Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 16:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Blasfemi & Ombygning, Mini 511K aka DAB (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Et lille vanvidsprojekt herfra, som går ud på at jeg er ved at indrette min dagligstue til retro 50-60'er stil.

For ca. 1 år siden arvede jeg nogle møbler fra min afdøde mor, så derfor kom interessen i at lede på brugtmarkederne rundt omkring efter flere møbler og efterhånden begynder det at ligne et komplet møblement. Men se hvis det skal være helt stilrent, så kan man jo ikke sætte et moderne anlæg ind imellem alle de fine gamle møbler, så derfor blev min kammi Martin sat på en opgave, som gik ud på at finde en gammel rørradio og voila, 2 dage efter, stod han med en funktionel B&O Mini 511K, som der kun forefindes LW, MW og SW på ( ingen FM ). Den har jeg nu slagtet og er ved at gøre klar til montage af en Lumatron DAB, derudover skal der monteres en DIY forstærker deri og specialiteten bliver at få lavet stereo i et kabinet ( ca. 36 L total ), enten lukket eller som åben baffel. Det bliver noget med at vende et par 5" ud af fronten på B&O kassen og så skal diskanterne sættes ude i siderne på kassen og spille ud igennem stofrevnerne, derved forestiller jeg mig en svag stereovirkning a'la moderne ghettoblastere. Skalalampen skal tages i brug igen og skalasnor/visning skal stadig kunne påvirkes, men kommer ikke til at have nogen funktion. Ellers er det et spørgsmål om at få nye potentiometre, omskifter og tænd/slukkontakt monteret, med de gamle drejeknapper genmonteret. Selv ferritstangen regner jeg med skal genbruges, da den kan drejes 180 gr. fra fronten, det vil muliggøre den antenneledning som følger med DAB'en, at blive justerbar.

Følg med i et vanvidsprojektet, som formodentligt vil få vintagefolket til at udbryde "blasfemi".

De næste par dage går foreløbigt med at få købt noget mdf og bitumen til kassen og få hentet nogle af de møbler, som jeg har købt hos et par genbrugsbutikker.  Hvis der skulle være nogle herinde, som har gode ideer til projektet, så er de velkomne til at fyre løs i tråden.

Flere billeder kan ses her: http://johnkramme.dk/hifi/bo

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 377
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Meget lækkert projekt synes jeg, men hvor vil du sætte display?
Og har du tænkt på om du vile renovere kabinettet (synes der var et bette hak eller to på fronten) eller vil du bevare den naturlige patina?


__________________
System Audio/Thorens/Samsung
Til top Vis Proxi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Proxi
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Herofon fra 1953 stående, også uden FM. Havde gået med samme tank som dig, men kan sgutte få mig selv til at slagte den 

Jeg vil følge dit projekt og ønsker dig god byggelyst


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Proxi skrev:
Meget lækkert projekt synes jeg, men hvor vil du sætte display?
Og har du tænkt på om du vile renovere kabinettet (synes der var et bette hak eller to på fronten) eller vil du bevare den naturlige patina?

Vil muligvis kun føre modtager-sensoren ud til fjernbetjeningen, da man jo aldrig er i tvivl om hvilken station man er på, eks. rock, jazz, klassisk osv. ( meen det kan også være at der pludselig er lavet et udsnit til display, vi får se ).

Mht. hakket ( som kun er et par skrab ), ja ...det får lov til at være som det er, dog får det lidt bejdse med en pensel.

Fiddoo skrev:
Jeg har en gammel Herofon fra 1953 stående, også uden FM. Havde gået med samme tank som dig, men kan sgutte få mig selv til at slagte den 

Jeg vil følge dit projekt og ønsker dig god byggelyst

Kom igang, slagt den ...kill ...kill.

Takker

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Meget hyggeligt projekt, somænd. Dog må jeg spørge om en lille ting først: Hørte du på radioen før du tømte den, eller er du bare så nymoderne at du ikke regnede med at den kunne andet end at spille swing? :P

__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Årh, stakkels radio, den var endda funktionel!
Men en smaddergod idé. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat i de rette omgivelser!

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Meget hyggeligt projekt, somænd. Dog må jeg spørge om en lille ting først: Hørte du på radioen før du tømte den, eller er du bare så nymoderne at du ikke regnede med at den kunne andet end at spille swing? :P

Sveske skrev:
Årh, stakkels radio, den var endda funktionel!
Men en smaddergod idé. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat i de rette omgivelser!

Hehe, se det er sådan at den blev prøvet af inden slagtning og det foregik på McDonalds parkeringsplads under indtagelse af et et meal. Min kammi Martin og jeg satte den til, ved et 230 V udtag ved siden af belysningen, som er ved parkeringsbåsene og så fik den ellers hvad den kunne trække via mellembølge, på et par tyske kanaler med Schlagermusik  ( folk gloede helt vildt ) ....lige indtil at McAffald han kom forbi. Han komanderede os væk fra pladsen, med ordene "vi vil ikke have den larm, her på vores grund". Det måtte vi acceptere og kørte så derfra.  ( det var de sidste toner fra den radio ).

Nej jeg synes egentlig ikke at det er synd, da den har et par ridser og skrammer. Jeg ville ikke have gjort det hvis den havde været i super stand og havde haft FM bånd. Meeeen, det havde den her så heldigvis ikke.

Tak for jeres opbakning til projektet.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bare, hvis den lød godt, kunne du jo have nøjedes med at lave noget alla et input i den, og bare slutte din dabradio til den på den måde.

Men anyway, jeg glæder mig til at følge projektet, det skal da nok bliver hæderligt :)

__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Jeg mener bare, hvis den lød godt, kunne du jo have nøjedes med at lave noget alla et input i den, og bare slutte din dabradio til den på den måde.

Men anyway, jeg glæder mig til at følge projektet, det skal da nok bliver hæderligt :)

Kunne jeg godt, men det vil bare ikke ende med det resultat som jeg ønsker .....men mere om det når jeg er længere i processen.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Og apropos længere i processen.. Jeg synes ikke vi ser de store fremskridt Hr.Kramme. Har du for travlt med at drikke kølige pils i sommervejret?

__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Og apropos længere i processen.. Jeg synes ikke vi ser de store fremskridt Hr.Kramme. Har du for travlt med at drikke kølige pils i sommervejret?

Det kunne skam nemt være undskyldningen  ....meeen næeh, den har idag stået på lægebesøg og så har jeg hentet flere 50-60'er møbler idag ( til min nye 60'er stue ) på en lånt kæmpetrailer, så der har været nok at se til ...pyeeha.

Men se nu er det din skyld at jeg bliver nødt til at have en godnatbajer ....hehe.

Håber at der snart bliver tid til at mikke med radioen igen. ( hold mig endelig til ilden stud. )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Så blev det weekend mester..

Betyder det ikke at der snart kommer nogle opdateringer?


__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det er super cool, at du vil indrette stuen i 50'ern stil - og stil er vel nærmest ordet. 2008 stilen er mest noget med minimalistiske møbler, som i virkeligheden er fra 30'erne. Kan vi ikke få lidt billeder af din indretning, selv om det ikke hifi? Det er fedt, at du gør det.

Men det er da lidt synd for den fine gamle radio, at du vil slagte den. Skal den ikke hellere være original ligesom møblerne? Dem har du vel heller ikke tænkt dig at male hvide? Selvfølgelig skal radioen spille, og der er måske behov for lidt andre signalkilder end AM. Kan du ikke lodde et kabel på lige før volumenpotmeteret fra din DAB og CD og så gemme den grimme DAB under sofaen? Så kan du høre DAB gennem den fine gamle radio med dens bløde behagelige lyd, radioen er original, og når det er DAB er det ligegyldigt, om det er mono. Tænk en gang til!

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ja synd det er det da, især for sådan en gammle flot sag, da endda virker, men du har jo ret i at der ikke er meget ved det uden FM, følger projektet, det lyder spændene, bare det kommer til at lyde godt også

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 25 Maj 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Så blev det weekend mester..

Betyder det ikke at der snart kommer nogle opdateringer?

Hej stud

Ang. opdateringer: Du kan få nogle billeder af endnu flere indkøbte møbler , opmagasineret på min arbejdsplads og billeder af en tæpperenser som jeg har lejet i weekenden til at rense et sofa/stolesæt jeg også købte .....pyeeha et arbejde.  Og måske billeder af træmøbler der igen og igen bliver tørret ind i teak-olie ( tro mig det kommer ikke forærende at lave sådan en dynge retromøbler klar til brug igen ). Så alt i alt, kan jeg love dig at der er blevet svedt og okset, men der er ikke blevet lavet noget som helst videre på B&O/DAB'en ...sorry.

Analog skrev:

Det er super cool, at du vil indrette stuen i 50'ern stil - og stil er vel nærmest ordet. 2008 stilen er mest noget med minimalistiske møbler, som i virkeligheden er fra 30'erne. Kan vi ikke få lidt billeder af din indretning, selv om det ikke hifi? Det er fedt, at du gør det.

Men det er da lidt synd for den fine gamle radio, at du vil slagte den. Skal den ikke hellere være original ligesom møblerne? Dem har du vel heller ikke tænkt dig at male hvide? Selvfølgelig skal radioen spille, og der er måske behov for lidt andre signalkilder end AM. Kan du ikke lodde et kabel på lige før volumenpotmeteret fra din DAB og CD og så gemme den grimme DAB under sofaen? Så kan du høre DAB gennem den fine gamle radio med dens bløde behagelige lyd, radioen er original, og når det er DAB er det ligegyldigt, om det er mono. Tænk en gang til!

Jo jeg lover at der nok skal komme billeder, når møblerne engang kommer hjem, de står som sagt på min arbejdsplads, hvor jeg går og gør dem klar ....der skal også liiiige lægges nyt gulvtæppe, her inden længe ( inden møblerne kommer hjem i stuen ).

Male hvidt  ...NEJ NEJ o've o'skræk, jeg renser træmøblerne i motorrens ( har vist sig at være godt ) herefter bliver der givet teakolie igen, igen og igen ...det suger som en gal, men bliver rigtig pænt af det.

Rør-radioen er pelset og alt indhold smidt væk ....der er kun det tilbage som vises på sidste billede her i tråden. Det er meningen at DAB'en skal gemmes i kabinettet og kun modtager-sensoren skal titte frem.

Jeg vil ikke udelukke at der kan komme en anden radio på tale og forblive original ( uberørt ), hvis der vel at mærke er fm på den. Vi får se hvad min kammerat Martin ind imellem gør af fund. Han har en årg. 69 B&O mono radio, med transistorbestykning i teak kabinet, som jeg må få ....meeen så synes jeg nok at det bliver en tand for nyt, samme model findes også i stereo, som han nævner er til at fremskaffe.

LouBP skrev:
Ja synd det er det da, især for sådan en gammle flot sag, da endda virker, men du har jo ret i at der ikke er meget ved det uden FM, følger projektet, det lyder spændene, bare det kommer til at lyde godt også

Som jeg har skrevet før, den blev kun slagtet fordi den var uden fm. Jeg forestiller mig at det bliver godt. Også selv om stereoeffekt, eller mangel på samme bliver udstrålet fra samme kasse.

Tak til jer alle for jeres interesse, jeg undskylder for ikke at have bragt noget nyt i selve radioprojektet, men forstå det sådan at møblerne og radioen for mig er en samlet proces. Håber at der snart bliver tid til at kigge på radioen igen.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

[QUOTE=den-studerende]Så blev det weekend mester..

Betyder det ikke at der snart kommer nogle opdateringer?

Hej stud

Ang. opdateringer: Du kan få nogle billeder af endnu flere indkøbte møbler , opmagasineret på min arbejdsplads og billeder af en tæpperenser som jeg har lejet i weekenden til at rense et sofa/stolesæt jeg også købte .....pyeeha et arbejde.  Og måske billeder af træmøbler der igen og igen bliver tørret ind i teak-olie ( tro mig det kommer ikke forærende at lave sådan en dynge retromøbler klar til brug igen ). Så alt i alt, kan jeg love dig at der er blevet svedt og okset, men der er ikke blevet lavet noget som helst videre på B&O/DAB'en ...sorry.


Tja, er din tæpperenser en flot letpåklædt kvinde kunne jeg da nok være interesseret. Hvis ikke, venter jeg vidst bare til du har opdateringer igen ;)

Godt at høre du ikke er gået helt i stå, eller selv er blevet retro og trænger til at blive renoveret før du ka komme videre med projektet


__________________
the one who takes nothing,
gets nothing
Til top Vis den-studerende's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af den-studerende
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil undlade at kommentere B&o'ens skæbne, men hvad angår stereo så se her hvad dansk radioindustri engang har præsteret (1959). Der skal bare tilsættes en renovering og en stereo-dekoder så er den klar. Det er klart forbudt at slagte klenodier som denne.

Jeg glæder mig til at se billeder af din 50-60'er-stue.

Den B&o var nu også en af de mest kedelige...uden FM og magisk øje. I den årgang skal det hele være der (spare-model)

En lille historie:

Jeg blev engang spurgt om jeg ville sælge nogle af mine radioer. Til hvad spurgte jeg...jo de skulle spille på værtshuse i Århus for hyggens skyld og det forgik ved at højtaleren blev fjernet og så moste man ellers en lille box-højtaler ind oven i det gamle chassi så rør og MF-trafoer m.m. blev smadret totalt. Hvad jeg sagde til dem egner sig ikke til offentligørelse her . Holdningen til det gamle guld i denne tråd er fuldt tilfredstillende. 

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

Der er da et FM stik bagpå? Men måske var FM-delen ekstraudstyr?

Så skulle du da bare have bygget en FM-tuner. Der skal jo kun et UCC85 og lidt spoler/kondensatorer til

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
Neerup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Må vi ikke få flere billeder?

__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
Til top Vis Neerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neerup Besøg Neerup's Websted
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg vil undlade at kommentere B&o'ens skæbne, men hvad angår stereo så se her hvad dansk radioindustri engang har præsteret (1959). Der skal bare tilsættes en renovering og en stereo-dekoder så er den klar. Det er klart forbudt at slagte klenodier som denne.

Jeg glæder mig til at se billeder af din 50-60'er-stue.

Den B&o var nu også en af de mest kedelige...uden FM og magisk øje. I den årgang skal det hele være der (spare-model)

En lille historie:

Jeg blev engang spurgt om jeg ville sælge nogle af mine radioer. Til hvad spurgte jeg...jo de skulle spille på værtshuse i Århus for hyggens skyld og det forgik ved at højtaleren blev fjernet og så moste man ellers en lille box-højtaler ind oven i det gamle chassi så rør og MF-trafoer m.m. blev smadret totalt. Hvad jeg sagde til dem egner sig ikke til offentligørelse her . Holdningen til det gamle guld i denne tråd er fuldt tilfredstillende. 

mvh

Jeg sidder her med savl omkring munden ...jumme, jumme ....den ser najs ud den HIFI tingelade der.  Netop den er det fy fy skamme at amputere. Jeg er glad for at folk viser interesse for møblementet også, så der skal nok komme fotos af hele halløjet senere.

Sørgelig skæbne mht. den Århushistorie du fortæller.

Tube ...hvad årgang er 531'eren ?

mcs_5 skrev:

Der er da et FM stik bagpå? Men måske var FM-delen ekstraudstyr?

Så skulle du da bare have bygget en FM-tuner. Der skal jo kun et UCC85 og lidt spoler/kondensatorer til

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Enig, stikket er der og der er også forberedt for fm inde i dyret .....men det har jeg syntes for omfattende at gå igang med. 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes