Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 06:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nye kabinetter til gamle Dynaudio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wulff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 07 November 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Synes jeg ville dele mit DIY projekt med jer, eftersom jeg gennem tiden har hentet rigtig meget inspiration herfra.
Jeg har i lang tid tænkt på at bygge nogle nye kabinetter til mine 10-12 år gamle Dynaudio Audience 52.
Heldigvis er 52'eren er lavet som en gulvmodel også ( Audience 62 ) så jeg ved at enhederne kan fungere i et større kabinet.
Det er kun delfilter til forskel. I første omgang genbruger jeg dog det org. delfilter, prøver at lytte lidt til det, og så kan jeg
ændre på det senere.

Den indvendige opbygning er lavet af 12 og 19 mm MDF
Fronten er 12+19 mm MDF skruet sammen. Så jeg har mulighed for at lave ændringer inden i senere.
Siderne er 16+6mm MDF limet sammen.

Herunder følger billeder af byggeforløbet op til nu.




Sådan her ender det færdige kabinet med at se ud. Desuden kommer der en sort front på.



I bengyndelsen var altting firkanten og med rette vikler javascript:AddSmileyIcon('')javascript:AddSmileyIcon('')



Skabelonen til den indvendige afstivning er her skåret ud.



Mere afstivning



Materialer til den indvendige konstruktion til en enkelt højtaler



For at sikre præcise og stærke samlinger, samler jeg det hele med "fisk"



Prøvesamling af den indvendige konstruktion



Så blev det tid til at lime lidt. Jeg limer med helt alm. snedker lim her.



Siderne skal bue, så de måtte snittes lidt i. Det tog et par forsøg inden jeg fandt frem til det bedste forhold af styrke kontra
bøjelighed.



Flere "fisk" Det er en genial måde at samle plademateriale på, IMO



Det krævede samtlige skruetvinger i værkstedet for at lime siderne på. Her er det nr 2 som bliver limet. Den første forsøgte jeg
at presse samme med bagage bånd og "skralder" det virkede som sådan OK, men jeg fandt at det her virkede bedre.



Jeg limer bi-tumen plader på siderne. Jeg har ikke tidligere erfarringer med bi-tumen, men efter mange anbefalinger gav jeg
det et forsøg. Det havde i hvert fald en markant forbedring blot ved en "banke-prøve".



Så kom der lidt skum i :)

Det er så langt som projektet er nået her til aften.
Jeg ser frem til at høre kommentarer samt ris og ros :)

__________________
MVH
Morten

| Sony KDL40W4500 | Marantz SR9200 | Sony BDP-S550 | PS3 | AppleTV2 |
Til top Vis Wulff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wulff
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 07 November 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville give det noget bedre afstivning à la matrix. Ellers flot arbejde.

__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 07 November 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Godt værksted du har der, har kunne man jo godt være lidt misundelig.

Spændende kabinet design, flot, men er de buede sider stive nok? Det ser ud som om du har sat nogle måtter - limplader ? - på indvendigt, jeg ville nok have fyldt rillerne ud med lim og nok også lavet en sandwich konstruktion med to plader, hvor rillerne var forskudt, hvis jeg havde haft dit værksted.

Hvis delefilteret passer til dine enheder - og det gør det jo - er der ikke nogen grund til at ændre det, med mindre det kan forbedres. Men du skal have afstemt basporten til det større kabinet og også den mængde dæmpningsmateriale du putter i kabinettet.

Følger spændt med i fortsættelsen!



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 November 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

De buede sider bliver i sig selv ret stive og stabile. Og formen holder resonanser nede, både i selve siderne, og i boksen. Imponerende arbejde! 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Kim
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 08 November 2012 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Wulff skrev:

Heldigvis er 52'eren er lavet som en gulvmodel også ( Audience 62 ) så jeg ved at enhederne kan fungere i et større
kabinet.
Det er kun delfilter til forskel. I første omgang genbruger jeg dog det org. delfilter, prøver at lytte lidt til det, og så kan
jeg
ændre på det senere.


Hvis du sætter bassen i et kabinet, som har større volume, skal du også tilpasse basrefleksporten, og du vil også få en
anden frekvensgang - større er ikke altid bedre ( når vi taler basrefleks-kab... )

__________________
mvh. Kim
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim
 
Wulff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 08 November 2012 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Godt værksted du har der, har kunne man jo godt være lidt misundelig.


Spændende kabinet design, flot, men er de buede sider stive nok? Det ser ud som om du har sat nogle måtter - limplader ? -
på indvendigt, jeg ville nok have fyldt rillerne ud med lim og nok også lavet en sandwich konstruktion med to plader, hvor
rillerne var forskudt, hvis jeg havde haft dit værksted.


Hvis delefilteret passer til dine enheder - og det gør det jo - er der ikke nogen grund til at ændre det, med mindre det kan
forbedres. Men du skal have afstemt basporten til det større kabinet og også den mængde dæmpningsmateriale du putter i
kabinettet.


Følger spændt med i fortsættelsen!



De måtter jeg har sat i er bi-tumen plader. De nedsætter resonas og vibrationer markant. Og der kommer yderligere 6 mm MDF
eller Birke kryds finer udenpå, og det laver jeg ikke riller i for det burde nok kunne presset i facon.

Jeg har valgt en lidt større basport end den i det originale kabinet. Jeg har ikke gjort mig nogen tanker om at lave beregninger
på den. Kunne jeg være jeg lige skulle kigge på det   

Mht dæmpe materiale, så bliver det via trial and error metoden

__________________
MVH
Morten

| Sony KDL40W4500 | Marantz SR9200 | Sony BDP-S550 | PS3 | AppleTV2 |
Til top Vis Wulff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wulff
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1618
Sendt: 08 November 2012 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Kim skrev:
Wulff skrev:

Heldigvis er 52'eren er lavet som en gulvmodel også ( Audience 62 ) så jeg ved at enhederne kan fungere i et større
kabinet.
Det er kun delfilter til forskel. I første omgang genbruger jeg dog det org. delfilter, prøver at lytte lidt til det, og så kan
jeg
ændre på det senere.


Hvis du sætter bassen i et kabinet, som har større volume, skal du også tilpasse basrefleksporten, og du vil også få en
anden frekvensgang - større er ikke altid bedre ( når vi taler basrefleks-kab... )


Det er faktisk bedre at lave det lidt for stort. Man kan altid pille basenheden ud og lægge en pose tørt sand i bunden af kabinettet. Så fin-tuner man kabinettet 1 eller 2 liter, samtidig med at man stabilisere kabinettet lidt bedre, pga den øgede vægt i bunden. Porten ser jeg heller ikke som det store problem. alle dem jeg har set som benytter porte, starter med at den stikke et stykke ud af kabinettet, mens de måler og lytter. Og så er det først når de er tilfredse at de klistre/skruer den korrekt opskårne og opmålte port fast i det færdige kabinet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 152
Sendt: 08 November 2012 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Wulff

Flot kabinet arbejde og rigtig dejligt at værktøjet er i orden - Jeg selv er tømrer og kan godt lide at se når folk kan finde ud
af bruge en fiskemaskine og der er styr på tingene.

Bitume plade er rigtig godt, jeg har også brugt en del af det i mine hjemme byggede højttalere. Mit bas kabinet er rimelig
stort og der virker Bitumen godt kan jeg fortælle

Ja måske skulle du have givet den en afstivnings hylde mere eller to, men til gengæld så er to hylder, buede sider og store
stykker Bitume plade bedre end mange andre sete diy og fabriksfremstillede projekter

Glæder mig til du kommer til filtret og husk at bedre komponenter og gerne kobberfolie kondensatorer kan gøre en
væsentlig forskel

Mange hilsner Henrik

__________________
The songs in my mind, creates the sounds in my world

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg
 
Wulff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 08 November 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Hej Wulff

Flot kabinet arbejde og rigtig dejligt at værktøjet er i orden - Jeg selv er tømrer og kan godt lide at se når folk kan finde ud
af bruge en fiskemaskine og der er styr på tingene.

Bitume plade er rigtig godt, jeg har også brugt en del af det i mine hjemme byggede højttalere. Mit bas kabinet er rimelig
stort og der virker Bitumen godt kan jeg fortælle

Ja måske skulle du have givet den en afstivnings hylde mere eller to, men til gengæld så er to hylder, buede sider og store
stykker Bitume plade bedre end mange andre sete diy og fabriksfremstillede projekter

Glæder mig til du kommer til filtret og husk at bedre komponenter og gerne kobberfolie kondensatorer kan gøre en
væsentlig forskel

Mange hilsner Henrik


Godt værktøj er et MUST for mig. Jeg er bare færdig med billigt værktøj, og har vænnet mig til at sige "Den som håndværkeren
har" når jeg investere i nyt grej ;)

Jeg tænkte meget over avstivningen da jeg tegnede højtaleren, men kabinetterne er ikke så frygtelig store B20 x H88 x D30
så det er ikke kæmbe store overflader der skal stives af.

__________________
MVH
Morten

| Sony KDL40W4500 | Marantz SR9200 | Sony BDP-S550 | PS3 | AppleTV2 |
Til top Vis Wulff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wulff
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 08 November 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
henrikb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 211
Sendt: 08 November 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Virkelig flot forarbejdning, et mini Hornslet

Mvh
Henrik
Til top Vis henrikb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikb
 
Wulff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 08 November 2012 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

ja, med sådan et værksted og de rette redskaber og forstand på at bruge tengene så kan man nå langt, flot
arbejde


jeg ville forslå at du sænker diskanten, for du skal jo på et tids pungt rode med delefiltret, håber du forstår hvor jeg vil hen,


kan ikke lige finde de rette ord og beskrivelse til dig, håber tegningen kan hjælpe dig med hvad jeg mener


[IMG]style="WIDTH: 428px; HEIGHT: 595px" border=0 src="uploads/nhj4/2012-11-08_113044_Højttaler_kabinet_2.jpg"
width=558 height=597>



Hvad mener du med at "sænke diskanten" ? Mener du at sænke den ind i front baflen, eller sænke den længere ned på fronten
?
Mit delfilter bliver monteret op under bunden så jeg kan komme til det igen senere hvis det skulle blive nødvendigt..
Og så ved jeg ikke helt hvad de inderste 12 mm er på din tegning ? på min konstruktion er der "kun" én 12 mm og en 19 mm
limet sammen. ( De yderste 19 mm er ikke monteret endnu )

__________________
MVH
Morten

| Sony KDL40W4500 | Marantz SR9200 | Sony BDP-S550 | PS3 | AppleTV2 |
Til top Vis Wulff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wulff
 
Wulff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 10 November 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Så var der igen lidt fremskridt på mit projekt.





Efter at ha limet 4 sider, fandt jeg til sidst frem til den bedste måde at lime de buede plader på. Jeg brugte resterne fra da jeg
savede afstivningen ud. De passer i formen til at presse siderne helt på plads. Sammen med en plade øverste til at holde dem
på plads, virkede det ret perfekt.



Fronten er lavet nogle mm for bred, for så at fræse den til, så det passer 100%. Det eliminere små måle og save fejl der evt
måtte opstå. Jeg fræser kanterne med et afretterjern.





..Så vidt SÅ godt

Næste "problem" gav anledning til lidt Storm-P
De buede sider går ca 15 mm ud over bagsiden, så jeg skulle finde en nem måde at slibe, fræse eller høvle det plan med
bagsiden på. Løsningen blev at bygge en form for tykkelses fræser. Mange gange er det faktisk disse "opfindelser" og kreative
løsninger, som gør et projekt ekstra hyggeligt synes jeg






Konstruktionen ser en smule skrøbelig ud, men den er stabil nok. Og resultatet blev overraskende godt





..og det var så alt hvad det blev til idag

__________________
MVH
Morten

| Sony KDL40W4500 | Marantz SR9200 | Sony BDP-S550 | PS3 | AppleTV2 |
Til top Vis Wulff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wulff
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes