Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 21:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Mit første Hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 21 September 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Introduktion

Jeg er totalt nybegynder indenfor Hifi, men er så småt begyndt at overveje, at skifte mit 13 år gamle Sony RXD9 stereoanlæg,
som jeg har været godt tilfreds med, ud.

Der sket rigitg meget, med den måde med mit forhold til musik i disse 13 år: jeg hører rigtigt meget musik, går til live-
koncerter, og så spiller jeg guitar på lidt over begynderniveau.

Jeg bruger musik som opladning/meditation, hvorfor jeg parat til at bruge, hvad der for mig må betagnes som en god slat
penge på det nye udstyr. I første omgang er mit absolutte maksbudget på 30K, omend 25K er mere ønskværdigt.

Jeg hører rock (Bryan Adams, Bruce Springsteen, Bon Jovi) Blues (Clapton, SRV) og klassisk i ny og næ.

Fordeling af Budget

Jeg har læst en artikel er på Hifi4all.dk (H4A), hvor Hifi-Klubben og Tape Connection hver skulle sammensætte deres bedste
bud på et anlæg til 25K. Her var det interessant at se, at højtalerne optog betydeligt mere af budgettet, end det var tilfældet
med receiveren, men også at CD og receiver stod forholdsvis lige! Artiklen findes her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1548&zoneid=3

Tests Som Guideline

Da jeg er grøn i faget, har jeg læst lidt tests, og overvejer at tage udgangspunkt i dem, når jeg skal kigge. Jeg har især kigget
på lydogbillede.dk (LOB) og whathifi.com (WH), men her slår det mig, at disse to langt fra er enige: LOB vurderer System Audio
Mantra 50 som test vinder, mens WH vurderer Tannoy som vinder i samme klasse. Ligeledes er LOB meget begejstrede for
NAD 390DD, mens WH vurderer http://www.whathifi.com/review/heed-audio-obelisk-si som bedst i £1000-£1500-klassen, og
http://www.whathifi.com/review/roksan-caspian-m2 bedt over £1500. Dette gør mig usikker, så det ville være lækkert om
d'herrer (og damer?) kunne guide mig i retningen af et "trust worthy" review?

Digital Eller Rør?

Dette er jo nærmest religion, men er det overhovedet muligt at få noget godt med rør i min prisklasse fra nyt. Jeg vil ikke
handle brugt, ej heller i tilfælde af digitalt? Hvad er fordellene/ulemperne ved de to typer? Det er vel rimeligt essentielt at at
bestemme sig her i første hug, for man kan vel ikke kombinere en rør Receiver med en andet digitalt, vel?

Butikkerne- spild af tid?

Da jeg er helt grøn på området finder jeg det nærmest formålsløst, at gå i Hifi-klubben eller en anden bustik: jeg er nemlig
sikker på, at de vil kunne bilde mig ind, at det billigste lyder super godt. Derudover er jeg ikke god til at huske lydforskelle, så
jeg er ikke sikker på, jeg vil kunne spotte forskellene mellem forskellige højtalere og receivere/cd-afspillere. Men der er, trods
alt, nok en del HIFI, der vel være bedre end mit RXD9, som jeg ellers har været godt tilfreds med.

Her er et google-link til dette anlæg: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=Sony+RX D9&ie=UTF-8&oe=UTF-8

billede: http://www.anuncio.net/images/anuncios/sony-rxd9_d0daac809ec 57765ed79de404595def5.jpg

Netværksafspiller/CD?

Jeg er lidt af den gamle skole: jeg kunne ALDRIG finde på, at købe min musik som download- jeg vil have en fysisk CD i
hånden! Men efterfølgende kan jeg godt se det fede i at lægge CDerne end digitalt- mindre slid, og nemt at browse hele sin
samling af musik. Hvad er fordele og ulemper her?

Surround vs Stereo

Anlægget skal bruges 80-20 eller maks 70-30 til musik/film/TV-lyd. Kan man bruges gode stereohøjtalere, som en del af et
surround-setup, hvis man senere skulle ønske at gå denne vej, således at man måske kan nøjtes med 3 ekstra højtalere og en
Surround receiver, når der skal opgraderes? Med andre ord: er man bundet til stereo, og skal der udskiftning på hele fronten,
hvis man ønsker at gå Surround efterfølgende?

Håber I kan hjælpe mig lidt.

Hilsen Nicolai
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 September 2013 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

hej  velkommen til

 kan du beskrive dit rum du vil spille i,,  hvor stort det er , og hvordan du har tænkt dig højtalerne  skal stå til forhold andre ting i rummet ..

 og om der er døre og vinduer  i nærheden af højtalerne.

så skal du gøre op med dig selv om du ønsker gulv højtaler  eller ej ..   ''

nyt eller brugt..   for 30 k .. vil du virkeligt få meget mere vellyd brugt frem for at købe nyt,


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 206
Sendt: 21 September 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Nicolai,
Starcaster her fra GF! Jeg vil som sagt vælge meget ud fra hvordan du lytter: nær-lytter du i over 30 min. om dagen eller i
weekenden? Eller er det mere "stuen fyldt med musik" du skal bruge?

Dernæst bør du ikke være bange for at ringe et par forhandlere op og bede dem om at stille nogen setups op til dig, så du selv
kan danne en mening. Stol på dine ører og lad ikke salgsnak og pris påvirke hvad du synes lyder godt. Nogen foretrækker en
blød eller varm mere tilbagelænet lyd andre en mere pågående fremadrettet lyd. Det er ikke sikkert du kan sætte ord på
tingene, men som du ved fra guitar, kan man tit høre det når den er der.    
Held og lykke med projektet!

__________________
MVH Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK
 
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 21 September 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej  velkommen til  kan du beskrive dit rum du vil spille i,,  hvor stort det er , og hvordan du har tænkt
dig højtalerne  skal stå til forhold andre ting i rummet ..  og om der er døre og vinduer  i nærheden af højtalerne.så skal du
gøre op med dig selv om du ønsker gulv højtaler  eller ej ..   ''nyt eller brugt..   for 30 k .. vil du virkeligt få meget mere vellyd
brugt frem for at købe nyt,



Her er en plantegning. Det er ikke mit hus, men identisk. Bortset fra mit er spejlvendt.



Højtalerne skal stå i hvert hjørne af stuen ved siden af en tre personers sofa. Hvis prisen er den samme for gulv- og ikke-
gulvhøjtalere, giver gulvhøjtalere så bedst lyd?

Det er fortrinsvis "stuen fuld af musik", jeg skal bruge, men det skal også kunne nærlyttes. Min gamle RXD9 er opgivet til 150
watt. Det nye SKAL kunne spille lige så højt.

Jeg tør ikke købe nyt, når jeg er "helt grøn"- så bliver man bare snydt. Desuden dejligt med garanti.

Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 21 September 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender Pioneer A70? Men det er vist ikke en receiver med radio, vel?

Den har dog vundet EISA-prisen, og billedeoglyd giver topkarakter- dog kun 4 ud af 5 fra what hifi.

Mit gamle RXD9 er opgivet til 150 watt gange 2, så jeg er i tvivl om, om 90 watt er kraftigt nok?
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 22 September 2013 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

 til den størrelse rum du har at lytte i vil jeg vælge gulv højtaler ,k men mindre du har planer om at sætte dem helt ind i hjørnet..  stort set lige meget hvilken gulvhøjtaler du vælger, skal den have luft omkring sig ..  min personlig mening. er  min, 80cm  til bag væg  og 50cm til side vægen . ellers syntes jeg at rummer spiller for mege3t med i de dybe toner.

 men hensyn til ´Sony RXD9., det jeg kan finde om det .. sp kan du ikke bruget det til noget, hvis du ønsker noget som spiller ordenligt.

 nu hvor du vil købe nyt,..  så denne forstærker er en mulighed
 http://www.audioconcept.dk/ProduktSite.aspx?TypeId=3&a mp;CatID=15&PID=70

højtaler  syntes jeg stadig du skal over veje en gang mere om du vil købe nyt.. du får virkeligt  bare så meget mere ved at købe brugt.



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 22 September 2013 kl. 02:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler stærkt på at den Sony RXD9 har 150 ægte watt jeg ville endda være forbavset hvis den har 50 watt.
At prøve at sætte et anlæg sammen af bugte ting som novice syntes jeg ikke ville ikke være en god ide medmindre du har en du stoler på og har noget viden der kan hjælpe dig igennem. På nettet vil du sikkert få så mange forskellige meninger om både det ene og det andet at du bare bliver mere forivret om hvad du skal købe.
Så jeg vil foreslå at du prøv at tage ned i http://www.tapeconnection.dk/default.aspx de kan sikkert hjælpe dig med at sætte noget sammen du vil blive glad for   
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 22 September 2013 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Der er merkater på anlæget, hvor der står "150 W x 2 RMS & 275 W Music Power Puresance Musicale".

Ideelt set vil jeg gerne have gulvhøjtalere, men jeg har en 3 pers. sofa, som fylder 3/4 af min "korte bagvæg", og op ad denne
en 2 personers:
______________________________ (Bagvæg)     
H ____Sofa 3 pers._ H

l           ;           ;        l
l           ;           ;        l Sofa 2 pers.
l           ;           ;        l
                               L/ (Dør, der åbner "ind i 2 personers)
(TV/Komode)

                                  ____________________________Skillevæg til alrum

Der kan rykkes lidt på 2 personers sofa (længere ned mod skillevæg til alrum, ligesom komode/TV kan rykkes 20-25 cm. mere
mod alrum).

Lyd er vigtig for mig, så vil gerne have gode højtalere. Er en A70 en god forstærker (den er uden Radio, ikke? Findes der noget
godt stereoforstærker, der er med radio?
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 September 2013 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

nicolaidenmark skrev:
... Findes der noget godt stereoforstærker, der er med radio?


jada :

http://nbradio.dk/shop/%3e-stereo-receiver-998c1.html

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 22 September 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det virker ikke til, at udvalget af receivere er så stort. Af forstærker overvejer jeg kraftigt NAD 390DD eller Pioneer A70. Jeg er
dog i tvivl om, om Pioneer'en er kraftig nok.

Derudover synes jeg også, et anlæg virker halvfærdigt, hvis der ikke er en receiver eller tuner- OGSÅ selvom jeg UTROLIGT
sjældent hører radio her hjemme.

Hvor er int.forstærkere tit så meget dyrere end stereo receiver, og hvornår er det en alm. receiver kontra en AV receiver-
hvad er bedst?

Er kvaliteten af 390DD virkelig så meget bedre end A70? Jeg vil have god lyd, men har ikke ikke verdens største budget.

30 for forstærker, højtalere og CD/netværksafspiller er absolut maks., men mon ikke der også findes gode ting for en HIFI-
newbie, hvis man stiler efter 15-20K i stedet?
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 22 September 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

nicolaidenmark skrev:
Det virker ikke til, at udvalget af receivere er så stort. Af forstærker overvejer jeg kraftigt NAD 390DD eller Pioneer A70. Jeg er
dog i tvivl om, om Pioneer'en er kraftig nok.


Nu ved jeg ikke om det er et diskotek du er ved at indrette - men gør nu dig selv den tjeneste at lade være med at fokusere så meget på den effekt en given forstærker ( eller receiver) kan aflevere.

Min gamle Pioneer SX1250 kan med sine 2 x 160w i 8Ohm, kun spille marginalt højere end den Kenwood KR6600 jeg fandt i dag - og den har da hæderlige 2 x 60w i 8ohm. Jeg får godt ondt i bolden når vi er over 50w pr kanal - uden mine højttalere er superfølsomme ~ 1.8w/96dB lydtryk.......

Effekten fortæller intet om hvor god lyden er :)





Dine højttalere vil betyde langt mere end forstærkerens effekt.

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 22 September 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Du får langt mere for dine penge ved at købe brugt (især når du skriver at du vil have god lyd)- Evt kombinere
med nyt forstærkergrej og så brugte højttalere.
Brugt grej og især højttalere falder med ca 50-60 procent i værdi efter 2 år - Så her kan du virkeligt spare mange
penge og komme op i høj lydkvalitet - Og et par gode højttalere med gummiophæng holder 15-20 år hvis du
passer godt på dem. Forstærkergrej er en lidt anden sag i forhold til holdbarhed. Bare se på dagens elektronik...

Receiver (forstærker + tuner) er primært rettet mod surroundforstærkere - Hvor 1000 features ofte er
salgsargumentet (og LAV prioritering af stereo) Der er altså sket et skift i forhold til "gamle dage" hvor
stereoreceivere var populære.

Jeg ved ikke hvor meget du har læst her i forum - Men der er mange gode tråde om at vælge grej i din prisklasse.


Det bedste råd må være at tage ud og lytte i nogle butikker/bekendte eller spørge nogle på forum om du må
komme ud og lytte. Der kan være LANGT fra en anmeldelse og til hvordan lyden opfattes live. Desuden skal du
vide at rummet og din akustik er altafgørende for den endelige lyd. Dvs hvordan det lyder hos en forhandler er
bestemt ikke ensbetydende med, hvordan det lyder hjemme ved dig.
mvh


Og det er bestemt ikke alle forhandlere som er ude på at snyde dig - Men de findes derude! Glem ALT om at
bruge penge på kabler i starten. Hvis du får at vide at du skal købe det og det kabel fordi det lyder så og så godt
- Så skal du bare vende om og stikke snuden mod udgangen. Der er sikkert nogen som vil råbe vagt i gevær nu,
men det er ikke der pengene skal prioriteres.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
nicolaidenmark
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2013
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 22 September 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om, at brugt giver value for money, men jeg ville ikke vide, hvordan jeg skulle se, om det var fugl eller fisk, jeg
købte (altså standsmæssigt).

Jeg ved godt at antallet af Watt stiger lige med DB, men det siger noget om, hvornår en forstærker "klipper"/forvrænger. og
altså hvor højt du kan spille rent. Det er det samme med guitarforstærkere. Jeg er bare i tvivl, når der står min RXD9 har 150
watt x 2.

Kan man køre lyd fra sit fjernsyn over en stereo amp: med andre ord- er der nok indgange hertil, så den både kan trække
TV/DVD/BD-lyd og så "være parat til at spille en CD, uden ombytning af kabler. Links til tråde omhandlende valg af grej er
værdsat.

Er det fra nyt muligt at finde gode gulvhøjtalere til 8K parret?

Er der nogen ulempe ved at vælge forskellige mærker til de enkelte "opgaver"- altså, bortset fra at man ender mere flere
remotes?

Slet ingen der kan sige noget om 390DD vs A70?
Til top Vis nicolaidenmark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicolaidenmark
 
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 780
Sendt: 23 September 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal gå en tur rundt i byen og fremlægge dine ønsker og ideer... jeg kan anbefale to butikker som er reelle

http://www.scala-hifi.dk/
http://www.tapeconnection.dk/

du kan godt finde noget spændene i de butikker, men meget er jo din egen smag for hvordan du ønsker musikken skal lyde....men prøv gerne at lytte i flere omgange

et godt råd finder du noget som passer til dig så kan du siden undersøge prisen via internet og finde den rigtig pris, så finder du sikret også den samme pris i butikken efter følgende

lykketil

Pioneer er normalt lys i lyden   Rega er den gode engelske lyd altid dejlig   Primare lidt til den varme side men fuld af muskler

PT spiller jeg Pioneer i stuen 5.1   LX81 og LX91 og Audiovector HT på mit herre værelse er det fuld pakke i Primare og på knægtens værelse er det Primare og System audio
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 23 September 2013 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

nicolaidenmark skrev:
Jeg ved godt at antallet af Watt stiger lige med DB, men det siger noget om, hvornår en forstærker "klipper"/forvrænger. og altså hvor højt du kan spille rent. Det er det samme med guitarforstærkere.


Det der siger noget om hvor højt du kan spille rent - er dine højttaleres drifts-effekt:

Du kan praktisk talt ikke høre forskel på en 60watt og en 120w forstærker.


[/QUOTE]....Slet ingen der kan sige noget om 390DD vs A70?[/QUOTE]

Det kræver jo man har begge, og kan sammenligne dem :)

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 23 September 2013 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Ud og lyt, ta' ynglings cd'erne med. "kommer du til" at sidde og vippe med til musikken kan du tilsyneladende godt li det der spiller.
I Aarhus ligger Tape Connestion og Hifiklubben(gjorde de i hvert fald sidst jeg på de kanter) jo lige ved siden af hinanden og det kan du jo udnytte til at lytte på en del forskelligt.

- Og Jan har ganske ret. watt siger ikke meget. Jeg er næsten lige gået fra 120 til 70w og der kan stadig spilles højere end jeg selv har lyst til.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 23 September 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Da jeg boede hjemme havde jeg et par højttalere, der nemt kunne fylde min 50 m2 kælder med lyd og bas, men da jeg så købte en ny forstærker, der spillede fantastisk i butikken, installerede jeg anlægget i stuen i stedet for i kælderen, og jeg blev så skuffet over lyden og specielt bassen, at jeg oprettede hjælpe-tråde på netfora og var ved at smide forstærkeren i brændeovnen. Dog fandt jeg ud af, at det intet havde at gøre med anlægget, men at det faktisk bare var stuens akustiske egenskaber. Højttalerne spændt foran den nye forstærker, kunne stadig spille kælderen op til dans. Og nu står højttalerne hos min kæreste, og spiller for meget bas.

Jeg synes ikke du skal læse alle de tests af udstyr. De siger intet om hvordan anlægget vil lyde hjemme ved dig, og ofte er testen måske heller ikke det mest troværdige. prøv at læs denne test: http://www.theabsolutesound.com/articles/tested-cerwin-vega- cls-215-loudspeaker/   og så tag ind i hifiklubben og lyt, og se om du oplever samme vidunderhøjttaler som testeren.

Så lyt altid selv til grejet inden køb, og specielt når det drejer sig om højttalere: Lyt hjemme hos dig selv. 

Ang. gulv vs stander højttaler:
Hvis du vil spille højt og kunne rocke lidt med, så ville jeg bestemt vælge en gulvhøjttaler. de umiddelbare fordele ved en gulvhøjt. er:
højere følsomhed (Vil spille højere med en given mængde tilført energi, give et større punch i maven)
Dybere bas (Store enheder i store kasser kan spille lavere frekvenser, og fysisk mærkbar bas)
Mindre forvrængning (Store enheder (eller flere enheder) skal bevæge sig mindre end små enheder, for at spille samme lydtryk. Derudover er gulvhøjttalere ofte 3-vejs, hvilket vil sige at de har en enhed til bas, mellemtone og diskant, mens små højttalere ofte har en enhed, der spiller både bas og mellemtone samt en diskant. Mellemtone-bas enheder, vil selvfølgelig være mere presset end én bas-enhed og én mellemtone-enhed.

Overvej om du har brug for en cd afspiller og en radio, og ikke en dac, flac filer og net-radio. Jeg var selv skeptisk i starten, men er efterhånden gået over til bare at tænde computeren, og så er der både radio og masser af andet musik. Det er bare nemmere.
Og en god cdafspiller er dyr, og en god radio er dyr. Det er en god dac også, men med daccen, skal du kun betale 1 x dyr :)


Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 23 September 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Først så syntes jeg vi skal klappe i vores hænder, når en person ønsker at købe nyt. Der ville jo ikke være ret meget på brugtmarkedet og endnu flere butikker ville dreje nøglen.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre som Darwin og flere siger. Besøg de omkringliggende butikker og lytte en masse. Gerne bruge flere dage på det. Her kan du så finde ud af om du vil have stereo eller surround. Når butikken får fornemmelsen af at du er interesseret, kan du få lov til at låne ting med hjem. Det er vigtig at lytte i sit eget hjem. Rummet har stor betydning for lyden. Husk at det er din pengepung og øre der bestemmer, ikke sælgeren.

Der bliver nævnt Tapeconnection. Har lige kigget på deres hjemmeside. Der er godt nok meget spændende der inde. :.-) Dynaudio, Rega, Yamaha Musik Fedelity og alt mulig lækkert. Der kunne jeg godt bruge et par dage.

  






__________________
Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC
 
knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 375
Sendt: 23 September 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Sørg for at høre KEFs jubilæumsmodel, ls50. Den er på mange måder virkeligt god, men skal selvfølgelig vurderes i forhold til
dit lytterum.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 24 September 2013 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Du Glem ALT om at
bruge penge på kabler i starten. Hvis du får at vide at du skal købe det og det kabel fordi det lyder så og så godt
- Så skal du bare vende om og stikke snuden mod udgangen. Der er sikkert nogen som vil råbe vagt i gevær nu,
men det er ikke der pengene skal prioriteres.


Enig !

Og så til trådstarter:

Bare sørg for et OK kvadrat på kablet, så kan man bruge resten af energien og økonomien på selve anlægget.

Og så et bud herfra......find den højttaler du vil leve med først og så forstærker bagefter. Det nytter ikke at du brænder 15
kilo af på forstærkeren, hvis den så ikke matcher med de højttalere du ender op med.

Omkring tuneren, så spring det med en receiver over og smid en separat tuner på. Vil du have FM, så find en konge tuner i
det brugte segment. Det er nemt at finde en gammel luksus-sag til under en tusse. Er du til DAB eller internetradio, så er
udvalget lidt begrænset på det brugte marked, men de kan så også fåes som helt nye med fin kvalitet, men koster naturligt
nok så også lidt mere. Men budskabet er, at skille tingene ad for at få den største fleksibilitet.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes