Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 22:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: At bøje bassreflexporten (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bror
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 03 November 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal have en bassreflexport der er så lang at den ikke kan være i kabinettet, sker der så noget ved at man bøjer porten som på billedet så den kan være der?

Og lige noget andet. Nogen der har tips til at undgå pustelyde fra porten. Man kan selvfølgelig lave arealet af den større til følge at porten skal være længere og det kræver mere plads. Kunne det måske hjælpe at lave runde kanter omkring porten eller noget andet?

Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 03 November 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Bror skrev:

Hvis man skal have en bassreflexport der er så lang at den ikke kan være i kabinettet, sker der så noget ved at man bøjer porten som på billedet så den kan være der?

Nej, men kan du ikke lige give lidt flere data? Hvor mange liter er kassen og hvor stort er røret?

Bror skrev:

Og lige noget andet. Nogen der har tips til at undgå pustelyde fra porten. Man kan selvfølgelig lave arealet af den større til følge at porten skal være længere og det kræver mere plads. Kunne det måske hjælpe at lave runde kanter omkring porten eller noget andet?

Der er vist ikke nogen god vej rundt om øget areal...

Du kan prøve med at fylde røret med sugerør, men det er vist mest for at dæmpe støj over portens resonansfrekvens.

Aero-porten (rundede kanter) skader heller ikke, men det er heller ikke den hellig gral

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 03 November 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej Bror.

Man kan købe basreflexrør som er bukket, se her:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-basreflexr oer/vnr/120400/

Har selv brugt nøjagtig denne type i mit gamle projekt, og de kommer også i det nye jeg er igang med. Den kan varieres i længden, er netop bukket i tilfælde af for lidt plads i kabinettet.

Ang. pustelyde, ved jeg at B&W laver små ujævnheder i deres porte for at eliminere luftvivler der opstår lige ved port-munden, lige som her:

Held og lykke med projektet.

Mvh

Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 03 November 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Afrunding af mundingen er en effektiv metode, når man vil undgå turbulens, og de deraf følgende pustelyde. Bøjning af porten for at opnå et større areal (i et lille kabinet), og derved mindske risikoen for turbulens, er osse en god ide. Problemet med sidstnævnte (bøjningen) metode er, at det kan blive lidt svært at beregne den nøjagtige længde på porten.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Bror
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 November 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Det mit projekt går ud på er at lave en subwoofer der har en frekvensgang fra ca. 20hz til 100hz i et så lille kabinet som overhovedet muligt men uden at følsomheden bliver helt smaderet. Jeg har kigget på tang bands 8” woofer W8-740E og leget med et 6. ordens bandpass kabinet i WinISD beta. Her er jeg kommet frem med et rimeligt resultat. 20 liter bag- og 2,5 liter front-kabinet. Problemet er bare at portene skal være ret lange. Ca. 40 cm for front kabinettet og omkring 1 meter for bagkabinettet. Om dette vil fungere i praksis kan jeg ikke lige se.


Frekvens gangen vs følsomheden syntes jeg er iorden.




Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 04 November 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Bror skrev:

Det mit projekt går ud på er at lave en subwoofer der har en frekvensgang fra ca. 20hz til 100hz i et så lille kabinet som overhovedet muligt men uden at følsomheden bliver helt smaderet. Jeg har kigget på tang bands 8” woofer W8-740E og leget med et 6. ordens bandpass kabinet i WinISD beta. Her er jeg kommet frem med et rimeligt resultat. 20 liter bag- og 2,5 liter front-kabinet. Problemet er bare at portene skal være ret lange. Ca. 40 cm for front kabinettet og omkring 1 meter for bagkabinettet. Om dette vil fungere i praksis kan jeg ikke lige se.


Frekvens gangen vs følsomheden syntes jeg er iorden.




Inden du regner noget som helst ud, skal du have de Tang bang! enheder i hånden og have dem målt ud, deres standard data er et fint stykke fra virkeligheden og variere desvære os fra enhed til enhed meget endda.



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
Bror
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 04 November 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

"Inden du regner noget som helst ud, skal du have de Tang bang! enheder i hånden og have dem målt ud, deres standard data er et fint stykke fra virkeligheden og variere desvære os fra enhed til enhed meget endda."

Jep. vil nok være meget smart
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes