Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 10:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Homegrown audio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 21 Marts 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

r.p. har gennem længere tid tudet mig ørerne fulde om hvor god en 12" tonearm er, hvor meget bedre den er end alle de 9-10" og tangentíalarme han har.

Jeg har selv haft en 3012 på et tidspunkt, og husker også at den lød godt, meeen så god husker jeg den nu ikke, ikke så meget bedre end alt muligt andet.

Anyway, belastet af en kronisk dårlig økonomi er jeg forhindret i at investere i en 3012, så jeg fandt ud af at udvejen måtte være at lave den selv. Så gik tiden, mens tanken lå i baghovedet og lurede på en ide til hvordan man lige gør det.

En dag falder jeg over en Technics SL 1300, så vidt jeg husker, for 32,- og køber den pga. af pu huset der sidder på den. Og med muligheden for at bruge drevet ved lejlighed. På et tidspunkt kom jeg til at kigge nærmere på armen, og opdagede at den var temmelig simpelt opbygget, med andre ord nem at modificere lidt. Yderligere undersøgelser afdækkede at lejerne i den var temmelig gode med meget snævre tolerancer, faktisk bedre end en ellers velrennomeret arm jeg altid har været begejstret for. Pointen er at jeg synes der var et godt udgangspunkt for at begynde en karriere som tonearmsproducent. Ganske vist i det små, men alligevel.

Jeg skruede det originale bøjede rør ud af aluklumpen det var monteret i, kørte over i det lokale byggemarked, der hjar tonearmsrør i en meters længder til 34,95 Ø 10mm. Skar det af i passende længde, sleb det lidt for at få det til at passe og skruede det fast i stedet for det oprindelige 9" bøjede rør. Hovedet fra en Micro Seiki 707 eller CF-1 passede perfekt ind i hullet i den anden ende. Ledningerne er fra Cardas, fra et andet projekt, og tilbage var blot at lave en armbase til det. Noget aluplade blev skåret/klippet til, passende huller lavet og så mente jeg at være klar.

Det var jeg for så vidt også, men jeg havde ikkelige en pladespiller at montere den på. På et tidspunkt snublede jeg over en JVC QL-7, uden arm. Jeg ville bruge den som pladespiller til armen, men nænnede ikke at skære i den originale plint, så igen gik der lidt tid med at lure på projektet.

Så ville skæbnen at r.p. kom forbi i anden hifirelateret sammenhæng, og fik lidt at vide om en fremragende arm jeg havde gang i på lige så mange tommer som den han havde og prale af. Det var nu ikke nok til at imponere ham, han var af den faste overbevisning at når den spillede kunne det være at den måske duede i et eller andet omfang, men indtil da.....

Javel, der står man så. Fanget i sit eget smøl med projektet.

Det var på tide at finde de simple hurtige løsninger frem. Jeg havde set en Rega arm udstyret med en VTA justeringsfidus, som spillede uden at armen var skruet fast i plinten, den nærmere "bare" står i hullet. I første omgang var jeg ikke helt sikker på at det var en brugbar måde, men nærmere eftertanke hvor jeg indregnede vægten af hele armen gjorde at det ikke syntes at være helt ude i hampen. En tonearm vejer mellem 500 gram og op med et kilo, en SME V vejer fx. 720 gram. Antiskating er ifølge visse ikke nødvendigt på så lang en tonearm, så i første omgang kørte jeg uden, den kunne altid fixes hvis det var nødvendigt.

Altså fandt jeg tre spikes der også vejer en del monterede armen på dem, satte tre små korkdimser på JVC plinten og stillede armen på dem. Vægten af armen og spikesne tilsammen, er i forhold til den meget lille trædeflade medvirkende til en solid kobling mellem arm og plint. Armen flytter sig ingen steder, den står nok mindst lige så fast som dem der hænger i en snor. Jeg svejsede et kabel på Cardas'erne og justerede lidt på tingene. Så var jeg kørende. 

Hvordan spiller den så. Kanon! Mindre kan ikke gøre det! r.p. havde ret en 12" gør det bare bedre.

Grunde til at indlægget er lagt her under Billeder af mit DIY-projekt er at det var meningen at vise projektet i fotografisk gengivelse, men som så meget andet i dette projekt, var også denne del jinxed. Kameraet manglede ved det punkt i processen hvor billederne skulle uploades, så de kommer i morgen, når kameraet er tilgængeligt.

Og det er rigtig meget tekst om billeder der ikke er der, der er ganske rigtigt,  men armen spiller stadig godt.

Desuden er det interessant hvor mange af Technics armene der er nemme at modde til andre længder, lige eller bøjede og med eller uden SME fatning. Den originale fatning kan genbruges i alurøret fra bygge markedet. Derfor der der en 15" version i fødelinien, såvel som en med SME fatning til min SPU. Med en smule held og forøget folus på processen er der nyt inden længe, blandt andet takket værew r.p. der har været behjælpelig med forskellige fysiske tilpasninger. Mange tak for det r.p.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Så er der billeder, ikke så gode, men trods alt billeder.

Der gøres opmærksom på at støvet er en akustisk detalje, tykkelse af laget, og aftegninger i det er optimeret i forhold til omfattende lyttetest og justert til et absolut akustisk optimum.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 22 Marts 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hovsa, jeg ved ikke lige hvad der skete der.

 



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige igen



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Godt forsøgt! 

Jeg er altid imponeret af folk, der mingelerer med sådan noget selv - tonearme er en alt for delikat sag for mig.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Tak for roserne.

Nu er det jo lidt mere end forsøgt, den virker jo efter hensigten, endda langt bedre end forventet. En af de ting jeg fandt ud af, og som også var med til at motivere mig, var netop at det måske ikke var så svært som det somme tider gøres til. Men en arm i decideret verdensklasse er det nok ikke. Undtagen hvis man regner prisen ind i sammenhængen. Totalt omkring 200,- incl. spikes, som var det dyreste.

I øvrigt var et af punkterne der forsinkede projektet, at det tog lidt tid at løse problemet med antiskating. Det viste sig heldigvis at være ret nemt, det er ikke nødvendigt. Siger nogen. Jeg valgte at prøve og kan ikke høre at det mangler.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 30 Marts 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Under puslen med at montere en SME arm (gen-)opdagede jag at den skrues fast med fire små skruer der "spænder" på en gummitylle. Med andre ord står armen ikke fast, som hvis den er skruet direkte fast i armbasen, den står på fire små gummeafkobleinger. Dett er gældende for 3009/3012 og Series III.

Så slog det mig at det jo ikke er i overensstemmelse med den gældende mening på parnasset, at armen ikke er fast og solidt koblet til pladespilleren, men at det til gengæld er meget i tråd med den måde Rega armen med VTA justering, og min egen arm er monteret: Holdt fast af sin egen vægt. men stadig fatsere i koblingen end en SME af de nævnte.

Ved lejlighed, når jeg falder over en 3009/3012, skal det lige prøves om det lyder bedre eller værre med gummiafkobling.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Desuden er det interessant hvor mange af Technics armene der er nemme at modde til andre længder, lige eller bøjede og med eller uden SME fatning. Den originale fatning kan genbruges i alurøret fra bygge markedet.

Spændende det du roder med dér . Det ALU-rør du omtaler fra byggemarkedet - kan du specificere det lidt mere. Jeg syntes aldrig, at jeg er løbet på noget, der kunne bruges til noget. Hvor skal jeg kigge



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Det lokale XL, nu noget andet, har sådan nogen overfladebehandlede alurør i en meters længder, i 8/10/12 mm Ø til omkring 35,-

Men i går løb jeg over nogen i en hobbybutik i Tåstrup, i krydset hvor Køge landevej møder vejen til City 2, og de havde nogen med en meget tyndere væg, og derfor noget lavere vægt, men muligvis også et større resonansniveau. Det må komme an på en prøve ved lejlighed, idet jeg kun købte det jeg ledte efter, nemlig balsatræ til at sætte i en ny konstruktion der er på vej. Der vil komme billeder når den er klar.

Indtil videre er jeg meget glad for så god en arm til den pris, og hvis man vælger den rigtige Technics at slagte, så får man et hammergodt drev med i prisen, så man kun skal bygge en ny plint for at have en pladespiller der kan måle sig med noget til rigtig mange penge. 



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 02 April 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Det er unægteligt ægte DIY det der! I diverse hobbyforretninger kan man også købe carbon rør i forskellige diameter, gad vide om ikke de er mere resonansdøde?

Kender i den her side: http://www.altmann.haan.de/turntable/ Centerlejet er en ventil med ventilstyr fra en Harley...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 02 April 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ja, det er rigtigt at carbon er interessant, men det mangler den afskærmende funktion et rør af metal har. Man kan løse problemet med internkabelføring der er skærmet, fås hos Cardas.

r.p. har lavet forsøg med carbon, som du kan se lidt om her: http://www.nerds.dk/?page=visgalleri&id=166 og på samme side kan du under Gallerier søge på r.p. i brugere og se flere eksperimenter med bl. a. pladespillere.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 April 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er gammel ex-bueskytte, og gik på et tidspunkt og legede med tanken om at bygge en pladespiller selv. Oh hvad har det så med bueskydning at gøre.

De pile man bruger er enten aluminium, carbon eller en combo. Og er naturligvis produceret med maksimal stivhed som en væsentlig parameter.

I kan jo kigge lidt her, og se om der er noget der kan friste

http://www.eastonarchery.com/pdf/easton_target_08.pdf

kan købes her

http://www.baldurs-archery.dk/buegrej.htm

eller prøv den lokale bueskytteklub. Et sæt pile holder som regel kun en sæson, så medlemmerne har sikkert et par kasserede pile I kan få.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 02 April 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Godt tænkt, det kan være interessant at prøve nogen af de rør. Kombinationen af carbon og alu er interessant da de har meget forskellige egenskaber der meget vel kan vise sig at være et samspil der giver god lyd, og så løser det jo problemet med afskærmningen.

Det bliver et af de kommende experimenter, og det er jo indenfor økonomisk rækkevidde.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 03 April 2009 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Selv de hårdeste alurør er værd at prøve. De er faktisk så hårde at de nærmest splintrer som glas, hvis man prøver at knække dem. Det er noget helt andet end XL-bygs alurør.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1216
Sendt: 03 April 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Selv de hårdeste alurør er værd at prøve. De er faktisk så hårde at de nærmest splintrer som glas, hvis man prøver at knække dem. Det er noget helt andet end XL-bygs alurør.

Som Kjeldsen så rigtigt kommenterer, så fås aluminium i rigtig mange kvaliteter og legeringer.

Et andet sted man kunne lede er inden for een af mine mangeårige hobbies, lystfiskeriet. her fåes såkaldte"klinger", råmaterialet til den færdige fiskestang, i glasfiber, komposit og rene carbon/kulfiberrør i let taperede versioner og med adkillige tilsatte materialer i mange konfigurationer så som boron, kevlar og endda carbonfilamenter(whiskers)der bare ligger fordelt rundt i bindemidlet..

Alene det at rørene fås i let konisk/taperet udførelse, betyder vel at der ikke vil stå den samme resonans i hele røret?

Enkelte vareprøver kan bortforæres om tilpas interesse haves.

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 03 April 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det vil nok få mange op af stolene, at bruge så hårdt et rør, men det er langt fra umuligt at dey kan være en rigtig god løsning. Tænk for eksempel på SME Series III, hvor armrøret er så tyndt i væggen at det er mindre end to menneskehår, lavet i titanium der er hærdet med nitrogen. Og den arm spiller ganske udmærket med den rigtige pu.

Så må¨jeg jo bare prøve med flere fordkellige typer pilerør, måske det kan udmøntes i en arm med forskellige rør til forskellige pu'er, som Micro Seiki og Mørch.



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 03 April 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Maksimal stivhed vil nok give en resonans i det hørbare område, men jeg mindes at huske noget om at dæmpe resonans ved at sno et passende dæmpende materiale om røret.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 09 April 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej Sund. Du snakkede om at det godt måtte veje.

Man kunne smelte noget bitymen ned i røret, burde dæmpe godt.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
Sund
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1635
Sendt: 09 April 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Bitumen kan fås på spray i Biltema, og ideen er god hvis man vil dæmpe.

Jeg er mere tilhænger af "The Rega Approach", at transmittere energien til plinten og gerne videre. hvis der er muligt uden at få for meget tilbagekobling af støj ude fra.

Det er derfor jeg tror på pilerørene med komposit af alu og carbon. Jeg har en ide om at de kompletterer hinanden, i modsætning til at dæmpe hinanden. 



__________________
mvh sund,

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
__________________
I'm only in it for the music.
Til top Vis Sund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sund
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 10 April 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg er gammel ex-bueskytte, og gik på et tidspunkt og legede med tanken om at bygge en
pladespiller selv. Oh hvad har det så med bueskydning at gøre.


De pile man bruger er enten aluminium, carbon eller en combo. Og er naturligvis produceret med maksimal stivhed som
en væsentlig parameter.


I kan jo kigge lidt her, og se om der er noget der kan friste


http://www.eastonarchery.com/pdf/easton_target_08.pdf


kan købes her


http://www.baldurs-archery.dk/buegrej.htm


eller prøv den lokale bueskytteklub. Et sæt pile holder som regel kun en sæson, så medlemmerne har sikkert et par
kasserede pile I kan få.



Jeg er selv gammel bueskyttet, og lært op af Baldur i Brande. Dengang var jeg dog for ung til at se ideen i pilerøret og
tonearmen. Ideen er sku god. Pt har jeg ikke lige noget leje at lege med.. Ellers kunne det være sjovt!

Sund: Møg flot projekt, det ser enorm flot ud

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes