Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 18:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lille fronthøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 14 December 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  


Lige et billede af en lille højttaler jeg netop er blevet færdig med.
Har i tidens løb været igennem en masse forskellige højttalere, startende med et SEAS-byggesæt midt i 70'erne. Derefter flere af Audioscans Gamma-byggesæt, hvorefter jeg også røg på hornbølgen. Først med High Fidelity's minihorn med Astec Sound Motor, derefter Duelunds cementhorn samt flere andre, hvorefter hornbølgen endte med et monstrum på 500 liter med en 15" frontladet Coralenhed.
Nu gik det nærmest modsat, da jeg begyndte at studere med færre penge og mindre plads, så næste projekt blev High Fidelity's Satelit'er som jeg spillede med i flere år, med en hjemmebygget forforstærker samt en ligeledes hjemmebygget effekt med MOS-FET's.
Så kom igen et skift, da jeg byggede en The End mrk III samt en SRPP-rørforforstærker med attenuator med metalfilmmodstande. Jeg kunne dog ikke helt få brummet væk, men den spillede silkeblødt, men pga brummet skiftede jeg til en forforstærker kun med en impedanstilpassende buffer.
Da Scan Speak kom frem med deres berømte 6½" med kulfibermembran skulle det selvfølgelig også prøves og indtil for nyligt spillede den i et 25 l kabinet med en XT-25 diskant - MEN!!
- så holdt min teenagesøn fest og både højttaler og forstærker blev brændt af en kold septembernat, så jeg måtte i gang igen, og resultatet ses på billedet.
Det er en af Troels Gravesens konstruktioner i et 10,5 l kabinet, hvor fronten er dobbelt med 1½ mm bitumen imellem og så spændt sammen med 6 mm bolte.
Dette system er jo set på det seneste herinde, og det gør det nemt at arbejde med dæmpning osv.

Forstærkeren blev så en integreret Primare I21 ( med højttalerbeskyttelse !! ), og i snart 10 år har jeg spillet på en CD fra Cambridge som jeg er meget glad for.

Og det spiller meget klart og rent, dog skal der dæmpes en smule mere i bassen, men det er jo det sjove ;)

Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 14 December 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Den er flot. Kan du ikke fortælle lidt mere om dine overvejelser og vise lidt "undervejs billeder" ?
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 136
Sendt: 15 December 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Den er rigtigt flot, godt arbejde. Hvor meget har de samlede omkostninger været pr. højttaler sådan ca.?
Til top Vis Real_Zeke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Real_Zeke
 
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 17 December 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke flere billeder fra "undervejs"

Kan oplyse, at der er dæmpet med 2x1,5 mm blygummi, samt paneldæmpeskum fra thansen. Bag bassen er dæmpet med et stykke foldet MDM3, og så er der lagt 1 lag af samme i top og bund.
Stik er Speakon.
Kabinettet er 19 mm MDF, med ekstra forplade hvor der er 1.5 mm blygummi imellem og derefter boltet sammen med 6 mm bolte og islagsmøtrikker.

Nu er ideen med blygummi hentet fra AKSA's projekt, men jeg havde faktisk udtænkt den dobbelte forplade med sammenspænding før jeg så hans projekt, blot havde jeg tænkt på at bruge gummi fra fremstilling af pakninger i maskinindustrien, men blygummiløsningen var nemmere at gå til og en bedre løsning.

De samlede udgifter:

Højttalerelem. + filterdele - 3000 kr ( købt brugt herinde)
Nye 0,15mH 12 awg cross coil spoler 310 kr
Nye kondensatorer + modstande 200 kr
Speakonstik 200 kr
Træ MDF + sidestykker i egetræ 500 kr udsavet
Maling 170 kr
Blygummi + lyddæmpende skumgummi 500 kr (Havde MDM3 i forvejen)
Bolte + møtrikker 200 kr
Standere 1000 kr (HiFi-klubbens de billige)

Alt i alt 6080 kr
Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 17 December 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har du nogle målinger af resultatet?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
nhkr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Marts 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 17 December 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Nej det har jeg ikke, men delefilteret og størrelse på kabinet er helt efter Gravesen's byggevejledning, og når man kun råder over et multimeter samt en polsøger (samt et par ører), kan man nok ikke komme meget nærmere som alminderlig selvbygger.
Da højttalerne af praktiske grunde skal placeres ret tæt på bagvæg med et udstrålingsmønster på 2 pi eksperimenteres lidt med om der skal køres refleks eller akustisk ventil. I øjeblikket hældes til sidste løsning.

 

Til top Vis nhkr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhkr
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes