Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 20:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min aktive HT projekt (nu med målinger) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet og spurgt lidt til forskellige ting herinde i forummet og fået god respons hver gang. Projektet går på at bygge en aktiv højttaler. En drøm som har sydet og boblet, siden jeg læste en artikel om lige netop det.

Inden sådan et projekt når at blive færdig, skal der læses, tænkes og eksperimenteres en del, så forvent ikke billeder af det færdige system lige foreløbig.

Mit forbillede går lidt i stilen med System Audio’s SA1280, med to 5,25” basmellemtoner og en diskant. Der skal så være en forstærker til hver og for at komme så let hen over den opgave, som muligt har jeg testet LM3886 som en midlertidig forstærker, men efter grundig test er jeg ikke sikker på det kun bliver en midlertidig løsning.

Her er min testopstilling. Den er mest sammensat af hvad jeg lige havde for hånden den dag jeg fik LM’erne i hånden og siden udvidet med den rigtige strømforsyning. Mine nuværende Elac 121 Jet kan være en tung belastning, men LM’erne gør det godt og nu er min Audiolab 8000A sendt på pension og min test forstærker har overtaget.

Strømforsyningen kommer til at består at de lytter jeg lige havde liggende og det kan være de bliver skiftet ud med nogle bedre engang og så vil diodebroerne også blive erstattet af en bedre løsning.

For at være sikker på at printbanerne ikke begrænser lytternes formåen har jeg loddet lidt ekstra kobber på bunden, bestående af noget afisoleret 2,5 mm2 kabel. 

Her er traffoen så. En 225 VA / 2 * 18V, 6,25A. På den måde burde hver LM’er kunne give ca. 30 W ind i en 8 ohms belastning. Jeg har målt meget på min nuværende konfiguration og der spillede vi sjældent med spændings peaks over 8 v, så der burde stadig være masser af effekt til vores brug.

Selve forstærker printet vil indeholde 3 inventerende forstærkere med en forstærkning på -15 gange. I indgangen vil kommer der formegentlig til at side en 1,8 Kohm modstand med en 4,7 uF poly kondensator til at fjerne DC, samt en 27 Kohm modstand i feedbackloopet. I den forstærker som er tiltænkt at trække diskanten har jeg fundet en 15 uF poly kondensator som skal side i udgangen og sikre imod at diskanten dør p.g.a. DC på udgangen. I indgangen vil 4,7 uF poly’en være erstattet af en 100 nF. Hver LM kreds får hjælp af to 470 uF / 35 V elektrolytter, med impedans på 23 mOhm og en max rippel strøm på 1,8 A (begge målt ved 100KHz)

Herunder kan i se hvorlangt jeg er kommet med printet ind til videre. I mangel af bedre udstyr laves printet i hånden.

Nu skal printet lige laves færdig og så i en periode vil de nok komme til at køre som bi-amp på mine Elac’er, mens jeg udtænker hvordan det aktive delfilter skal se ud. Jeg tror jeg vil bruge AD825’ere som buffere i højfrekvensdelen og så nøjes med en OPA4134 som buffer i lavfrekvensdelen. Jeg er ikke sikker på hvilken opamp jeg vil bruge som indgangsforstærker. Måske også en AD825 her eller måske en ADA4841. Delingen bliver formegentlig omkring 2,6 KHz og filteret af 3 eller 4 orden. Jeg har lidt tanker og eksperimenter i gang.

Kabinettet bliver nok et smalt trykkammer kabinet med masser af indre afstivninger, som B & W engang brugte i deres matrix kabinetter.

Projektet har ingen tidsmæssig horisont. Deadlines har jeg nok af på jobbet :-)

 

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hej bdef

Spænnende projekt - jeg er selv igang med aktive højtalere der egentlig også var tænkt som 'gainkloner' - me de er vokset lidt og er nu endt med noget UCD og Zappulse.

Ville blot lade dig vide at hvis du mangler et godt print til dit aktive filter, så er der færdige print af høj kvalitet til 5½ US dollar (+fragt og moms) her:http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=74420&perpage=50&pagenumber=10

De samlede links:

1.        Group buy at www.diyaudio.com http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=74420

 

2.        Active filter four WIKI at www.diyaudio.com http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Active+Filter+Bo ards+

 

3.        Bob Ellis homepage at: http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/

 

4.        Jens Rasmussen homepage at: http://www.delta-audio.com/index.htm

 

5.        Manual (at Jens page) (active_filter_four_manual.pdf): http://www.delta-audio.com/Active_Filter_Four/Active_Filter_ Four_manual.pdf

 

6.        Manual (at Bobs page) (active_filter_four_manual.pdf): http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/sitebuildercontent/sitebu ilderfiles/active_filter_four_manual.pdf

 

7.        Active filter four schematic (filter_schematic.pdf): http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/sitebuildercontent/sitebu ilderfiles/filter_schematic.pdf

 

8.        Active filter four Excel sheet (active_filter_four.xls): http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/sitebuildercontent/sitebu ilderfiles/active_filter_four.xls

 

9.        Active filter four discussion begins here ( http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=850826# post850826)

 

10.    Board silkscreen ( http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=854766# post854766)

 

11.    Schematic http://www.delta-audio.com/temp_jens/Active_filter_DIYaudio. com.sch.pdf

 

12.    Spreadsheet to calculate component values http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=893557# post893557



__________________
Mvh
HeJu
Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 09 November 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt længere. Nu er forstærkerprintene færdige. Der var lige lidt bugfixing før at den var stabil med en gain på kun -11, men det er nu rettet.

De hvide højttalerkabler er 4 mm2. I et ekstremt forsøg på at forbedre lyden har jeg 'forstærket' de strømførende printbaner med 2,5 mm2 kobber helt fra LM'eren og frem til terminalen i et ubrudt stykke. Dermed brydes signalvejen ikke, selv når signalet skal om på den anden side af printet. Personligt tror jeg ikke det forbedre lyden, men.... 

Sådan kører min lille konstruktion nu og trækker mine Elac'er i en bi-amp konstelation. Sjovt som lyden bliver en anelse bedre hver gang jeg når et skridt videre.

De ledige klemmer er den sidste forstærker, som har 1 KHz højpas i indgangen og 15 uF i udgangen (DC-block). Det er den, som på sigt skal trække diskanten.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 16 November 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige den eneste der holder liv i min tråd og gør det med lidt billeder. Planen er at forstærkeren, med filter, skal monteres som bagplade på selve forstærkeren. Derfor fik jeg fat i to stykker alu på 15 * 50 cm og 5 mm tyk. Med den tykkelse burde den kunne køle hele forstærkeren, så jeg kunne slippe for yderlige køleplader.

Og her fra siden:

Næste trin bliver at få lavet en automatisk tænde/slukke enhed. Den vil selvfølgelig også få en "permanent tændt" knap 

Der skal også monteres en kabelbrøn med filter.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 718
Sendt: 17 November 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Det ser spændene ud det du har gang i der, flere billeder når du kommer længere frem

m@dsen



__________________
Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
Til top Vis m@dsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m@dsen
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 November 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Flot projekt.. Som ihærdig DIY'er glæder det mig!

Har lige en enkelt kommentar. Du skriver at det hele skal monteres på en 5mm tyk aluplade, som du forventer kan køle tilstrækkeligt grundet den store tykkelse.
Det er en lidt misforstået antagelse. Om pladen er 1mm eller 5mm tyk har i princippet intet at gøre med hvor meget varme den kan afsætte.
Det der afgør dens evne til at afgive varmen, er hvor stort et areal den har. Og at den er 5mm tyk gør ikke dens areal væsentligt større end en 1mm plade.

Til gengæld il den termiske tidskonstant være større. Dvs at den vil være længere om at blive varm, og i øvrigt også længere om at køle ned. Men ved en nogenlunde konstant effektafsættelse, vil den blive præcis lige så varm.

Nu kommer det selvfølgelig an på hvor meget effekt du kommer til at afsætte. Men jeg ville helt klart skrue en køleprofil på den 5mm tykke aluplade, for at få noget areal at afsætte varmen i.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at lytte til sådan en LM3886 amp... De får jo ganske god kritik.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 November 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Uden at kunne regne på det termiske på en sådan plade, så er der stadig en lille forskel mellem en tynd og en tyk plade. Vi er enige om at det er arealet der køler (afgiver varme er nok bedre ord ) men hvis pladen er for tynd når varmen ikke ud i spidserne og derfor vil det effektive areal ikke være så stort.

Det er ihvert fald mit syn på det der termodynamik noget. Det er også min erfaring at hvis LM'erne er for kolde, så lyder de ikke så godt (på alle punkter) som når de er lidt lune, så for kraftig køling vil jeg heller ikke anbefale. Et eksperiment i går viste forøvrigt at pladen var nok. Mit gæt er at temperaturen lå ca. 10 til 15 grader over stue temperatur. Selv efter nogen tid med et pænt lydtryk.
Og da alu pladen for en stund vil danne bagplade i højttaleren, så gør en tyk plade det jo bedre end en tynd, når der sker noget i musikken

LM'erne får lidt slag for mangel på kontrol i bassen, men det er heller ikke mine erfaringer. Jeg har læst en anden eksperimentere med spændingen de fødes med har betydning, mens andre mener at for meget elektrolyt kapasitet også påvirker bassen negativt. Tænker man sig lidt om, så hænger det jo sammen. En for høj spænding, men med små lytter (f.x. kun to stk 4700uF) giver jo lavere spænding når der kommer nogle bas-hug og dermed bedre kontrol.
LM'erne kan køre med +/-35 V og jeg fodre dem med +/-28V, fra en ganske stabil strømforsyning. Dermed har jeg mere kontrol end min gamle Audiolab havde. Alt i alt vil jeg sige at mine (4 stk, mens de sidste to kanaler endnu ikke har været i brug) LM'er lyder mere præcise og detaljerede end min gamle hyggelige og musikalske Audiolab.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 17 November 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jeg siger heller ikke at pladen ikke er tilstrækkelig. Jeg siger bare, at en tyk plade IKKE afgiver mere varme end en tynd. Det kan bare virke sådan, fordi den ikke bliver så hurtig var, grundet større termisk kapacitet. Men den bliver nøjagtig lige så varm. Og når den så er blevet varm, tager den længere tid om at køle af.

Men hvis det viser sig, at en plade har stort nok areal, er der jo ingen ko på isen.
Jeg ville nok overveje at stresse systemet lidt, for at teste for evt temperatur-problemer. Så undgår du problemer hvis du en gang spiller højt i laaannng tid.
Så kan du jo altid montere en lille køleprofil, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.

Vis gerne flere billeder, og skriv lidt mere når du får lyttet mere til forstærkeren. Det er lidt sjovt, hvis disse LM'ere vitterligt kan gøre sig gældende i seriøs HiFi.



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 November 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

LM'erne taber sikkert til Thule, Densen, Holfi m.m, men de kan gøre sig gældende i Hi Fi et stykke op. Ingen tvivl der.

I starten var de mest smidt på, som midlertidig løsning, men nu er jeg ikke sikker. Jeg har hvert fald mange projekter i støbeskeen, før jeg erstatter LM'erne.
F.x. Automatisk tænd/sluk, med permanent on funktion, elektronisk delfilter, min sub skal også i sving igen, har nye ideer til min forforstærker, modifikationer af min nyindkøbte S10'er, bedre lytter og dioder i strømforsyningen og først der kommer 6 nye forstærkere. Jeg har tankerne lidt på dem, men.....

De er jo lækre, lette og stabile. De kræver f.x. ikke et relæ i udgangen for at forhindre pop's i højttaleren når de tænder og slukker. Desværre er de så også sikret imod overophedning, strømbegrænsede og har mute funktion. Funktioner, som nok har reddet mange LM'ere, men som jeg gerne var foruden.

Med hensyn til varmen, så får de jo luft på begge sider nu, mens når de engang er monterede som planlagt, så vil indersiden sidde i kassen 

Billeder. Tja, de skal nok komme i en lind strøm.....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 22 November 2006 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Bdef/Benny,

Har du set den her lille elegante løsning fra Herr Linkwitz til top/mid: http://www.linkwitzlab.com/Pluto/electronics.htm



__________________
Mvh
HeJu
Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 22 November 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nej. Den havde jeg ikke set, men spændende løsning. Minder lidt om... 
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 22 November 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Så leger jeg med filter i PSpice. Min baggrund er teori, teori og lidt mave fornemmelse. Når det er implementeret vil der sikkert komme justeringer, men her er altså mit udgangspunkt.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 22 November 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ahh  Pspice.

Det vækker minder fra DTU - her lavede vi en model (er det ikke en to-port, det hedder?) af en højttaler og importerede den i Pspice. Vupti, nu kunne vi lege med div. filterteorier etc. uden at skulle lodde hundrevis af komponenter på et hulboard

Det morsomme var at der altid var en eller anden der fik lavet sig et filter der LIGE skulle bruge en kondensator på et par farad eller 100

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Bloodhound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 127
Sendt: 23 November 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Det morsomme var at der altid var en eller anden der fik lavet sig et filter der LIGE skulle bruge en kondensator på et par farad eller 100

Kunne godt gå hen og blive dyrt...
Til top Vis Bloodhound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bloodhound
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 03 December 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

For de nysgerrige, så ser det tilhørende filter sådan ud:

Jeg har læst mange gode ting om AD826 og derfor ender den nok som 'output driver', hvor jeg ellers havde AD812 i tankerne. Input bliver nok AD8620, som jeg ligeledes har læst meget godt om. AD825'eren har jeg derimod ikke læst så meget godt om, så den er stadig usikker på.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 04 December 2006 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg også min automatiske tænd/skul anordning til at virke. Nu skal den bare på print :-)

Dimsen virker ved at føle om der er aktivitet på linien. Altså over 1 mV signal. Hvis der er det trækker den relæ'et, som den så holder til ca. 2 minutter efter signalet er forsvundet. Det lækre ved LM'erne er at de tænder og slukker uden man kan høre det i højttaleren. LM'erne lyder dog bedst varme, så derfor skal der også en 'permanent on' knap på konstruktionen, når den engang kommer på print.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 04 December 2006 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Lækker projet du har gang i der.. Skal selv igang med nogle TDA7293 til et aktivt HT projekt til sommer.. Prøv at giv de amps et lyt! Hvad er LM'erne strømbegrænset til? Kan se du kører balanceret ud på LF filtret, vil det sige at du brokobler to til bunden? Hvordan er lydkval ifht. at køre parallelt?


__________________
Mvh.
Til top Vis Greekstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greekstar
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 04 December 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

LM'erne er begrænsede til 11,5A. En begrænsning som jeg nok ikke kommer i nærheden, men som jeg gerne slap for alligevel. Begrænsninger plager mig lidt. Planen var nu ikke at brokoble i bunden men bare lade hver bas/mellemtone tære på hver sin side af strømforsyningen :-)
På den måde skal en LM'er kun trække en enhed. Lidt som parallel drift, og dog....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede pludselig strategi med filteret, så det fik en anden funktion.

Til diskanten deles der ved ca. 2,6 KHz, med et 4 ordens filter. Q er ca. 0,6.

Til bas deles der med et 2. ordens filter fra omkring 300 Hz og bas/mellemtonen deles der omkring 2,6 KHz. Begge filtre er med et Q på ca. 0,5, for optimal impuls gengivelse.

Det er en tilnærmelse af det orginale filter, som jeg fik elac til at sende til mig.

Input glider direkte ind i en AD810. HF delen varetages af en AD8065, mens de to bas filtre klares af hver sin halvdel af AD8620. De er alle afkoblet med to 1nF NPO og to 100nF X7R meget tæt på ic'en. Selve filter kondensatorene er 2% poly-et-eller-andet.

På undersiden sidder der også lidt afkoblinger. 5 stk tantaler på 10uF/16v, samt 2 stk tantaler på 100uF/16v.

Her ses printet monteret til test.

Forsyningen kommer fra selve forstærkeren gennem et lavpasfilter bestående af 100ohm og 330uF. Derfra reguleres forsyningen af en 79L12 og en 78L12, som er afkoblet med diverse kondensatorer.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
jyden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

 hejsa bdef

DEt lyder som et rigtig fedt projekt, jeg er også igen med med nogle aktiv ht, hvor jeg skal bruge en tænd/sluk funktion, kunne man lokke diagramet fra dig?

 

mvh.

jyden


Til top Vis jyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jyden
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes