Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 11:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lavpris hjørnesub med Velodyne SMS 1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Da jeg så Vassagos tilbud på Velodyne SMS 1, tænkte jeg , at sådan en måtte jeg da have. Dyret blev bestilt og modtaget - men hvad gør man så, når faktisk ikke råder over en sub?

Efter at have studeret projekter og tråde her på siden (og andre steder) besluttede jeg mig for at bygge noget selv.

Et tapped horn var længe inde i overvejelserne, men jeg ville gerne have noget der kunne stå i et hjørne uden at rage for langt ud.

En enkelt 22 mm spånplade (af hensyn til vægten blev det ikke mdf) ville række til et trekantet kabinet på netto 94 liter med en højde på 2,15m og en bredde på 50 cm. Træet blev bestilt, da det efter nogen søgen lykkedes at finde en tømmerhandel, der ville skære i smig.

 

De to sider og frontpladen

 

Huller til enheder udskåret og indslagsmøtrikker isat. Sider og afstivninger monteret og dæmpemateriale ilagt.

At finde egnede subenheder viste sig at være et større arbejde. Jeg lagde ud med at lede efter pa-enheder for at få høj følsomhed, men simuleringer i WINisd etc. viste, at det nok ikke blev ideelt alligevel. Så faldt jeg over noget der lignede et godt tilbud på nettet - 15" autosub med aluminiumsmembran, 4 ohm og 350 w belastbarhed til 398 kr.! Snak med sælger afslørede, at der ikke fandtes data på enhederne, men jeg var blevet utålmodig, så to styk blev bestilt hjem. 

Så skulle kabinettet spartles og males:

 

Og så var det på tide at få dem bragt indendørs og komme væk fra den bagende sol!

Derefter skulle de tilsluttes.Til at drive dem havde jeg en gammel LC Audio effektforstærker på 2x400w i 4 ohm, som fødes via den nyligt indkøbte Velodyne SMS1

 

Hovedhøjttalerne kom på plads igen. De er bestykket med to 8" Scan Speak 8554 kevlarenheder og et 140 cm. bånd (konstrueret af Michael Børresen før han startede RAIDHO/EBEN)

Og nu spiller det! Ud fra devisen forvent det værste og håb det bedste er mine forventninger vist blevet indfriet  Subben kan flytte luft, men ikke matche hovedhøjttalerne, som i sig selv er lineære til 25-30hz. Men til film er de sikkert udmærkede. Jeg regner dog ikke med, at det er den sidste sub, der kommer indenfor dørene. 

Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 31 Juli 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Fancy enheder, og dejlig stor sub.

Når du vil lave en sub der skal gå dybt, så lad være med at tænke på høj følsomhed. Dyb bas og høj følsomhed følges simpelhen ikke ad.

Din bas er en bilenhed og ligesom med PA enheder, er de ofte ikke velegnede som subs i stuen. Bilenheder er designet til at udnytte det voldsome cabingain der er i biler og PA basser er designet til at holde i evigheder og derfor ofte for stift ophængt.

Der findes også konstruktioner der skal arbejde under resonansfrekvensen, men det ved jeg ikke så meget om. Men prøv her

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65058&K W=Kjeldsen

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 August 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen

Tak for dine kommentarer og forslag.

Det var lidt JJAZs projekt der inspirerede mig og der har også været nogle tilsvarende enheder til sag her på KSB, men det var inden jeg gik i gang.

Min  ide med at anskaffe en Velodyne SMS 1 var at skære nogle hjørner og komme uden om afstemningsproblemer ved at lade den gøre arbejdet med at sikre udstrækningen i bunden. Jeg glemte i min beskrivelse at nævne, at kabinettet er lukket både af hensyn til impulsvillighed og fraværet af T/S data på enheden.

Jeg valgte to 15" fordi jeg regnede med, at det store areal sammen roomgain via hjørneplaceringen ville reducere behovet for store membranudsving og dermed kravene til enhedernes kvalitet. Jeg overvejede faktisk at købe fire 15", men i et i forvejen alt for lille kabinet ville det reelt medføre mindre følsomhed og lydtryk ved de laveste frekvenser. Sammen SMS 1'eren burde det store membranareal reducere kravene til enhedernes kvalitet og kabinettets størrelse.

I praksis kan det selvfølgelig også gøres for billigt og jeg tror, at jeg med bedre enheder vil opnå bedre resultat, men jeg mangler endnu at eksperimentere med SMS 1'eren og tror der er mere at hente end jeg har fået med dens "SELFEQ" funktion . Desuden er der jo tale om et frekvensområde, hvor øret mildest talt ikke er særligt følsomt.

Med en testtone på 20 hz. bevæger enhederne sig synligt og trækker en del effekt ifølge VU meteret på mit effekttrin, men ved selv høje lydtryk med almindelig er såvel udsving som effekt begrænset (20-50w i spidserne i det omfang VU metrene kan følge med).  

Men er der nogle som kan anbefale en ikke alt for dyr enhed, der vil gøre sig godt med 90 liter, så tror jeg da, at jeg vil prøve. Jeg havde bl.a. kigget på disse:

http://www.skytronic.dk/product/product.php?s=901.222

http://www.hifikit.se/index.php?id=1194

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=49& sub=11&page=1

Jeg valgte de røde enheder pga. aluminiumsmembranen som formentlig er stivere end den pap, der anvendes på de ovenstående, og vægten højere (og dermed lavere egenresonans). Jeg tor dog ikke, at det har gjort den store forskel, men det kan være andre er af en anden mening?

En JBL 15" GTI enhed virker meget dyr ift. anvendelsesområdet, men er det sådan en der skal til, for for også at opleve stramhed og slagkraft længst nede?

Jeg har ikke haft sub før og tænkte, at et lukket kabinet med stort membranareal og frekvenskorrektion ville være tilstrækkeligt, men må jo erkende at blandt andre syncroniq og Hasselhoff nok har ret i betydningen af motorsystemet.

Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 01 August 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Basser jeg har haft i hænderne

12" Peerless CC line (starten af halvfemserne). Res frek på 19 hz og et Qt på omkring 0,3 svjh. Den går naturligt dyb og har rigtig fin slagkraft som jeg husker det.

10" Cerwin Vega XL-10D lavet til bil. Den ringeste "hifi" bas jeg har haft. Den kunne slet ikke spille bas i en normal stue.

14" JBL LE14H (købte 2 stk for 900 kr) Slagkraftig med ikke særligt dyb bas. Ikke så lang slaglængde.

Alle ovenstående i "normale" passive systemer med delefrekvenser omkring 200-300 Hz

Nuværende 6½" monaor SPH-170TC - 4 stk i to isobariske subs (har prøvet alm parallelkoblet passiv deling med godt resultat også). De kører nu med Panasonic SA-XR50 som effektforstærker og Behringer DCX2496 som delefilter. Næst efter JBL er det den bedste bas jeg har haft. Jeg har ikke målt på dem endnu, men der skal faktisk ikke meget frekvenskorrektion til. Jeg lade dem spille ned til 30 Hz og hæver lidt fra 30 Hz og op til 200 Hz (med det kraftigste hæv fra 30 Hz til ingen hæv ved 200 Hz).

15" udgaven er her (men jeg har ikke hørt den)

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi15-18/ vnr/101520/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 01 August 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Dejlig stor hjørnesub du har fået dig bygget der, Jeg kan godt se på din kunstruktion at det kræver noget eq for at kunne være med dine fronter. Nu skrev du at du overvejede at købe 4 stks. af de subber.. Der ville jeg så overveje noget andet, i stedet for 4 billigere subs, så hellere 1 dyr subenhed. Du nævner W15GTI, som er (after min mening) noget af det bedste jeg har hørt når det kommer bas gengivelse, Og andre der er ejer af W-GTI serien er jeg rimelig sikker på er enige med mig! Den kræver jo så også en god forstærker kan man sige. Og man kan bare blive så meget mere glad for at man ikke købte flere billigere enheder i stedet. Når man først har hørt bundoctaver fra klaver, 5- strenget elbasguitarer, kontrabas og ikke mindst godt mixet stortrommer, sådanne som det kan komme til at lyde derhjemme... Så kan jeg kun sige, at det er det hele værd!!  

W-GTI enhederne er jo også dyre, men der er jo et helt hav af muligheder, for hvilke enheder man kan vælge, Nu er jeg også fan af store basmenbraner, men uha, de kræver gode forstærkerer! Så det er jo også et spørgsmål om hvor meget man vil ofre. Vælger man mere økonomiske løsninger, vil jeg nok vælge mindre membraner... da de ikke kræver lige så meget kabinet vol. som større enheder behøver, og de er generelt hurtigere, og er derfor bedre undskyldt med en billigere forstærker...  men det er jo smags sag det hele

MVH: Martin



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 01 August 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

www.hometheatershack.com kig under llt eller ib sub's. Led efter tempest X 15" enheder. Det gøres ikke meget bedre i området 10 - 60 hz, for den slags penge. Målinger in-room er til stede.
Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 01 August 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Exodus Tempest http://www.streamingaudio.se/

Kan også ses her http://www.diycable.com/main/default.php?cPath=24_93&Cid =46c9e22d4c4d797a38234023f6cfbc2a

Tænker på hvor mange billige enheder du skal købe før du har brugt det samme beløb som et par kvalitets enheder koster  

Men et par tusser for en kvalitets 15" er vel ikke slemt når man tænker på at der også er enheder som koster meget mere, og måske næppe er bedre

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 12 April 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Først en alt for sen tak til bidragyderne til min tråd

Mine planer går pt. i retning af at bygge en reol til mit anlæg med plads til en sub nedenunder eller anskaffe et par SVS
SB12 eller Earthquake MiniMe12 - nogen der har erfaringer med begge?


Årsagen er, at jeg faldt for et godt tilbud på Aurum Cantus V7F og så kan man jo ligeså godt gøre noget ved resten af
indretningen

Et skridt op i både lydkvalitet og finish - hvide handsker og veloursække medfølger, så man holder fedtfingrene for sig selv
;o)



På plads i hjørnet:


Anlægget:



Detaljer:



__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så har jeg bestilt en JBL W15GTI mkII og skal til at bygge kabinet til den. Min hjørnesub duer bare ikke til andet end bulder.

Nogle forslag til kabinet til en W15GTI? Mit lokale byggemarked har tilbud på 26 mm. bøgetræsplader. Havde tænkt på en
lukket kasse med ca. 70l netto.

Har i øvrigt købt en lav stereobænk til mit anlæg, så der nu er ryddet noget op i lydbilledet

Billeder kommer, når enheden er i hus og kassen byget.

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Har du nogle T/S værdier på den enhed, for så kan jeg da lige regne lidt på det?

Tror det er mkI jeg har T/S liggende på, og der anbefales der et lukket kabinet på mindst 103 liter.

Dette er ud fra standard beregninger med Q=0,7 - normalt anbefaler man et lavere Q, hvilket sikkert kan nås med mere fyld.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Men det er svært at regne på disse bilstereo-enheder.

Jeg har haft god succes med en Earthquake DBXi15 enhed i f.eks. et 70 liters kabinet - selvom Q kom over 1,0.

Hvis du stadig har din Velodyne SMS-1 eller anden rumkorrektion, så kan man sagtens få et fornuftigt resultat med at bruge lidt "afvigende" specifikationer (fra anbefalet i programmerne) på sit projekt.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Tak for kommentarerne. Jeg har desværre ikke TS på W15GTI mk. II. Håber de følger med kassen.

Jeg havde Earthquake DBXi inde i overvejelserne, da den på papiret opfører sig rigtig pænt i et mindre kabinet. Jeg har med
stor interesse læst om din sub og dine erfaringer. Da jeg gerne vil bruge subben til musik også, valgte jeg DBXi'eren fra og JBL
til pga. positiv omtale på forskellige fora.

Jeg har stadig min SMS 1, så jeg håber at kunne få noget fornuftigt ud af JBL'en, hvis VAS jeg et sted har læst skulle være 92 l,
Qts på 0,4 og Fs på 19Hz. Dette skulle sikre et Q på 0,7 ved 44 l og et Q på 0,6 ved 70 l.

Som jeg husker din tråd havde du gang i et andet sub-projekt - hvordan går det med det?

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

hifimiv skrev:
Hej Daniels

Tak for kommentarerne. Jeg har desværre ikke TS på W15GTI mk. II. Håber de følger med kassen.

Svjv. er T/S er de samme som for mk.I: http://www.jbl.com/resources/Brands/...5GTi_rev_f.pdf

Anden kilde fra nettet, der også hævder at T/S er identiske:

THIELE-SMALL PARAMETERS
VOICE COIL DC RESISTANCE: REVC (OHMS)* . . . . . 2.95
VOICE COIL INDUCTANCE @ 1 KHZ: LEVC (MH)* . . . . . . 1.06
DRIVER RADIATING AREA: SD (FT2) . . . . . . . . 0.839
SD (M2) . . . . . . . . 0.078
MOTOR FORCE FACTOR: BL (TM)* . . . . . . . 15.39
COMPLIANCE VOLUME: VAS (FT3) . . . . . . . . 4.67
VAS (LITERS) . . . . 132.20
SUSPENSION COMPLIANCE: CMS (μM/N) . . . . 153.02
MOVING MASS, AIR LOAD: MMS (GRAMS). . . . 260.67
MOVING MASS, DIAPHRAGM: MMD (GRAMS) . . . 248.15
FREE-AIR RESONANCE: FS (HZ) . . . . . . . . 25.20
MECHANICAL Q: QMS . . . . . . . . . . . 7.20
ELECTRICAL Q: QES . . . . . . . . . . . . 0.51
TOTAL Q: QTS . . . . . . . . . . . . 0.48
MAGNETIC-GAP HEIGHT: HAG (IN) . . . . . . . . . 1.00
HAG (MM) . . . . . . . 25.40
VOICE-COIL HEIGHT: HVC (IN) . . . . . . . . . 2.60
HVC (MM) . . . . . . . 66.04
MAXIMUM EXCURSION: XMAX (IN) . . . . . . . . 0.80
(ONE-WAY LINEAR) XMAX (MM) . . . . . . 20.32

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1417
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

hifimiv skrev:
Så har jeg bestilt en JBL W15GTI mkII og skal til at bygge kabinet til den. Havde tænkt på en lukket kasse med ca. 70l netto.

70L er lige i underkanten - du skal op over ca.100L. (Jeg har ikke simuleret det, men jeg gætter på at 100L også er lidt i underkanten....)

Hvis du vil IB vejen, så skal du op på mindst 4-5 x VAS altså mindst 500L og helst mere.....

Hvis du søger her på forummet, så har bl.a Hesselhof bygget med enhederne.

God fornøjelse

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej Meier

Tak for data. Jeg kan desværre ikke benytte linket og når jeg selv søger på JBLs hjemmeside kan jeg ikke finde den.

Jeg har desværre ikke mulighed for en IB løsning (ikke meget lyst til at skære hul i loftet ) 70 l var begrundet i, at jeg
kunne få færdigskåret træ og som bilenhed er W15GTI jo designet til at passe i mindre (alt er jo relativt) kabinetter. Kan være,
at jeg i første omgang skal prøve den i de gamle kabinetter, som har et volumen på ca. 80 l, men det kniber nok med dybden,
da JBL'en har et noget længere motorsystem.

Hasselhof har for år tilbage advokeret for W15GTI som den bedste subwoofer-enhed, men han har jo nok en interessekonflikt
med sin nuværende rolle som distributør af Earthquake, så jeg ville ikke ulejlige ham for tegninger og kabinetforslag.

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

hifimiv skrev:
Hej Daniels

Tak for kommentarerne. Jeg har desværre ikke TS på W15GTI mk. II. Håber de følger med kassen.

Jeg havde Earthquake DBXi inde i overvejelserne, da den på papiret opfører sig rigtig pænt i et mindre kabinet. Jeg har med
stor interesse læst om din sub og dine erfaringer. Da jeg gerne vil bruge subben til musik også, valgte jeg DBXi'eren fra og JBL
til pga. positiv omtale på forskellige fora.

Jeg har stadig min SMS 1, så jeg håber at kunne få noget fornuftigt ud af JBL'en, hvis VAS jeg et sted har læst skulle være 92 l,
Qts på 0,4 og Fs på 19Hz. Dette skulle sikre et Q på 0,7 ved 44 l og et Q på 0,6 ved 70 l.

Som jeg husker din tråd havde du gang i et andet sub-projekt - hvordan går det med det?


Jeg har to subwoofere i hver sin ende af skalaerne, som jeg tester med (har nu haft dem begge i et halvt års tid - så de er godt gennemtestet ).

En lille lukket subwoofer med en Scan-Speak 23W enhed og en stor med Earthquake DBXi15. Jeg er meget imponeret over den lille Scan-Speak 9" enhed, den klarer sig godt. Men når det kommer til ren power, så er den Earthquake helt vild. Den levere meget voldsom dyb bas, og min Velodyne SMS-1 viser at den spiller linært ned til 16-17Hz i mit lytterum. Meget voldsomt lydtryk, der kan få hele huset til at ryste.

Jeg er desværre ret sløv til at få skrevet en test af Earthquake subwooferen og få lagt ud på nettet, men min Scan-Speak 23W kan du se her:
http://lokaaudio.dk/diyprojekter/diysubwoofere/27-sub23w.htm l

Jeg har umiddelbart kun rosende ting at sige om Earthquake subwooferen. Den levere fin lydkvalitet til hjemmebiografen og selvfølgelig det punch der skal til i filmene. Den sidder i et ca. 70 liters kabinet - i MDF med sand i væggene.

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes