Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 05:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: sub med 2 slaver og en aktiv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er en nybegynde indenfor det at man selv skal bygge og har nu fået den opgave af min far at lave en sub der har et ordentligt lydtryk på lidt plads, den skal primært bruges til film. Vi kiggede inde på dette forum og jeg så at Andvare havde lavet en i mine øjne genial sub link til hans sub http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25004&P N=1 og tænkte jeg selv ville lave noget ligende til min far jeg har bare valgt ikk selv at lave kabinetet da min far får det lavet ved en snedker til den tid så ved ikk om det kan kaldes et helt diy projekt men hvis jeg selv vil til at beregner og gøre ved for at se hvilken kabinet størrelse og om det skal være med basport elelr lukket hvordan gør jeg så? og hvor kan man købe enheder og hvilke ville være gode lydtryks enheder generalt? håber der er nogen der vil hjælpe mig lidt da jeg er på meget bar bund.

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

DIY eller ej kan jo diskutteres. Du kommer vel selv til at skrue enhederne i?

For det første, så har du vist misforstået noget. Der skal ikke basrefleks i en slave-løsning. Det er jo trykforskellen i kabinettet der gør at slaverne bevæges.

Der ligger diverse programmer på nettet, der kan bruges til simulering af hvordan en højaler vil yde ved forskellig volumen mm. I de fleste kan du regne med lukket-, refleks-, isobarisk- og slavekabinetter.

Jeg vil foreslå dig at bruge nogle enheder der er beregnet til brug i en subwoofer. Disse giver ofte dybere lyd i et mindre kabinet. Jeg vil nok foreslå Peerless XLS eller XXLS. De findes i 10" og 12", og findes også som slaver i samme størrelser. De kan spille i meget små kabinetter.

Andvare har bygget en sub med 12" XLS samt to slaver. Hvis du vil have en endnu mindre løsning kan du bruge 10" som jeg selv gør. Du kan følge mit projekt her

Hvad har du af planer mht. forstærker?

Hvis du aldrig har prøvet det her, så vil jeg foreslå dig at måske kigge på denne. Den skulle kunne buldre en hel del!

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

først tak for den hurtige respons.

Nu du siger det kan jeg godt se det med basreflex var lidt dum at skrive men vi skal jo starte et sted også er man jo dum i starten ;) i hvilke butiker kan man finde disse enheder og kan man bruge enheder med dobbelt svingspole og magnet?

Jeg har fulgt nøje med i dit projekt og syntes det er rigtig godt lavet, den sub du henviser til er ikk lige vores type vi har besluttet at det skal være en med 3 enheder 2 slave og en aktiv. Jeg har foreslået en hypex ds4.0 til ham og syntes han er rimelig nok han er bare bange for den ikk er stærk nok...


__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Som enhver pædagog vil sige, så findes der jo ingen dumme spørgsmål....

Nu ved jeg ikke lige hvor i landet du befinder dig, men er du i nærheden af kbh, vil jeg foreslå dig at tage et smut ind i Dansk Audio Teknik, som ligger for enden af Vesterbrogade, lige der den går over til Roskildevej (lige før Zoo). I jylland ved jeg ikke lige hvor man kan købe den slags.

Så vidt jeg ved kan bruge lige de enheder man vil, men jeg vil foreslå dig at bruge en enhed, der også produceres som slave.

Hvis du er bange for at mangle effekt, er der forskellige løsninger. Du nævner som sagt at det skal være en kompakt løsning. Så hvis du vil have en plateamp (altså som DS 4.0), så er der grænser for hvor små de er. Der findes visse modeller med rigeligt effekt, men de er altså ret store.

Du skulle måske kigge lidt her, men bemærk at noget af siden er på tysk. Det koster lidt ekstra i forsendelse, men så kan du jo samtidigt bestille lidt andet tilbehør.

Men du skal tænke på at forstærkeren kun skal trække den aktive enhed, og 200W/8 Ohm til én enhed skulle kunne klare det. Er det ikke også den Andvare bruger? Og så vidt jeg husker klager han ikke over mangel på effekt.

Hvis du mangler ideer, kan du også kigge her

Her en model med XLS 12" + slave

/hansson

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Hej Zanion, jeg vil tilslutte mig Hanssons bud på Freequence subwooferen. Hvis du måler på både denne Peerless højttaler model XXLS som Freequence bruger, kan du se at den både spiller højere og dybere end end tilsvarende slavebasmodel med 2 slaver og 150g extra på slaverne. så har du også sparet penege på de 2 slaver og kan bruge dem på en bedre forstærker istedet for.

Jjeg satte begge modeller ind i winisd, og den eneste ulempe ved basrefleksversionen, er et lidt større kabinet. 64 liter mod 50 liter.

Et andet aspekt er designet. En lille sub med 3 ens enheder i, ser meget bedre ud end en basrefleksløsning



__________________
Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

jeg vil ikke have basreflex da jeg kan høre vindstøjen fra røret så det bliver lukekt konstruktion ligemeget hvad. Subben er til min far og han går kun op i en ting og det er lydtryk men da jeg også skal lytte til det vil jeg også godt have at det lyder ordentligt... så det skal hovedesageligt være til lydtryk desværre vil det da ikk være en fordel med slaver? når den samtidig helst skal være kompakt

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

kan godt være det her er et dumt spørgsmål men enheder med dobbel svingspole og magnet er de bedre end "almindelige" og kan man bruge dem i en slave konstruktion? og hvor kan man købe dem?

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hifinørden hvad så med at putte XXLS i en lukket konstruktion uden slaver og uden reflex? kan det lade sig gøre?

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

slet ingen der kan hjælpe 

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt inde på Peerless' hjemmeside, og fandt dette dokument. Og lige umiddelbart ser det ikke ud til at en 12" XXLS i et lukket kabinet er en særlig god idé.
Her er tilsvarende dokument, bare med en refleksløsning.

Der er to forskellige 8 Ohms enheder, jeg ved faktisk ikke hvad forskellen er.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1309
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Ellers må du "nøjes" med en 12"XLS sub. (<-link)

__________________
Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

jeg har overvejet begge dele og ved ikk rigtig om det bliver med slaver... er blevet lidt i tvivl det eneste jeg er nervøs for er port støj... fordi da jeg hørte svs sub's kunne jeg høre port støj og de er jo rimelig professionelle...

__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 105
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej Zanion, Peerless har en glimrende enhed til at sætte i et lukket kabinet, men du mister lidt attack ved det.

Den bedste løsning mener jeg stadig vil være en XXls 12", og med den rette porttstørrelse, kommer du ikke til at høre portstøjen, det kan du være næsten helt sikker på.

Kig på denne: http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=29

Lav kabinettet lidt højt i det, så du har plads til en god refleksport som denne fra Intertechnik:

http://www.intertechnik.dk/index.html/JTI2bmF2aWQlM0QxNzY4JT I2c2lkJTNEbjQzZGE1NzkzN2Q3ZDclMjZiJTNE.html?basis=14&det ail=4623&suchwort=

Lav et 75 liter kabinet, og lav porten 44 cm lang, evt. udmunding mod gulvet. Så får du bas, hvis du har en god, stor forstærker til at ´drive dem. Hypex D4 skulle være et godt valg



__________________
Mvh Thomas.
Onkyo Integra A-9911 + Hjemmebyg der snart skal forbedres...
Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden
 
ZanioN
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

en port på 44 cm er det ikk rimelig langt.

og suben skal helst ikk være mega stor ved godt at det er svært at få dyb bas i en lille kasse men kan det lade sig gøre? og tror måske godt det kan blive til en med port...


__________________
Mit Set up
Til top Vis ZanioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZanioN
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 30 Januar 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have dyb plads der fylder lidt, så skal du da lave en sub der ligner min. Den skulle gerne kunne gå ned til 20 Hz, og er 35x35x35 cm. Mindre kan det vist ikke gøres. Det er en slave konstruktion med 10" XLS.

Du kan følge mit projekt her

Senere i aften kommer der endnu flere billeder.

/hansson

Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes