Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 04:39   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hobbyværkstedet Fredag Eftermiddag... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 27 August 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jaeh... - Egentlig var jeg jo i gang med at tegne lidt print til Hiraga Super30, men i mellemtiden blev det vist tid til...

Købte for lidt siden et kinamodul baseret på 2050 Chip-sættet - Lidt inspireret af Red Wine Audio, "man kan vel ikke gøre noget med batteri-drift, som ikke kan gøres mindst lisså godt på WindPower"...!!

  Så det er et print med 2050 chipsæt, dertil hjemme-tegnede strømforsynings-print, produceret af ExpressPCB i USA. Mere om dem senere, genialt firma...

  Ingen hjemme-konstruktion uden minimale overdimensioneringer, så der er sammenlagt 968.000uF og 500VA Ring til 2x50W / 8 Ohm - 22 stk. 22.000uF/35Volt på hvert paralelle forsyningsprint, man kan vel ikke få lidt nok ripple...

Ingen vej uden om Sølv/Teflon imellem PSU / Udgang, fra ingangs-stik til Udgang, og som HT-Kabel i kassen. Og parallelt på Power teminalen en lille fin folie-viklet kondensator. Jeg har rigtig gode erfaringer med Monacor's folie-kondensatorer, de er med rigitge kobberben, og lyder altså bedre end nogen af de billige med jern-ben - men det var et sidespring.

Hmmm... - 500VA, Schotky-dioder ( BYV79-200 ) på køleplader - mon ikke et Soft Start modul fra LC Audio er en fordel, man vil jo gerne være gode venner med sin net-afbryder, og så spiller det bedre når ikke ringkernen bliver "shokket" med et vildt strømtræk. Mon det opbygger en Hysterese med rest-magnetisme og "Chokke" en ringkerne med et vildt start-strøm-stød??
  Bemærk i øvrigt, at al intern 220 Volt er trukket i magnetisk og HF-Skærmet Nexan industri-kabel - Hentet ved en lokal vindmølle-kabel-leverandør...

Bagpladen skal vel osse vises... - WBT udgange, og nogen Teflon Iso Phono-stik som jeg har lidt til overs af fra et ander projekt. En bagplade må godt være pæn og overskuelig. Jeg er lidt vild med Neutrik Powercon, hvor er det dejligt med et strømstik i et rundt hul, så man kan klare sig med et stort bor, i stedet for at skulle file og save og hvad ved jeg.
  Kassen er i øvrigt en almindelig halvbillig bandit fra et sted i italien, som jeg ikke kan huske hjemmesiden på. Når jeg er førdig med at teste, er der pakket selvklæbende HF Kobber-tape i alle samlinger, så den er støjtæt, og vi slipper for indstråling.

 - Men tilbage til ExpresPCB i USA..:  Jeg sad egentlig og ledte efter et print-tegne-program, og faldt over ExpressPCB. Deres koncept går på, at man henter deres udemærkede print-tegne-program gratis, og tegner det man skal. Derefter i menu'en vælger man "order PCB's Online", og programmet sender relevante filer til USA, du vælger lag, mængde og kvalitet, og får en pris. Hvis man er tilfreds, trykker man på "Order", og 6 dage senere, kommer UPS-Manden med ens egne fantastisk udseende print - Og UPS har fanneme styr på fortoldningen - Top Dollar!!!!
  Som så meget andet er print i små styktal selvfølgelig ikke gratis, men hvis ens DIY skal til et andet niveau, så er det altså bare og betale - Og 44 stk. 22.000uF/35Volt er vel heller ikke gratis...

Og hvordan spiller det så????
  Umiddelbart er første indtryk lækkert og detaljeret, men lad os nu se i løbet af nogen uger, når det hele er spillet til....
  Ulempen er jo så nok måske lidt, at jeg synes det er hysterisk sjovt og bygge forstærkeren, bagefter står den måske lidt i vejen for næste projekt der skal i gang. Der skal sgu' noget til at overgå setup'et i stuen når alt kommer til alt - Men mon ikke Hiraga Super30 har potentialet, når den lige bliver forfinet med moderne optimale Sanken transistorer og en dygtig analog-tekniker til at forfine signalvej/komponent-valg...!?

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
audiohagel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 150
Sendt: 27 August 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hej JBLFAN

Det er super fed at se en som tager strømforsyningen alvorlig.

Bravo,sådan en skal jo være STOR!!!!!!!!

mvh

Audiohagel

www.audiohagel.dk

Til top Vis audiohagel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiohagel Besøg audiohagel's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 27 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

@JBLfan skrev;

Mon det opbygger en Hysterese med rest-magnetisme og "Chokke" en ringkerne med et vildt start-strøm-stød??

Hvis det gør vil vekselstrømmen ialfald fjerne det på et 'splitsek'....flot arbejde...hvor længe kan den spille "uden strøm"

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 327
Sendt: 27 August 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

flot arbejde og go ide med choken!
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 27 August 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Choke?! Hvor??
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 27 August 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Choke?! Hvor??

I ladevejen i hver række lytter... - Først en bro ( 4 byv79-200 dioder ), derefter 3 x 3 paralelle lytter, så en 0,47 Ohm "Cement-spole-modstand" til DC/HF Filtrering, så resten af lytterne i parallel.
Med så voldsom en kapacitet-bank er det ikke sikkert det er ultimativt nødvendigt, men om ikke andet så er det lavet bare for teorien's skyld...

Det er i øvrigt 4-lags-print bare for at doble op på kobbermængden i lade-vejen...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 10 September 2010 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt!

Hvad er kostprisen på sådan en bandit og hvad yder den?

Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2040
Sendt: 10 September 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig rigtig lækkert ud.
Som tillægsspørgsmål til Lobo: Hvordan lyder den??

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 12 September 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Det er måske et meget fedt, men hvor i er det fede?

Har I kigget på databladet?

Her er et lille uddrag:

TDA2050 is able to provide up to
35W true rms power into 4 ohm load @ THD =
10%, VS =  ±18V, f = 1KHz and up to 32W into
8ohm load @ THD = 10%, VS = ±22V, f = 1KHz.

Som I ser kommer der maksimalt 35W ud ved 10% forvrængning! OG nej der kan ikke tvinges mere igennem pga. SOA, termisk modstand Rth(junction til case) = 3°C/watt, maksimal forsyningsspænding  etc. 
Nu da det er musik denne chip kan og skal gengive og da vi ved at musik i dag har en crest-faktor på 10dB ved de kraftigestige niveauer får vi at gennemsnitsniveauet bliver omkring 3,5W
Dette er en Klasse AB chip så tomgangstabet er forholdsvis lavt (hvis det ikke var det ville chippen ikke kunne afgive så meget som den er opgivet til - jævnfør før omtalte termiske modstand, dvs. at her er ikke tale om nogen klasse A kreds. Transformeren som er brugt i forstærkeren her i tråden kan (hvis den er opgivet efter normale omstændigheder) afgive 500VA kontinuerligt ved temperaturer under 40°C.
Kondensatorbanken er også i den grad overdrevet, men det er jo også fedt...
Jeg har set ganske mange eksempler hvor der er brugt en trafo på 120VA og 2 lytter på 10000uF til en stereo amp - også "lidt" i overkanten, men kan bedre forsvares i mine øre.

Jeg forstår ikke hvorfor "man" ikke udnytter sit budget lidt bedre og investere i et eller andet forstærker kit med lidt mere potentiale i form af højere effekt og dermed større headroom / dynamik område ? Hvis man ikke er til kits etc. men vil lave mest muligt selv kan man også finde inspiration på DIYAUDIO.

Håber alle har fået lidt ud af dette indlæg - jeg kan kun bifalde at man kaster sig ud i gør det selv, men med omtanke og indsigt.

Mvh. Robert






Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 12 September 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Øhh... Jordlyd

Jeg tror det er en Tripath 2050!
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 12 September 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nå det var den forkerte chip, men det gør ikke megen forskel.

En klasse D med omkring 75W max og dog man kan presse hele 117W ud hvis man kan acceptere 10% forvrængning og lidt klasse D lyd. Det ændre absolut ikke det faktum at du med et stereo chipsæt får en max gennemsnits belastning på omkring 20W + lidt tomgangstab og effektivitetstab og det ligger i den lave ende med klasse D - hvilket er hele pointen med klasse D...

Jeg gentager den trafo er spild af penge. Man kan finde betydelig bedre alternative med større headroom og dermed mere uanstrengt lydgengivelse i tilkøb.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Nå det var den forkerte chip, men det gør ikke megen forskel.

En klasse D med omkring 75W max og dog man kan presse hele 117W ud hvis man kan acceptere 10% forvrængning og lidt klasse D lyd. Det ændre absolut ikke det faktum at du med et stereo chipsæt får en max gennemsnits belastning på omkring 20W + lidt tomgangstab og effektivitetstab og det ligger i den lave ende med klasse D - hvilket er hele pointen med klasse D...

Jeg gentager den trafo er spild af penge. Man kan finde betydelig bedre alternative med større headroom og dermed mere uanstrengt lydgengivelse i tilkøb.

Mvh. Robert

Transformator..:  - Det var da heldigt der kun var plads til Een i kassen, det var oprindeligt meningen der skulle ha' været 2 i... - Men der skulle jo osse være rigelige mængder lytter.
  Trafo'en var en del af et firma's restparti jeg ryddede på en konkursauktion for nogen år siden, tror der er 20-30 stykker endnu. Den er på 2x24 volt, 500VA. Så næste projekt bliver noget klasse A, er i gang med printtegning til Hiraga Super30, og har osse noget JLH liggende som jeg kun fik tegnet færdig, men aldrig bygget i sidste version.

Lytterne kommer samme sted fra. Der er vel nogen hundrede stykker endnu, så de slår heller ikke nogen budgetter ihjel.

TK2050 printet kommer fra kina, kostede vel 500 bops, om lidt skal det optimeres i udgangsfilteret.

PSU PCB'erne har jeg som sagt selv tegnet, så de passer til opgaven, de tomme 4-lags er faktisk den dyreste enkelte komponent, de kostede tæt på 500 bops stykket.

Ja, strømforsyningen er svagt overdimensioneret. Men spør' du mig, så kan man (næsten) ikke overdimensionere en strømforsyning nok.

Projektet er mest beregnet til "træning" i design og print-udlæg. Man starter vel ikke med en kompliceret konstruktion???

/ JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

ja det ser jo godt ud, men jeg havde nu se at tingene var lodet sammen fra print til print i stedet for de der samle muffer  og en god lodning på højttaler terminalerne

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ja - det forklare jo en del, men jeg begriber ikke at "man" gider besvære sig med bygning af en lettere "overdimensioneret" amp i den effektklasse og fysiske størrelse. Når man er i gang kan "man" vel lige så godt sigte lidt højere.
Nu har du jo så "varmet op" til Hiraga Super 30 - fra klasse D til klasse A - hvad mon Karen Ellemann siger til det...

Nå - jeg forstå stadig intet - for du kunne kombinere dig til andre løsninger med de stumper...

JBLfan - Er det et par Everest du har stående? Neeeeeeeeeej nok ikke, de koster spidsen af en jet.. og så ville du nok ikke nøjes med selvbyg i den ende af skalaen !

Dine er vel mindre effektive - håber ikke for dig at de er i klasse med Dynaudio Consequence for så siger de ikke meget med selv en 1.2kW amp...!

Nå - jeg har ikke mere at sige til dig og andres fokusering på VA, men igen jeg håber at nogen får øjnene op for sammenhængen mellem sekundær spænding og VA etc.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:


JBLfan - Er det et par Everest du har stående? Neeeeeeeeeej nok ikke, de koster spidsen af en jet.. og så ville du nok ikke nøjes med selvbyg i den ende af skalaen !

Mvh. Robert

Hej igen...

I stuen?? - Nej, det er K2S9800se, og i øjeblikket K2S4800 som baghøjttalere, indtil de er solg. Til surround bruges en DPR2005 som processor - mest pga. højden på den, det er ikke så tit jeg spiller surround.
i stereo-siden spiller jeg på en integreret forstærker baseret på LC Audio / TC Electronic 800XE Moduler, håndbygget på bestilling.
Der har tidligere stået ML, Accuphase og lexicon - Men LC/TC'en spiller bedre. - Og noget af det har jeg da endnu, fordi jeg ikke nænner og sælge det.
  Projekter som dette er fordi de er sjove og man lærer noget - ikke fordi jeg dybest set behøver dem til musikken...

Everest'erne er fede, men til den store side til mit hjem. Måske engang når man bliver milionær og har pladsen til det...

JBLfan 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 12 September 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej JBLfan,

Ikke mere fra mig i denne tråd.


Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes