Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 05:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny miniPod undervejs... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fat på et par tomme miniPod kabinetter i den blå avis. Her følger forsøget (mit første) på en DIY-miniPod.

Billeder af det tomme kabinet:





De valgte enheder, der passer perfekt til kabinettet med de meget stramme mål. Målene gjorde, at f.eks. HA01-kit'et fra Frequence ikke kunne bruges alligevel. Lige nogle mm her og der.

Diskant: Peerless V-Line 1" XT Neo [XT25C50-04]



Mellemtone/bas: 5" Peerless V-Line 14 8Ω [PL14WJ-09-08]





Første forsøg på et delefilter: (12dB Linkwitz-Riley):



- Vender tilbage med flere billeder, når jeg begynder at samle delene. Kabinettet skal nok også spraymales sort. Samlet pris rammer ca. 1300,-/højtaler alt inkl.




__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Sjovt projekt , hvordan vil du tilpasse diskanten ?

__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

piobyte skrev:
Sjovt projekt , hvordan vil du tilpasse diskanten ?


Rent lydmæssigt bliver enhedernes følsomhed søgt justeret med dæmpeleddet. Men det kræver nok lidt justeringer efterfølgende. Nu har jeg noget at starte med. Det er jo også mit første DIY-projekt overhovedet :-)

Bas/mellemtonen passer perfekt til de færdige skruestedet - det bliver lidt mere tricky at få diskanten monteret. Men størrelsen passer, så jeg finder nok ud af noget


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvor har du det filterudkast fra?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hvor har du det filterudkast fra?


Jeg har afprøvet en hel del forskellige "beregningsprogrammer" - og har fundet frem til Speaker Calculator, der virker nogenlunde prof. Så det er såmænd bare et "standard" 2. ordens 12dB Linkwitz-Riley filter udfra enhedernes følsomhed og impedans. Der er desværre ingen inside-sources fra Scandyna .

Filteret er ment som et udkast, og kan justeres efterfølgende.

Jeg ville egentlig helst have haft et 3. ordens filter - men det er der simpelthen ikke plads til... Valget mellem Linkwitz-Riley vs. Butterworth vs. andre er en hel anden diskussion.


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis du har beregnet et Linkwitz filter teoretisk, vil det forblive teoretisk. Du vil på ingen tidspunkt få et linkwitz i praksis. Jeg ville få målt den igennem så du vidste hvad du havde med at gøre.

Sig til hvis det har interesse.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hvis du har beregnet et Linkwitz filter teoretisk, vil det forblive teoretisk. Du vil på ingen tidspunkt få et linkwitz i praksis. Jeg ville få målt den igennem så du vidste hvad du havde med at gøre.

Sig til hvis det har interesse.


Det kunne helt sikkert være spændende at få højtalerne målt igennem og optimeret delefilteret derefter. Jeg er ikke selv den helt store ørn til fremstillingen af højtalere - og måling og optimering er lidt udenfor min formåen og udstyrsliste. (Denne Pod er min første DIY-højtaler)

Men hvis er nogle venlige sjæle, der vil give deres besyv med, er de hjertens velkomne


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Fandt lige disse to spændende delefilterudkast, hvor basenheden indgår:




Her anvendes 2.0 mH til basspolen og 10uF til kapacitoren - modsat mine beregnede 1.0mH og 3.98uF... Leder videre efter et filter, hvor diskanten indgår...

Disse målinger
stammer fra et filter, hvor der anvendes 1.2mH spole og 16uF kapacitor til basenheden. Leder spændt videre...


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan ikke bare finde et filter og bruge det. Din forplade er HELT anderledes, og derfor vil dine enheder spiller HELT anderledes som udgangspunkt. Eneste rigtige er at få dem målt igennem, og så lavet et filter. Sig til hvis du kommer forbi, så kigger vi på det.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Du kan ikke bare finde et filter og bruge det. Din forplade er HELT anderledes, og derfor vil dine enheder spiller HELT anderledes som udgangspunkt. Eneste rigtige er at få dem målt igennem, og så lavet et filter. Sig til hvis du kommer forbi, så kigger vi på det.



Ok. Jeg takker mange gange for tilbudet og vender tilbage, når højtalerne står klar

I øvrigt... Mens jeg venter på enhedernes ankomst. Kabinettet er i ganske tynd ABS-plast og man kunne godt være lidt bange for resonansproblemer... Tror I man evt. kunne anvende støjdæmpende spray?


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Det ser ret spændene ud. jeg overvejede faktisk på et tidspunkt at lave et kabinet magen til i glasfiber. men det blev også kun ved tanken, har haft mange forskellige ideer til selvbyg og laver nu i samarbejde med syncroniq nogle højtallere. men vil helt sikkert følge med i denne tråd. kunne blive spændene at se dit projekt færdigt

Men hvad har du tænkt dig at gøre med afstemningen af reflexrøret? da det jo er et stort stykke
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 05 Marts 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Men hvad har du tænkt dig at gøre med afstemningen af reflexrøret? da det jo er et stort stykke
Diameteren på røret ligger fast (ca. 32mm) - og er blot en anelse under en beregnet Ap(min). Lidt mere tricky er det med længden af røret, der pt. er ca. 65mm. Grundet kabinettets lave volumen på anslåelsesvis et sted mellem 6 og 7 liter - bliver den teoretiske Lp(min) nemlig frygtelig lang.

Men det skal nok blive spændende at komme igang.

Foreløbig materialeliste:

2 x     Peerless V-Line 14 8Ω
2 x     Peerless V-Line 1" XT Neo

2 x     Speaker terminal 270G
1 x     Speaker foam sealing tape
2 x     Damping Haco-Soft

Delefilter:
2 x     2,7 ohm
4 x     1,8 ohm
2 x     4,7uF
2 x     0,68uF
4 x     3,3uF
2 x     0.50 mH Ø 0.7
2 x     1.00 mH Ø1.0
2 x     Network assembly board 13x15

- Tror I resonans dæmpende spray vil gøre en forskel?





__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du må undskylde mig, men hvorfor bestiller du filterstumper ? Du vil komme til at smide 80% af dem ud igen. Var det ikke bedre at få dem målt ud, og SÅ lave filteret? Så får du de stumper du skal bruge til at starte med...

Start med at bestille enheder, terminaler, dæmpemateriale og noget bitumex samt kabel.

Så samler du en, får den målt og lavet et filter, og SÅ bestiller du de stumper du skal bruge.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 347
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Håber at vi kommer til at se det færdige reslutat

 



__________________
Mvh. Torben
Denon PMA1500 - Denon DCD1500 - Denon TU1800 - DLS R66 - SONOS - MF DAC v3 - MF X-PSU v3 - MF X10 v3 - AudioQuest - TaraLabs - Supra - QNAP 409 PRO TURBO - TViX HD 6500A - Panasonic PX80.
Til top Vis 2ben.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2ben.dk
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Du må undskylde mig, men hvorfor bestiller du filterstumper ? Du vil komme til at smide 80% af dem ud igen. Var det ikke bedre at få dem målt ud, og SÅ lave filteret? Så får du de stumper du skal bruge til at starte med...

Start med at bestille enheder, terminaler, dæmpemateriale og noget bitumex samt kabel.

Så samler du en, får den målt og lavet et filter, og SÅ bestiller du de stumper du skal bruge.


Hejsan... Filterstumperne ryger vel op i ca. 300,- for sættet. Så kan højtalerne spille indtil de bliver målt. Men måling af højtalerne og nyt delefilter er nok vejen frem, hvis man vil have god og optimal lyd. Sidder i øvrigt med en fin bog "Højtaler selvbyg" af Niels Nørby fra 1991, Dansk Audio Teknik. Spændende læsning.


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det kommer jo an på hvilke kvalitet du vælger. Det tager én dag at få dem målt igennem.

Jeg ville nok vælge en kvalitet ala Audyn 400V eller Jantzen 400V. Luftspoler hvor det er mulig og så nogle gode 2% modstande.

God bog af Niels, har den selv. Dog er der sket meget siden.

Men mit bedste råd, VENT med at bestille noget filterhaløj. Og hvis du vil ofre lidt mere, så køb ScanSpeak 600001 diskanten (den uden gitter). Så ligner den også en rigtig POD, og du får en blødere diskant. http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=878 (fundet ved DanskAudioTeknik.dk). Billedet gør ikke enheden retfærdighed.

 

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 07 Marts 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det kommer jo an på hvilke kvalitet du vælger. Det tager én dag at få dem målt igennem.

Jeg ville nok vælge en kvalitet ala Audyn 400V eller Jantzen 400V. Luftspoler hvor det er mulig og så nogle gode 2% modstande.

God bog af Niels, har den selv. Dog er der sket meget siden.

Men mit bedste råd, VENT med at bestille noget filterhaløj. Og hvis du vil ofre lidt mere, så køb ScanSpeak 600001 diskanten (den uden gitter). Så ligner den også en rigtig POD, og du får en blødere diskant. http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=878 (fundet ved DanskAudioTeknik.dk). Billedet gør ikke enheden retfærdighed.

 

Lækker diskant du har fundet der, men de skyder nok lidt over budgettet for mit første DIY-projekt. Diskanten er valgt efter flg. faktorer: kvalitet, størrelse (skal helst kunne fittes ind i kabinettet) og pris.

Filteret er  baseret på Jantzen V400 kapacitorer, Jantzen Audio coils (1.0mm til bas og 0.7mm til diskant) og RSS metal film modstande (10w). Disse udmærkede delefilter-komponenter sammensat med peerless/vifa V-line enheder må vist være ok komponenter til det første DIY-projekt.

Erfaringerne fra dette projekt kan jo så senere anvendes i et evt. fremtidigt projekt, hvor man så kan "lege" med lidt dyrere komponenter.


__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

update: er igang med at spraymale højtalerne i hvid - og de midlertidige delefiltre er samlet. Der kommer billeder snart. Skal lige finde ud af, hvordan diskanterne skal monteres - men kontaktlim og en form for spacer, hvor diskanterne monteres på med skruer, bliver nok løsningen.

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes