Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 07:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Så er første delefilter klar... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 November 2003 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Du har måske set indlæget om, hvordan kabinetterne til Bechs nye højttalere er bygget   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1.

Men det stiller jo krav til lyden, at højttaleren ser så godt ud - og jeg var lige ved at få præstationsangst - da det er mit ansvar at vælge enheder, beregne bassystem og delefilter!

Efter kabinetterne var færdige lavede vi de første målinger, der desværre viste, at den valgte mellemtone ikke var helt effektiv nok - og desuden havde et uheldigt dyk ved 1500 Hz - altså tæt ved delefrekvensen mellem diskant og mellemtone.

Puklen ved 100 Hz. skyldes rummet - og der ikke er gate på målingen.

Nå - der var jo ikke andet at gøre end at finde en anden mellemtone. Heldigvis havde Q-sound en mellemtone fra samme serie (Vifa TC) men med dobbeltmagnet og ucoatede (lettere) membran.

Se det er jo meget bedre.

 

Nu fulgte 2 lange aftener med at opbygge modellerne af enhederne og endelig en model af hele højttaleren i CALSOD.

Så blev der simuleret 30 - 40 forskellige filtre, før der blev valgt én til at være første version.
Jeg lægger meget vægt på, at der skal være jævn spredning ved alle frekvenser. Det betyder, at der anvendes 18/24 Db filter (akustiks) og lave delefrkvenser.
Desuden skal deleflankerne være helt entydige.
Delingen mellem bas og mellemtone bliver dog lidt højere end beregnet - fordi impedansen ellers kravler ned under 3 Ohm. Det er dog ikke den store katastrofe, da det er 6½ " basser.

Delingen for hver enkelt enhed ser således ud:

Og ja - når man måler på de enkelte enheder - så måler de sådan. Bemærk de helt rene flanker.

Selv om det er meget stejle flanker - så er der kun 14 komponenter i filteret (inkl 3 modstande)

Samlet ser det sådan ud:

Den første version af højttaleren var overraksende sammenhængende (det er ikke altid let i en 3-vejs højttaler) - men der manglede lidt nærvær og nerve.

Hjem og simulere.

Nu har vi justeret filteret 2 gange - og har helt sikkert fået mere nærvær.
(mellemtone og diskant er hævet - den nyeste kurve ligger på en anden PC)
De er stadig meget sammenhængende både klangligt og dynamisk. De har også en helt speciel evne til at erstatte hele bagvæggen med et lydbillede. Det hele er rytmisk meget stærkt, fordi musikken "opstår" ud fra den nedre mellemtone/bassen i modsætning til mange højttalere, hvor øvre mellemtone/diskant ligesom er det drivende område - hvis I forstår hvad jeg mener. Måske kan Bech forklare lyden på en anden måde ?

At vi er kommet så langt allerede efter 2 justeringer overrasker mig meget - den sidste 3-vejs tog ca. 3 mdr. at få til at spille sådan her.
Men vi er ikke færdig endnu - vi skal simpelthen udforske mulighederne i filteret - og se om vi presse nogle ekstra procenter ud af enhederne.

Vi vender tilbage med de endelige kurver.

HIlsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 28 November 2003 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

 "Dippet" mellem 2 & 7 khz. skal nok forsøges at få "op" så frekvensgangen bliver en smule jævnere i dette område, og der netop ikke er dette kraftige "dip"

Dette vil sikkert give noget mere sammenhæng, samt før omtalte nærvær i lyden.

Umidelbart ser det ud som om at de to enheder ikke rigtig "når" hinanden, og at en af den ruller af for tidligt i forhold til den anden?.

Kan der "jævnes lidt i det område, ser det jo ganske fornuftigt ud.

mvh.

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 November 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hej Bech

Kan du lave et indlæg med kurverne fra PP-showet med de sidste justeringer ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er kurverne for de 3 versioner vi har lyttet på.

På kurverne ser det ikke ud af meget - der er virkelig sket noget med lyden.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes