Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 02:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ringe(re) kvalitet af CD-kopi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

I relation til denne debat: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5796&PN =1

Mit spørgsmål er: er der nogen som kan ANBEFALE software til at kopiere med? Pt. bruger jeg Nero som brændersoftware, og CDex og dBpowerAmp Music Converter som ripper. Indtil nu har jeg rippet med <4x hastighed, gemt dem som WAV-filer, og derefter brændt med 16x - de CD-R jeg har, vil ikke brændes med 4x (nero melder fejl).

Men men men  - med ovenstående fremgangsmåde, ER der forskel på original og kopi. Endda i nogen grad; instrumenternes skaphed og dynamikken i musikken er forringet - blandt andet. Et væsentligt punkt er nok, at jeg ikke bruger Audio-CD'ere til at brænde på. Men den brugte software må (vel?) også spille ind på kvaliteten. Jeg har søgt og søgt på nettet, men uden at finde svar. Det eneste jeg kan finde er, at der bruges forskellige algoritmer/motore i de forskellige programmer - derfor mit spørgsmål; er der noget som kan anbefales?

Til de som tror andet; kopiringen foregår udelukkende fra originaler jeg selv ejer. De skal bruges i bilen, til fester o.l.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

I relation til denne debat: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5796&PN =1

Mit spørgsmål er: er der nogen som kan ANBEFALE software til at kopiere med? Pt. bruger jeg Nero som brændersoftware, og CDex og dBpowerAmp Music Converter som ripper. Indtil nu har jeg rippet med <4x hastighed, gemt dem som WAV-filer, og derefter brændt med 16x - de CD-R jeg har, vil ikke brændes med 4x (nero melder fejl).

Men men men  - med ovenstående fremgangsmåde, ER der forskel på original og kopi. Endda i nogen grad; instrumenternes skaphed og dynamikken i musikken er forringet - blandt andet. Et væsentligt punkt er nok, at jeg ikke bruger Audio-CD'ere til at brænde på. Men den brugte software må (vel?) også spille ind på kvaliteten. Jeg har søgt og søgt på nettet, men uden at finde svar. Det eneste jeg kan finde er, at der bruges forskellige algoritmer/motore i de forskellige programmer - derfor mit spørgsmål; er der noget som kan anbefales?

Til de som tror andet; kopiringen foregår udelukkende fra originaler jeg selv ejer. De skal bruges i bilen, til fester o.l.

/Bellini

Hej Bellinni

Til at lave Rip af cd vil jeg anbefale :

http://www.exactaudiocopy.de/

Her får efter rip en status på rippet, og kan høre de sektioner hvor der evt. er læsefejl.

Til brænding af cd'er har jeg desværre ingen tip. 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

LGrau:

Det har jeg også haft kigget på, men droppede det igen, da jeg læste det oftest krævede ændringer i opsætningen af brænderen for at virke. Kunne være jeg lige skulle give det et forsøg.

Andre bud?

 

/BEllini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Efter som du ripper cdén, ved jeg ik om det kan bruges. CloneCD er meget lytter venlig til direkte kopi, hvis du ik har det, så kan det findes på google..

__________________
Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

CloneCD har jeg prøvet - men her kan jeg ikke selv definere hastigheden hvormed der rippes + brænder delen ikke vil fungere med min brænder (og det image CloneCD laver, kan jeg ikke bruge i andre brænderprogrammer - eller kan jeg?).

/Bellini

 

 

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

LGrau:

Det har jeg også haft kigget på, men droppede det igen, da jeg læste det oftest krævede ændringer i opsætningen af brænderen for at virke. Kunne være jeg lige skulle give det et forsøg.

Andre bud?

 

/BEllini

Ok.

For at rippe(læse) kræver der ingen opsætning..

Men der er mulighed for at "tune" programmet ind så man for lavet en 100% kopi. Grunden er at en bestemt sample f.eks. sample 100.000 læses som nummer 100.200 på en afspiller og som nummer 999.980 på en anden. Man kan så justere programmet ind så den læser tidsmæssigt korrekt.

Men jeg mener ikke det er nødvendigt, med denne justering, her er det tale om at man skubber bittene med måske 1mSec.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Ok - lyder avanceret  så det må jeg hellere prøve !

Har du nogen idé til, hvorfor der klangmæssigt er forskel på de 2 kopier jeg pt. har lavet (dvs. det er ikke timingen, rytmen o.l. den er gal med)? Som jeg selv skriver ovenfor - det kan være p.gr. mediet, men jeg tvivler nu alligevel. Har så lige læst andetsteds, at jeg ikke (bare) kan bruge audio-cdr istedet, da de bruges til alm. stationære brændere.

Let skal det ikke være.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

EAC, som LGrau anbefaler, er mig bekendt stadigvæk det bedste program til at rippe med.

Rippehastigheden skulle mig bekendt ikke være så vigtigt, men det er brændehastigheden og det at du brænder med 16x forringer helt klart kvaliteten. Jeg finder det lidt mærkeligt at du ikke kan brænde i 4x uden at Nero melder fejl, er din brænder i orden, den burde kunne brænde i 1 eller2x. Prøv evt. cdrwin eller easy cd creator i stedet.

Prøv at læse dette, måske lidt kontroversielt, men der er mange gode fif.  http://www.genesisloudspeakers.com/whitepaper/Black_CDsII.pd f   

 Basil.       

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

I relation til denne debat: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5796&PN =1

Mit spørgsmål er: er der nogen som kan ANBEFALE software til at kopiere med? Pt. bruger jeg Nero som brændersoftware, og CDex og dBpowerAmp Music Converter som ripper. Indtil nu har jeg rippet med <4x hastighed, gemt dem som WAV-filer, og derefter brændt med 16x - de CD-R jeg har, vil ikke brændes med 4x (nero melder fejl).

Men men men  - med ovenstående fremgangsmåde, ER der forskel på original og kopi. Endda i nogen grad; instrumenternes skaphed og dynamikken i musikken er forringet - blandt andet. Et væsentligt punkt er nok, at jeg ikke bruger Audio-CD'ere til at brænde på. Men den brugte software må (vel?) også spille ind på kvaliteten. Jeg har søgt og søgt på nettet, men uden at finde svar. Det eneste jeg kan finde er, at der bruges forskellige algoritmer/motore i de forskellige programmer - derfor mit spørgsmål; er der noget som kan anbefales?

Til de som tror andet; kopiringen foregår udelukkende fra originaler jeg selv ejer. De skal bruges i bilen, til fester o.l.

/Bellini

Er der noget jeg helt overser her?  Hvorfor bruger du ikke bare Nero's CD copy?  Hvorfor konvertere til .WAV filer først?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
eichmeier
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Lige præcis, hvorfor rippe Cd'en først.....?? en direkte kopi er det ikke nemmere/bedre.............

 

/eichmeier

Til top Vis eichmeier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eichmeier
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Citér:

Rippehastigheden skulle mig bekendt ikke være så vigtigt, men det er brændehastigheden og det at du brænder med 16x forringer helt klart kvaliteten. Jeg finder det lidt mærkeligt at du ikke kan brænde i 4x uden at Nero melder fejl, er din brænder i orden, den burde kunne brænde i 1 eller2x. Prøv evt. cdrwin eller easy cd creator i stedet.

Nu kan jeg ikke lige huske fejlmeddelsen, men den ville i hvertfald ikk. Jeg vil prøve med de andre du nævner. Det er en Ritek (CD og DVD+ brænder) brænder i en bærbar.

Citér:

Er der noget jeg helt overser her?  Hvorfor bruger du ikke bare Nero's CD copy?  Hvorfor konvertere til .WAV filer først?

For det første fordi jeg ikke kan - kun eet drev. For det andet er det heller ikke anbefalelses-værdigt at lave on-the-fly-brændinger - større chance for miskmask.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

I kan læse om det i den tråd jeg linker til (første indlæg).

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:

Citér:

Rippehastigheden skulle mig bekendt ikke være så vigtigt, men det er brændehastigheden og det at du brænder med 16x forringer helt klart kvaliteten. Jeg finder det lidt mærkeligt at du ikke kan brænde i 4x uden at Nero melder fejl, er din brænder i orden, den burde kunne brænde i 1 eller2x. Prøv evt. cdrwin eller easy cd creator i stedet.

Nu kan jeg ikke lige huske fejlmeddelsen, men den ville i hvertfald ikk. Jeg vil prøve med de andre du nævner. Det er en Ritek (CD og DVD+ brænder) brænder i en bærbar.

Citér:

Er der noget jeg helt overser her?  Hvorfor bruger du ikke bare Nero's CD copy?  Hvorfor konvertere til .WAV filer først?

For det første fordi jeg ikke kan - kun eet drev. For det andet er det heller ikke anbefalelses-værdigt at lave on-the-fly-brændinger - større chance for miskmask.

/Bellini

Hvis du har hardwaren og softwaren i orden er det ignen problemer.

Hvis du vil gemme cd'en på harddisken, skal du bare brænde et "image".  Det er dumt at konvertere filerne, da det ofte går ud over lydkvaliteten!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Citér:

Hvis du vil gemme cd'en på harddisken, skal du bare brænde et "image".  Det er dumt at konvertere filerne, da det ofte går ud over lydkvaliteten!

Også min tanke, men CloneCD tillader ikke man selv bestemmer rippe-hastigheden (som det tilrådes i nævnte råd) OG den vil ikke brænde med min brænder. Kan Nero, Easy CD creator eller andet prog. brænde images?? For så kunne jeg forsøge at rippe med CloneCD og brænde med et andet prog.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Nero til at lave images og Nero Image Drive til at læse dem.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Aha !!

Se det lyder jo godt.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Nå, så fik læst ovenstående artikel (fed artikel, stor nytteværdi ) og prøvet EAC af. Det må jeg sige, det er satme et lækkert program - imponerende priæcision det har. Startede ud med default opsætningning, og rippede med 97% nøjagtighed. Det var ikke helt tilfredsstillende, så jeg ændrede lidt hist og her (sænkede bl.a. læse hastigheden) og fik til slut 100% nøjagtighed på alle rips. Lige indtil screensaveren gik igang , så endte det track det skete på,  på 99,9%. Men det er jo så nemt at undgå.

Derefter brændte jeg .wav'erne med Nero. Denne gang fik jeg lov til at gennemføre brændingen med 4x. Ingen fejl overhovedet - hvad det så skyldtes første gang er uvist.

Desværre blev jeg så sent færdig, at jeg ikke havde tid til den store test-lytning, men mit førstehåndsindtryk er, at det er bedre end min første kopi, men stadig ikke helt på nivau med originalen. Men som det står i artiklen; der kan være MEGET stor forskel på medierne, så jeg vil prøve at følge deres anbefalinger med valg af medie. Nu skulle rippe/brænde programmerne i hvertfald være fundet.

Et andet lille eksperiment vile være, at bruge EAC som ripper til en image-fil. Det tilrådes blot ikke i artiklen, så derfor gik jeg uden om i første omgang.

 

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er så, hvor jeg i KBH-området kan købe sorte CD-R?? Nogen ideer? Jeg kan finde utallige på www.nierle.de hvor jeg har handlet tidligere - men hvor i dk. Gider ikke købe 100 stk. i DE hvis så de ikke virker som jeg ønsker.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Tjaaa Bellini, at finde sorte cdèr i DK er lidt ligesom at lede efter en nål i en høstak. Jeg er på et tidspunkt stødt på nogle sorte platinum, men prisen på ca 10kr var lidt pebret, så jeg endte med at bestille 2 forskellige prodye(den ene helt sort og den anden blank på oversiden) hos nierle som du nævner. Det eneste jeg kan finde i DK er   http://www.shag.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1 79 ,men de skullle ligge i Rønne og koster 15kr stk, bob, bob.

Jeg kan desværre ikke med 100% sikkerhed sige forskellen på de 2 Prodye medier, da mit anlæg er under kraftigt ombygning og jeg sysler med, at ville bruge en ekstern brænder afkoblet med SD-fødder og bygge en pcer op, der er optimeret til kun at bruges som brænde pc`er, men min umiddelbare reaktion er at de lyder en del bedre end mine kodak guld cd`er.

 Basil.   

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende med de sorte skiver..

Muligheden for at lave en kopi som er bedre end original kunne være tilstede her...

Har andre erfaringer med sorte medier?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes