Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 10:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy projekt feedback? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kwiingaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2013
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 13 November 2013 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen, jeg har efter tilbuddet om at overtage et projekt af en god kollega kastet mig ud i højtalerbyggeri.
og må nok indrømme at jo mere jeg læser om det jo mere interresant bliver det.

Men! når det så er sagt så er jo helt ny i faget hvad både dimensionering og valg af enheder, men har da gjort mig
nogle ideer om hvordan det hele skal udfolde sig og hvilke enheder jeg skal bruge i denne lille godte.

Here goes!.




Højtaleren er allerede under konstruktion!.

Kammeret til mellemtone og diskant bliver på 16Liter
Kammeret til Basserne bliver 44Liter.

Separeret af en 22mm Mdf plader.

Enhederne bliver således: (hvis det står til mig og det ikke får for meget kritik)

Bas : Seas Excel 6.5" 8ohm.
Mellemtone : Seas Excel 4.5" 8ohm.
Diskant : Mundorf AMT 19CM1.1-C 8ohm.

Mangler også lidt hjælp til om det skal være en 3 vejs eller 3,5 vejs? er lidt i tvivl om det.
På forhånd tak. og alt feedback er brugbart så hold jer endelig ikke tilbage !


Mvh Kim Wiingaard
Til top Vis Kwiingaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kwiingaard
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 13 November 2013 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Hej, det her ligner noget der er set før, du har ikke fået gjort dig klart hvad det kræver at bygge en højttaler, du har allerede valgt enheder uden at vide hvordan der skal deles! og lægger ud med en kompliceret 3/4-vejs hvor en god 2-vejs kunne gøre det bedre. 
Det generelle råd til nybegyndere er at basere sig på et kit som allerede er gennemprøvet, Så kan man selv forkusere på kabinet fremstilling og finish.

Forslag til Kits: Seas Thor , Troels gravesen Popint 75i , RIB 18F revelator

Læs også lidt tilbage i forum, samt indsigt artiklerne om højttaler selvbyg. inden du kaster for mange penge i det du allerede har tegnet.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 14 November 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige nævne to andre kits som ligner dit (Store 3-vejs med to bas enheder), men bruger Scan speak enheder

Troels gravesen, Ekta grande
Peter norbaek, PBN B741

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Kwiingaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2013
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 14 November 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Kan udemærket godt følge dig i at det er en stor mundfuld for en der ikke har prøvet det før men som sagt pladerne var fræst
i forvejen og skulle bare samles så det bliver sådan der, desuden har jeg hørt de enheder spille sammen i et andet sæt
højtalere og lød fantastisk, så derfor ved jeg at de godt kan spille sammen :) og hvad angår måling og delefilter har jeg flere
der gerne vil give en hånd med,

Og har desuden ingen tidshorisont på dette projekt så der er masser af tid til at pusle om detaljer.



Til top Vis Kwiingaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kwiingaard
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 14 November 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvorfor der er knavpotter der næsten altid skal tage luften ud af en entusiastisk diy'er der er på vej frem!! For filen
da i halvfjerdserne var det da på samme måde og lykkedes også for det meste meget godt!! Det er sgu' da bedre at brænde
pengene af på de enheder end på nogle T.Hansen fælger og dæk....

Dit projekt ser fint ud, 3-vejs tror jeg er fint nok fordi du så kan bruge basserne i parallelt til at give noget "lydtryk". Det er
fint du har nogle ligesindede der kan måle på skidtet således at du kan få trimmet niveauet enhederne imellem ind. Kig evt
på Linkwitz hjemmesiden når du skal til at rode med filter topologi.

Når du vil investere tid i det skal det nok gå øvelse gør mester og skal nok komme til at performe ligeså godt som færdige i
tilsvarende prisleje.




__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 14 November 2013 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det sværeste ved DIY er filteret. Filteret er hjertet af en højttaler. Er det ikke designet ordentligt kommer højttalerne til at spille
ringe.

Så forbered dig på at måle over mange omgange, men synes du det er sjovt at bygge selv og fin-tune, skal du ikke miste
modet. Er selv blevet bidt

Har det været et andet sæt DIY højttalere du har hørt enhederne i? I såfald kunne du måske spørge vedkommende om
delefrekvenser o.l.

God vind!
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 15 November 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det må så være mig der er gnavpotten, det var absolut ikke min mening at være gnaven eller tage modet fra nogen, højttalere er en spændende hobby med mange aspekter og næsten uendelig mulighed for læring.
Men da jeg så Kwiingaards indlæg tænkte jeg straks på f.eks Fero (og andre før ham) der respektløst, og med forventning om ubegrænset support i forum, forventer at man bare kan sætte hvad som hels sammen, og få et godt resultat. 

I dette tilfælde ser det ud til at der er styr på det meste, delefilter, målinger, reference højttaler, osv. Vi er nok mange der meget gerne læse mere. når du går videre.

Flemming: det er da korrekt at man for 40 år siden klarede sig med beregninger og ørene, men resultaterne står på ingenmåde mål med hvad der fremstilles idag, det betyder så ikke at det ikke kan være en oplevelse eller give ny inspiration at lytte til de gamle højttalere, men der er langt imellem det ekstraordinære.
Her kan man nævne at en del "højttaler fabrikker" i halvfjerdserne selv anvendte kits, som blev monteret i egenfremstillede kabinetter, et eksembel er Seas A26 som stadig har kunder.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Fero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Marts 2004
Status: Offline
Indlæg: 113
Sendt: 21 December 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Kan ikke lige se hvorfor jeg skal blandes ind i denne samtale. Men kunne da godt tænke mig at vide hvad/hvor jeg
nogensinde har været respektløs? Beklager jeg ikke er så "klog" som dig på området, men det er jo derfor jeg er her i forumet,
for at spørge til issues, hvor jeg ved der sidder folk der kan svare på det. Hvis man ikke kan, eller ikke vil svare, kan man jo
bare lade være.

Har du issues med mig, så tag den i en besked, i stedet for (respektløst) at hænge én ud i forumet...


Når det er sagt, så syntes jeg det ser ud til at blive et sæt rigtig lækre DYI speakers. Følger gerne med her. Kan anbefale
scanspeak enhederne - har lige selv lavet et sæt med dem. Selv deres low-budget enheder spiller kanon.

Til top Vis Fero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fero
 
JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 22 December 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Kwiingaard og Fero, kig evt. forbi speakerbuilder.
Skriv en mail til syncronic, så opretter han jeres bruger.

Peter X skrev:

Men da jeg så Kwiingaards indlæg tænkte jeg straks på f.eks
Fero (og andre før ham)
der respektløst, og med forventning om ubegrænset support i forum, forventer at man bare kan sætte hvad som hels sammen,
og få et godt resultat. 


At brugere ikke har den fornødne viden og overblik, som du har, er vel meningen med et forum.
Hvis du synes, de behandler deres projekt respektløst og de forlanger for meget hjælp i forumet, kan du vel bare ignorere det.
Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.
 
Kwiingaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2013
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 December 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Så en lille opdatering !
Har fået samlet skidtet og det var dejlig nemt da pladerne var fræst og der var taget højde for det hele !.

dog har jeg ikke billedere af udfræsningerne til enhederne da kameraet valgte at strejke.. :)

Og har også fået købt de første par enheder.

Seas Prestige Woofer - L12 RCY/P - mellemtoner
Boehlender Graebener - Neo3 PDRW - Bånddiskanter

Derudover har jeg også købt nogle fræste plader at montere diskanten i som er rigtig lækre, lover der kommer billeder så
snart jeg har mulighed for det.


Billede 1 begge samlet

Billede 2 set fra siden

Billede 3 Afstivning bliver monteret.
Til top Vis Kwiingaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kwiingaard
 
Kwiingaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 November 2013
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 23 December 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Og skrev tidligere at jeg ville bruge excel enheder men det er lige blevet nedjusteret lidt da jeg står i lære og økonomien ikke
ligefrem jubler over det som at det koster for de enheder ..
Så istedet er jeg gået ned til Prestige serien som passer lidt bedre til min pengepung.

Derudover er jeg ved at lave mine egne kabler* på en måde har købt Viablue SC-4 Bi-wire kabel og Inakustik Bananstik til
lodning og diverse heatshrinks, og self min Flexo PET kabelstrømpe i monochrome, og i får selvfølgelig også billeder af det
når jeg engang for et nyt billedtagnings apparat af en slags :))
Til top Vis Kwiingaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kwiingaard
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes