Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2024 | 16:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Dief Speakers (nu med video) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 11 September 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hej Hjemmebyg-folket.

Update: Nu med Video

Nu vil jeg også prøve at lave noget ordenligt hjemmebyg, i form af et sæt lækre højttalere. Min absolutte ynglings-højttaler er Usher Dancer CP-8871 eller CP-8571, så jeg vil lave noget der minder lidt om dem. Jeg tror ikke jeg er istand til at lave lige nøjagtig en kopi af dem, jeg er desuden heller ikke den store perfektionist, men mener da bestemt at ting skal laves ordenligt. Nu har jeg set så meget godt hjemmebyg og vil også give mit forsøg herinde. Indtil videre ser tankerne sådan her ud, øverst til venstre ynglingshøjttalerne til højre min ikke færdige tegning:

Som nævnt før kommer de ikke til at ligne Usher Dancer's CP-8871 helt, nok nærmere et sæt Vienna Acoustic Strauss med kromning i kabinettet:

 

Har nemlig også selv tænkt på at placere bas-enheden i siden, for at højttalerne kan se slanke ud. Jeg er stadig igang med planlægningsfasen og tegninger er som i kan se ikke færdige. Men så er i også med helt fra starten.........

Hyg jer.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 13 September 2007 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens.

Har været ude og købe nogle 22mm tykke MDF-plader til højttalerne. Fået tilskåret noget af det, men ikke det hele, pga alle de skæve vinkler som vil opstå, dem klarer jeg selv. På billedet her, ses 10" bas-enheden som drages med ind i projektet, og ved siden af; MDF-pladen med profilet af et styks indmad til højttaleren. Så jeg er gået lidt igang

Har regnet og tegnet en masse idag, og er kommet frem til at jeg vil have et lukket kabinet med følgende enheder, som jeg har fra mit gamle selvbyg:

Bas: Monacor SPH-250KE (Kræver nasten 100 Liter volumen ), Mellemtone: Monacor SPH-165KE og Diskant: Monacor DT-101SK.

Bassen placeres i bunden (På tegningen sidder den i siden, det kunne desværre ikke lade sig gøre, pga det buede kabinet) Højttaleren får nogle ben at stå på, for at bas-enheden i bunden kan få luft.

Højttaleren kommer til at hælde 5 grader bagud, og det er det der gør hele projektet til en udfordring, for så skal der sættes dele i smig.

Det var alt for nu.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 13 September 2007 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hej Dief,

Ser spændende ud, hvad med delefilter, du vil vel dele aktivt og lavt til 10" eren?

 

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 13 September 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Spændende! og pæne håndtegninger !



__________________
Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 13 September 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Fedt at se et ambitiøst DIY projekt heringe igen.

Det lader også til at der er fart over feltet - det kan være vi får et projekt at se der ikke strækker sig over flere år?

Amitiøst oplæg du har som udgangspunkt ifht. "drømme-oplægget"
Det er nogle flotte kasser - med flotte former også - ikke let at gøre efter.

Har du tænkt på at man evt. kan lave en sanwich af det dersens "strippede" MDF der kan bøjes - det er rillet / overfræset riller ud på bagsiden, så det minder om bølgepap på den ene side. Så kan man evt. lade dem mødes med rillerne i midten som sanwich-konstruktion - evt. fyldt op i rillerne med god gammeldags træspartel af en slags - masser af det.. - det kan laves i flere lag, og kan give fantastiske konvekse flader - Metoden stiller dog nok store krav til den indre afstivning, der så bliver "form" for siderne. Jeg tror dog du på denne måde kan få lavet et super kabinet. (oplægget fra Usher Dancer er jo et super-komplekst kabinet der buer og svinger sig på alle leder og kanter - det tror jeg du kan på denne måde!)

Har selv været med i et projekt til noget badeværelse etc.. Også set det brugt med rillerne udad til en skjuler til radiator etc. Styrken og lyddødheden er vel et spørgsmål om at lave flere lag i sandwich, samt en seriøs indre afstivning / ramme ala B&W´s matrix.

Glæder mig til at se flere billeder, og høre mere om enheder, delefilter etc.. De 5 graders hæld - er der regnet på det for at korrigere skred i tidsdomænet?
Mht. luft underneden - så kan du jo kigge på hvordan B&W har gjort med deres store 800- modeller - du kan måske lave noget lignende til bassen i bunden?

Og om du skal have finer på til sidst - altid flot.. men også svært på buede kabinetter!

Glæder mig til at følge projektet - klø på - så kigger vi andre med



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 13 September 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Fimpe-> Jo delefilteret blir et 2½ vejs: Bas; dybt - 250 Hz, Mellemtone; dybt - 3500 Hz og Diskant: 3500 - højt Hz. På diskanten kommer der diskant-dæmper og bassen og mellemtonen får impedans korrektion.

Offcourse -> Har lige søgt på nettet angående de rillede MDF-plader, og jeg tror også det bliver løsningen, til at starte med tænkte jeg på at lægge tynde plader af MDF oven i hinanden, for at opnå det buede i højttaleren. Men den ide med bøjeligt "bølgepap" MDF tiltrækker mig mere. Jeg vil se om man kan få det her i byen, så jeg er smuttet ud for at handle lidt ind igen.

Tak for tipsene, jeg kan bruge dem.

Dief 



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 13 September 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvor i sønderjylland bor du henne af? Jeg kommer nogen gange derned (er opvokset dernede) og kunne tage mit Clio måleudstyr med ned hvis du vil have dem målt igennem. De målinger kan du se simulere på i f.eks. lspCAD. så er du sikker på at filteret virker efter hensigten. Hvis du bare beregner et filter, er det dømt til at fejle.

Sig til, så måler vi dem igennem en dag jeg kommer ned, og du er klar.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 13 September 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Altid glad for at kunne hjælpe.

Vil du bue bunden ud for at få plads til bassen dernede??
Kan ikke lig gennemskue om der er plads nok til den på tegningen. Ellers kan du jo snævre kabinettet ind mod toppen og tilpasse volumen efter det.
Hvis du vil bue ud i de dynamiske "biologiske" former kan det nok gøres ved at skære de 2 eller flere lag ud forskelligt /  diagonalt, så der ikke er svage steder - så kan du skare kiler ind - naturligvis alt sammen i 3D.. en MDF-trompet

Laver du separat opdeling af kabinetterne til bund og top?

Måske nok ambitiøst.. men det er jo heller ikke mig der skal  lave det.

Nå - glæder mig til at se mere. Pøj pøj med det.


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 September 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:

Offcourse -> Har lige søgt på nettet angående de rillede MDF-plader, og jeg tror også det bliver løsningen, til at starte med tænkte jeg på at lægge tynde plader af MDF oven i hinanden, for at opnå det buede i højttaleren. Men den ide med bøjeligt "bølgepap" MDF tiltrækker mig mere. Jeg vil se om man kan få det her i byen, så jeg er smuttet ud for at handle lidt ind igen.

Jeg har testet bøjelig MDF en del ift. mit HT-projekt:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech

og havde inden da undersøgt om man kunne anvende bøjelig MDF
Se denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1840&KW =bech&PN=0&TPN=1

Her er en kopi at min opsummering:

Efter adskillige test-limninger med forskellige limtyper (herunder trælim med 25% sand) og med / uden krydsfiner mellem 2 bøjelige MDF-plader og kom jeg frem til følgene:

  • byggesilicone klæber/limer stærkt nok, men gav det klart dårligst lydmæssige resultat
  • jeg fik OK resultater med en dyr gulvlim
  • almindelig trælim gav det bedste, mest lyddøde resultat. Det lød rigtigt godt - klonk og så var lyden "væk"
  • man kan styre trælimen ved at fylde rillerne i de yderste 2-3 mm af pladerne med silikone og evt. lægge en 3-4 mm krydsfinerplade mellem de 2 bøjelige MDF-plader
  • man skal have et pænt stort pres på pladerne under limningen for at for at sikre et godt resultat

Grunden til at jeg alligevel ikke brugte bøjelige MDF-plader var, at jeg var bange for at det nødvendige pres under limningen ville sætte mærker i pladen. Det skete under mine test-limninger.
Herudover var min "leverandør" udgået for plader og ville ikke købe en palle for at levere de 2, jeg skulle bruge.

I stedet valgte jeg at anvende 3 almindelige MDF-plader + 2 krydsfinerplader - ialt 5 x 4 mm - som anbefalet af bl.a. Damkjær.
Jeg har lige limet den 6. plade på (ud af de 20) og har nu fundet en tilfredsstillende garage-metode efter at have bøvlet lidt med de første 2 plader. Jeg kan sige, at det ikke er sådan lige at bøje og styre en 4 mm MDF-plade på 35 x 105 cm.
Jeg anvender PU-lim til limning af den første plade mod kabinet-skelettet og almindelig trælim til de næste plader.
Jeg skaber et ensartet pres over hele kabinet-siden under limningen vha. 6 bagageremme med skrælle og et "tværgående træ-skelet", der fordeler presset fra remmene. 

Med de erfaringer, jeg har gjort mig nu (med "træskelettet"), ville jeg dog overveje at arbejde med bøjelige MDF-plader, hvis jeg skulle lave endnu et sæt kabinetter fordi pladerne er så lette at have med at gøre. Evt. 3 x 6 mm i stedet for 2 x 9 mm.

Løsningen med de bøjelige MDF-plader er dog noget dyrere - pladerne er dyrere og man skal bruge væsentligt mere lim.

-------------

Min konklusion i klippet ovenfor blev skrevet midt under den 2-3 uger lange og lettere opslidende proces, hvor jeg limede de 4 x 5 lag krydsfiner sammen. Der er flere, der - efter at have hørt og set den færdige højttaler - har konstateret, at de 5 lag X-finer og MDF har givet et rigtigt godt og lyddødt kabinet. I dag er jeg meget i tvivl om man vil kunne opnå det samme resultat med bøjelig MDF - og da dine ambitioner tilsynaladende er høje, tror jeg, jeg vil fraråde dig at bruge bøjelig MDF!!!

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 13 September 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Beck-> Du gav mig lige en ide, med linket til dine højttalere. Først og fremmest vil jeg lige sige, at det er nogle rigtig flotte højttalere du har bygget der, sammen med "Nørd", et vellykket projekt. Men jeg kan se at du har "kippet" dine højttalere lidt bagud, og det ser jo skide godt ud at gøre det på den måde, jeg tror jeg vil tillade mig at hugge din ide. Og tak for hjælpen med limnings-metoderne, havde kun haft trælim i hovedet. Men jeg bliver nu ved de bøjelige MDF, selvom jeg kan se du fik ombestemt dig i dit projekt.

Syncroniq-> Kan være jeg holder dig ved ordet, jeg er fra Sønderborg.

Offcourse-> Der er lige og kun lige plads til bassen i bunden, og det var mit held, ellers vidste jeg ikke hvor den skulle være. Ville ikke ændre dimensionerne på højttalerne.

Det er rigtig rart at i kommer med sådanne indlæg, det hjælper en på vej.... mange tak.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 13 September 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg kommer somregel ned til Nustrup, imellem Vojens og Gram. Så sig til, så finder vi ud af noget en dag jeg er der nede.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1887
Sendt: 13 September 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud.

glæder jeg mig til at følge.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 13 September 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Bech-> Kan godt lide denne metode her, til siderne på højttaleren: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25578&K W=b%F8jelig+mdf

Det er også det forslag Offcourse er kommet med, og det ser ud til at kunne lade sig gøre.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 15 September 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Mojn.

Fik lavet en lille smule idag, har fået influenza, så tager det derfor med ro. På de sidste 2 dage har jeg formået at lave det her:

Det er første gang jeg undersænker en enhed med en overfræser, så jeg var ret spændt på resultatet, og jeg synes nu det er blevet OK. Det er gjort ud i fri hånd, og der er derfor nogle enkelte steder, hvor det er blevet lidt skævt.

Det var alt for nu, vil slappe lidt af og drikke lidt te med honning.

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 15 September 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

hej Dief

Hvis jeg regner på Monacor´s egne data, får jeg et forslag her på 44l kabinet (refleks) og det samme eller mindre i lukket udgave!

Enheder har ofte ikke de data, de sælges med. Jeg taler af erfaring. Få syncro til at måle dem ud efter massage INDEN du laver kabinettet.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 September 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke lige passer med det forkølede forkromede øjemål i frihand, kan det jo være hullet passer til en stor kop rygende varm the

Ser ellers fint ud. Kan ike se om kanten er helt nede.. men forvent også lige ½mm. til maling etc. inden du putter enhederne ned i hullet og strammer skruerne.. alting fylder hvis det er paskram.

Pøj med det - der jo fint ud.


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 16 September 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Jazzman-> Jeg har brugt Det samme program "WinISD pro" til at kalkulere volumen til enheden, den ender på lige godt 100Liter når jeg taster alle data ind på enheden. Jeg tror gerne at værdierne på enhederne ikke altid svarer til det fabrikanten udgiver, men jeg har haft enhederne i 100 liter-kabinetter før, og det lød skide godt, så jeg satser på det igen. Men tak for dit forslag, det er altid velkommen.

Offcourse-> Der mangler netop lige en lille smule for at enhederne er helt plan med kabinettet, og det er gjort bevidst, lige som du selv nævner. Regner med at male frontpladen, men har også overvejet at finere



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 16 September 2007 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Har du evnerne vil du klart blive glad for finer - selv om der er meget arbejde med det, så bliver de jo nærmest to meter dybe og glødende, hvis man gør det rigtigt.

se f.eks. her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20779&K W=finer&PN=0&TPN=13

Nå, men ellers kan det også lade sig gøre at lave det flot med maling - skal måske også lakeres et par gange, alt efter ønsket finish. Hvad skal det passe til?
Mat eller blank finish etc?


Mht. kabinetter og målinger etc. så er det også nærmest vigtigere at tilpasse filteret og højtaleren til rummet - det har til tider større betydning end den "rå" højtaler kan hamle op med - derfor er det en god idé nærmest at bygge højtaler til specifik placring i specifikt rum - så kan du nå længere op i high end end mange "high end" færsigprodukter - se f.eks. her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&& amp;PN=0&TPN=15
Diskusion om mling bl.a. s.16 i denne tråd.

Svære valg...
Men du bliver helt sikkert tifold  glad for enhvert smule brugt energi nu - når du bliver færdig.


Selvgjort er velgjort - hvis det er gjort godt 



__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 16 September 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Offcourse-> Jeg er ret sikker på at siderne på højttalerne skal være i finér, hvorefter de bliver bejset mørkebrun/røde og glanspoleret. Og jeg tror at fronten bliver sort lakeret. Det kommer nok til at ligne noget i retningen af Usher'en øverst i tråden, den er jeg ret vild med. Men jeg vil nok få nogle professionelle folk til at ordne alt poler-arbejdet, det har jeg ikke nok forstand til selv.

lakeringen i den første tråd du nævner, er jo fantastisk flot at se på, de ser jo langt pænere ud, end da de blev købt fra ny. Kender en der har de beton-højttalere og har aldrig brudt mig så meget om den finish.



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 17 September 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Så har jeg været ude og købe lidt ind igen.

Var i Flensburg og hente de fleksible MDF-plader. På billedet kan man se den glatte og den rillede side, hvilket gør MDF'en så fleksibel. Det kan bøjes ret kraftigt.

Vil begynde at arbejde med træet imorgen. Har fået lov at låne et værksted, da jeg ikke selv har et.

Hyg jer så længe



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 

Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes