Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 08:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Samme lydniveau for alle mine musiknumre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dr.ralph
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 21 August 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg er ved at føre alt min CD musik over til Apple Lossless - som jeg vil afspille via Sonos på mit anlæg og på min Iphone som
Head Fi lyd.

Imidlertid irriterer det mig, at numre fra 90'erne er optaget markant lavere end numre fra 00'erne og jeg får ind imellem et
sjok, når jeg har en random playliste på, der mixer mine numre frit.

Findes der et program jeg kan køre alle mine musik numre igennem så de alle har samme lydniveau, når de bliver afspillet ?

Dette ville medføre mindre tromme hinde sjok, når jeg går fra at afspille KC & The Sunshine Band numre fra 80'erne til et nyt
DJ Khaled nummer fra 2011

__________________
Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
Til top Vis dr.ralph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr.ralph
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 21 August 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker kan dette klares direkte i iTunes.
Bare vær obs på om programmet regulerer den overordnede lydstyke, eller om den smadrer dynamikken i numrene.

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
dr.ralph
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 22 August 2011 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Så vidt jeg husker kan dette klares direkte i iTunes.
Bare vær obs på om programmet regulerer den overordnede lydstyke, eller om den smadrer dynamikken i numrene.


Jamen det er jo lige, hvordan ved jeg om den gør det ??

Kan ikke aceepterer nogen form for forvræninge af kvaliteten...........

__________________
Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
Til top Vis dr.ralph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr.ralph
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 22 August 2011 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Det du oplever, er det fænomen der kendes under "Loudness war", altså hvor dynamikken er druknet i super "clippet" lyd.
Dette er blevet mere og mere almindeligt op gennem tiden.

Men som thuekay siger, så skal du være opmærksom på, om programmet vælger at skrue ned for de numre der er "høje", eller vælger at skrue op (forringet dynamik), for dem som er "lave".


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 760
Sendt: 22 August 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

dr.ralph skrev:
Hey

Jeg er ved at føre alt min CD musik over til Apple Lossless - som jeg vil afspille via Sonos på mit anlæg og på min Iphone som
Head Fi lyd.

Imidlertid irriterer det mig, at numre fra 90'erne er optaget markant lavere end numre fra 00'erne og jeg får ind imellem et
sjok, når jeg har en random playliste på, der mixer mine numre frit.

Findes der et program jeg kan køre alle mine musik numre igennem så de alle har samme lydniveau, når de bliver afspillet ?

Dette ville medføre mindre tromme hinde sjok, når jeg går fra at afspille KC & The Sunshine Band numre fra 80'erne til et nyt
DJ Khaled nummer fra 2011

Du skal tagge dine musikfiler med et "replay gain" tag. Du kan gøre det efter du har rippet din fil, med bl.a "Foobar200" prgrammet. Den måler lydniveauet i musikfilen og sætter det gennemsnitlige lydniveau til -89db. På de fleste nye CD'er sænkes lydnivauet -8 til -10 DB.

Men det er vigtigt at gøre det efter du har rippet. Så ændrer du ikke i den orginale musikinformation. Du tilføjer kun et TAG om hvor meget din afspiller skal sænke lydnivauet.

Dit afspille program skal understøtte anvendelse af "replay gain". Det fungerer perfekt i Squeezebox server programmet.



__________________
Callesoroe
Til top Vis callesoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callesoroe
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 22 August 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  


Jamen det er jo lige, hvordan ved jeg om den gør det ??

Kan ikke aceepterer nogen form for forvræninge af kvaliteten...........[/QUOTE]

Den forvrængede kvalitet har du accepteret på den nyere musik du har rippet fra dine komprimerede cd`er



__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
dr.ralph
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 29 August 2011 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

dr.ralph skrev:
Hey Jeg er ved at føre alt min CD
musik over til Apple Lossless - som jeg vil afspille via Sonos på mit anlæg og på min Iphone som Head Fi lyd. Imidlertid
irriterer det mig, at numre fra 90'erne er optaget markant lavere end numre fra 00'erne og jeg får ind imellem et sjok, når
jeg har en random playliste på, der mixer mine numre frit. Findes der et program jeg kan køre alle mine musik numre
igennem så de alle har samme lydniveau, når de bliver afspillet ? Dette ville medføre mindre tromme hinde sjok, når jeg går
fra at afspille KC & The Sunshine Band numre fra 80'erne til et nyt DJ Khaled nummer fra 2011 smileys/smiley9.gif">


Du skal tagge dine musikfiler med et "replay gain" tag. Du kan gøre det efter du har rippet din fil, med bl.a "Foobar200"
prgrammet. Den måler lydniveauet i musikfilen og sætter det gennemsnitlige lydniveau til -89db. På de fleste nye CD'er
sænkes lydnivauet -8 til -10 DB.


Men det er vigtigt at gøre det efter du har rippet. Så ændrer du ikke i den orginale musikinformation. Du tilføjer kun et
TAG om hvor meget din afspiller skal sænke lydnivauet.


Dit afspille program skal understøtte anvendelse af "replay gain". Det fungerer perfekt i Squeezebox server programmet.



Tusinde tak for et meget brugbart svar

__________________
Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
Til top Vis dr.ralph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr.ralph
 
dr.ralph
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 29 August 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:

Den forvrængede kvalitet har du accepteret på den nyere musik du har rippet fra dine komprimerede
cd`er



Æhhhh.......hvis ikke du kan andet end lukke gylde ud, så syntes jeg du skulle holde kaje   

Magen til IDIOTISK svar skal man sku' lede længe efter - troede dette forum var seriøst, men typer som dig gør, at dette
forum er en tand mindre seriøst

1. Mine CD'er er original indkøbte fra 1988 - 2010 og består af en samlign på ca. 1.200 skiver.

2. Jeg ripper dem over i Apple Lossless format, hvor tabet af lydkvalitet er NUL NADA !

3. Det jeg lytter til på min iPhone 4 er komprimeret i 256 AAC, fordi jeg gundet pladsmangel ikke har plads til det antal
musik numre i lossless, som jeg ønsker at have på min iphone til mobil aflytning

4. Du er sørme da bare for STUPID at høre på

__________________
Venlig 'HI FIVE' hilsen
Dr. Ralph
Til top Vis dr.ralph's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr.ralph
 
StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 29 August 2011 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

dr.ralph skrev:


Magen til IDIOTISK svar skal man sku' lede længe efter - troede dette forum var seriøst, men typer som dig gør, at dette
forum er en tand mindre seriøst

1. Mine CD'er er original indkøbte fra 1988 - 2010 og består af en samlign på ca. 1.200 skiver.

2. Jeg ripper dem over i Apple Lossless format, hvor tabet af lydkvalitet er NUL NADA ! 


Nej, du tager fejl. Det er faktisk "idioten" der har ret. Der er sket et drastisk kvalitetstab på CD'ere fra omkring år 2000 og frem. Jeg må anbefale dig at søge på Loudness War og jeg lover dig at du bliver målløs.
Der er en himmelvid forskel på dårligt masterede CD'ere og så den komprimering du troede det drejede sig om.
Sagen er at dårligt masterede CD'ere i rock/pop/metal-genren har været en svøbe de seneste 10 år og det er netop derfor at vi er en del samlere, som i den seneste håndfuld år har tappet brugtmarkedet for CD'ere produceret fra 1983 og frem. Der er tydelig forskel og især førsteudgivelserne fra 1980'erne og 1990'erne er i høj kurs her.

Førsteudgivelserne har, som du rigtigt nok har observeret, et lavere lydtryk, men det skyldes at man har masteret CD'erne, så der er plads til spidserne i musikken indenfor CD'ernes 96 dB dynamikområde. Når du nu har læst mere om Loudness War vil du se, at at lydtrykket har fået et ordentligt klask i bagen....ja, jeg plejer at illustrere det bedre ved at sammenligne det med at presse en lagkage gennem et rør. Det der kommer ud gennem den anden ende, smager af lagkage, men er komplet maltrakteret.
I et godt lydredigeringsprogram (Audacity) kan du eventuelt selv rippe en CD og se hvordan din musik ser ud. Prøv med en af dine ældste CD'ere og prøv så med nogle af dine nyeste.

Til orientering kan du eventuelt tage et kig på Wikipedias artikel om Loudness War og se hvad vi taler om.


God vind
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 29 August 2011 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:

Nej, du tager fejl. Det er faktisk "idioten" der har ret. Der er sket et drastisk kvalitetstab på CD'ere fra omkring år 2000 og frem. Jeg må anbefale dig at søge på Loudness War og jeg lover dig at du bliver målløs.
Der er en himmelvid forskel på dårligt masterede CD'ere og så den komprimering du troede det drejede sig om.
Sagen er at dårligt masterede CD'ere i rock/pop/metal-genren har været en svøbe de seneste 10 år og det er netop derfor at vi er en del samlere, som i den seneste håndfuld år har tappet brugtmarkedet for CD'ere produceret fra 1983 og frem. Der er tydelig forskel og især førsteudgivelserne fra 1980'erne og 1990'erne er i høj kurs her.

Førsteudgivelserne har, som du rigtigt nok har observeret, et lavere lydtryk, men det skyldes at man har masteret CD'erne, så der er plads til spidserne i musikken indenfor CD'ernes 96 dB dynamikområde. Når du nu har læst mere om Loudness War vil du se, at at lydtrykket har fået et ordentligt klask i bagen....ja, jeg plejer at illustrere det bedre ved at sammenligne det med at presse en lagkage gennem et rør. Det der kommer ud gennem den anden ende, smager af lagkage, men er komplet maltrakteret.
I et godt lydredigeringsprogram (Audacity) kan du eventuelt selv rippe en CD og se hvordan din musik ser ud. Prøv med en af dine ældste CD'ere og prøv så med nogle af dine nyeste.

Til orientering kan du eventuelt tage et kig på Wikipedias artikel om Loudness War og se hvad vi taler om.


God vind

Er det ikke det samme som at sige at 90% af pop/rock cd'er efter 94/95 ikke er værd at købe, og at man udelukkende skal lytte til ældre musik?

 

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 29 August 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Er det ikke det samme som at sige at 90% af pop/rock cd'er efter 94/95 ikke er værd at købe, og at man udelukkende skal lytte til ældre musik?


Nej, men som forbruger er man noget ringere stillet i dag end før. Ret beset bør man se sig for og det er straks noget mere besværligt, for principielt skulle man vel låne CD'en på biblioteket, rippe den for at se hvordan den er masteret, før man køber den.....eller beholder den "backup" man alligvel har lavet. Jeg foretrækker dog at eje det fysiske medie.

Det er et imponerende skred forbrugerne reelt har fået, men vel knap registrerer. Nu kan man jo downloade komprimerede udgaver af dårligt masteret musik og minsandten om ikke man også skal betale i dyre domme for det. Det kan næppe kaldes en double-up, snarere tværtom.

Det er jo klart, at vi halvmodne med en musiksmag der centrerer sig om 1970-1995 på den vis er heldigere stillet, idet vi jo blot kan håndplukke de gode CD-udgivelser fra brugtmarkedet, hvorimod den unge generation af i dag står med en større udfordring, så det er bare at klø på.

Men der er frelse alligevel. Lær at elske klassisk musik. Der kæles generelt for slige udgivelser.
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes