Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nielph’s DIY - Presto (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Jeg er så startet på mit projekt med Presto fra Frequence. Jeg har valgt at lave et andet kabinet end det viste på siden. Det kabinet jeg stræber efter, er noget lignende DALI Euphonia MS5.

Enhederne i kittet ses herunder:

Bas: Peerless 830869 Nomex
Mellemtone:
TEC MD Ribbon
Diskant:
TEC TW Ribbon
Nu kan der ses billeder her.










Delefilter er samlet, og det virker






Her ses så det kabinet jeg er igang med at lave. Har lige lavet en prøveopstilling så man kan få et indtryk af det.






- Yes, så langt er jeg så kommet, og skal igang med at lime nu, og have købt noget bøjeligt MDF træ til siderne. Resten af kabinettet er bygget af 19 mm MDF. Skal også overveje hvilken finér jeg skal bruge, men det bliver nok enten ahorn eller kirsebær.
- Jeg beklager den dårlige billedkvalitet (er ikke så kvik til det med at nedskalere ) men når jeg får oprettet webhotel bliver det hele lagt derind, så I kan følge med der.

/Niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
Storbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at være et meget spændene projekt du har gnag i der.. Ang finér så syntes jeg du skal kigge efter noget fugleøje ahorn (Birdeye mable) det er det som er på Gamut. det ser rigtig fedt ud..

Held og lykke med projektet..

Til top Vis Storbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Storbjerg
 
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1431
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej Niels

Spændende projekt - kiggede selv lidt på Presto, inden jeg købte htére. Fik dog aldrig taget mig sammen til at køre op og høre dem..

Kan båndene godt spille i det kabinet du bygger til dem? Det er ikke sådan, at de skal have fri luft bag sig? Ellers flotte kabinetter du er ved at lave !


S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Storbjerg skrev:

Det ser ud til at være et meget spændene projekt du har gnag i der.. Ang finér så syntes jeg du skal kigge efter noget fugleøje ahorn (Birdeye mable) det er det som er på Gamut. det ser rigtig fedt ud..

Held og lykke med projektet..



jamen takker

Ved du evt. hvor man køber det henne?


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Hej Niels

Spændende projekt - kiggede selv lidt på Presto, inden jeg købte htére. Fik dog aldrig taget mig sammen til at køre op og høre dem..

Kan båndene godt spille i det kabinet du bygger til dem? Det er ikke sådan, at de skal have fri luft bag sig? Ellers flotte kabinetter du er ved at lave !


S.R

De behøver ikke fri luft bag sig, det kan man også se på den model som Frequence har lavet, hvor de bare er monteret på en plade.
Jeg har tænkt mig at sætte dem på massiv frontstykke, således at hele kabinettet bliver til bassen undtagen i bunden som jeg vil fylde med ovntørret sand.


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael



Ja, jeg er virkelig også spændt på resultatet har på fornemmelsen, at musikken dette forår blir smukkere end nogensinde før  - ska nok skrive en anmeldelse af det færdige produkt når jeg når så langt.

/Niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael



Ja, jeg er virkelig også spændt på resultatet har på fornemmelsen, at musikken dette forår blir smukkere end nogensinde før  - ska nok skrive en anmeldelse af det færdige produkt når jeg når så langt.

/Niels

 

 

Lyder herligt, dog er jeg lidt undren over den måde som du vil lave dit kabinet på. Ikke at jeg synes der er noget galt med det, men som jeg husker originalen, så er bånddiskanten bare monteret i en plade for sig selv, altså ikke i en lukket kasse som jeg forstår at du vil gøre det. Gad vide om det har nogen indvirkning eller om det er ren kosmetisk?

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael



Ja, jeg er virkelig også spændt på resultatet har på fornemmelsen, at musikken dette forår blir smukkere end nogensinde før  - ska nok skrive en anmeldelse af det færdige produkt når jeg når så langt.

/Niels

 

 

Lyder herligt, dog er jeg lidt undren over den måde som du vil lave dit kabinet på. Ikke at jeg synes der er noget galt med det, men som jeg husker originalen, så er bånddiskanten bare monteret i en plade for sig selv, altså ikke i en lukket kasse som jeg forstår at du vil gøre det. Gad vide om det har nogen indvirkning eller om det er ren kosmetisk?

 

Michael



Må indrømme, at det mest er en design sag, da jeg ikke er så vild med Frequence's kabinet og den bare plade hvor de er monteret på. Jeg har tænkt mig at lave en massiv front-plade hvorpå jeg monterer diskant og mellemtone, og så kan jeg nemlig bruge hele kabinettet til bas, pånær bunden hvor jeg vil have ovntørret sand. Jeg kan prøve at lave en tegning af det, så du kan se hvad jeg mener,.


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

niels_k skrev:
rattanhuset skrev:
niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael



Ja, jeg er virkelig også spændt på resultatet har på fornemmelsen, at musikken dette forår blir smukkere end nogensinde før  - ska nok skrive en anmeldelse af det færdige produkt når jeg når så langt.

/Niels

 

 

Lyder herligt, dog er jeg lidt undren over den måde som du vil lave dit kabinet på. Ikke at jeg synes der er noget galt med det, men som jeg husker originalen, så er bånddiskanten bare monteret i en plade for sig selv, altså ikke i en lukket kasse som jeg forstår at du vil gøre det. Gad vide om det har nogen indvirkning eller om det er ren kosmetisk?

 

Michael



Må indrømme, at det mest er en design sag, da jeg ikke er så vild med Frequence's kabinet og den bare plade hvor de er monteret på. Jeg har tænkt mig at lave en massiv front-plade hvorpå jeg monterer diskant og mellemtone, og så kan jeg nemlig bruge hele kabinettet til bas, pånær bunden hvor jeg vil have ovntørret sand. Jeg kan prøve at lave en tegning af det, så du kan se hvad jeg mener,.

 

 

Det må du da gerne*S* Kan se du også er fra Østjylland, så det kunne være spændende at se/lytte dem når du bliver færdig*S*

En tegning ville være rigtig fedt

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
niels_k skrev:
rattanhuset skrev:
niels_k skrev:
rattanhuset skrev:

Uha da, den kommer til at se spændende ud, er spændt på at høre hvordan du synes den lyder når du engang er færdig, da det er en model som jeg selv har haft lidt kig på gennem tiden.

 

 

Michael



Ja, jeg er virkelig også spændt på resultatet har på fornemmelsen, at musikken dette forår blir smukkere end nogensinde før  - ska nok skrive en anmeldelse af det færdige produkt når jeg når så langt.

/Niels

 

 

Lyder herligt, dog er jeg lidt undren over den måde som du vil lave dit kabinet på. Ikke at jeg synes der er noget galt med det, men som jeg husker originalen, så er bånddiskanten bare monteret i en plade for sig selv, altså ikke i en lukket kasse som jeg forstår at du vil gøre det. Gad vide om det har nogen indvirkning eller om det er ren kosmetisk?

 

Michael



Må indrømme, at det mest er en design sag, da jeg ikke er så vild med Frequence's kabinet og den bare plade hvor de er monteret på. Jeg har tænkt mig at lave en massiv front-plade hvorpå jeg monterer diskant og mellemtone, og så kan jeg nemlig bruge hele kabinettet til bas, pånær bunden hvor jeg vil have ovntørret sand. Jeg kan prøve at lave en tegning af det, så du kan se hvad jeg mener,.

 

 

Det må du da gerne*S* Kan se du også er fra Østjylland, så det kunne være spændende at se/lytte dem når du bliver færdig*S*

En tegning ville være rigtig fedt

 

Michael



Ja, det er jeg. Nærmere betegnet mellem Vejle og Kolding. Så du er da velkommen til at komme forbi for en lytter når det er

Her ses kabinettet fra siden (direkte aftegnet fra mine tanker):


Den stiblede linje gennem er afstiver, og den plade under bassen er massiv, hvor jeg vil lægge sand i det nederste rum. Således bruges næsten hele kabinettet til bassen, og har også tegnet basrefleks porten ind på bagsiden.,


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i det ser enormt godt ud, specielt båndenhederne giver lyst til at bygge lidt selv igen. Min tanker kunne være at to mindre bassenheder er bedre en stor, specielt med båndenes hurtighed. Jeg tænker også at båndene enten skulle spille dipol (i et rør med dæmpning) eller måske ville et rigtig lukket kabinet være bedre og hindre akustisk kortslutning, og det vil give mere krop i anslagene, en ting som bånd trods alt ikke er fantastiske til efter min mening. Jeg synes heller ikke det kabinet som demo-billedet viser er noget jeg selv ville have stående, men det ydre design kan optimeres efter lyst - og behov. Jeg gad godt at høre dem når de er færdig. Smid en mail hvis du skal en lytteaften når de er færdige, jeg vil gerne deltage.

Cheers..



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Jeg er enig i det ser enormt godt ud, specielt båndenhederne giver lyst til at bygge lidt selv igen. Min tanker kunne være at to mindre bassenheder er bedre en stor, specielt med båndenes hurtighed. Jeg tænker også at båndene enten skulle spille dipol (i et rør med dæmpning) eller måske ville et rigtig lukket kabinet være bedre og hindre akustisk kortslutning, og det vil give mere krop i anslagene, en ting som bånd trods alt ikke er fantastiske til efter min mening. Jeg synes heller ikke det kabinet som demo-billedet viser er noget jeg selv ville have stående, men det ydre design kan optimeres efter lyst - og behov. Jeg gad godt at høre dem når de er færdig. Smid en mail hvis du skal en lytteaften når de er færdige, jeg vil gerne deltage.

Cheers..



Uh, tak for rådene. Mht basserne er det vist for sent nu at ændre, hehe.. Men jeg har ikke helt fast besluttet det med båndene endnu hvordan de monteres. sååh., ville være dejligt med en tegning med en ide til det. Men du mener, at man kunne montere dem i et lukket kabinet med rør? eller hvordan..?


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

det ser da rigtig fedt ud! det med at de spiller i en massiv frontplade, mener du der at bagpå dem er der bare træ, eller er der 'hul' ind til bas kabinettet, jeg tænker bare på om bassens tryk ikke kan få bånden til at bevæge sig når det ikke skal, og derved lave lyden dårligere..... beklager jeg ikke er ret god til at forklare...

EDIT: smid lige en pb, hvis du får lyst til at vise dem frem...

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Mine tanker - inspireret af mine tidligere projekter - er at bruge PVC rør med passende diameteter og monterer i frontbaflen - evt. fræse et fals til røret og lad den være ca. lige så lang som den øvrige kasse. Den skal ikke stå selv, så en plade som passer med huller til melletonen og diskanten skal bære dem - gerne med afstivninger imellem. Så vil mellemtone/diskant fungerer som lukkede moduler. Måske vil et alm kabinet type være fint, ingen behøves at se rørene, men de vil spille bagud og giv en dejlig kontroleret lyd. Dæmpning med uld eller acustilux.....what ever. Men der skal være en vis output, så det skal ikke være proppet, men kunne spille bagud.

Jeg vil tro det kunne være rigtig fint, men den ser da fin ud nu. Men det sker man laver om og ændre kabinet-design, så kunne det være du vil prøve. Det skulle også være muligt at bygge et par rør på det nuværnde og lave et par rør med en bagplade. Så kan du jo eksprerimenterer med dæmpning og matrialer. Så vil mellemtone/diskant heller påvirke hinanden på bagsiden, de suger trods alt de samme luft og kan teoretisk godt påvirke hinanden i en negative retning. Det vil helt sikkert få dem til at lyde som de spiller dybere og med lidt mere krop.

Mvh

 

 



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

det ser da rigtig fedt ud! det med at de spiller i en massiv frontplade, mener du der at bagpå dem er der bare træ, eller er der 'hul' ind til bas kabinettet, jeg tænker bare på om bassens tryk ikke kan få bånden til at bevæge sig når det ikke skal, og derved lave lyden dårligere..... beklager jeg ikke er ret god til at forklare...

EDIT: smid lige en pb, hvis du får lyst til at vise dem frem...



hehe.. jeg tror jeg forstår hvad du mener, så vil prøve at give et kvalificeret svar på baggrund af det
Båndenhederne vil blive monteret på 2-3 lag massiv MDF plade i alt, hvori der kun er boret hul til kablet, så jeg er ikk bange for, at bassen vil sende vibrationer ud..


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 14 Februar 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

ok, er der sket noget nyt? evt. billeder
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
ok, er der sket noget nyt? evt. billeder


ehm, jeg har været lidt syg og skæv de sidste par dage, men har fået lavet afstivere så er klar til at lime skelettet sammen.

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
niels_k
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

jeg har forhørt mig om priser på bøjeligt MDF træ til siderne, og det ville løbe op på over 1000 kr (inkl fragt)  men ka det virkelig passe at det ska være så dyrt? og ville det evt være billigere at bøje noget krydsfiner i 2-3 lag?

/niels


__________________
Se mit projekt her. Eller på min hjemmeside her.
Til top Vis niels_k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels_k
 
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 17 Februar 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

prøv evt. at kigge i witzels tråd, hvordan de har lavet kabinettet, det bliver måske lidt svært til gulvhøjtalere, men det er godt. du skulle sagtnes kunne bruge et par lag krydsfinér. men så skal du også have en del afstivning.... det er jo en 8 tommer du bruger...?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes