Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. april 2024 | 08:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Tube Pre Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

For et lille stykke tid iden fandt jeg ud af at jeg havde næsten 300 EF80 (Telefunken) liggende på loftet....jeg tænkte...måske de er gode til et eller andet. Så fandt jeg dette på nettet;

Hold da kæft nogen flotte bløde kurver...jeg elsker flotte bløde kurver :ide:

De rør må jeg da bygge mig en ny forforstærker af...så jeg er igang...udregning af anode og katode-modstand m.m.
Min topplade er lavet dobbeltsidet print, men den er jeg ikke tilfreds med...jeg ville have den til at stå pænt i kobber, men den var ikke helt fejlfri. Så har jeg malet den med guld-farve...det dur ikke når jeg er til kobber, men kunne ikke få andet. Så igang med sliberiet...

Når den er færdig skal den stå i en ramme af træ nedsænket en cm og en tynd liste inde i kanten...PSU'en med rør-ensretter får sin egen topplade og rum i rammen TH for forstærkeren

Målet er en flot og velfungerende Pre amp med extrem lav udgangs-impedans samt ultraliniær fra 20hz til omkring 1Mhz...det kan den fordi rørene er en HF type kendt fra mellem-frekvens forstærkere i radioer (10,7Mhz). Der vil ikke blive brugt skærmet kabel internt overhovedet...pga det har det med at ødelægge frekvensgangen og iøvrigt påvirke lyden.

Den bliver trods det totalt støj og brumfri...det har jeg nemlig opnået før....

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 14 August 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt, sjovt nok så har jeg vist også flere håndfulde af EF80 i alle afskygninger og mærker.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 14 August 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

hvilken kanon ide at bruge pentoder som trioder ,istedet for at bruge trioder som jo er - netop trioder

blir diagrammet hemmeligt ligesom din htf-amp?
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
hvilken kanon ide at bruge pentoder som trioder ,istedet for at bruge trioder som jo er - netop trioder

blir diagrammet hemmeligt ligesom din htf-amp?

 

 1.Det glæder mig du er begejstret for ideen...hvorfor bruge trioder som er trioder...sgu da for kedeligt...eller er svaret allerede givet i første indlæg?

2. Ikke samme problemstilling...der er ikke meget evolution i dette jeg laver her...

Selv synes jeg det er sjovt at kunne bruge triode-strappede pentoder ad libitum...de er jo allerede i huset...så kan jeg osse lide der findes en skærm i røret og derudover er det virklig en flot karakteristik der ikke lader noget tilbage at ønske.



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Nullergøj skrev:
Spændende projekt, sjovt nok så har jeg vist også flere håndfulde af EF80 i alle afskygninger og mærker.

Så må du osse igang når der kommer lidt kød på bordet...



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 14 August 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

ginger skrev:
hvilken kanon ide at bruge pentoder som trioder ,istedet for at bruge trioder som jo er - netop trioder

blir diagrammet hemmeligt ligesom din htf-amp?

 

 1.Det glæder mig du er begejstret for ideen...hvorfor bruge trioder som er trioder...sgu da for kedeligt...eller er svaret allerede givet i første indlæg?

2. Ikke samme problemstilling...der er ikke meget evolution i dette jeg laver her...



1. papir er taknemmeligt,og derfor er kurver på papir det samme -
pseudotriodekoblede pentoder er som ordet beskriver ..pseudotrioder
hvis lyden i praksis var ligeså imponerende som kurvebladene over pseudotriodekoblede pentoder - ville ingen konstruktør gide bruge ægte trioder
at bypasse gitre er ikke det samme som at de forsvinder fysisk - infrastrukturen er stadig hæmmet af de fremmedlegemer som gitrene nu er reduceret til at være

ikke megen evolution i det heller

2.enig
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Der er idet hele taget ingen evolution...kun problemer med infra-strukturen...både her og...der...jeg laver den sgu alligevel og lur mig om ikke den spiller perfekt.



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 14 August 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Har du erfaring med at bruge pentoder som trioder?

På min forstærker med KT88 koblet som SE, er en switch imellem trioder og UL. Da jeg satte den i triode tænkte jeg at det er jo bedre har jeg læst, så det lyder godt og glemte alt om det. Og i den næste måned hadede mit anlæg og tænkte på alle mulige opgraderinger - indtil jeg switchede tilbage til UL
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Ja...SE forstærkere bør som udgangspunk være triode-koblet af flere grunde, men der kan være undtagelser...ved at vælge UL får du mere power...måske mere kontrol...det afhænger af om der benyttes en smule NFB . Kan du uddybe hvad du synes der er forskellen..

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
knold
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 14 August 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du med din viden og kunnen får et fremragende resultat ud af dit projekt.

Følger med spænding både her og på ”Vintagehifi”!!!

Må jeg som den første lægge billet ind på et rørsæt, hvis du vil sælge et, når  ”mission is completed”?

Mvh

Steen

Til top Vis knold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knold
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 14 August 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja...SE forstærkere bør som udgangspunk være triode-koblet af flere grunde, men der kan være undtagelser...ved at vælge UL får du mere power...måske mere kontrol...det afhænger af om der benyttes en smule NFB . Kan du uddybe hvad du synes der er forskellen..

Næ, det er svært at sætte ord på det. Der blev bare ikke spillet musik. Måske man en dag skulle måle på det. Især når det iflg dig burde være bedre med triode. Jeg bruger den i øvrigt kun til at trække mine SS R29 diskanter.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 14 August 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Der er en fed ide du har fået, er det noget i stil med den her:

Man kan også få EF80 som byggesæt:

  http://www.r-type.org/static/ef80.htm

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil meget gerne se dig samle dette byggesæt he he......Jooo...det snerper lidt, men læg mærke til udgangs-impedansen...sådan noget hader jeg bare...fordi det kan ikke bruges til en hujende fis...Jeg VIL under 200ohm...ja det er ikke en stavefejl...jeg gentager...200.-ohm.

 

Edit: nåå der står *anbefalet load*...jo jo, men det er helt galt...der regner jeg jo så output load minimum..2K...det er er noget bedre end 200K



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 14 August 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

knold skrev:

Hej!

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du med din viden og kunnen får et fremragende resultat ud af dit projekt.

Følger med spænding både her og på ”Vintagehifi”!!!

Må jeg som den første lægge billet ind på et rørsæt, hvis du vil sælge et, når  ”mission is completed”?

Mvh

Steen

 

Ha ha...man skal aldrig sælge skindet før bjørnen er skudt, men der bliver nok lavet en lytte session...når jeg får snøvlet mig færdig...



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 August 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Så er der sket lidt igen...bare et lille skridt på vejen...det er meningen de magiske øjer skal calibreres til power ampen så max effekt er opnået ved maximum på øjerne. Jeg ved ikke hvor smart det er, men det ser da frækt ud... :coool:

BTW... Den bliver altså ret stor...TV kommer der et MM modul og TH et PSU modul...alt i samme kasse, men separate rum...total antal rør 18 :Skor: ...gløde effekt alene..25W. Det modul jeg arbejder på her kaldes 'linie & kontrol modulet'




__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
knold
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 19 August 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hvad er der sket med den oprindelige topplade? Udskiftet med rustfrit stål??

Der må da være sket noget, siden rørene gløder!!

Det her er utrolig spændende!

Bliver projektet med RIAA-del?

Mvh.

Steen

Til top Vis knold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knold
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 August 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

He he...ku fanme ikke få den kobber-farve til at blive som jeg ville...så nu blir den sådan...ialdfald denne...ja MM er planlagt...

__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes