Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 23:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny PreAmp (Single end, non feedback) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes jeg engang lyttede til Holfi, som gjorde sig med "non feedback" og "single end". Nu har jeg mest bygget med opamps, men lod min nysgerrighed komme frem. Jeg elsker at bygge og tror ikke på jeg kan bygge en forforstærker som tåler sammenligning med deres, men jeg kunne da prøve.

Jeg er ikke nået til andre målinger end til at finde ud af at DC servoen virker og at udgangsspændingen på de to primære udgange er under 1mV.  Jeg er end ikke nået til at lytte til den...

Jeg kan godt lide afkoblinger og derfor har jeg også smidt ikke mindre end 10 stk Low ESR 56uF/50v lytter hist og pist, hvor jeg tror på deres berettigelse. Derudover sidder der knap 20.000uF, mest i strømforsyningen og omkring udgangen.

Transistorene er 2SC2389, 2SA1038, 2SC2705 og 2SA1145. Dem havde jeg i skuffen i forvejen og de har udemærket kvalitet. I strømforsyningen sidder der BC413 og BC415.

DC servoen brugte sekunder på at svinge ind fra 284mV på udgangen og til 0,3mV, hendholdsvis 334mV til -0,2mV. De to sekundære udgange (hvor DC servoen ikke virker direkte) endte på 1,1mV og 24,3mV. Grundstenen i den er (som det ses) en sæt OPA177'ere som jeg også lige havde i skuffen.
Kan ikke lade være med at tænke på om den er for langsom?

Jeg har to udgange på. Den ene skal gå til mine aktive højttalere, mens den anden skal trække subwooferen. Hver buffer har en tomgangsstrøm på ca. 12,5 mA og en udgangsimpedans omkring 60 ohm. Jeg kender ikke helt mine kablers (de er jo lidt lange, så tilpadsning må give noget) impendans, men jeg forventer noget mellem 50 og 100 ohm. Min tanke er at 60ohm passer bedre end de typiske udgangsimpedanser under et par ohm og dermed vil stående bølger dæmpes i den ene ende, i det mindste.

Omkring udgangsbufferne forefindes 470uF Ultra Low ESR og std. 1000uF lytter på hver forsyning, til hver buffer.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Flot. Jeg gætter op et gain stage som LCaudio ála´AIR forforstærkeren fra High Fidelity, og en slags Walt Jung buffer?
(edit: naaaarh måske nok bare en dobbelt emitterfølger.)

Et par sekunder er nok liiiige lang nok tidskonstant for en DC servo, men på den anden side: det er jo kun DC den skal kompensere for.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Spændende.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide lidt mere om selve forstærkerkredsløbet - evt. et diagram - og filosofien bag din kreation.

Det kan godt virke som om, at du går mere op i afkobling, end du gør i anden form for kredsløbsteknik . . . ?

Når du har lyttet lidt (og vænnet dig til den), så husk at gå tilbage til "normalen" og spil med den et stykke tid, inden du afgiver dom og mening.

Tidskonstanten er vel udemærket. Så lang tid bruger mine også. Hvis servoen bliver hurtigere, vil den jo også tage mere af bassen. Nu er det jo svagstrøm, så du kunne jo lade den være konstant tændt. Så er du også fri for at vente på, at kommer op på arbejdstemperatur.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Jeg må nok tilstå at jeg ikke er verdensmester ud i forstærkerbyggens ædle kunst, men hygger mig med at tegne et kredsløb fra bunden, simulere det og bygge det stille og roligt op, imens jeg måler og genovervejer. Normalt bruger jeg bare opamp's og så læser andres lydoplevelser af nogle forskellige inden jeg vælger, men denne gang ville jeg prøve noget diskret.

Jeg læste engang alle artiklerne om The Air, men som jeg husker den, så var den ikke single end. Jeg har dog ladet mig inspirere derfra, omend jeg ikke har artiklerne mere.

Min filosofi er ikke at 'trække strøm' gennem stel, at kører med høje strømme (hvor man kan) igennem transistorene, at gøre det simpelt, at have rigelig båndbrede og masser af elektrolytter...

Walt Jung, lyder spændende. Man burde måske google hans navn engang.

Her kommer det forløbige diagram:

EDIT: R3 er ikke 33Kohm, men kun 1Kohm. Den kunne ikke fjernes helt. Dog er der nu en 33 kohm modstand mellem base og stel, så det ikke giver skumle lyde når/hvis midterbenet på potmeteret slipper kulbanen.

Jeg er ikke lige 100% på om det faktisk også blev sådan. Diagrammet er bare fra min simulering......

Nogle af 'baterierne' er zener dioder, mens andre er strømforsyningen.

På den måde er der en forsyningskanal til hver side.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Aaarh single ended. Det så jeg ikke lige

http://waltjung.org/Library.html

The Man, hvad angår buffer-kredsløb.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 17 Maj 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

"Single end": Det står i aller første linie . Jeg ville heller ikke gå helt den vej, men derfor kan den jo godt lyde godt. Det sikrer dominering af lige harmoniske. Men "you know": Smag og behag. Og der skal jo også være plads til leg. Men jo, Walt er garvet.

Er der lytteindtryk endnu?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
"Single end": Det står i aller første linie

DOH!

hehe

...ja Bdef ud med sproget:  hvordan lyder den?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke gyldne ører og har endnu ikke samlet kassen helt endnu. Jeg er delefar og har børn (og en kone, som ikke bekymre sig om HiFi) denne weekend, så lytteindtryk må lige vente lidt.

Jeg er selv meget spændt. Først skulle jeg bare sikre mig at der val hul igennem og at den ikke pludselig gik op i røg med +14V på udgangen eller noget

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Maj 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg den i en kasse, lukket og loddet.

Omskifteren er en 4 * 3, så jeg afbryder også stel på de kanaler der ikke lyttes til, men prisen er jo så at der kun kan være koblet 3 apparater til det.

Lukket og klar til test ser den således ud....

Første lyt er lidt skuffende. Jeg kan ikke fordrage mislyde og den her står med en meget svag "særen" på, når ikke der er musik. Det er god ikke mere end det ikke kan høres bare der er ganske svag musik.
Jeg lytter videre og kommer med mere, når den er lidt mere slidt og varm. Ved første lyt lyder den meget detaljeret i hele området. Især bassen overrasker mig. Kilden lige pt. er mit mediecenter med sit onboard lydkort, så mon ikke den kan yde mere

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Skuffet over min nye forskerkers bi-lyd (som man ikke engang kan høre i sofaen, men kun hvis man går tæt forbi højttalerne) skiftede jeg tilbage til den anden forstærker (ses neden under på billedet) med tanke på at jeg nok ikke kunne hører forskel alligevel.

Det kan jeg. Den nye lydder ikke så kedelig, men jeg kan ikke sætte fingeren på hvad der er til forskel. Der mangler ikke nogle detaljer, hele toneområdet er tilstede og perspektivet er nogenlunde (så meget har jeg heller ikke lyttet endnu) det samme.

Tror min bi-llyd kommer fra strømforsyningen, selvom det ikke er brummen. Jeg må tilbage i hobby rummet og kæmpe....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

En lille 120 ohm's modstand fra stel på forsyningen og til den 'skærm' der ses nede i kassen og en ledning fra denne og over til kassen og så blev den kedelige snæren kraftig dæmpet.

Nu er jeg klar til lidt nærlyt når engang tiden bliver til det. Lige nu står den bare tændt og slider sig til...

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Dmagnetic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
"Single end": Det står i aller første linie . Jeg ville heller ikke gå helt den vej, men derfor kan den jo godt lyde godt. Det sikrer dominering af lige harmoniske. Men "you know": Smag og behag. Og der skal jo også være plads til leg. Men jo, Walt er garvet.

Er der lytteindtryk endnu?

En kombination af singleended og balanceret ville det ikke være optimalt med hensyn til fordelingen af de harmoniske?
Til top Vis Dmagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dmagnetic
 
Dmagnetic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 9
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

En lille 120 ohm's modstand fra stel på forsyningen og til den 'skærm' der ses nede i kassen og en ledning fra denne og over til kassen og så blev den kedelige snæren kraftig dæmpet.

Nu er jeg klar til lidt nærlyt når engang tiden bliver til det. Lige nu står den bare tændt og slider sig til...



Hvis den viser sig at være for spids så vil jeg anbefale at fjerne Siemensafkoblingerne.
Til top Vis Dmagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dmagnetic
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 23 Maj 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Dmagnetic skrev:
En kombination af singleended og balanceret ville det ikke være optimalt med hensyn til fordelingen af de harmoniske?

Jeg er ret sikker på at min lille preamp forvrænger meget mere end min gamle opamp basseret preamp, men den nye lyder bedre. Mere dynamisk og detaljeret, enddog med strammere bas.
Jeg er ikke så sikker på forvrængning er af det dårlige. Selvfølgelig skal den ikke blive skyhøj, men når nu mine højttalere forvrænger 1% (bare et gæt) hvorfor er det så vigtigt af min preamp forvrænger 0,0001%?

Dmagnetic skrev:
Hvis den viser sig at være for spids så vil jeg anbefale at fjerne Siemensafkoblingerne.

Hvad er en Siemensafkobling?  Spids i lyden?

Lige nu er jeg super tilfreds med lyden. Den kan nok let blive bedre, men jeg har ikke lysten til at eksperimentere nu. Nu vil jeg bare nyde....

.oO( Og tænke på fremtidige projekter....  )

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Måske det sidste indlæg om denne.....

Min nye preamp har stadig kun kørt via mit hjemmefuskede mediecenters onboard lydkort, som der ikke findes ASIO driver til. Lydkortet er egentlig ganske godt, men stadig ikke så god som mange PCI eller eksterne lydkort. Dog imponere det mig at musikken er mere dynamisk og detaljeret, samt med dybere og mere præcis bas end med min gamle preamp basseret på en AD8066. Vigtigere er nok at det virker som om musikkerne er gladere for at spille nu end de var før.
Min musik ligger primært i MP3/320 kbps, noget af det bedre ligger i WAV, mens lydsporet på mine film ligger i MP3/128kbps.

Konklusion: Min preamp farver lyden og tilføjer en del, som nok ikke er at finde på original materialet. Oprindelig ville jeg påstå at det er skidt, men nu er jeg super godt tilfreds.

PS: Jeg er igang med en matchende power amp efter samme principper, men den kommer kun til at fungere via mine horn (med JBL auto hifi enheder i) da mine hovde højttalere er aktive.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Dmagnetic skrev:
En kombination af singleended og balanceret ville det ikke være optimalt med hensyn til fordelingen af de harmoniske?


SVJV nej, da det vil være det sidste trin, der vil være afgørende for, hvor meget lige harmonisk der vil være.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes