Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Anvendelse af DAC med PC´ens optiske udg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 April 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej søger efter lidt info fra folk med en praktiske erfaringer om anvendelse af en DAC tilsluttet bundkortets optiske S/P DIF udgang

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er, om bundkortets øvrige analoge udgange kan sende lyd ud sammen med det digitale signal til D/A konverteren?

Kan jeg f.eks. have (front) stereo signalet fra den digitale udgang - samtidig med at jeg også har alm. PC højtaler tilsluttet til bundkortets alm. Line out (således at jeg stadig har lyd på computeren, når jeg ikke lige har det store fede monsteranlæg i gang med at æde strøm?

Og i en 5.1 surround opstillingen, vil jeg da kunne få bundkortets lydkort til både
  1. at lede signalet ud fra den digitale output til anlægget via konverteren (stereosignalet)
  2. Samtidig med at den leder den øvrige del af surround signalet ud til baghøjttaler, sub og front-signalet fra de analoge udgange på bundkortet?
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 25 April 2012 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Du kan sagtens sætte pc højtallere og headset til din computer samtidig. Du skal bare ind i lydinstillingerne og vælge playback
device (Kan ikke huske hvad det hedder på dansk) Derinde kan du vælge mellem de forskellige lydudgange. F.eks har jeg
lyd/billede ud af hdmi til mit fjernsyn, usb til min dac og videre til forstærkeren og et headset. Inde i playback device vælger
jeg bare de forskellige lydudgange. Når klokken er mange og jeg vil se en film, vælger jeg at lyden skal gå via hdmi til
fjernsynet så jeg ikke forstyrre mine naboer og DAC når jeg vil hører musik og Headset når jeg vil høre musik ude at forstyrre
naboer..:-)

Jeg vil mene at din forstærker bestemmer om den spiller stereo eller om den spiller surround. Din pc sender bare signalet ud og
så er det op til forstærkerens indstillinger.

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 25 April 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ikke haft nogen problemer med at anvende den optiske udgang samtidig med at der er noget tilsluttede de
analoge udgange du skal blot kigge lidt i computerens indstillinger når du har tilsluttet det så burde det fungere ude
problemer
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 April 2012 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Casper. Selvom det må siges at dit setup er noget anderledes end det jeg har tænkt mig (det skal jo arbejde sammen med mit eksisterende)

F.eks. skriver du

Casper_LC skrev:
Jeg vil mene at din forstærker bestemmer om den spiller stereo eller om den spiller surround. Din pc sender bare signalet ud og
så er det op til forstærkerens indstillinger.


Min Analoge forforstærker bestemmer ikke noget som helst ud over at den spiller i stereo eller til nød mono ;-)

Jeg kan også forstå at du har koblet din DAC til din PC v.hj.a. USB og så kan jeg forstille mig at den fungerer som en art lydkort nr.2 for din computer,  og så skal du selvfølgelig ind og vælger i lydinstillinger, hvor hvad skal spille
Bla. dette vil jeg gerne undgå (hvis det kan lade sig gøre) ved som skrevet i mit indlæg ved at koble en DAC til lydkortetes S/P DIF udgang

Jeg forsimpler derfor lige mit spørgsmål.
Kan bundkortets lydchip både sende lyden ud gennem den digitale udgang samtidig med dens analoge udgange??

(f.eks. forsinkes den digitale lyd i forhold til lyden fra de analoge udgange)


....
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 April 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
Jeg har heller ikke haft nogen problemer med at anvende den optiske udgang samtidig med at der er noget tilsluttede de
analoge udgange du skal blot kigge lidt i computerens indstillinger når du har tilsluttet det så burde det fungere ude
problemer


Så du skal ikke ind og pille ved nogle indstillinger, når du går fra den digitale udgang til den analoge line out forudsat at har tilkoblet udstyr til begge udgange?
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 25 April 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har måske misforstået dit spørgsmål.
Altså du sætter en DAC mellem din pc og din forstærker ikke..?? Så vil jeg nu stadig mene at det er din analoge
forforstærker der bestemmer om du spiller i stereo eller i mono.

Prøv at beskriv hvad det er for et anlæg og hvordan det er sat op..

Du har ret i at min dac går ind og er et ekstern lydkort. Men det vil jeg nu mene at din DAC er uanset om det er fra S/pdif
eller usb, men er ikke helt sikker. Jeg kan også sætte S/Pdif fra min pc til min forstærker da den har indbygget DAC og så er
det stadig min forstærker der bestemmer om jeg hører stereo/mono eller surround.





__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 April 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Casper_LC skrev:
J
Prøv at beskriv hvad det er for et anlæg og hvordan det er sat op..


Det kan jeg da godt - sådan i korte træk og det "aktuelle" i denne sammenhæng

Vores setup skal nu og i fremtiden primær bruges som til nydelse af alm. stereo musik.
(Anden prioritet har film-surround)

PT (Det fungerer)
  • Lydkortets analoge Front speaker out til min analoge stereo forforstærker/effekt
  • Lydkortets analoge Rear Speaker out til en analog stereo integreret forstærker, der er koblet til min baghøjtalere
  • Lydkortets analaoge center, SUb er blevet rekonfigureret så de også er Line out og er koblet til nogle små Computerhøjtaler, så der altid er lyd på computeren også selvom det "store" anlæg er slukket

Ønske/fremtiden (det nye i forhold til nuværende setup er markeret med rødt)
  • Lydkortets digitale S/P DIF til en DAC og videre til min analoge stereo forforstærker
  • Lydkortets analoge Rear Speaker out til en analog stereo integreret forstærker, der er koblet til min baghøjtalere
  • Lydkortets analoge Front speaker out til nogle små Computerhøjtaler, så der altid er lyd på computeren også selvom det "store" anlæg er slukket

  • (evt. SUB og Center og via de analoge output fra bundkortets lydchip)

Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 25 April 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige at forstå det rigtig.
Du har en forforstærker med en effekt sat til, som kører dine fronthøjtalere og der vil du ha sat en dac imellem den og din
pc. Så har du en integreret forstærker som du så har sat baghøjtalere til. Det vil du have til at spille samtidig.

Sorry, men jeg tror jeg har fattet det nu. :-)

Jeg er i tvivl om du kan spille dine analoge lydudgange i din pc samtidig med at du spiller digitalt signal ud i din DAC. Du skal
ihvertfald ind og rode i lydinstillingerne.. hehe..

Men det er det ikke rodet både at have en forforstærker med effekt og en integreret forstærker. Har din integrerede
forstærker ikke pre-out. Jeg spørger nok lidt dumt...





__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 25 April 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jo det er da tænkeligt noget mere rodet end en eller anden super digital mulit-fætter med indbygget DAC og ti HDMI indgange, hvor man bare  kan koble alt til. Men sådan skal det altså ikke være. Som sagt er førsteprioritet alm stereo Hifi Lytning, men gerne brug og godt og meget lyd for pengene

At den lille integreret forstærker (faktisk en stereo receiver) har pre-out er lidt ligegyldigt - den leverer radio og styrer baghøjttalerne, altså er det altså bundkortets lydchip der gør arbejdet med at dekode et evt. surround-signal og fordele det ud til de rigtige udgange, hvilket så i et surround setup vil kræve minimum to stereo forstærker (front og baghøjttalere)(hvad enten man så har aktive højttaler eller som jeg: Deciderede "rigtige" forstærker til at klare opgaven)
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 26 April 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Du kan eventuelt prøve at låne en DAC i din lokale hifi butik. Så kan du jo teste om det virker og samtidig høre om der er en
lydforskel som du er tilfreds med. Nu når jeg tænker over det, så har jeg haft en ven der engang havde digitalt lyd ud til hans
forstærker samtidig med at han kunne høre lyden i hans headset. Så burde du nok også kunne få det til at virke.

Men jeg syntes det lyder som en besværlig måde at gøre det på. :-)

Hvis der er preout på din surround receiver så kunne du smide det hele sammen og så undværre din forforstærker.

Jeg prøver ikke at nedgøre det du gør eller den måde du vil have dit setup. Fordi det der virker og lyder bedst for dig er
selvfølgelig det der er bedst. Jeg prøver at komme med muligheder og mine erfaringer.   

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
t-buch
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 26 April 2012 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Casper_LC skrev:

Men jeg syntes det lyder som en besværlig måde at gøre det på. :-)

Hvis der er preout på din surround receiver så kunne du smide det hele sammen og så undværre din forforstærker.
 


Som jeg også sætter pris på - Det du er gået lidt fejl af er, at min receiver er fra tiden, hvor en receiver blot var en integreret stereo forstærker med Radio og denne er oven i købet en brugt til vel omkring de 2000 kr. i nypris.

God ide med at låne en DAC
Til top Vis t-buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af t-buch
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 26 April 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ja jeg syntes du skal låne en DAC..:-)

Jeg blev bare lidt forvirret tror jeg pga. at du selv snakkede surround og 5.1 system... Men ja jeg havde også lagt mærke til at
du skrev stereo receiver...

Jeg tror at du vil få en markant lydforbedring med en DAC..

__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes