Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 19:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf SDA-2175 brummer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Sjældent er det man har brug for selv, at stille spørgsmål, da andre ofte har spurgt før en selv, men jeg kan altså ikke finde noget svar på dette dilemma jeg står i.

Jeg har lige for et par dage siden købt en ny Lyngdorf SDA-2175 i hifi-klubben (ny og ny, den stod fremme og havde været i brug, men jeg måtte bare have den med hjem). Den står og brummer tydeligt når den er tændt og der kan samtidig høres støj i højtalerne - begge dele kan høres op til 1-2 meter fra i et stille rum. Dette endda uden at for-forstærkeren er tændt og/eller tilsluttet.

Er der nogen der kan sige om dette er normalt. Umiddelbart er min tanke, at en forstærker i denne klasse ikke skal opføre sig så således - altså tilsvarende en UnknownName receiver købt i Bilka til kr. 1.000,-.

Jeg ser frem til jeres input.

Daniel

Til top Vis deeflex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deeflex
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Hmm...umiddelbart ville jeg have dig til at skrive lidt om dit system, hvordan det er tilsluttet og hvad der er tilsluttet. Men du skriver jo, at den også brummer når den står alene. Er det korrekt?

Brummer den konstant eller kun i opstart (indtil den er varmet op)?

Jeg har ejet en SDAI-2175, og den var helt stille og fri fra hørbar støj - uanset hvor højt der blev skruet op. Jeg kan ikke huske om SDA(I) kan tilsluttes jord? Måske kan det være tricket.




__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

"sjovt" - jeg har også en sda2175 der spiller sammen med er tdai2200 og den brummer også...

Den er tilsluttet med rca-stik - altså uballanceret.

Brummet reduceres dog markant når jeg flytter den lille omskifter på bagpladen til ballanceret drift (selvom den jo er tilsluttet med rca...). Jeg har spurgt hos Lyngdorf om grunden og om det skulle være et problem at flytte knappen til ballanceret (xlr) drift selvom man bruger rca og svaret var, at de ikke havde et bud på , hvorfor brummet blev reduceret og at det ikke burde være et problem med tilslutningen....

Jeg tænker, at det sikkert handler om noget jord/stel eller noget i den stil...?



__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

@AM-E
Det er korrekt at den brummer og afgiver svag støj til højtalerne selv når der ikke er tilsluttet for-forstærker. Umiddelbart vil jeg mene at brummet aftager lidt når den er varm, men det er ikke noget jeg har specifikt har lyttet efter.

Når for-forstærker er tilsluttet ændrer lydstyrken af brummet og støjen i højtalerne sig ikke, selvom jeg skruer højt op for volumen.

Jeg er ikke tilsluttet jord. Det er måske løsningen, men kræver en installation af nye net-stik. Men måske det er det værd.

@thomas f
Jeg er også tilsluttet med RCA, men kan godt prøve, at skifte switchen til balanceret selvom om manualen siger at det skal man IKKE. Hvad med svag støj/susen fra højtalerne - oplever du også det?

Til top Vis deeflex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deeflex
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

det er fra højttalerne jeg hører brum... Du skal nok slukke forstærkeren inden du skifter kontakten til bal...

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Alt udstyr uanset prisklasse kan brumme. Det er stelsløjfer/Ground loop der er årsagen.

Ofte kan det hjælpe at vende strømstikket, så prøv det først. Ægte balanceret drift hjælper næsten altid da balanceret drigt i praksis er immun overfor ground loop.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Alt udstyr uanset prisklasse kan brumme. Det er stelsløjfer/Ground loop der er årsagen.

Ofte kan det hjælpe at vende strømstikket, så prøv det først. Ægte balanceret drift hjælper næsten altid da balanceret drigt i praksis er immun overfor ground loop.

 

I mit tilfælde er der jo ikke tale om "ægte balanceret" drift, men det virker jo åbenbart alligevel... Nogen idé om hvorfor...?



__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

thomas f skrev:
Kjeldsen skrev:

Alt udstyr uanset prisklasse kan brumme. Det er stelsløjfer/Ground loop der er årsagen.

Ofte kan det hjælpe at vende strømstikket, så prøv det først. Ægte balanceret drift hjælper næsten altid da balanceret drigt i praksis er immun overfor ground loop.

 

I mit tilfælde er der jo ikke tale om "ægte balanceret" drift, men det virker jo åbenbart alligevel... Nogen idé om hvorfor...?

Du bruger RCA indgange. Du skal bruge XLR indgange og signalet fra XLR skal være balanceret fra din kilde.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
thomas f skrev:
Kjeldsen skrev:

Alt udstyr uanset prisklasse kan brumme. Det er stelsløjfer/Ground loop der er årsagen.

Ofte kan det hjælpe at vende strømstikket, så prøv det først. Ægte balanceret drift hjælper næsten altid da balanceret drigt i praksis er immun overfor ground loop.

 

I mit tilfælde er der jo ikke tale om "ægte balanceret" drift, men det virker jo åbenbart alligevel... Nogen idé om hvorfor...?

Du bruger RCA indgange. Du skal bruge XLR indgange og signalet fra XLR skal være balanceret fra din kilde.

Det ved jeg.... Men, som sagt reduceres mit brum når jeg skifter kontakten over til balanceret SELVOM jeg bruger rca... Det er det der undrer mig...?



__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

thomas f skrev:
Kjeldsen skrev:
thomas f skrev:
Kjeldsen skrev:

Alt udstyr uanset prisklasse kan brumme. Det er stelsløjfer/Ground loop der er årsagen.


Ofte kan det hjælpe at vende strømstikket, så prøv det først. Ægte balanceret drift hjælper næsten altid da balanceret
drigt i praksis er immun overfor ground loop.



 


I mit tilfælde er der jo ikke tale om "ægte balanceret" drift, men det virker jo åbenbart alligevel... Nogen idé om
hvorfor...?



Du bruger RCA indgange. Du skal bruge XLR indgange og signalet fra XLR skal være balanceret fra din kilde.



Det ved jeg.... Men, som sagt reduceres mit brum når jeg skifter kontakten over til balanceret SELVOM jeg bruger rca...
Det er det der undrer mig...?



Et diagram skal der til. Jeg er ikke selv den store diagramlæser og kan mest af dette stof i teorien og desværre ikke i
praksis.

Jeg kunne dog forestille mig at knappen føre signalet over i det balancerede kredsløb, og at der her på det ene ben er et
gound lift kredsløb. Dette kan være en modstand med en kondensator henover.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Brum - hmm

For ca. 1 år siden købte jeg en TDAI 2200. Efter kort tid hørte jeg brum, kun hørbart i 1-2 meters afstand, når musikken ikke spillede, der var ikke brum fra højtalerne. Jeg afleverede den tilbage til Klubben, og fik den tilbage fra Lyngdorf/klubben 3 uger efter, de havde ikke kunnet finde nogen fejl, men de havde alligevel skiftet transformeren. Super service.

I mellemtiden havde jeg søgt en forklaring/løsning på problemet på nettet. Efter 6timers søgning fandt jeg en plausibel forklaring. Det skulle skyldes en anelse jævnstrøm på nettet kombineret med en ikke perfekt viklet transformer. Derfor bestilte jeg en strømrenser fra AV-Cornection ved navn Xindak XF-500E. Efter at have modtaget den prøvede jeg den sammen med min gamle Nad reciever, og lyden blev desværre noget lukket.

Da jeg fik Lyngdorfen tilbage, prøvede jeg den direkte på nettet og problemet var løst, jeg satte den så direkte til stømrenseren, for at høre om lyden også her begrændsede dynamikken, så jeg kunne nå at sende strømrenseren retur. Jeg blev glædeligt overrasket, lyden virkede hørbart bedre, og jeg har ikke hørt brum siden.

Den ok dynamik med strømrenseren skulle skyldes en kombination af at det er en klasse D forstærker og meget stor capasitet i Lyngdorfens strømforsyning.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men det er måske lærerigt.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
deeflex
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for jeres input. Det er betryggende at høre det ikke er unormal opførsel jeg oplever med min forstærker.

Det jeg kan konkludere her fra og det jeg har læst andre steder på nettet er, at jeg skal prøve og undersøge muligheden for, at få installeret jord i mit net-stik. Jeg har prøvet diverse små-ting med at vende stikket, skifte strømdåse og kabler, men det gjorde ingen forskel. Jeg vil ikke sætte den til, at køre balanceret input når jeg ikke leverer et balanceret input - måske det er harmløst, men jeg vil ikke risikere at udsætte min nye kærlighed for stress :)

Jeg har kigget på strømrenseren men de har ikke længere den mindre model - kun de større og dyrere. En investering på kr. 3.000,- synes jeg er meget på noget som 'måske' hjælper, og selv hvis det hjælper, så er jeg allerede tilfreds med lyden, og kr. 3.000,- er jo halvvejs til en god CD-afspiller ;) Jeg generes ikke af brum og støj når jeg lytter musik, men har jeg ikke mulighed for jord i mit net-stik, så vil jeg dog overveje at prøve den strømrenser - der er jo 14 dages returret :)

Mvh. Daniel

Til top Vis deeflex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af deeflex
 
ApogeeStage
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

For ca. 1 år siden købte jeg en TDAI 2200. Efter kort tid hørte jeg brum, kun hørbart i 1-2 meters afstand, når musikken ikke spillede, der var ikke brum fra højtalerne. Jeg afleverede den tilbage til Klubben, og fik den tilbage fra Lyngdorf/klubben 3 uger efter, de havde ikke kunnet finde nogen fejl, men de havde alligevel skiftet transformeren. Super service.


Hmmm... jeg købte en TDAI2200 i efteråret og måtte have den retur til Lyngdorf pga. brum og hylen fra displayet... som jo heldigvis kan slukkes. Displayet blev skiftet og hyler nu lidt mere
De kunne ikke genskabe brummet, så det gjorde de ikke noget ved! For et par dage siden stod den og brummede igen... suk.

Udover højttalere har jeg en Lyngdorf CD-1 koblet til via digital RCA. Men forstærkeren brummer også uden udstyr koblet til.  

 
Til top Vis ApogeeStage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ApogeeStage
 
endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Og her gik man og troede, at Lyngdorf var et kvalitetsprodukt
Godt jeg ikke nåede at købe noget fra dem.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender
 
syddk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ville jo gøre det hele så godt, så jeg tilsluttede mine Lyngdorf TDAI2200 og SDA2175 med jord. Resultatet var brum - især i højttalerne. Møgtræls. Da jeg skiftede til kabler uden jord forsvandt det...

Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk
 
endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Det er vist "en ommer" til Lyngdorf.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Mest til Deeflex

Der findes en billig strømrenser fra LC Audio, som jeg har hørt en del har rost, kaldet Netstøjfilter. De har også en jævnstrømsspærre til indbygning i deres digitale forstærkere.

Min Xindax strømrenser sælges billigt her: http://www.flexaudio.dk/news/fullnews2.php

Den er beregnet til jordstik, men kan også bruges uden. Jeg har køkken i stuen, og trækker strøm herfra til strømrenseren, som forsyner alle mine apparater i musikanlægget gennem strømstik og ledninger fra Supra, men dette er dyrt og skulle ikke være nødvendigt.

En anden fejlmulighed kunne være, at der har stået en anden effektforstærker ovenpå Lyngdorfen i klubben. Dennes elektromagnetiske udstråling, har muligvis kunnet gøre Lyngdorfen ustabil. Pas på aldrig, at lade Lyngdorfens højtaler-terminaler/ledninger komme i forbindelse med andre strømførende apparater.

Held og lykke med dit projekt.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 
thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 181
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

.... som tidligere nævnt kan der jo opstå brum fra alle forstærkere/anlæg... Jeg har tidligere haft et brum-problem fra udstyr af andet mærke end Lyngdorf.... så, det er ikke et "Lyngdorf-problem".

__________________
VH Thomas

http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php
Til top Vis thomas f's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas f Besøg thomas f's Websted
 
ApogeeStage
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

thomas f skrev:
.... som tidligere nævnt kan der jo opstå brum fra alle forstærkere/anlæg... Jeg har tidligere haft et brum-problem fra udstyr af andet mærke end Lyngdorf.... så, det er ikke et "Lyngdorf-problem".


Jeg er både enig og lidt uenig - det kommer vel an på om producenten gør noget aktivt for at modvirke det.

Klubbens svar, da jeg påtalte brummet, var noget i stil med at "Lyngdorf udstyr skal ikke støje" og at det jo kan være strømmen i mit hus - men min nye TDAI2200 brummede i mine ører mere end fx min snart 10 år gamle Thule IA150B på det samme strømudtag.

Spurgte så Lyngdorf/klubben direkte om TDAI2200 fx har et indbygget netfilter?, men fik ikke noget svar - det betyder sikkert bare "nej" eller at de mener det er et tåbeligt spørgsmål...

De skal holde sig fra at melde ud at deres udstyr (er bedre end andres og) er støjfrit hvis de ikke kan stå inde for det - og nej, de er sikkert ikke bedre end andre mærker i praksis.
Til top Vis ApogeeStage's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ApogeeStage
 
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 237
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Til ApogeeStage.

Jeg synes det er trist, hvis du har fået en dårlig behandling af Lyngdorf. Personligt kan jeg ikke beklage mig, da jeg har fået en udsøgt behandling, men det var også tidligere, så det kan være det er gået ned ad bakke siden.

Klubben prøvede også i mit tilfælde at undgå at gøre noget ved brummet, men jeg stod fast, det var 2-3 uger efter købet, til en pris af 30K. Men uanset pris, skal en forstærker ikke brumme fra transformeren, og der burde være et rimeligt netfilter med jævnstrømsspærre i en så kostbar forstærker.

Men pas på hvad du stiller oven på TDAI2200, så den ikke bliver udsat for massiv elektromagnetisk stråling.

Jeg håber du får brummet væk, skriv og fortæl hvad du har gjort, hvis det lykkes/mislykkes, så vi alle kan lære af det.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes