Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 08:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: NLE/LC-Audio pre-amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 05 September 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hejsan,

Jeg har fået loddet denne hersens kalorius sammen:

Der er tale om det første NLE-linietrin og to støjsvage strømforsyninger fra LC-Audio. Volumen reguleres via en NLE/Elma omskifter med SMD-modstande. Alle signalkabler er PTFE isoleret forsølvet kobber. De skærmede kabler fra indgangsvælger til print og videre fra print til udgange, er rester af mikrofonkabel købt dengang der var noget der hed Aage Nielsensen eftf. Men også PTFE/kobber/sølv. Indgangsvælgeren er en god kraftig sag... Stikkene er Neutrik's RCA i sub-D udførelse og PowerCon. Netafbryderen er også en rimeligt "Industrial" tingest indbygget i et pelset Neutrik stik. Planen var egentlig at sikringsholderen også skulle havne i sådan en, men det tog for meget plads i kabinettet... Kabinettet er min egen konstruktion. De stod mig samlet i DKK 2500,- (uden knapper) for de 5 jeg fik lavet - men jeg var vist også heldig med priserne for laserskæring, CNC-bukning, slibning og eloxering. Føderne er ægte grå gummiknopper, af den type der ofte sad under et lokumsbræt tidligere - en både velfungerende og økonomisk overkommelig løsning. Uden knapper og stik måler den (BXHXD) 225x84x315 mm og den digitale køkkenvægt stopper lige under 3800 g. Jeg har ikke turdet lytte seriøst på den endnu, for den har en lille men alvorlig sygdom: Det kan knalde grusomt i højttalerne, når man skruer op og ned. Hvordan afhjælper jeg det? Det er nok noget med en kondensator der skal loddes ind et eller andet sted? Nogen der kan være behjælpelige?

Skal blive interessant at se om den kan skubbe den fjernbetjente Thule af hylden...

P.S. Indgangsvælgeren lader ikke til at give nogen knald eller knas.

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 September 2012 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

ser rigtigt godt ud.   

Jeg har også NLE/ELMA konstruktion liggende. Har dog aldrig oplevet knas ved volumen justering. For mig lyder det som om der
er DC på attenuatoren, har du tjekket om der er DC på indgang og udgang?

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 717
Sendt: 06 September 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Det ser jo herligt ud   Hvad skal de sidste 4 kabinetter bruges til ?

Et spørgsmål, er det hver gang du bruger volumen og er det over hele justerings området eller er det kun et bestemt sted ??

Knaldet kan muligvis stamme fra en dårlig/forkert stel forbindelse et eller andet sted...


Har du diagram over konstruktionen, så man kan se hvordan delene sat sammen.


__________________
| DIY Audio |
Til top Vis soxen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soxen
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 07 September 2012 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

jeg tror også at der er DC signal her over din omskifter, og vel ikke andet at gøre end at sætte en super god
kondensator ind før denne
Inden at kende dine udgangs impedanser/indgangs impedanser så ville 10 uf sikkert hjælpe gevaldigt.


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 07 September 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg havde tænkt selv lige at måle på strømforsyningen, inden jeg koblede den til, men opdagede så at jeg ikke kan måle spænding med mit Monacor LCR-multimeter, så jeg kommer måske ikke meget længere, inden jeg får fat i et andet multimeter? Det er faktisk omkring kl 23 at knaldet kommer... Kan der være noget galt med attenuatoren? Hvis jeg kommer frem til at kuren består i at montere en 10uF kondensator, skal den så bare i serie med udgangssignalet, eller hvor monterer jeg den?
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 07 September 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Jeg har selv haft en NLE19, der havde det problem, du skitserer. Det kan løses med en modstand i hver kanal, vist nok fra inverterende indgang til jord, men jeg er ikke sikker... Det ved imidlertid konstruktøren Niels Larsen, som hjalp mig med problemet. Jeg kan ikke forestille mig, at han ikke vil hjælpe dig. Hans telefonnumner er 45884412.

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 07 September 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

På en måde er det betryggende at det er et kendt problem og at der også er en kur imod det. Jeg har haft fornøjelsen af at tale med Niels Larsen ved flere lejligheder og han er ganske rigtigt meget hjælpsom. Jeg ringer til ham - så må vi se om han kan forklare mig, hvad der skal loddes på hvor.

Hvad havde du af strømforsyning til din NLE19?

Tak for hjælpen - oogså til jer andre! Jeg hører gerne om andres bud på problemet og løsninger og andre, der har erfaringer med  NLE11/12 (og 19)

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 07 September 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Min strømforsyning var en fra Brinck elektronik, der forsynede 4 seriekoblede bly-batterier, hvor jeg så tog jord fra midtpunktet. Og selvfølgelig passende afkoblet med et væld af konsensatorer. Og det med afkobling virker, skulle jeg sige. Der var virkelig sort baggrund.

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 10 September 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jens, var det manglen på remote, der fik den ned af hylden eller er Bel Canto'en bare bedre?

Hvornår på dagen forstyrrer jeg bedst Niels Larsen?

Med venlig hilsen

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 11 September 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Føderne er ægte grå gummiknopper, af den type der ofte sad under et lokumsbræt tidligere

Så kan du bruge resten af toilettet til en transmissionslinehøjttaler
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 11 September 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hah! Den var god pof!  Der står forresten også en glimrende børste til LP'erne i en smart holder på gulvet!

Men for at det ikke skal blive alt for muntert, så tilbage til det seriøse: Fik Talt med Niels Larsen og fortalte hvad Jens havde beskrevet. Der er åbenbart en fejl på ganske ganske få ELMA'er, der kan afhjælpes med en 100 kOhm modstand mellem ben 1 og 2 på potentiomeret. Der har jeg så prøvet og har nu bare en svag skratten hele vejen rundt - men ikke som det tidligere nævnte knald, der kunne aflive diskanter! Jeg må lige have hørt ham om det også er noget han har en god kur imod, indenjeg skruer låget på igen...

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 13 September 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Endelig et problem der løste sig selv! Der var kun tale om kontaktrens, der skulle have lidt mere tid for at fordampe!

Mine to allerførste indtryk var, at der vat totalt sort baggrund OG at der lige var kommet en oktav mere i bunden af det samlede anlæg. Til min store undren lagde jeg efter et par numre mærke til, at der ikke var lys i displayet på sub'en. Den var slukket! Jeg havde ikke fået skiftet til den rigtige indgang efter jeg havde skiftet fra et XLR (fra Thule PR 100) til de to RCA, så i mangel af signal slukkede sub'en. Mit indtryk af den ekstra oktav i bunden kom altså udelukkende ud af nogle små 2-vejs med 5" enheder og basreflex!

Der er bare kommet en anden magt over bassen. Forestil dig den forøgede klarhed du ville opleve, hvis du fik rullet et stort tykt gulvtæppe ud i dit lytterum, der ellers havde bart trægulv...

Der er ingen mislyde, ingen brum, hverken elektrisk eller mekanisk, fra ringkernerne. Der er helt stille mellem instrumenterne/sangerne. Pladestøj synes umiddelbart at være blevet mindre hørbart, men dårlige og kedelige indspilninger lader IKKE til at være blevet bedre!

jeg skal have lyttet lidt mere!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
samrebah
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 13 September 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Jeg har det samme problem med min NLE og skal lige høre om impedansen på dit potmeter. Jeg bruger 10kohm og tænker at modstanden mellem
ben 1 og 2 afhænger af potmeterets impedans!?

Mvh Niels
Til top Vis samrebah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af samrebah
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 22 September 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej Niels,

Ærlig talt så aner jeg det ikke. Det er nok tilbage i '94 jeg købte det. I mine samtaler med Niels Larsen har han dog på intet tidspunkt spurgt til impedansen, så mon ikke de 100 kOhm er nogenlunde allround, uanset attenuatorens impedans?

However - efter at være kommet hjem efter en lille rejse, var den blevet tavs i begge kanaler? Mine elektronikkundskaber er så begrænsede at jeg ikke selv magter at finde årsagen (strømforsyningerne er dog checket og OK), så jeg kommer nok til at undvære den fantastiske lyd, indtil den har været oppe på liften og fået skiftet de afbrændte dele og fundet og rettet årsagen til afbrændingen. Men jeg vil glæde mig til den ef fikset igen, for den lyder ret så godt!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
samrebah
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Marts 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 22 September 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Surt at komme hjem til en defekt preamp. Når du får den lavet så prøv at skifte mellem 0 og 6 db forstækning på printet. Det gør en forskel i lyden
selvom man ikke skulle tro det (6db er underligt nok bedst). Jeg spørger NLE om det med impedansen. Mvh Niels
Til top Vis samrebah's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af samrebah
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 23 September 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Er de undersænket i pladen? Hvis ja, hvordan har du lavet det?

DIYLars skrev:

Stikkene er Neutrik's RCA i sub-D udførelse og PowerCon.

...


Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 23 September 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Pof, Det er såmænd enkelt nok: Man laver bare en tegning i et format, der kan importeres på en CNC-styret laserskærer og betaler sig fra resten

Jeg har et par tomme kabinetter oppe på loftet, jeg skal få taget et par billeder af dem en dag, så man kan se princippet. Men stikkene, der er 2 mm tykke, er skruet i et inder-kabinet og der sidder så et yder-kabinet, ligeledes i 2 mm tykkelse, omkring dem. PowerCon-stikket i plast er dog 4 mm tykt, så det rager stadig lidt ud...

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 
lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

du kan også sætte en trafo på istedet for en kondensator i serie med potmeteret
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 07 Oktober 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Ser dit spørgsmål nu. Well, det er en længere hstorie. Noget grej brændte af, og så gik der panik i mig, og jeg solgte min NLE19. Dumt. Bel Canto'en spiller næsten op til den.

Venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 247
Sendt: 08 Oktober 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

Ja ja... Det hedder jo High Fidelity, og hvis man ikke længere har tiltro til sit eget selvbyggerfusk, der jo ikke er postet masser af reklamepenge i, så...

Men jeg var nu MEGET begejstret over lyden fra min NLE 11/12,, så jeg har besluttet at lade den reparere. Niels Larsen vil godt kigge på den for mig, bringe modulet back to life, og samtidig komme med en anbefaling af, hvad jeg skal gøre for at undgå fremtidige afbrændinger (mod betaling forstås).

Det kan ikke udelukkes at jeg i den kommende vinter kunne finde på at bygge en forforstærker mere, baseret på 19'eren (har stadig kabinetter på lager), men med korrekt forsyningsspænding og fjernbetjening. Niels Larsen hævder at konstruktionen simpelthen lyder bedre med 17 V end med de 13 V den får nu. Jeg oplevede dog noget af den tysteste/sorteste baggrund jeg nogensinde har oplevet, med det nuværende set up (ingen sjove bemærkninger her - det var før den brændte af!!!). Så hvis han formår at overbevise mig om at 19'eren er så meget bedre, så kaster jeg mig måske ud i det. Men det løber lidt op: 19'eren DKK 1000,-  PSU'er DKK 1000,- fjernbetjent indgangsvælger og attenuator DKK 2000,- stik og diverse DKK 500,- Alt i alt små DKK 5000,- Så skal den altså også være betydeligt bedre...

Men OK, den tid den sorg. Nu her jeg lige et par DTQWT'ere der skal laves færdige først...

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes