede af toppen før jeg limer 18 mm X-finer på:


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Siderne er lakeret med 5 x halvblank lak. Blitzen får lakken til at stå mere blank end i virkeligheden. "Fødderne" er midlertidige.

Jeg overvejede at finere med ahorn-finer, men efter en prøveliming med ringe resultat, turde jeg simpelthen ikke. Beslutningen
var ikke så svær, for X-fineren (birk) havde en flot åretegning og jeg havde rigeligt, så udskæringen ikke behøvede at være
tilfældig.




------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Så skal vi til at se på delefiltret (vi = "NØRD").

Den første måling viste, at basserne spiller lidt for højt ift. mellemtonen, så på mandag skal vi have målt med en anden version
af samme mellemtone med lettere membran og større magnet. Niveauet i mellemtonen skulle gerne øges ca. 1 db.

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------
28.11.03

Se beskrivelse af arbejdet med delefiltret her: =1">http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4269&PN =1

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

27.1.04

Der er flere, der har spurgt til det færdige resultat. Status lige nu er en rigtig vellydende højttaler - meget sammenhængende,
åben og musikalsk. Foden vipper stort set hele tiden, når jeg lytter. Samtidig er den i stand til at erstatte hele bagvæggen med et 3
dimensionalt lydbillede.

Her er - hvis interesse - noter fra de forskellige versioner af delefiltret, der afspejler lidt af den proces vi har været igennem. Der
er adskillige beregninger i CALSOD mellem hver version. Jeg er meget overrasket over hvor store forskelle selv små ændringer i
delefiltret kan medføre. Herudover har vi har øget mængden af dæmpemateriale 2 gange.

B1 Meget fin sammenhæng !!! Mangler nærvær. Bassen er overraskende kraftig og virker dyb.

B2 Øvre bas, mellemtone og diskant hævet. Meget mere nærvær. Stadig fin sammenhæng !!! Baggrund ikke helt
sort og mangler kant i diskanten.

B3 Øvre bas, mellemtone og diskant hævet yderligere. Mere nærvær. Stadig fin sammenhæng !!! Baggrund
stadig ikke helt sort og mangler kant i diskanten.

B4 Nedre del af mellemtonen er hævet og diskanten hævet ganske lidt. Der er meget mere energi end
tidligere. Bassen er meget mere tydelig og præcis. Sammenhæng er knap så god som tidligere. Specielt kvindestemmer kan være
lidt hårde.

B45 Allernederst mellemtone dæmpet - øvre mellemtone hævet. Meget fin samenhæng. Stor varm
mellemtone. Letflydende og musikalskVirkelig godt.

B5 Mellemtonen er hævet med op til 1/4 dB i området 600-1100 Hz. Endnu større sammenhæng mellem bas og
mellemtone.

B6 Nørd og jeg regner med at bruge lidt tid i løbet af februer på at se om der kan presses endnu mere
vellyd ud ved at sidde med CALSOD og beregne og afteste frem og tilbage samtidig.

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

20.1.05 kl. 01.30 - finito: det sidste delefilter er monteret.

For 2-3 måneder siden (efter 10-11 måneder uden kommentarer til ledninger osv.) begyndte min bedre halvdel at spørge til, om
delefiltret nu ikke snart skulle ind i højttaleren. Og det var vel også ved at være på tide!

Samlet set har vi vel haft gang i over 25-30 forskellige versioner af delefiltret med store og små justeringer.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Efter at have været monteret sådan (hvor jeg er ved at teste Duelunds modstande) ......

 

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

....fik jeg delene monteret til indbygning.


------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------



------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------




------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------



------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------


Og endte med en højttaler, der ser nogenlunde ud bagfra:


Og forfra:


 

Så må vi se, hvornår vi går i gang med næste projekt!!!!


------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------

5.2.06: Så skal der ske noget igen!  Vi kan jo ikke bare hvile på laurbærrene.
I stedet for nye kabler købte jeg M-Cap Supreme kondensatorer.

Sammenlignet med Monacor med samme værdi ser de jo rimeligt voldsomme ud.
De er noget større end jeg havde forventet, så det krævede lidt omtanke at gå fra det første filter......



....til det nye filter:

 

 

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

Greatdane har spurgt om vi ville offentliggøre det færdige resultat. Hvis der er nogen, der er interesseret i at gøre vores projekt
efter, kan de skrive en privat besked til NØRD eller mig her på hifi4all eller til
 s_bl@hotmail.com.

Jeg har udarbejdet en rimeligt detaljeret bygge-beskrivelse med tegninger til evt. interesserede. Beskrivelsen indeholder også en
firkantet version af kabinetterne, der er noget lettere at gå til.

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

5.4.14: Så er højttalerne solgt og lever videre i Københavnsområdet og version 2 /   
Umami er på vej ind....


Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Porkyhead
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 261
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme godt ud! Håber de kommer til at lyde lige så godt som de ser ud!!!

__________________
Hilsen Christian
Til top Vis Porkyhead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Porkyhead
 
afm|
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 286
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Fandme nogen fede højtalere du har banket sammen der!!!

gad fandme godt høre dem!
for hvis de spiller li'så godt som de ser ud, må de sku være kanon gode!

hvad er prisen stykket?



__________________
Søren
Til top Vis afm|'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af afm|
 
kisyla
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

ja det er sku et flot og meget gennemført stykke arbejde hvor der virkelig er kælet for detaljerne

FLOT
Til top Vis kisyla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kisyla
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Hej Beck !! Jeg ville spøge om hvad du skulle have for at lave et sæt uden enheder.. kan du ikke lige maile til mig !! God pris gives !!

Hilsen Mig :-o

nikolaj0408@hotmail.com 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

det ser sgu godt ud... det ser ud som om der er lagt mange tanker og kræfter bag, men resultatet ser godt ud. Jeg håber de kommer til at lyde ligeså godt.

 

 

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

afm| skrev:

hvad er prisen stykket?

Kabinetterne har kostet godt 2.500 i materialer ialt (træ, lim, læder, ledninger, stik, dæmpemateriale, lak mm) + rimeligt mange timer + et par grå hår.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 08 November 2003 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hej Beck !! Jeg ville spøge om hvad du skulle have får at lave et sæt uden enheder.. kan du ikke lige maile til mig !! God pris gives !!

Hilsen Mig :-o

nikolaj0408@hotmail.com 

Prøv MITO-nord - jeg orker simpelthen ikke skulle gennem arbejdet en gang til. Og det er i øvrigt blevet for koldt til at arbejde udenfor og i garagen.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
ekko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 08 November 2003 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Fornemt arbejde. Er du håndværker?

__________________
ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 08 November 2003 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej bech

Nyyyyydeligt ... sådan skal det gøres, meget flot ! -lad høre når du får lyd i kasserne.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 08 November 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Godt gået! Hvordan lyder de sammenlignet med forbilledet?
Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy
 
Thomas O.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 08 November 2003 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hvor er de flotte! Dem kan du rigtig være stolt af. Jeg synes også den lyse finér er meget fin.

 

Thomas

Til top Vis Thomas O.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas O.
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 08 November 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej bech

Super flot arbejde !!!:*::*::*::*::*:

Hvilken idéer har du til delefilteret ? Der skulle jo gerne komme musik ud af de smukke "kasser".

Mvh LAST

Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 08 November 2003 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hold op de er flotte 

Dem kan du godt være mere end stolte af  

 

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K
 
poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 393
Sendt: 08 November 2003 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

der er ikke meget køkkenbords model over dem.

20-8

genialt med remmene !

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 08 November 2003 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Ganske enkelt et flot stykke arbejde!! Håber de kommer til at lyde ligeså godt som de ser ud.

Lad høre fra dig når du er blevet færdig med projektet...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 08 November 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Et flot indlæg også forøvrigt! Kan godt lide, at du har taget en mase billeder i løbet af fremstillingen, så vi andre kan få et indblik i arbejdet...
Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
nismo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 09 November 2003 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

hold da op.det er vel nok flot.

det er godt at se at der stadig er nogle seriøse selvbyggere derude



__________________
If I`m 2 Loud, You`re 2 Old
Til top Vis nismo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nismo Besøg nismo's Websted
 
Mirovich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 09 November 2003 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Virkelig flotte højtalere du der har fået på højkant. Men jeg tror nu jeg vil foretrække dem i træfravet og lakeret. Med den grå farve forsvinder noget af den flotte smidige, glatte overflade det er lidt synd. Men ellers vil jeg bare sige godt gået!

 

Mir



__________________
The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
Til top Vis Mirovich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirovich Besøg Mirovich's Websted
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 09 November 2003 kl. 05:38 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg behøver vist ikke sige mere - alle gutterne har sagt det så rigeligt!

Bravo - stor hånd herfra!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes