Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 21:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY-Tube-preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej

 

Jeg er gået i gang med at bygge den ultimative rør-forforstærker, riaa kurven holder sig inden for 0,25 dB. Jeg har valgt den lidt mere omstændelige serie-regulator udført med rør, dog bliver ensretningen udført med en diode-bro. Som i kan se har jeg lavet printudlægget meget kompakt, da jeg godt kan lide at komponenterne sidder forholdsvis tæt.

Jeg håber jeg kan finde en snedker der kan lave et kabinet i teak, selve forpladen bliver i aluminium, som kommer til at sidde lidt tilbage.

Mvh

Glowing-Tube

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud!

Vil du fortælle lidt mere om konstruktionen - valgt af rør, valg af strømforsyning, osv..?

Evt. lidt om dine tanker i forbindelse med tilblivelsen?

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej David

Denne gang har jeg valgt at benytte SRPP koblingen af rørene, jeg har prøvet alle mulige andre, samt aktiv/passiv udførelse af Riaa korektionen, der er fordele og ulemper ved dem begge to, fordelen ved den aktive er at modkoblingen automatisk vil kompensere når røret ældnes, ulempen er at nogle syntes at den aktive ikke lyder så godt, hvilket jeg ikke kan give dem ret i. Fordelen ved passiv er at den netop skulle lyde bedre, men at den ikke kan kompensere når røret slides, så hvad skal man vælge? Jeg mener at det er op til ens øre.

Når vi nu er ved det tekniske vil jeg lige fortælle at jeg og en kamerat har udført en del experimenter med småsignal-rør ECC83-82-81 på en Avo mark 4 tester, alle rør har en minimum strøm I de skal overholde, samt en stejlhed mA/V, som eksempel kan vi tage ECC83 strømmen skal være 1,2mA stejlhed 1,6mA/V alle dem som laver en riaa går udfra at et nyt rør overholder disse data, det er dog langt fra tilfældet, vi har testet langt over 100 rør nye som gamle, kun omkring 5 stk. holder data, hvad kan vi lære af det. Ja det mest åbenlyse er at man er nødtil at være sikker på at rørene holder spec. men det kræver at man køber mange rør for at finde dem man vil bruge i sin riaa, alternativet er at man bruger dem man har, og ændre sin katodemodstand, så der netop løber 1,2mA i røret, et ECC83 har en gitterforspændning på -2V ændringen af katodemodstanden gør at forspændning falder til eks. -1,5V derved trækker rørret den optimale strøm, samt rette stejlhed mA/V glemte at nævne det gøres ved gøre modstanden mindre. En SRPP-kobling er det udmærket atgøre det ved, sålænge riaa kurven er udført passivt. Anderledes forholder det sig når vi snakker aktiv. 

Gør man ikke som beskrevet ovenfor vil røret arbejde på den krumme del af kurven hvilket er uhensigtmæssigt forkert, da forvrængningen stiger. Et nyt rør det være sig NOS eller nyproduceret, skal altid måles for strøm, inden det sættes i.

Jeg har valgt at benytte et serie-regulatorrør i strømforsyningen, da det skulle lyde bedre, sikker er jeg dog ikke, men nu skal det afprøves.

Mvh

PS. jeg benytter altid A.F = Audio frequency sådanne rør er ECC82-83 ikke noget med Ecc88, som jeg ikke finder velegnet i hifi sammenhæng

 

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Spændende hvordan den kommer til at lyde.

Hvad med linie-delen - hvilken kobling har du valgt her?

Vil du være rar at forklare hvad en serie-regulator er, da jeg ikke har hørt udtrykket før?

Hvad med resten af strømforsyningen - rørensretning? Chokes/chokeinput? osv...?

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

hej igen

Elektronrørsstabilisering eller serieregulator er at betrage som en variabel seriemodstand, brumundertrykkelse finder ikke sted i ret stor omfang, du får bare en konstant udgangsspændning, hvor du kan belaste kredsløbet fra nul til omkring 25-30 mA afhængigt af det benyttede regulator-rør

V1 er regulatorrøret

V2 er styrerøret

D1 er normalt et glimrør, men her ersattet af en Zenerdiode på 91V

D1 får sin styrespænding gennem regulatorrøret via R3 dette vil holde katodespændningen konstant på styrerøret V2 i forhold til stel Gitterspændningen til V2 frembringes ved hjælp af spænningsdeleren R5 og R7 som ligger over udgangsspændningen, derved opnåes den fornødne negativespændning i forhold til katoden.

Gitterspændningen til V1 bliver frembragt over R4 som sidder i anoden af styrerøret, spændningen er afhængig af den strøm som løber i styrerøret.

Håber at dette giver en forståelse af virkemåden.

Jeg har ikke planer om at benytte rørensretning, da det kræver en trafo på 250V 0 250V, jeg har en 0-250V liggende med 6,3V 1A til gløden, gløden til alle de små rør bliver lavet af en seperat trafo. Så det bliver en bro med r-c led til fjernnelse af brum.

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

ecc81 er et langt bedre og mere linieært rør end ecc83 - og har rigelig forstærkning til riaa!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

ecc81 er et langt bedre og mere linieært rør end ecc83 - og har rigelig forstærkning til riaa!

mvh/slowon

Det er muligt, men læs venligst ovenstående betragninger vedrørende rette anodestrøm, hvis røret ikke trækker den strøm det er opgivet til, vil det alt andet end være liniær, da vi havner på den krumme del af kurven. Er nemt at regne ud, hvis du tager udgangspunkt i alt under 6mA, (10mA) hvilket de ofte trækker, selvom de er nye, Nos,Nib og hvad de nu ellers kalder det. Alle data i en rør-bibel er opgivende spec, hvor røret arbejder på den liniær del af kurven. Stejlheden bliver også mindre, såfremt røret ikke trækker strøm nok. Det er og bliver en natur-lov vi kun kan ændre ved at sænke gitterforspændningen, men hvem gør lige det, når de skifter rør. Jeg kan garantere at op mod 90% af de rør folk køber i dag ikke holder spec.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

problemet med fx ecc83 er netop den ekstremt svage strøm røret tåler - hvilket gør opstillingen uhyre påvirkelig af rørets alder og mærke.!.den situation reddes ikke vha srpp (som i parentes bemærket latcher ved høje frekvenser,men ligner et alpelandskab ved lf.)

mvh

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

problemet med fx ecc83 er netop den ekstremt svage strøm røret tåler - hvilket gør opstillingen uhyre påvirkelig af rørets alder og mærke.!.den situation reddes ikke vha srpp (som i parentes bemærket latcher ved høje frekvenser,men ligner et alpelandskab ved lf.)

mvh

Vi to kan nok ikke blive enige, så skal vi ikke lade det ligge.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

en debat drejer sig ikke om at blive enige - men om at blive klogere..mener du jeg tager fejl ang ecc81/ecc83/srpp,vil det klæde tråden at du kommer med saglig info!

hvorfor bruger du et så sjældent og dyrt rør som 7199 i din shuntregulering,når der nu findes et hav af billigere og langt bedre egnede?

mvh

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

At du ikke fatter en brik af hvad jeg har skrevet, er synd for dig, om det er ecc83 ecc81 ecc82 er fløjtene ligegyldigt om de sidder i srpp mu katodefølger, og hvad der ellers findes. Så for at du kan forstå pointen tager vi det forfra, såfremt et rør ikke holder spec, så se dog i din rør-bibel, vil det ikke være på den liniær del af kurven, Tag din lommerregner og regn et katodetrin ud hvor du ligger dig på 5mA ser det godt ud, men hvad nytter det hvis røret ikke overholder spec, dette kan afprøves på en Avo mark 4 valve characteristic meter, som jeg har adgang til.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

At jeg benytter 7199, er kun fordi at det var det første tetode rør der lige var i min spice samling, jeg vil benytte ecl82 84 eller 85, alt afhængig af hvad jeg har liggende.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

"Så for at du kan forstå pointen tager vi det forfra, såfremt et rør ikke holder spec, så se dog i din rør-bibel, vil det ikke være på den liniær del af kurven, Tag din lommerregner og regn et katodetrin ud hvor du ligger dig på 5mA ser det godt ud, men hvad nytter det hvis røret ikke overholder spec"

hvorfor befatter du dig dog med rør der ikke holder specs?

 

"At jeg benytter 7199, er kun fordi at det var det første tetode rør der lige var"

7199 er ikke en tetrode - men et dobbeltrør med triode og pentode indbygget! så var du lidt smart kunne du bruge triodehalvdelen istedet for den ecc81 du har vist på tegningen,og spare både sokkel og rør - må jeg anbefale brugen af ecl 82 eller ecl 86 - der begge er langt bedre egnede?

mvh

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

LÆS VENLIGST DETTE INDSLAG SOM MIN VEN TUBE-MANIA HAR SKREVET, ER MÅSKE LETTERE, FOR DIG AT FORSTÅ

Jeg har for vane at købe ekstra rør hjem når jeg mangler rør. Derfor lå der 10 ECC83 Sovtek ( fine low noise) i skuffen som er købt for nogle år siden. Jeg fik lyst til at prøve dem i testeren og til min skræk opdagede jeg at de målte som slidte rør. 0,4mA(1.2) stejlhed 0.8(1.6). I parantes det de skulle have været. Nuvel, de er jo nye og må derfor have emissionen i behold så måske ligger deres arbejdspunkt forkert .

Jeg prøver at regulere forspændingen til røret trækker 1,2mA. Og se det hjalp for nu kom stejlheden op på 1.8 . Hvad gør man så ? Det fungerer jo, men med en anden forspænding.

Jeg aflæser denne på testeren til 1.4V(2V). I de fleste koblinger bruges røret med en katodemodstand på1.5k= Iflg ohms lov ca 1.2mA ved 2V, men jeg skal bruge en anden som jeg udregner som 1,4/0,0012=1.1k. Der er ingen grund til at udskifte en bestående katodemodstand . Jeg udregner i stedet en parallel modstand. Den kan jo blot fjernes igen.

Jeg omregner til lednings evne for det kan lægge sammen og trække fra som man vil. Ny ønsket modstand 1,1k. Haves 1.5k. I ledningsevne 0.909 - 0.666=0.243 =4k (ledningsevne er reciprok værdi af modstands værdierne).

1.5k parallel med 4k. Sådan får jeg det nye rør til at fungere optimalt. Hvis man ikke gjorde dette ville røret forvrænge kraftigt og have lav forstærkning samt dårlig output swing. Det kan ikke være godt.

Hvad kan man lære af det. Nye tider = nye skikke. I gamle dage kunne man gå udfra at røret passede i data, men ikke dag. Og jeg gad nok vide hvor mange forstærkere derude som lider under forkerte rørdata. Det er nok mange.  Mon det er derfor så mange kan høre forskel på rør for det er bestemt ikke kun Sovtek som lider af varierende data. Det kan jeg godt love jer med 100% sikkerhed

Med rørende hilsen

tube mania

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

han beskriver da lige præcis mine betænkeligheder ved ecc83!!

ja han er unægtelig lettere at forstå - men nu er det jo din tråd og dit valg af rør der er mig en gåde.

mvh

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

En sådan tone høre under ingen omstændigheder hjemme på HIFI4ALL.DK og toleres ikke. Læs lige Retningslinier for brug af forum endnu engang!

Glowing-Tube tildeles 1. af 3 advarelser, hvor 3. advarelse medfører permanent udelukkelse fra al aktivitet på HIFI4ALL.DK

Dette er IKKE til diskussion!

Administrator

Nu er det jo sådan at slowon altid skal blande sig i noget der ikke kommer ham ved, så husk lige at i rettesætte ham også, egentlig er jeg ligeglad om jeg får advarelser eller ej, jeg holder på mit, og dette er IKKE til diskussion.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Glowing-Tube skrev:

En sådan tone høre under ingen omstændigheder hjemme på HIFI4ALL.DK og toleres ikke. Læs lige Retningslinier for brug af forum endnu engang!

Glowing-Tube tildeles 1. af 3 advarelser, hvor 3. advarelse medfører permanent udelukkelse fra al aktivitet på HIFI4ALL.DK

Dette er IKKE til diskussion!

Administrator

Nu er det jo sådan at slowon altid skal blande sig i noget der ikke kommer ham ved, så husk lige at i rettesætte ham også, egentlig er jeg ligeglad om jeg får advarelser eller ej, jeg holder på mit, og dette er IKKE til diskussion.

Mvh

Derfor kan du godt skrive i en ordentlig tone - det burde ikke være nødvendigt at bede voksne mennesker om at snakke ordentligt til hinanden. Det gælder iøvrigt jer begge -  det er tilsyneladende noget i begge har sært ved!!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Glowing-Tube skrev:

En sådan tone høre under ingen omstændigheder hjemme på HIFI4ALL.DK og toleres ikke. Læs lige Retningslinier for brug af forum endnu engang!

Glowing-Tube tildeles 1. af 3 advarelser, hvor 3. advarelse medfører permanent udelukkelse fra al aktivitet på HIFI4ALL.DK

Dette er IKKE til diskussion!

Administrator

Nu er det jo sådan at slowon altid skal blande sig i noget der ikke kommer ham ved, så husk lige at i rettesætte ham også, egentlig er jeg ligeglad om jeg får advarelser eller ej, jeg holder på mit, og dette er IKKE til diskussion.

Mvh

Derfor kan du godt skrive i en ordentlig tone - det burde ikke være nødvendigt at bede voksne mennesker om at snakke ordentligt til hinanden. Det gælder iøvrigt jer begge -  det er tilsyneladende noget i begge har sært ved!!

Nu har jeg ligesom forsøgt at sige til slowon at jeg ikke gad diskutere yderlige med ham, da jeg var klar over hvad det ville føre til, men dette blev ikke respekteret fra hans side, derfor bliver jeg gal i skralden, når han forsætter, om jeg så skal blive ved med at tale i en sådan tone, ja så gør jeg det, uanset konsekvenserne.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hallo hallo her er fumlerød radio med en særmelding.

Py ha .Set i bakspejlet var det vist et held at det gamle gløderør ikke eksploderede.

Lige for en ordens skyld. Mit indlæg ang.test af ECC83 så gælder det selvfølgelig ikke kun ECC83 men, også 82 ,81 og for den sags skyld alle typer nye rør. Idag er intet sikkert. Det ville da osse alt andet lige være underligt hvis det kun skulle gælde for ECC83. Ingen logik her

Alle rør bør testes!!

mvh

tube mania

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Lige en ting til Ronin, for en ordens skyld burde du læse hvorledes han tiltaler folk i diverse forum herinde, dette lader til at være gået upåagtet hen, men sol og vind bliver åbenbart, ikke ligeligt fordelt herinde, hvilket jeg finder beklageligt.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes