Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 01:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 19 Maj 2016 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg kunne godt tænke mig input til hvilken DAC man kunne bruge, hvis jeg gik amok og købte No. 532h(som demo model) til mine Jbl ls80. Ved nemlig ikke om jeg skal gå surround vejen eller stereo'en, p.t. har jeg ra-1570 som iøvrigt har en meget fræk dac med masser inputs og advanceret pwm behandling og upsampling. Det skal være noget gerne med volume kontrol så jeg ikke står med 2*300 watt, måske fjernbetjening, og det skal være en der ikke lyder af noget, så man får effektblokkens lyd bare..

Så skyd løs hvis i vil.
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Når det kommer til stykket er der få (ingen?) DACs med forforstærker som lyder tilnærmelsesvis så godt som en separat forforstærker og en separat DAC.

Jeg ville helt klart købe to apparater. Noget der ikke bliver det svage led i selskab med ML og JBL. I første omgang en DAC og så bruge forforstærkeren i Rotel'en?
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Apexx512
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 303
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ellers regnet med en DAC til 5-10000,- slet ikke vil have nogen indflydelse på hvordan ml og jbl'erne spillede, hvis den havde en usynlig klang. Jeg kan slet ikke se en forforstærker uden dac +dac skulle være bedre, så betaler man for hele den og bruger så kun én analog indgang i den til dac'cen. Der er også pre-out og main-in i ra-1570, men jeg er rent faktisk ikke interesseret i at krydskombinere komponenter på den måde. Men hvis man køber integreret bliver dac tekken forældet, og det med at sætte en ny dac til siger mig intet, for så er det bøvl med input selektor og 2 fjernbetjeninger og alle de der ubrugte boards og indgange ikke lige noget for mig. Hvad gør man?
Til top Vis Apexx512's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Apexx512
 
Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 790
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Ja - udviklingen af DACs løber tilsyneladende stærkt i disse år. Netop derfor ville jeg ikke vælge en forforstærker hvor den er indbygget.

En DAC til 5-10K vil bestemt ikke være et svagt led....Men om 2 år kan du få noget lige så godt til den halve pris. Har selv købt DAC til 10 K (Schiit Gungnir Multibit). Udover at nettet svømmer over med lovprisninger af Schiit så var det ALTAFGØRENDE for mig at producenten tilbyder løbende opgraderinger.

Jeg bruger selv en bærbar med foobar2000 som lydkilde. Faktisk kan man bruge volumenkontrollen i foobar og så køre udgangen fra DAC direkte i effekttrinet. Jeg er dog ikke selv tryg ved den løsning og bruger den ikke.

Afspilning af lagret/streamet musik er stadig en meget ung disciplin - som lige nu er alt andet en brugervenligt. Medmindre man er villig til at betale det hvide ud af øjnene for en løsning der er stærkt forældet om 1-2 år.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Er enig med Dalgas. Du skal op i de dyre DAC med forforstærker eller forforstærkere med DAC i, før det virkelig rykker. En separat
løsning er mere fleksibel. Det er nok på DAC området at en hel del af udviklingen indenfor hifi sker for tiden.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forslå denne:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=3232&zoneid=1
Dac'en er på min "at prøve" topliste.

__________________
PRaT er nr.1!
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Apexx512 skrev:
Jeg havde ellers regnet med en DAC til 5-10000,- slet ikke vil have nogen indflydelse på hvordan ml og jbl'erne spillede, hvis den havde en usynlig klang. ....


Her vil hardcore audio-objektivister som (90-årige) "The Audio Critic" Peter Aczel og Ken Rockwell være helt enige med dig og sige at en god dac i dag er fuldstændig akustisk transparent.

I forlængelse af det vil de sige, at hvis dac har en lydsignatur, vil det være en afvigelse fra en sådan transparens. At nogen vil opleve at foretrække den ene dac frem for den anden er naturligvis legitimt og op til den enkeltes præferencer.

Ken Rockwell anmelder på sit site disse to dacs med variabelt output:
Cambridge Audio DacMagic Plus og Benchmark Dac1 HDR

På den anden side, er en anden hardcore audiofili-skeptiker, Poul "Halvpris", også næsten blevet omvendt efter anskaffelsen af den kostbare Bricasti M1 Dac, så der er nok få der er helt immune over for audiofilitis.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6267
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

En ring jeg ville være ekstremt opmærksom på, når vi nu beværger os i den "høje " ende, er at den evt. DAC, du nu beslutter dig for, har analog vollumenkontrol og ikke digital. De digitale volumenkontroller "piller" også ved bitdybden i signalet, og skal den bruges som forforstærker, må man formode, at der ikke er skruet op på max. det meste af tiden. Det vil alt andet lige gi´ en reducering af bitdybden på det afspillede musik, så 24 bit måske kun er 12 bit ved normalt lytteniveau.
Just my 5 cents.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 20 Maj 2016 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Det er klart noget man skal være opmærksom på. Spørgsmålet er hvad der er bedst? I det nævnte eksempel med en dac der internet arbejder med
24 bit skruet ned til 12 bit, har du skruet 72 dB ned for signalet i forhold til maks. Det er langt ned til "normalt" lytteniveau og da har du stadig 72 dB
(teoretisk) dynamisk område tilbage. Med tanke på at analoge volumenkontroller introducerer termisk støj og kræver egne buffere for
impedanstilpasning er der altså også ulemper ved den analoge volumenkontrol.
Weiss beskriver i denne pdf hvordan det bør gøres
digitalt og hvorfor de mener at - i det mindste deres egen - digitale volumenkontrol er overlegen i forhold til en analog.

Når alt dette er sagt, er der stadig mange audiofile der holder fast i at analog lyder bedst.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes