Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 04:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min DIY Stjernebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Nyt billede side 4

 

Det kan være i kender det? Man går og har lyst til at bygge noget hifi selv, men projekterne er typisk langvarige hvis det skal gøres ordentligt og i mit tilfælde vil manglende tålmodighed dræbe projektet inden det går igang .

Så kom snakken om en strømskinne med intern stjerneforbindelse i diverse tråde og jeg tænkte ”der er sku endelig noget du kan magte Lars”. Så her er lidt billeder og en beskrivelse af hvad jeg lidt blærerøvs-agtigt kalder LB Stjernebox No.1 . Den er inspireret af de herrer Ghammel & Suhr samt Toftdahl, der har lavet en ganske glimrende tråd og strøm .

Min DIY strømbox er lavet af mahogny-træ som var i overskud fra et andet projekt. For at gøre den så dæmpet som muligt er den foret med blygummi over alt indvendigt. Internt er den stjerneforbundet med 1,5 kvmm kabel, hvor alle kabler er lige lange fra kronmuffen til hver udtag – også kaldet stjerneforbindelse. Der er fire LK udtag uden afbryder i strømboxen. Netkablet er et Mark Levinson standard netkabel, som jeg havde et stykke i overskud af. Der er forbundet skærm til jord i afsender-enden også kaldet semi-aktiv skærm. For at netkablet ikke skal kunne hives ud af boxen er der sat en kabelstrips som er spændt hårdt og dermed forhindrer at det kan trækkes ud. Kassen står på fire kraftige filtdutter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var vist det – nå nej forresten... det lyder faktisk bedre end en normal skinne. Det er ikke en relovution, men det er en forbedring og så er den ikke særlig dyr.

Materialeliste:

·         mahogny-kasse

·         blygummi

·         udtag uden afbryder

·         1,5 kvmm installationskabel

·         kabelstrips

·         filtdutter

·         kronmuffe

·         netkabel

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Fornemt!

Velgjort er selgjort - eller var det omvendt?

Hvad med et billede, hvor man kan se boxen ved siden af et cd-cover? Mere så der kan ses et størrelsesforhold.

EDIT: Nu er jeg generelt ikke af doven natur, men jeg kunne jo lige vende hovedet engang, og se på væggen hvor meget sådan et "dobbelt-udtags-underlag" egenligt fylder

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

... men lige hvad bitumen skal have af lydforbedrende egenskaber på strømmen, det står vist hen i det uvisse 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Synes måske lige, at sorte underlag til de udtag ville give det sidste (hvis det overhovedet er muligt at få dem sådan?!?!).

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke,

Jeg skal nok tage et billede senere. Blygummi/bitumen er efter anbefaling fra Ghammel & Suhr strøm-tråden og det er jo meget skægt (og nemt ) at arbejde med.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
... men lige hvad bitumen skal have af lydforbedrende egenskaber på strømmen, det står vist hen i det uvisse 

- BR

Bitumen vil uden enhver tvivl være med til at stabilisere frekvensen på netspændingen - paratviden hos enhver stikdåsefanatiker



__________________
Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
Synes måske lige, at sorte underlag til de udtag ville give det sidste (hvis det overhovedet er muligt at få dem sådan?!?!).

- BR




nu synes jeg mere det ligner en 63 ramme, så måske Lars istedet skulle sætte et par af disse på:



selvfølgelig bare som 2moduls, men stadig i den sølvmetal softline ramme. det ville se nice ud.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Mht. underlag ville jeg helst have sort - det findes ikke

Så kiggede jeg efter andre farver med fire udtag - det findes ikke

Så kiggede jeg efter dobbeltunderlag - det findes kun i hvid

Udtagene er sorte, da stikkene der skal i er sorte og kablet er sort og jeg syntes det så bedst ud

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Sikken et seriøst projekt!  - eneste anke er dit kabel, men de røde hospitaler er vel ikke "sorte" nok?

Men, hvad er det lige bitumen skal kunne hjælpe med????

Er du SIKKER på at boxen er lavet kraftigt nok???
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
hansson
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 437
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Sådan et projekt skulle de fleste da have tålmodighed til

Hvis du giver fronten med stikene noget lak, så kommer det også til at matche dit gulv

Mht. bitumen ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. Men jeg synes godt nok det bliver brugt lidt her od der af alle herinde. Hvor meget effekt det har reelt vs. psykisk er nok svært at afgøre.

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

man kan godt få rammer i sort (koksgrå)

__________________
Daniel
Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Mjaah... bitumenen vil jeg da gerne fraskrive mig

Jeg tror i stedet hr. L.B. mener den positive effekt af vibrationsdæmpning generelt. Og forskel kan han da også høre, så det er fint nok

Vil man opleve en mindre lydmæssig revolution, så er der efter min mening ingen vej uden om den kompromisløse vej, hvor intet overlades til tilfældighederne. Nøglen er her en stiv-stiv og atter stiv (fik jeg sagt stiv? ;-) alu boks med 2.5 kvmm solid core kabel i stjernekonfig. Det sparker simpelthen så meget nummer, at foden sidder fast!

Men det er sq bøwlet at skulle lave sådan en - blot opmåling og boring af huller tager nemt 2-3 timer, hvis det også skal se godt ud - så herfra er der fuld forståelse for, hvorfor nogle i stedet vælger træ. Og så har træ jo den ekstra fordel, at det er brændbart



__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Sikken et seriøst projekt!  - eneste anke er dit kabel, men de røde hospitaler er vel ikke "sorte" nok?

Men, hvad er det lige bitumen skal kunne hjælpe med????

Er du SIKKER på at boxen er lavet kraftigt nok???

Jeg har aldrig ejet en af de røde, men det kunne være man skulle prøve en dag. Bitumen er vist bare for blær og sjov. Boxen er lavet af 30mm mahogny, som lige var i overskud og ja det skulle være nok

hansson skrev:
Sådan et projekt skulle de fleste da have tålmodighed til

Hvis du giver fronten med stikene noget lak, så kommer det også til at matche dit gulv

Mht. bitumen ved jeg ikke hvad jeg skal sige til. Men jeg synes godt nok det bliver brugt lidt her od der af alle herinde. Hvor meget effekt det har reelt vs. psykisk er nok svært at afgøre.

/hansson

Hehe, ja det er lige til mig - god ide med stikkene

Twellmann skrev:
man kan godt få rammer i sort (koksgrå)

Hvor?  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Mjaah... bitumenen vil jeg da gerne fraskrive mig

Jeg tror i stedet hr. L.B. mener den positive effekt af vibrationsdæmpning generelt. Og forskel kan han da også høre, så det er fint nok

Vil man opleve en mindre lydmæssig revolution, så er der efter min mening ingen vej uden om den kompromisløse vej, hvor intet overlades til tilfældighederne. Nøglen er her en stiv-stiv og atter stiv (fik jeg sagt stiv? ;-) alu boks med 2.5 kvmm solid core kabel i stjernekonfig. Det sparker simpelthen så meget nummer, at foden sidder fast!

Men det er sq bøwlet at skulle lave sådan en - blot opmåling og boring af huller tager nemt 2-3 timer, hvis det også skal se godt ud - så herfra er der fuld forståelse for, hvorfor nogle i stedet vælger træ. Og så har træ jo den ekstra fordel, at det er brændbart

Bitumen holder jeg for mig selv så

Jeg overvejer en dag at opgradere med 2,5 kvmm, men så du så rigtigt pointerer er det HAMMER besværligt at arbejde med

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2051
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej L.B.

Sød lille -box du har strikket sammen, er det ikke Belden kabel som ML bruger som standart ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej Alex,

Jeg ved ikke om det er Belden for det eneste der står på er 16/3 SJT Shielded M/E, men det kunne da være sjovt at vide om det var det.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Twellmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twellmann
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

man kunne måske også isolere boksen med bly, jeg har en del liggende.... ? det må da skærme for det værste, og brænder ikke særlig godt ;o)

__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hej L.B.

Sød lille -box du har strikket sammen, er det ikke Belden kabel som ML bruger som standart ? Garanteret, idet ML er fra staterne og i staterne er Belden, hvad NKT er i Norden...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:


Vil man opleve en mindre lydmæssig revolution, så er der efter min mening ingen vej uden om den kompromisløse vej, hvor intet overlades til tilfældighederne. Nøglen er her en stiv-stiv og atter stiv (fik jeg sagt stiv? ;-) alu boks med 2.5 kvmm solid core kabel i stjernekonfig. Det sparker simpelthen så meget nummer, at foden sidder fast!

Den er på vej herfra! Kassen og delene er indkøbt. Jeg skal blot have en af smedene på arbejde til at bore hullerne.

L.B., personligt ville jeg vælge at sløjfe fra stikkontakt til stikkontakt, i stedet for den "grimme" kronemuffe du har i din boks. Er der en grund til at du har gjort som du har gjort?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes