Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 06:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Pudsigt fænomen (NCD1 moduler) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 245
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en effektforstærker beseret på 2 stk. NCD1 moduler fra NewclassD. Ved siden af hver af mine højttalere (KEF FReference 4) har jeg en lampe stående som er sat på hver deres fjernbetjente stikkontakt (de der man kan købe i det lokale byggemarked med 3-4 modtagere og en fjernbetjening)

Det pudsige er at næsten hver gang jeg tænder forstærkeren og det lille "blob" kommer i højttalerne, så slukker den ene lampe med 90% sikkerhed og hvis jeg spiller lidt højt, så kan begge lamper finde på at slukke lige pludeselig 

Kan måske forstå at den ene lampe slukker når jeg tænder forstærkeren p.g.a. den netstøj det kan give i det sekund forstærkeren slår til, men hvad er det der sker når lamperne slukker når jeg skruer "lidt" op for dyret  

Nogen gode bud på hvad der sker og meget gerne nogle bud på om der er noget at gøre ved det ? 

 

M.v.h.

MrForce 

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

hej

Det er højst sansynlig højfrekvent støj. Dine fjernbetjente stikkontakter fjernbetjenes via RF (radio frekvenser). De fleste (alle) klasse D forstærkere sender en del støj ud i deres nærområde. Den støj ligger også i RF frekvens området. Så det er simpelthen forstærkerens switchfrekvens der "trigger" dine stikkontakter.

For nogle år siden havde jeg selv ZapPulse klasse D forstærkere. Når de var tændte, kunne man godt glemme alt om at høre FM radio eller se TV via antenne signal.

Du kan, hvis du gider bøvle med det, prøve at skærme dine HT kabler. Det hjælper lidt. Men desværre virker de interne kabler og delefilter i HT også som sendemast for støjen. Så ideelt set bør alt, hvad der er forbundet til en klasse D forstærker, være skærmet og jordforbundet.

Jeg har tit undret mig over, hvordan diverse producenter af klasse D udstyr, for deres udstyr EMC godkendt. Jeg ved godt at selvbyg ikke skal godkendes, men problemet eksisterer også på færdigkøbte produkter. Jeg har selv ICE Power 1000 baserede forstærkere. De støjer også, når der er HT koblet til. Så problemet er ikke isoleret til et enkelt fabrikat, det er hele princippet, som kræver ekstra opmærksomhed, hvis det skal være støjfrit.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes