Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 22:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lille aktiv monitor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået igang med en lille monitor.

Kort beskrevet består den af:

Top: Heil.   Mellem: Vifa bas-mellem i 5tommer.    Bas: Tangband W8-740E.

Heilen er en af mine egne konstruktioner som er beskrevet i tåden "Heil diy". Membranen er dog købt.

Mellemtonen er vistnok en seas som har siddet i en af de gamle Trapez og er valgt primært på at ham der i sidste ende skal have højttaleren havde den liggende.

Tangband bassen er valgt på at den så ud til at kunne arbejde i et lille kabinet og så dens store slaglængde som jo altid er velkomment.

Bassen (8 tommer) er placeret på siden af kassen for at kunne være der.

Ideen er at lave den som en aktiv monitor med egen forstærker til hhv bassen og mellem/diskant sektionen. Bassen skal endvidere have noget eq da det bliver et lukket (utæt lukket) system som jeg gerne vil presse til at give en bund der er mere voksen end kabinettet umiddelbart ser ud til at kunne give.

Her et lille billede af en forsøgsopstilling:

Monitoren er indtil videre udført i stilrent "hvaharviaftræ" med et topmonteret delefilter mellem mellemtone og diskanten (2'ordens LR ved 3800Hz iøvrigt).

Opstillingen er lavet for at afprøve om ideen med at udføre lidt Eq på bassen duede i den virkelige verden. Samt afprøve et filterforslag mellem bas og resten  Det lød det faktisk som om at begge dele duer.

Kasserne på bordet er de 2 stk Acurus 150 watts trin der driver de 2 sektioner plus en Acurus og en NAD forforstærker til niveauregulering.

Herunder et par billeder af hhv M-audio lydkortet der kan det der med at køre flere end 2 kanaler ud af en PC samt et skærmbillede fra protools som vi ( mig og en kammerat) har anvendt til at genererer et aktiv filter til bas og frontsektionen. Der deles med 4'ordens LR ved 150 Hz akustisk her i første forsøg.

Vi prøvelyttede med noget Metalica. Dr. Dre og noget gammelt Rickie Lee Jones og vi var begge noget overraskede over hvor godt det egenligt lød allerede i første forsøg. Alle filtre både det passive  og det aktive er fremstillet efter målinger af enhederne i kabinettet og derefter simuleret i  og optimeret med speakerworkshop pro. Ingen prøvelyt før dette og så spiller det bare. YES.

Nu da jeg ved at det duer er næste trin at finde nogle digitale forstærkermoduler på omkring 100 watt og så bygge dem ind i konstruktionen. Jeg har lidt kik på dem fra 41Hz og har læst nogle positive tilkendegivelser herinde på de små på 25 watt. Men er der nogle der har hørt de store? eller andre typer?

Når jeg får lidt tid igen vil jeg ligge målinger, simuleringer etc ind her til beskuelse...

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Fedt. Hvorfor er der ikke flere aktive ht i færdig handel? Nå, så må man jo selv :-) - glæder mig til at læse mere!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
HHTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

jazzman,

Der findes faktisk en del aktive, små højttalere i handlen, men de er primært rettet mod mixerfolket og lydstudierne. De billige af slagsen (1700-3000/sæt) er typisk 2-vejs basreflex med 1" dome og optil 6½" bas. De fleste af dem lyder udpræget unuancerede, ikke analytiske, flade og sløve. Og mange af dem betaler prisen for en ringe integreret bas reflex port = mudder. Men det ser godt ud på frekvenskarakteristikken.

Aktive, små studio monitors der lyder godt begynder ved 4-5000/sæt og er begyndt at komme med ribbon diskanter og 7-8" basser.

Jeg har hørt små studio monitors fra Dynaudio, Adam, Genelec, Fostex, Yamaha, Tannoy, Behringer, M-Audio, ESI og nu har jeg også hørt Pers monitors som han beskriver ovenfor. Jeg er meget imponeret over hvor godt de lyder! Og det er blot første testudgave. De er meget impuls-villige, har et præcist stereo-perspektiv, de er klare og detaljerige og rækker dybt ned i frekvens. Jeg tror kabinettet er på 8 liter! Det tror man ikke når man hører dem. Det tyder rigtigt lovende og allerede i denne beta version har de jordet alle de billige monitors jeg har hørt (<=4000/sæt). Per er Gud.

Til top Vis HHTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HHTurbo Besøg HHTurbo's Websted
 
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 183
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Her er lidt målinger på projektet.

Først de 3 enheder i kabinettet uden filter.

Blå kurve er tangband 1m gated splejset med nearfield ved 200 Hz.

Rød kurve er mellemtone 1m gated splejset med nearfield ved 300Hz.

Sort kurve er Heilen 1m gated.

Alle tre er målt med samme gain og præcis samme punkt. Dvs at bassen er målt med siden til samt ca de 15 cm længere bagude end resten. Som det ses halter  mellemtonen efter heilen i følsomhed hvilket var forventet (så heilen må dæmpes i filteret). Ligeledes er bassen  mindre følsom end resten. dette betyder mindre idet den jo skal have sin egen forstærker som kan bringe niveauet på plads.

Filteret simuleret:

De tre enheder med deres targetkurver oveni.

Jeg brugte et par timer på at måle enhedernes frekvens og impedans-forløb og derefter yderligere 2-3timer med filtersimulatoren i spkrworkshop for at frembringe dette resultat. Selvom programmet optimere automatisk, er det altså ikke nok bare at sætte et standardfilter op og læne sig tilbage. Standardfilter er faktisk aldrig ok og targetkurverne kan ikke rammes præcist over et større frekvensområde med dem. Her kommer erfaringen og tålmodigheden ind mht hvordan filteret skal bygges op med sugekredse og nulstilinger af filterkomponenter.

Ofte når tilfredsheden har meldt sig mht frekvensresponsen tager man lige en checker mht impedansen. Hvorefter det fremgår at man vist godt kan tage et forsøg mere medmindre man kan li meget sjove belastninger.

En impedanskurve for bassen.

Dette er som sagt impedanskurven for bassen. Den med den store pukkel er et helt lukket kabinet.

Den anden er med en hårdt dæmpet akustisk ventil. Standard scanspeakventilen lod alt for meget luft passere (og lyd i for stort et område) til at kunne bruges i denne sammenhæng , specielt da højttaleren sikkert skal stå op ad en bagvæg i en mixersituation i sidste ende.

Jeg åbnede ventilen og pillede det tynde lag glasuld ud, Skar et rundt stykke ud af et terrænbat i rockwool, hoppede på det og satte så meget af det i ventilen som jeg kunne.

Det hjalp jo noget på puklen og bassen lyder stadig af lukket system.

 

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes