Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 12:36   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Nad c658 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 Januar 2019 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg fik sådan en NAD C658 hjem i fredags. Jeg købte den primært, fordi den rummer streaming og rumkorrektion i samme kasse til en rimelig pris. Desværre bliver rumkorrektion først muligt efter en software opdatering, som NAD forventer i slutningen af januar, så jeg må væbne mig med tålmodighed. Lyden er dynamisk og en smule til den varme side, så man kan lytte i lang tid selv ved højt volumen.

Den har seneste version af bluesound node indbygget, så den afspiller MQA og Tidal masters. Jeg synes, efter meget begrænset test, at afspilning fra USB harddisk lyder bedre end Tidal hi-fi og havde svært ved at høre forskel på afspilning af samme nummer på Tidal via hhv. Bluesound og Chromecast Audio via digital optisk overførsel. Er der andre, der har lavet samme eksperiment? En bluesound node koster jo langt mere end en Chromecast Audio, så jeg havde forventet større forskel. Bluesound delen streamer endvidere via ethernet, mens Chromecast streamer via Wi-Fi, så det burde også være i bluesounds favør. Det var dog et kort eksperiment med lettede poppede ører pga. forkølelse, så under bedre betingelser vil forskellen måske være tydeligere��



__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 13 Januar 2019 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at høre mere om dn.
Jeg var selv skrevet op til en, men ombestemte mig i sidste øjeblik, og købte en Cambridge Audio Azur 851N istedet for, primært
pga den mekaniske kvalitet og jeg godt kunne lide farve displayet på Cambridgen.
Grunden var at primært at jeg syntes den mekaniske kvalitet af NAD er noget sparsom....specielt volume kontrollen er efter min
mening aly for plastic agtig for et produkt i den prisklasse, faktisk noget jeg syntes at NAD halter kraftigt bagefter med.
Omvendt er det super cool med DIAC rum korrektions pakken man får med i 658'eren, man får meget for pengene her.
Held og lykke med den.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 13 Januar 2019 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Helt enig omkring finish og design af NAD C658. Det lever ikke op til prisen. Betjeningen er heller ikke helt gennemtænkt. Her ville det være rart,
hvis alle kontroller lå i app'en, så den kunne gemmes helt væk. I så fald var finishen jo ligegyldig.
App'en fungerer også lidt langsommere end betjening via Tidals app via Chromecast.
Hvordan er Cambridges app? En ven har en tidligere streamer fra Cambridge og den tilhørende app er meget ringere end bluesound appen. I det
daglige betyder betjeningen og lyden mere end udseendet for mig.

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 13 Januar 2019 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Din sammenligning af lyden via USB versus streaming fra Tidal vil i nogle tilfælde falde ud til den ene side, og nogle gange til den anden side.

Der er flere faktorer der spiller ind, hvis du vil lave en A-B test på de to ting. For det første skal du være sikker på, at masteren der benyttes til de to indspilninger du tester er den samme. Tidal har ofte samme album liggende i flere udgaver og det kan være noget kompliceret, at finde frem til den bedste af de udgaver.

Noget helt andet er så, at du ikke skal ligge alt for meget i MQA/Masters. Det er som udgangspunkt et PR-stunt af temmelig tvivlsom karakter og den lydmæssige fordel af systemet er enten mangelfuld eller decideret negativ i forhold til en normal udgivelse.

Selve betjeningen kan jeg desværre ikke kommentere på. Det er et par år siden jeg har stået med BlueSound og ChromeCast har jeg endnu til gode og opleve. Benytter enten PC eller iPhone som kilde direkte til DAC'en.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 13 Januar 2019 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej hifimiv,

Ja, jeg forstår ikke helt hvorfor NAD har valgt det spartanske plastic feel, jeg var fakrisk rimelig ops paa at købe den 658'er men saa var jeg over og dreje paa en af deres andre forstærkere , i samme serie, og det føltes bare alt for billigt.

Når det er sagt, tror jeg man får rigtig meget highend elekrtonik for pengene i 658'eren.
Jeg bruger min Canbridge Audio Azur 851N som forfostærker til at drive to Acvance Acoustic X-A220 monoblokke, det fungere super.

Der er fuld Spotify integration i Cambridgen hvilker fungere fantastisk, jeg bruger ikke Bambridge Audio appen saa meget undtagen naar jeg streamer fra Tindal, men det er mest Spotify HIFI og radio streaming via Cambridge Audio appen jeg bruger. Rum korrektion overvejer jeg at lave med en minidsp med DIRAC integration.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 14 Januar 2019 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

hifimiv skrev:
Helt enig omkring finish og design af NAD C658. Det lever ikke op til prisen. Betjeningen er heller ikke helt gennemtænkt. Her ville det være rart, hvis alle kontroller lå i app'en, så den kunne gemmes helt væk. I så fald var finishen jo ligegyldig. App'en fungerer også lidt langsommere end betjening via Tidals app via Chromecast. Hvordan er Cambridges app? En ven har en tidligere streamer fra Cambridge og den tilhørende app er meget ringere end bluesound appen. I det daglige betyder betjeningen og lyden mere end udseendet for mig.


Til gengæld er den, som streamingenhed, klasser over hvad en Chromecast kan, og der er jo et hav af muligheder i den og især fordi den er modulopbygget som åbner op for HDMI osv.

Den ser ud som et helt normalt NAD-produkt og nogle kan lide det og andre hader det :-)

Den er ikke så lækker som f.eks. Cambrigde 851N, men til gengæld er den teknisk overlegen på alle moder, og Bluesound og Tidal hører næsten sammen idet at de er udviklet og tilpasset til/efter hinanden. Og de utallige andre features samt rumkorrektionen gør den jo til et rigtigt stærkt kort i forhold til at den både er en streamer og en forforstærker.

At der er nogle ting man ikke kan i app´en, er nok til at leve med. Der er mig bekendt ingen der tilbyder alt i deres app´s, men til gengæld kan du være sikker på at du er med på forkant i forhold til opdateringer osv., som de er rigtigt gode til at komme med.

__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
alrmad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 Januar 2019 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

hifimiv skrev:

Jeg fik sådan en NAD C658 hjem i fredags. 


Hvad er/bliver prisen
Til top Vis alrmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alrmad
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 14 Januar 2019 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

@Rysz: enig, man skal passe på ikke at sammenligne æbler med pærer og det mener jeg at have undgået i mit lille eksperiment. Da jeg sammenlignede Bluesound og Chromecast audio valgte jeg selvfølgelig at afspille fra samme playliste. I de tilfælde hvor Tidal har flere versioner af samme album går jeg normalt efter den ældste version. Jeg har ikke prøvet at sammenligne versioner af samme album i hhv. CD og MQA kvalitet, da jeg i første omgang er gået efter kendt musik, men det står på to do listen. Erfaringen siger mig, at det modningen snarere end kodningsteknologien der bestemmer lydkvaliteten, men Tidal albums i både cd og mqa, så det skal prøves.

@Ronin: for mig betyder funktionalitet og lydkvalitet for pengene mere end udseendet. Jeg hverken hader eller elsker NADs udseende, men synes at man får meget for de 11.999 kr. (@alrmad), som den koster. Men mere vil altid have mere�� jeg synes, at det er lidt for nærigt, at man hverken får hdmi eller et digitalt output med som standard og hvis man sammenligner med T758 til 1000 kr. mindre, så er det godt nok dyrt for lidt bedre dacs og balanceret udgang. I forhold til den løsning Mtolesen går efter så er prisen fornuftig fsva. funktionaliteten (lyden kender jeg ikke).

Jeg oplever, at Tidal skifter numre og navigerer hurtigere via deres egen app og Chromecast end via Bluesound, hvor der er en tydelig pause, så integrationen mellem Tidal og bluesound er ikke perfekt, men det er til at leve med ligesom det faktum at visse funktioner ikke kan betjenes via BluOS. Jeg håber dog, at der bliver mulighed for at skifte mellem target curves via app eller fjernbetjening, når Dirac kommer, ellers bliver det en ommer for mig



__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

@hifimiv,

Har du fået rumkorrektionen op og køre i 658`eren, hvad er din forløbige bedømmelse?
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 10 Februar 2019 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Dirac fungerer stadig ikke. Ifølge hifi klubben er Dirac ved at opdatere deres software, hvorefter NAD skal teste deres firmwareupdatering, før den kan rulles ud til C658 og M10. Dette ventes at ske i slutningen af denne måned eller begyndelsen af næste.

Så jeg har endnu tilgode at prøve rumkorrektionen. Jeg har læst, at Dirac live kun kan korrigere mono sub med fast delefrekvens på 80 Hz, så man kan ikke lave et 2.2 system, som roomperfect kan, eller have forskellige delefrekvenser til forskellige formål, som jeg kan med min velodyne SMS-1, hvor jeg har forskellige delefrekvenser og targetcurves til film, klassisk og pop. Der skulle dog være mulighed for 3 forskellige target curves, hvor SMS - 1 har 6 forskellige profiler, som kan vælges med tryk på en knap. I dirac skal man vist gå ind og skifte en fil, men jeg håber, det bliver lettere end det.

Ellers er mit indtryk af C658 fortsat meget positivt hvad angår lydkvalitet, selvom der er begrænsninger i features og kvalitetsfornemmelse. En ven var forbi med en audirvana udstyret macbook pro som via en SOTM USB til spdif konverter med tilhørende batteriforsyning blev tilsluttet en af C658s koaksiale indgange. Dette gav et tydeligt løft i lydkvaliteten ift. den indbyggede bluesound node, når vi afspillede de samme filer via tidal, så konverter og forforstærkeren i nad c658 har et potentiale udover bluesound delen, men SOTM og macbook løsningen koster jo også en del mere end en C658.

Til gengæld har jeg ikke kunnet høre forskel på MQA og cd fra tidal bortset fra de numre, hvor mastering niveauet på MQA har været lidt højere. Jeg er egentlig lidt interesseret i tip om indspilninger, hvor der er forskel, når indspilningen hentes fra samme album.

Er du tilfreds med din Cambridge og har du anskaffet minidsp? (og har eller vil minidsp få den nye version af dirac live?)



__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 11 Februar 2019 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Du kan normalt købe den fulde version Dirac til NAD for små penge og så kan du næsten gøre som du vil.

Dirac er super fedt, virker godt over hele frekvens området, men som alt andet DSP så skal man kende sine begrænsninger for hvad der kan korrigeres.

Jeg bruger en MiniDSP SHD Studio, efter sigende så får den Dirac 2.0 meget snart. v2.0 er ikke så vigtigt da der kun er lavet små justeringer på
algoritmerne, de store ændringer ligger i brugergrænsefladen.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 11 Februar 2019 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer at opgradere til den fulde version af Dirac live, men jeg havde forstået, at begrænsningen med mono sub og fast delefrekvens også
gjaldt den fulde version. Jeg ser frem til at prøve

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 11 Februar 2019 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

De skriver godt nok 80hz i manualen, 2 x sub ud. Måske du kan bruge pre-out hvis du vil have mere end 80hz til dine subs og dine subs selvf. har et
lowpass filter.

Hvis jeg husker korrekt så anbefaler Dirac mono konfig på subs, normalt så er der ikke forskel per kanal med den dybe bas. Det kan selvfølgelig skal at
en tosse producer har lavet en effekt hvor der er, men det er ikke "best practice". Sagt på en anden måde, så burde mono sub ikke være et problem
medmindre du har en særlig grund til stereo konfig.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 11 Februar 2019 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Pt. er det ingen begrænsning for mig, men det umuliggør, som jeg skriver ovenfor, et 2.2
system a la Lyngdorfs eller f.eks. nordmandens anlæg beskrevet i Stereopluss 7/18, som
deler et sæt B&W 802D ved 180 hz. Pt. deler jeg med min SMS-1 ved hhv. 90, 60 eller 45
Hz afhængig af om jeg hører film, pop/rock eller klassisk.

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 11 Februar 2019 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du har den fulde Dirac så er jeg ret sikker på at du kan det du vil, softwaren kan i hvertfald men on NAD har lavet en begrænsning det må tiden
vise.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 12 Februar 2019 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

@hifimiv,
Ja jeg er super glad for min Cambridge Audio Azur 851N, mit eneste problem lige nu er at den kun har digitale indgange, og jeg
har lige anskaffet mig en pladespiller......så jeg skal have fundet en eller anden RIAA- A/D løsning......
Har ikke købt Minidsp'en endnu, har den gamle 2x4, men har heller ikke prøvet den.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 273
Sendt: 13 Februar 2019 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvis rumkorrektion kan undværes så kan en brugt Nad C390D findes brugt til omkring de 6000-7000 kr.. Det er efter min mening et røverkøb.
Den kan også udvides med Bluesound modul/analogt modul og HDMI modul, og spiller fantastisk
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 28 Februar 2019 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej hifimiv,

Har du fået DIRAC rum korrektionen op og køre på din C658'er?, er nysgerrig efter at høre hvordan det gik.

Mvh
martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 28 Februar 2019 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Jeg venter stadig på opdateringen, så jeg må blive dig svar skyldig 🙄

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 09 April 2019 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hej hifimiv,

Har du fået opdateret C658'eren med rum korrektionen?, eller venter du stadig?
Hvis du har fået opdateringen, har du fået dannet dig et indtryk, virker det, er du tilfreds?

Mvh
Martin
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes