Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 07:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dynaudio & Bluesound (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensenW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 17 Juli 2018 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej med jer derude,
jeg skriver, da jeg er lidt i tvivl om en teknikalitet. Jeg har et par Dynaudio Xeo 2 og vil gerne gøre streaming af Tidals Master-
kvalitet tilgængelig herfor. Derfor er planen at anskaffe mig en Bluesound Node. Så vidt jeg kan forstå er der for dette forehavende
ikke den store forskel mellem Node 2 eller PowerNode 1. Sidstnævnte er dog betydelig billigere og efter min smag 'pænere'.

Jeg kan simpelthen ikke google mig til, om der skulle være noget problem i at koble mine i forvejen aktive højtaler til denne
forstærker, når dette sker via optisk kabel. Hvad tænker I derom? Er det fint nok eller skal jeg være opmærksom på noget?


Mon I ser nogle gode alternativer til Bluesound, når det gælder streaming af masterkvalitet, når jeg vil køre den over den digitale
input i mine højtalere?

De bedste hilsner, en udvidende nybegynder :)
Til top Vis jensenW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensenW
 
Tradaa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 18 Juli 2018 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det bliver svært at få fuldt udbytte af Tidals Master filer med dine højtalere. Det tror jeg på den anden side ikke du skal være så ked af.

Hvis du har opgraderet dine højtalere med den seneste software fra Dynaudio kan de overføre højst 24bit/96Khz. fra Connect-boksen til højtalerne. Hvis du bruger den interne DAC i Bluesound node 2 og tilslutter den analogt til Connect-boksen kan du altså højst få 24/96 opløsning.

Hvis du tilslutter Node2 optisk til din Connect-boks er det et spørgsmål hvorvidt Dac´en i Dynaudio-systemet pakker MQA-filerne ud i højere opløsning end 16bit/44Khz.

Hvis du er heldig pakker Dynaudio-dac´en ud med 24/96 og det er da en forbedring ift. 16/44. Ihverfald på papiret. Jeg har selv eksperimenteret med forskellige DAC på Bluesound Node2. Og nogle ikke MQA-dac´s pakker MQA-filerne  ud med 24/96 (bl.a. Rega) mens andre "kun" pakker ud med 16/44 (bl.a. Naim)

Hvis du vil have fuldt udbytte af MQA-filerne skal du købe en MQA-dac, der kan pakke dem fuldstændigt ud.

Den højeste opløsning jeg har set på Tidal er 48bit/192 khz. Men et er tal noget andet er lyden.

Jeg har selv fornylig købt et par Dynaudio XEO 6 som kan overføre max. 16/44, altså normal CD-kvalitet fra Connect-boks til højtalere.

Alligevel slår lyden fra disse højtalere lyden fra det (meget dyrere) anlæg, hvor jeg kunne pakke MQA-filerne ud med 24/96.

Selv når jeg afspiller filer fra min NAS som jeg før hørte i fuld opløsning på 48/192 er lyden nu bedre, selvom mit system altså er begrænset til 16/44.

Og sjovt nok lyder LP´er stadig bedre end streamet lyd og CD, selv LP-lyden bliver gjort digital i Dynaudio-systemet.

Jeg havde svært ved at tro det i starten, men det er altså hvad jeg har oplevet.
Til top Vis Tradaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tradaa
 
jensenW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juli 2018
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 19 Juli 2018 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej strada,
Tak for de mange informationer. Så er jeg da allerede blevet klogere!

Måske burde jeg anskaffe mig en Connect boks. Men sådan en har jeg endnu ikke, så jeg tænkte på at køre optisk ud af en musikstreaming (fx sonos
eller bluesound) og altså udenom en Connect eller noget, da jeg gerne vil streame uden at være afhængig af tredje komponent (telefon eller
computer)... så hvis jeg kører direkte og optisk fra node 2 ind i mine højtalere burde det vel muliggøre høj kvalitet eller?

Og vil jeg kunne nøjes med en powernode 1, da den er billigere... det er jo en forstærker og jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om det gør noget, at
mine højtalere er aktive? Planen er som sagt optisk forbindelse :)
Til top Vis jensenW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensenW
 
ruddi13
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 01 Oktober 2018 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej jensenW
Ved ikke lige om den her kommer for sent:-)

Når du køre med aktivt (indbygget forskærker i højtaler) er der ingen grund til at købe en Powernode uaset om det er en 1 eller 2. Køb en Node 1 eller 2. Jeg har selv haft en Node 2 indtil for meget nyligt, det er et super produkt der følger meget langt op i high end afdelingen. Hr taler jeg om streamingdelen ikke dac delen.

Jeg har lyttet en del på Xeo 2 med en google audio cast via optisk in og via en Node 2 optisk. Google audio cast, fantatisk lyd for pengene, med Node 2 løfter du lige nivauet et par klasser op. I Node 2 vil du også have nogle af de samme muligheder som med Connect boksen.

umiddelbart er maks. opløsning ind i dine Dynaudio 24/196 optisk, jeg er af den klare opfattelse at hvilke layer MQA filerne pakkes ud til kommer i sidste række med dit anlæg.

du får 100% en superlyd til meget rimelige penge.
Til top Vis ruddi13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ruddi13
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 01 Oktober 2018 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej ruddi13.

Hvilken DAC kan du anbefale til Bluesound Node 2?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
ruddi13
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 18
Sendt: 01 Oktober 2018 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Den er svær, jeg har brugt NAD M51, Nad M51 har fået gode anmeldelser osv. jeg blev aldrig helt gode venner med den. Så fik jeg en Classe CP800, spiller fantatisk sammen med Node 2. Men den koster også en pæn sum, nu har jeg fornylig skiftet til en Devialet Expert Pro 440, her er det så jeg nu sælger min Node 2, ikke fordi det lyder dårligt, det lyder fantatisk, men det næste naturlige step for mig er et Roon setup, jeg har valgt en Roon Nucleus+, den afløser min Node 2.

I den biligere ende mener jeg at Cambridge Dacmagic altid har været et superkøb, TC elektronic, den er grim men hvilken lyd. Men her er det vist også meget smag og behag. håber du kan bruge input en lille smule

Til top Vis ruddi13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ruddi13
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 398
Sendt: 02 Oktober 2018 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej ruddi13.

Tak for dit uddybende svar. Det kunne være, at jeg skulle prøve en Cambridge Dacmagic.
Du har ret i, at det er en relativ god lyd, man kan hive ud af en Node 2.
Jeg “føder” min med en USB-nøgle på 128 GB. Det lyder rigtig godt.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes