Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 15:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: CNC freset pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
larssc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hei igjen alle!

Som jeg sa i en tidligere tråd, så holder Brynjulf og jeg på med et pladespiller-prosjekt. Vi ville teste om det lot seg gjøre at få pladetallerknen til at flyde på luft. Vi hadde vores tvil, men vi måtte prøve.

Brynjulf startede med at lave en AutoCad tegning, og vi bestemmed at lave en prototyp/prøve/test i mdf.

I tillegg skulle vi henge op plint`en i strikker for at adskille den fysisk fra basen.

Armen skulle være så kort som mulig, luftdrevet, og resultatet ser I på tegningen under.

Brynjulf vil legge til lidt kommentarer senere.

Dette er et prosjekt som går over tid, så I må være tålmodige

Produktet avviker lidt fra tegningen. Specielt de kantede hjørner. Vi ville stramme op udtrykket lidt.

Her er tegningen set ovenfra.

 

Arm

 

Den første kjøring, av base.

Nr 2

Nr 2 rengjordt

Her nr 1 og 2 sammen

 

Mvh

Lars

Til top Vis larssc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larssc
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Spændende, spændende. Dine andre projekter har været virkelig flotte, glæder mig til at se mere.

 

/Præsten



__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Som i jeres sidste tråd..! ligner i jo nogle herre, der ikke lader ret meget tilbage hvad angår entusiasme og bygge kvalitet.

 

Lige 1 spørgsmål..!? Hvis man ser på jeres arm..! er det så ikke at placerer tyngdepunktet ekstremt højt, for kontra vægten.?? Hvorfor ikke placerer den så langt nede som muligt, for på den måde at mindske den ustabilitet der kommer via. vægtstangs princip, som resulterer i er ikke værende konstant, når pickuppen køre hen over buler.

 

Peter



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Spændende...meget spændende. Hvilke lejer eller lign skal pick-uppen køre i på armen? Glæde mig til følge udviklingen.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh
 
Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeres arm konstruktion vil højest sandsynligt kunne give jer problemer, der er i hvert tilfælde 2 ting der falder mig i øjnene.

  1. Som CPH-R nævner så er tyngdepunktet ikke ideelt
  2. Hvordan vil i sikre jer vinklingen af PU'en er korrekt, når armen kan svinges frem og tilbage.

Men det ser spændende ud

Mvh.



__________________
Selvgjort er velgjort.
Til top Vis Nickname's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nickname
 
BrynjulfB
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hei på dere.

Jeg regner med at dere forstår å lese norsk siden jeg har lest danske High Fidelity i tooghalvfjers år siden nittenhundreogtreoghalvtres.

Jeg advarte Lars - ikke legg platesplleren ut i forumet enda. Men han måtte selvfølgelig gjøre det !  -Og nå er det jeg som får jobben med å rydde opp i messet.

Først må jeg bare avklare et punkt - Platespilleren kommer ikke til å se slik ut som presentert øverst. Jeg skal legge ut tegninger etter hvert, men for a dette ikke skal bli for langt, skriver jeg noen ord i denne omgangen.

 

TALLERKENEN:

Jeg har en forestilling om at denne bør ha så stor masse at eventuelle vibrasjoner og irregulær gange fra motor jamnes ut av vekten – kjente saker – og da trenger man ikke velge den dyreste motorløsningen heller.

 

Tallerkenen vil enten bli laget av tre eller plexiglass – eller begge deler og det vil bli boret 12 stk hull fra undersiden for å tilføre ekstra masse – og avbalansert etter beste evne.

 

Men det er et problem med vekten – jo større den blir desto større blir kravet til det som skal ”thruste” hele systemet. I tillegg er sjansene større for at denne ”thrustingen” vil bidra til å skape støy som igjen vil fanges opp av pick-upen.

 

Derfor hadde jeg en forestilling om at luft ville være et perfekt medium. Bildene ovenfor refererer til løsningen som ble laget for å finne ut om dette kom til å fungere. V laget da et trykkutjevningskammer nede i plinthen og luften skulle fordeles gjennom hull under platetallerkenen.

 

Dette var en super løsning, men 8 kilos trykk og noen tusen liter i timen ble litt i meste laget - så pass mye at hørselsvern ble påkrevd. Dette utkastet ble dumpet.

 

Franske Verdier har løst dette på en flott måte med magneter. Vi har tenkt å prøve på det samme. Lars kan legge ut en link til en mobiltelefonfilm som viser at dette fungerer. Her har vi kun stappet en grovt tilspikket pinne – altså ingen presisjon i det hele tatt. Men likevel snurrer det.

 

Det er to dilemmaer knyttet til dette – det ene er å dimensjonere magnetstyrken til tallerkenvekten og det andre er å avskjerme pickupen fra magnetfeltet. Det første problemet må vi bare finne ut av ved prøving og feiling. Det andre har vi fått anbefalinger om å bruke ”Mymetall” (hva nå enn det er?) for å avhjelpe.

 

Om noen har synspunkter om dette å dele på denne tråden eller har andre forslag, tar vi imot disse med stor takk.

 

BASE / PLINTH:

Her er tanken enkelt og greit å la plinthen henge i ”strikker” fra basen.

 

ARM:

Som jeg nevnte før, har jeg lest High Fidelity i mange år – da bladet ble skrevet av en masse entusiaster. På denne måten kom jeg i kontakt med Poul Ladegaard – og bygget et eksemplar av armen hans.

 

Problemet med den - synes jeg - er at den føles lite stabil – man må være meget forsiktig når man skal betjene den.

 

Først hadde jeg tenkt meg en løsning lik de andre – med en hylse rundt et rør, men Ladegaards ide er så god at jeg tror det er verdt å gå videre med denne. Etter hvert kommer det noen tegninger av denne også (i denne utgaven er loddet flyttet til tilnærmet samme høyde som selve armen). Det samme gjelder løfteanordningen for pick-upen/armen.

 

Jeg må avslutte her, men kommer tilbake senere med noen tegninger.

 

Med vennlig hilsen

BrynjulfB

Til top Vis BrynjulfB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrynjulfB
 
larssc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

BrynjulfB skrev:

Jeg advarte Lars - ikke legg platesplleren ut i forumet enda. Men han måtte selvfølgelig gjøre det !  -Og nå er det jeg som får jobben med å rydde opp i messet.

Med vennlig hilsen

BrynjulfB






Meningen var ikke å la entusiastene få alt på en gang. Meningen var å vise alt, litt etter hvert, både med det som blev feil og med det som fungerte.
Derfor mine vænner, her kommer mer

En del til





og en til


Og her, pent snurret ud på gulvet



Mvh
Lars
Til top Vis larssc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larssc
 
larssc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Alle disse deler jeg viser her nå, vil mest sannsynlig bli modifiseret i en eller annen grad lidt længer frem i prosjektet.




Basen komplett




Mvh

Lars
Til top Vis larssc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larssc
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

BrynjulfB skrev:

 

Det er to dilemmaer knyttet til dette – det ene er å dimensjonere magnetstyrken til tallerkenvekten og det andre er å avskjerme pickupen fra magnetfeltet. Det første problemet må vi bare finne ut av ved prøving og feiling. Det andre har vi fått anbefalinger om å bruke ”Mymetall” (hva nå enn det er?) for å avhjelpe.

 

Om noen har synspunkter om dette å dele på denne tråden eller har andre forslag, tar vi imot disse med stor takk.

 

Hej!

 

Er enig med andre ... armen komme ikke til at virke optimalt. Har før bygget en kort lufbåret arm. Bare den mindste bule eller ujævnhed i pladen giver wow .... langsomme hastighedsvariationer, idet ophængningspunkter ligger for højt.

 

Mht. til magnetleje, så skal det afskærmes i en skål, som kortslutter magnetfeltet. Faktisk samme princip som man bruger ved afskærmning af højttalere. Magneten omkranses af en stål/metal kapsel som vender feltet rundt .... sådan:

 

 

Det nederste leje med den indkapslede magnet ses øverst til højre. En tilsvarende sidder under pladetallerkenen der er af aluminum. Der er INGEN mangnetisme på oversiden - heller ikke på siden af metalskålen rundt om magneten. Det hele er koncentreret i magnetfeltet mellem de 2 bærende magneter. Her ses det hele i en foreløbig test-opsætning:

 

 

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
larssc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

 

Hej!

 

Er enig med andre ... armen komme ikke til at virke optimalt. Har før bygget en kort lufbåret arm. Bare den mindste bule eller ujævnhed i pladen giver wow .... langsomme hastighedsvariationer, idet ophængningspunkter ligger for højt.

 

Mht. til magnetleje, så skal det afskærmes i en skål, som kortslutter magnetfeltet. Faktisk samme princip som man bruger ved afskærmning af højttalere. Magneten omkranses af en stål/metal kapsel som vender feltet rundt .... sådan:

 

 

Hej, det var flot!

Der blev vi sparet for en masse arbejd! Jeg diskuterte dette lidt med Brynjulf i går, og vi var enige om at dere hadde helt ræt! Så da kommer vi til at gjøre en del forandring.

Jeg vælger fortsatt å vise det vi har lavet til nå, for å holde emnet gående, så får vi fylde på med sidste etterhvert. Bildene viser fremdeles prosjektet med luftdrevet tallerken.

Og en flot pladespiller du har, janils!!

 

Første del av plint`en

 

Nr 2, med luft kanal til højre

 

 

Som I ser, den bliver stooor.

Mvh

Lars

Til top Vis larssc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larssc
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt! Selv havde jeg nok hold mig til de bløde, organiske former. Men spændende ser det bestemt ud alligevel.

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
BrynjulfB skrev:

 

Det er to dilemmaer knyttet til dette – det ene er å dimensjonere magnetstyrken til tallerkenvekten og det andre er å avskjerme pickupen fra magnetfeltet. Det første problemet må vi bare finne ut av ved prøving og feiling. Det andre har vi fått anbefalinger om å bruke ”Mymetall” (hva nå enn det er?) for å avhjelpe.

 

Om noen har synspunkter om dette å dele på denne tråden eller har andre forslag, tar vi imot disse med stor takk.

 

Hej!

 

Er enig med andre ... armen komme ikke til at virke optimalt. Har før bygget en kort lufbåret arm. Bare den mindste bule eller ujævnhed i pladen giver wow .... langsomme hastighedsvariationer, idet ophængningspunkter ligger for højt.

 

Mht. til magnetleje, så skal det afskærmes i en skål, som kortslutter magnetfeltet. Faktisk samme princip som man bruger ved afskærmning af højttalere. Magneten omkranses af en stål/metal kapsel som vender feltet rundt .... sådan:

 

 

Det nederste leje med den indkapslede magnet ses øverst til højre. En tilsvarende sidder under pladetallerkenen der er af aluminum. Der er INGEN mangnetisme på oversiden - heller ikke på siden af metalskålen rundt om magneten. Det hele er koncentreret i magnetfeltet mellem de 2 bærende magneter. Her ses det hele i en foreløbig test-opsætning:

 

 

 

 

Hej Janils

Hvor har du fået fat i de magneter, og er de afskærmet ?

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
larssc
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 107
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

BrynjulfB skrev:

Hei på dere.

 

Franske Verdier har løst dette på en flott måte med magneter. Vi har tenkt å prøve på det samme. Lars kan legge ut en link til en mobiltelefonfilm som viser at dette fungerer. Her har vi kun stappet en grovt tilspikket pinne – altså ingen presisjon i det hele tatt. Men likevel snurrer det.

 


Med vennlig hilsen

BrynjulfB



Dette er kun for at teste hvordan det virker. Tallerknen er kun tapet sammen for anledningen.
Beklager den dårlige kvaliteten. (mobil telefon)

Mvh
Lars

Her er linken:




Til top Vis larssc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larssc
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

SPIN THAT THING!!! WHEEEEE!!!!!!!!!!

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Er du OK Sveske??
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes