Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 09:58   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DEQX modifikationer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arildskov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte om der var andre brugere af DEQX der havde lyst at dele erfaringer herinde. Jeg har en 2.6p
som jeg bruger som aktivt delefilter og DAC. Har foretaget modifikationer i hardwaren der har forbedret
lyden dramatisk.

1. Indførsel af Zapfilter fra LCaudio, på alle tre DAC's så alt analogt bliver bypasset fra DAC til output. =
langt bedre klang, opløsning og dynamik. Især diskant og mellemtone gav himmelsk bedre
lydgengivelse.
Det kostede mig 3 stk Zapfiltre og har været en ekstrem forbedring. Jeg har ikke prøvet muligheden med
output trafoer hvilket er alternativ.

2. er ved at bygge ny powerupply (støjsvag) som er med to trafoer, 1 til digital og 1 til analog delen i
DEQX'en. Den originale switchmode skal hives ud og kasseres til den slags high end udstyr.

3. Søger en 12.288 MHz clock til at minimere jitter og erstatte den eksiterende clock.


Til top Vis Arildskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arildskov
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Lytter lige med da jeg har overvejet at købe en DEQX.

MVH Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Har den senere HDP-3, så strømforsyningen er en mere traditionel trafo, ligesom jeg har output-modulet med Jensen trafoer samt digital output-modul, da jeg kører med ekstern dac i området fra 800Hz.

Ikke så sammenligneligt, desværre, men jeg anvender den dog (naturligvis) til det samme: delefilter, EQ samt dac i basområdet.

Har overvejet opgradering af strømforsyning, clock og RCA in- og outputbøsninger, men er ikke lige nået dertil endnu.

Er det den oprindelige clockfrekvens? Min er nemlig 6.000 MHz.

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC
 
Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har en Deqx HDP3 også med digital ud mm. Den er ganske ny i mit setup, så jeg har ikke så mange erfaringer endnu.
Jeg har tænkt at bruge min til pre, dac, aktiv deling og EQ.

BrianC- Når du nu bruger ekstern dac og deler aktivt, har du så fire ens dac's ?

__________________
Søren O Kristensen
Til top Vis Søren Otzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Otzen
 
BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Med 4 vejs højttalere har du ret, hvis du vil undgå passiv deling helt og aldeles.

Mine højttalere er 3 vejs. Jeg havde i forvejen i dac jeg var rigtig glad for, så den bruger jeg nu i mellemtone/diskant (digi-out), idet jeg der har en enhed, der dækker hele området fra 800-10.000 Hz.

DEQX´egne dac-kredse sammen med trafo-udgangsmodulet er bestemt ikke at foragte, og jeg bruger dem da også i områderne under 800 og over 10.000 Hz.

Som sagt er det nok langt hen ad vejen et spørgsmål om smag og vane. DEQX´analoge udgangssignal via trafo-udgangsmodulet er ikke så ringe endda.

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC
 
Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Ah ja. Selvfølgelig.. digital ud er jo stereo udgange. Det var da ellers noget af et område din mellemtone skal dække. jeg har
også et trevejs system, der pt deles ved 200 Hz. og 2000 Hz. Men hov uanset om du kører digital eller analog ud, kan man vel
kun dele trevejs!

Mvh.

__________________
Søren O Kristensen
Til top Vis Søren Otzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Otzen
 
BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 06 Maj 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Ja, medmindre du anskaffer dig en DEQX mere :-)

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC
 
Arildskov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Brian C: Den 6Mhz du nævner er nok ikke DAC oscillatorens krystalfrekvens. Der sidder flere krystaller i
DEQX, lige under DSP boardet, der findes den jeg omtaler som jeg er informeret om er til DAC'en.


Mht. mit indlæg pkt.2, Analog og Digital strømforsyning(seperat) må jeg i første omgang forsøge med
fælles forsyning da jeg ikke helt har luret hvor i kredsløbet jeg kan dele dem. Men alene det at hive den
switchmode PS ud der sidder i, er jeg sikker på vil gøre en stor forskel. Weekenden er afsat til det!!!

Mht. 4-vejs synes jeg det kunne være et fornuftigt kompromis at dele passivt i den høje ende med
EKSTRA gode delefilter komponenter og bruge et par Kilo kroner på det, fremfor at bruge en faktor
10xKilo kroner på en ekstra DEQX.

Jeg har eksperimenteret med at køre 2.5-vejs ved at køre aktiv deling til bas-mellemtone,(bypasse
delefilter i højttalerne) og passivt bruge delefilteret til mellemtone-diskant med meget stor tilfredshed.
Det gav mig et indtryk der begrunder mit ovenstående forslag til et kompromis jeg synes giver
fornuft(budget). Man kan være heldig at købe brugte komponenter til halv pris eller mindre.


Noget af det spændende(svære) jeg har arbejdet med er at optimere timingen mellem enhederne da man
manuelt kan regulere det on-the-fly mens man lytter fra sofaen. Da DEQX jo er tilsluttet en PC med den
installerede DEQX softwaren. Det fede ved den er at jeg synes jeg kan gør det enkelt som aktivt delefilter,
men jeg kan også gå meget dybere ind i højttaler verdenen og eksperimentere uendeligt.

Det "nemme" og lige til at gå til er at justere niveauer(+-0.5dB) for hver enkelt enhed og tage
udgangspunkt i at mellemtone lader jeg stå til 0dB. Så har jeg manuelt skruet feks. ned for bas området
og i mit tilfælde op for diskantområdet. Alle effektforstærkere har fuldt gain og det kunne jeg godt tænke
mig at høre om nogen har noget at indvende imod.


Den første opstilling jeg lavede, tog jeg en 3-vejs højttaler og delte manuelt der hvor fabrikanten havde
delt. KÆMPE succes alene det at køre aktivt, så effektforstærkerne kiggede direkte ind i højttaler
enhederne istedet for ind i et delefilter og dermed gjorde en væsentlig forringelse af effektforstærkernes
dæmpningsfaktor. men der er selvfølgelig også det at de delefilter komponenter der sad i der, var
"standard" komponenter og ikke EKSTRA gode, så jeg siger ikke at passivt ikke duer! Men at denne DEQX
enhed er et fantastisk seriøst stykke legetøj der har givet mig en langt større indsigt i højttaler verdenen.
Næsten så meget at jeg blev helt ked af at finde uf hvor lidt jeg "ved"
Til top Vis Arildskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arildskov
 
BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Der findes folk, som opgraderer DEQX, blandt andet på de områder du efterspørger:

http://www.asi-tek.com/DEQX_HDP3.html

Godt nok er der tale om HDP3, men mon ikke der kan hentes inspiration til 2.6 også?

En del af de anvendte komponenter er fra DEXA i Holstebro.

Jeg har også fået opsnust, at aktiv deling er væsentligst i bassen og at højtonen kan deles enkelt og passivt når udgangene på DEQX slipper op (4-vejs). Jeg benytter selv kun 2-vejs endnu, idet min 3 vejs-højttaler var forberedt hertil, men den passive deling i toppen står for at skulle udloddes, når nu muligheden er der.

Jeg har lyttet igennem nogen tid og leget/prøvet mig frem manuelt med EQ. Først for nylig har jeg foretaget en decideret måling og kalibrering, dog uden frekvenskorrektion (satte korrektionsområdet til +/-0 db). Den foretager jeg selv, ligesom jeg foretager rumkorrektionen manuelt på baggrund af DEQX´s rum-måling.

Men såvel aktiv deling, som kalibrering af tid/fase er en signifikant forbedring.

Er der niveauforskel områderne imellem, har jeg valgt at korrigere i I/O Manager. Jeg benytter ret meget små reguleringer af gain frekvensområderne indbyrdes (1-2 db). Har i stedet reguleret gain ned i den ene effektblok. I øvrigt overensstemmelse med konstruktørens generelle anbefaling, så det er lidt win-win.

Var oprindeligt på udkig efter mulighed for frekvenskorrektion, men se hvor jeg er havnet (eller rettere: Spørg min hustru hvor meget tid jeg bruger) - og endda kun lige begyndt

Tilbage til emnet: Overvejer også opgradering af clock, strømforsyning/-regulering, stik mv. men er altså ikke lige nået dertil endnu.

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes