Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2024 | 19:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Wimp Hifi til Windows (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr Infinity
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 01 Marts 2014 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Så kom Wimp Hifi endelig til Windows og Osx. Jeg er hoppet på Wimp Hifi vognen og har ikke fortrudt det.
Til top Vis Mr Infinity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Infinity
 
Crash
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 128
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt HIFI lyd da man ikke har mulighed for at bruge ASIO driver og derfor ikke får lyden

sendt direkte til sin DAC / lydkort og derfor vil Windows mixeren være et ekstra led der vil (mudder)

lyden til som der kan undgås ved at bruge f.eks foobar2000. Så ja det er næsten HIFI lyd. 
Til top Vis Crash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crash
 
Mr Infinity
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Crash skrev:
Det er ikke helt HIFI lyd da man ikke har mulighed for at bruge ASIO driver og derfor ikke får lyden sendt
direkte til sin DAC / lydkort og derfor vil Windows mixeren være et ekstra led der vil (mudder) lyden til som der kan undgås
ved at bruge f.eks foobar2000. Så ja det er næsten HIFI lyd. 

Jeg har ikke skrevet det er hifi lyd. Jeg kan sagtens hører forskel på jriver med flac og så Wimp Hifi. Dog synes jeg
at Wimp Hifi gør det godt.
Til top Vis Mr Infinity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Infinity
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke hvad Crash mener. Hvad er Windows mixeren ?
Jeg tager signalet fra USB porten.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Alt lyd går gennem Windows kernel mixer. Derfor forringes lyden. Vise programmer kan bypasse denne mixer og derved hive et "rent" signal ud.

__________________
Mvh
Kenneth
Til top Vis KBAndersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KBAndersen
 
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 410
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Crash skrev:
Det er ikke helt HIFI lyd da man ikke har mulighed for at bruge ASIO driver og derfor ikke får lyden

sendt direkte til sin DAC / lydkort og derfor vil Windows mixeren være et ekstra led der vil (mudder)

lyden til som der kan undgås ved at bruge f.eks foobar2000. Så ja det er næsten HIFI lyd. 


Der er flere metoder/protokoller til at køre uden om Windows mixeren. Asio, Wasapi og Kernel streaming for at nævne et par stykker. Alle 3 har fordele og ulemper, og kræver en mediaplayer hvor det er muligt at rode med output metoden. Den potentielle forbedring vil varigere fra system til system, da der er en lang række andre ting i en computer, der påvirker lydkvaliteten der i sidste ende kommer ud af computeren. På mit system er forbedringen ret marginal, dog tilstedeværende. Jeg har oplevet at netkort drivers har haft større indflydelse på lyden.

At sammenligne Wimp Hifi med afspilning af egne musikfiler, er i min verden, lidt at sammenligne æbler og bananer. Det er 2 forskellige vidt forskellige metoder, der hver især har fordele og ulemper.

Annyway omkring, Wimp og Wimp Hifi. Så kan jeg forstille mig at forskellen er nat og dag.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff
 
Mr Infinity
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE] At sammenligne Wimp Hifi med afspilning af egne musikfiler, er i min verden, lidt at sammenligne æbler og bananer.
[/QUOTE]


Nu tog jeg udgangspunkt i hvordan jeg oplever lyden som kommer ud af mine højttalere og ikke det som ligger bagved.
På det punkt, er det for mig ganske acceptabelt at holde Wimp Hifi op imod Jriver med flac filer.
Til top Vis Mr Infinity's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Infinity
 
Zala
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Wimp hifi er et fremragende produkt. Det er vel det, som nerds har efterspurgt i mange år. Det kan næsten ikke være lettere.

"At sammenligne Wimp Hifi med afspilning af egne musikfiler, er i min verden, lidt at sammenligne æbler og bananer. Det er 2 forskellige vidt forskellige metoder, der hver især har fordele og ulemper."

Det kan det være, og jeg vil generelt give dit ret. Men begrund lige, hvor i processen du ser den store forskel.

Det er jo ikke forskelle på 320 og redbook, der giver den største hørbare effekt.
Til top Vis Zala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zala
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Zala skrev:

Det er jo ikke forskelle på 320 og redbook, der giver den største hørbare effekt.


Det var satans, så må der s´gu være noget galt med mit anlæg, for hér er den forskel da som nat og dag

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
NANtheMAN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Kære venner, jeg kan forsikre jer for at I kan anvende ASIO drivers til WIMP HiFi for Windows. Okay, jeg kan selvfølgelig kun
udtale mig om den ASIO driver som jeg selv anvender, nemlig AQVOX. AQVOX har en fuldt funktionsdygtig trial version
liggende på deres hjemmeside. Jeg forslår du henter den og installerer den. Derefter vil du i WIMP Hi-Fi Settings kunne vælge
at WIMP Hi-Fi skal sende output til AQVOX ASIO driver. Det ta'r så'n ca. 5 minutter.
Til top Vis NANtheMAN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NANtheMAN
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
.... Det var satans, så må der s´gu være noget galt med mit anlæg ....

Det er muligt.

Der er i øvrigt foretaget mange blindtests, som påviser at det kan være meget svært at bestemme om signalet stammer fra 320k eller CD.

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 11 Marts 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Overvejer kraftigt at supplere musiksamlingen med Wimp Hifi. Da jeg starter fra nul både udstyrs- og vidensmæssigt på streamingfronten, håber jeg på lidt pædagogisk støtte her.

Har nogen erfaringer med Wimp Hifi til Linux (Ubuntu)? Har prøvet den gratis version, som fungerede glimrende funktionalitetsmæssigt. Lydkvaliteten (96KB via minijack på lydkortet ) er dog forfærdelig i gratisversionen, som også kun gælder i begrænset tid,

Kan der overføres trådløst fra PC til en DAC uden kvalitetstab, og i givet fald i hvilket format.

Jeg har aktuelt hverken dac, nogen streamingapparater og vil meget nødig ud i løsninger der kræver brug af windows og/eller produkter med touch-styring.

Er det muligt, og hvilken retning skal jeg begynde at lede?
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg også WiMP-HIFI på min Android. Her er forskellen muligvis endnu mere hørbar. Det er vanskeligt at udpege præcis
hvad forskellen er, men det lyder altså mere rigtigt og "levende."
Hvis man hører til den generation der kun har hørt musik på et komprimeret format, vil forskellen formentlig være rystende.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 421
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvis man interesserer sig for, hvad der sker i en D/A proces, så er det åbentlyst, at der ikke vil være forkskel på en redbook (16/44) og 320 i afspilningen. Der vil ikke være nogen hørbar forskel, hvis alt andet i kæden (player og kerne) er det samme - og slet ikke på en smartphone.

Hvorfor kan man så høre forskel. Det kan man, fordi Wimp ønsker, du skal kunne høre en forskel. Det er filtrene i konverteringen, og hvad de ellers finder på af påvirkninger, du kan høre.

Det er lidt lige som at købe et rengøringsmiddel, man tror, der er mere rent i huset, når det lugter af citron.



Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6271
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Har s´gu svært ved at være enig med dig. Eks. fra min egen stue. Ripper en CD f.eks. Cæcilie Norby´s første på Blue Note. Beholder wav filerne i en mappe. Konverterer dem til en anden mappe med Fraunhofer Pro i mp3/320kB. Brænder begge i samme Plextor brænder, wav filerne som audio-CD, mp3 filerne som mp3-cd, begge på samme medie MAM-A gold CD. Afspilles på samme drev, coax dig. out til samme dac. Der er en verden til forskel på dybde i perspektivet og detaljeopløsningen på audio-CD´en. Det er jeg ikke ene om at mene, hørt på mit ydmyge anlæg, så i min verden passer det bestemt ikke, at der ikke er hørbar forskel. Gi´r gerne en lyttetest, hvis man stadig påstår det modsatte.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:
Hvis man interesserer sig for, hvad der sker i en D/A proces, så er det åbentlyst, at der ikke vil være
forkskel på en redbook (16/44) og 320 i afspilningen. Der vil ikke være nogen hørbar forskel, hvis alt andet i kæden (player og
kerne) er det samme - og slet ikke på en smartphone.Hvorfor kan man så høre forskel. Det kan man, fordi Wimp ønsker, du
skal kunne høre en forskel. Det er filtrene i konverteringen, og hvad de ellers finder på af påvirkninger, du kan høre.Det er lidt
lige som at købe et rengøringsmiddel, man tror, der er mere rent i huset, når det lugter af citron.


Du skal vist en tur til ørelægen, der må sidde noget voks og trykke på din hørenerve hvis du ikke kan høre forskel på 320kbit
og redbook, så er man sgu døv

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er nok også døv, men jeg vælger fortsat at forholde mig til http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showforum=40 indtil videre ....

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det er altid vanskeligt at diskuterer subjektive indtryk.  WiMP har ikke opfundet Lossless eller AAC formaterne. At AAC og MP3 kan lyde imponerende godt, især med tanke om hvor meget mindre filerne fylder, er jeg helt med på. Men at en person der kan bruge ørerne, og formentlig har gear af en høj kvalitet, ikke kan høre forskel få filformaterne undrer mig meget. Jeg har nemt ved at høre forskel,  selv ved AAC > 400kbps. Måske er det fordi man ikke vil høre forskel.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 12 Marts 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:
..... Måske er det fordi man ikke vil høre forskel .....

Man kan også sige at man SKAL da kunne høre forskel, når der nu er et større tal med i ligningen. (Ligesom 16bit vs. 24bit).

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes