Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 08:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dac med analog volume! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Jeg overvejer en dac til mit setup, og skal helst have een med volume kontrol, og både RCA og XLR udgang. De fleste dac's til overkommelige penge
er med digital forforstærker, og jeg har hørt det ikke skulle være optimalt? Men at man derimod skal finde een med analog forforstærker........men så
stiger prisen bare gevaldigt! Har lidt overvejet en Audiolab M-Dac, men den er desværre med digital Pre........

Så er der nogle forslag til dac's med analog volume kontrol?
Har set at feks. SOtM laver en fin dac/pre sPD-1000, men den koster altså næsten 4 gange så meget som feks. den Audiolab!
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hvad med noget så beskedent som Dacmagic Plus?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Den ser bestemt osse rigtig fin ud, har godt luret den.......men den er vist osse med Digital volume?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det troede jeg faktisk ikke, men det ser ud til at du har ret.

Benchmark DAC har svjv. en analog volumekontrol. Det samme gælder Asus Xonar Essence One.

Spørgsmålet er om der er grund til at holde sig fra Audiolaben pga dens måde at regulere volumen på.
En veludført digital volumenkontrol kan have fordele i forhold til den analoge, f.eks. hvad angår linearitet.

Se f.eks Ken Rockwells målinger på Dacmagic hvor han måler den ved 0dB, -20dB, -40cB og -60dB.

http://kenrockwell.com/audio/cambridge/dacmagic-plus.htm
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Ja, har ikke hørt M-Dac'en, men bare ladet mig fortælle at digital volume som regel ikke er et hit. Vist noget med bit-reduktion?

Men den skal sgu have et lyt, den får ret pæne ord med på vejen
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Der vil være bit-reduktion, men M-Dac opererer efter sigende med 32 bit internt i Sabre chippen. Så du kan groft sagt fjerne 16 bit, dvs. skrue hele 96 dB ned, før du reducerer bitdybden i forhold til CD standard. Ved så lave lydstyrker hvor selv den mindste baggrundsstøj sikkert overdøver musikken alligevel, har du stadig et teoretisk dynamikområde på 96 dB, så jeg tror den termiske støj og andre unoder ved en analog volumenkontrol kan være mere problematiske.

Om det er hørbart og hvad der lyder bedst eller mest korrekt, er så et andet spørgsmål.

Jeg synes du skal bruge ørerne til at vurdere dit køb med og ikke være så bange for den bitreduktion.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Boye, fedt du lige ville forklare lidt om hvad der sker i Dac'en/pre'en
Er lidt grøn på det område, men ja.........skal have givet den M-Dac et godt lyt, og bruge ørerne
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Der vil være bit-reduktion, men M-Dac opererer efter sigende med 32 bit internt i Sabre chippen. Så du kan groft sagt fjerne 16 bit, dvs. skrue hele 96 dB ned, før du reducerer bitdybden i forhold til CD standard. Ved så lave lydstyrker hvor selv den mindste baggrundsstøj sikkert overdøver musikken alligevel, har du stadig et teoretisk dynamikområde på 96 dB, så jeg tror den termiske støj og andre unoder ved en analog volumenkontrol kan være mere problematiske.Om det er hørbart og hvad der lyder bedst eller mest korrekt, er så et andet spørgsmål


Hmm... det lyder lidt for godt til at være sandt. Hvad der må bitreduceres i 16bit må tilsvarende bitreduceres i 32bit. Man øger/reducere ikke sit udgangspunkts dynamikområde ved konvertering. Ellers har man "vundet noget" ud af ingenting.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 08 Oktober 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det er fuldstændig sandt at du ikke kan fjerne f.eks. grundstøj fra indspilningen på denne måde, men frygten for at arbejde med et bitreduceret signal med den teoretiske digitale dynamikbegrænsning (ofte forvekslet med opløsning) det medfører, bør være borte.

Jeg er på ingen måde ekspert, så det vil være fint hvis nogen byder ind med en mere kvalificeret måde at forklare sagen på.

Med en analog volumenkontrol vi der også være reduceret S/N forhold ved lavere lydstyrker, for grundstøjen i de efterfølgende forstærkertrin vil typisk være stort set konstant.

Men det er svært at sammenligne to så forskellige teknologier alene på data og teoretisk performance. Derfor vil jeg fastholde at det er lytteresultatet der må tælle. (gerne støttet af data der dokumenterer den tekniske kvalitet) Det er blot vigtigt at man ikke stirrer sig blind på på et enkelt skræmmende udtryk som bit-reduktion uden at se på hvad det dækker.


Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Det her er en fin forklaring

http://www.weiss-highend.ch/computerplayback/Digital_Level_C ontrol.pdf


Og kort fortalt så er støjen der tilføres med en 32 bit digital løsning meget mindre end den er med et analogt potmeter.

Jeg har selv en m-dac og kan godt sige ok for den ;).
( og da den udskiftede en benchmark dac 1 er det i hvert fald min opfattelse af den er bedre end denne).
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Tak for input reenberg, lige det jeg havde brug for og høre.........den er skrevet på ønskesedlen, så er det bare og få lyttet og sparet op
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 232
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Måske har de i Norge stadig den version af GDIS DAC V mk2, som har det du efterlyser
http://www.lytterommet.no/g-dis-dac-v-mkii-med-forforsterker /
Har den selv i tidligere designversion (ikke guldskilt, men mere "kedeligt" blåt logo trykt på forpladen).
Volumenkontrollen er implementeret som shunt, dvs signalet passerer ikke selve potentiometeret.
Suveræn dynamik og 3D lydbillede med meget analog lyd. Specielt når man skifter strømforsyningen ud med fx
http://www.simplehifi.dk/side4.html

God jagt :-)
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tak for Info, den ser spændende ud........men er nok noget over mit budget desværre!
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke lykkedes dig at finde en dac med analog volumen kontrol kan jeg anbefale dig at prøve en Audiolab MDAC.
Min er ganske vist opgraderet væsentligt siden jeg købte den, men i standard trim er det en rigtig god dac også.

Den regulerer volumen fint (jeg bruger det dog ikke), og dette kan styres via den medfølgende fjernbetjening.

Den har desuden både XLR- og RCA-udgange.

Hvis du har mod på lidt læsning findes der adskillige tråde omkring denne dac på www.pinkfishmedia.com forummet, hvor
designeren er dac'en er meget aktiv.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Tak for input Jannik, den skal have et seriøst lyt........har nærmest kun hørt godt om den
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej Jannik

Lyder spændene, og for at ikke Hijacke tråden...er der et sted man kan læse om dine mod's ??

Og Dumbo, ja det er en fed dac, men husk at næsten alle nye ting er suuuper... det er først 3-4 år senere man virkelig kan se om det nu var så godt ;).


Mvh

t.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 390
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Hej JannikLyder spændene, og for at ikke Hijacke tråden...er der et sted man kan læse om dine mod's
??Og Dumbo, ja det er en fed dac, men husk at næsten alle nye ting er suuuper... det er først 3-4 år senere man virkelig
kan se om det nu var så godt ;).Mvht.



Hej Reenberg,

Tjah, det kunne jo være at trådstarter også kunne bruge lidt mere info om MDAC'en
Der er tonsvis af læsestof på det førnævnte forum, hvoraf én af trådene findes her
http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=144127

Der er adskillige tråde i føljeton ang. opgraderingerne til MDAC'en, som kun designeren udfører ved at man sender sin dac til
ham. Metoden kan sammenlignes med modifikationerne til Sonos' Connect afspiller, som jo også kan opgraderes.

Kort fortalt, er PSU-boardet og mainboardet opgraderet i min MDAC. Der er skiftet adskillige komponenter, hvilket har givet
et meget stort kvalitetsløft i lyden. Min er opgraderet med en bestemt type kondensatorer bl.a., der på forummet kaldes
Toy-spec. Der findes en langt dyrere "Fusion"-spec. også.
Disse opgraderinger bliver nu erstattet af et helt nyt mainboard, der kan vælges med AV-bypass mulighed bl.a. Om dette
emne er der lavet en side her http://mdac2.lakewestaudio.com/
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 10 Oktober 2013 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Skriv I endelig bare løs, så længe I holder jer til emnet........

Skal da bestemt osse ind og lure på mods til den M-dac, lyder sgu spændende
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes