Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 23:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Spolebåndsprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

inspireret af kassette stafetten startes her en tråd om et Spolebånds projekt - måske en stafet måske en liveindspilning som deles med andre måske noget helt tredie

kom med gode ideer til hvordan vi kan interaktere med spolebånd med det formål at få noget god lyd, musik og sjov ud af det

Her er nok mange der har spole maskiner - LouBP-PQR-Sveske-Bjørn-janils-r-l-b.... så frem med ideerne


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Det er vel lidt sværere end med kassetter. Hvis vi holder os til 1/4" bånd er der ½-spor, 1/4-spor, 4 hastigheder, 3 spolestørrelser og IEC/NAB forbetoning. 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

så skulle man måske dele det over i to projekter

1: 10" spoler 2 spors og 15 inch

2: 7 tommer 4 spors og 7½ inch

hvor 1 virkelig handler om at se hvor meget kvalitet der kan presses ind og hvor 2 mere er som projektet med kassetterne

1 kunne så yderligere være et live projekt eller

Når det var bare tanker - kom endelig med friske ideer - alt står helt åbent


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Lyder noget kompliceret og besværligt.

Jeg kan kun køre 2 spors, så det første forslag er det bedste.

Kunne forestille mig at optage den samme musik 2 gange fra 2 forskellige pladespillere - ville det være noget?

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Lyder noget kompliceret og besværligt.

Jeg kan kun køre 2 spors, så det første forslag er det bedste.

Kunne forestille mig at optage den samme musik 2 gange fra 2 forskellige pladespillere - ville det være noget?

 

½ sporsudgaven (38cm) falder ligesom til jorden hvis det er kopieret musik fra LP eller lign.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

½ sporsudgaven (38cm) falder ligesom til jorden hvis det er kopieret musik fra LP eller lign.

[/QUOTE]

som i "at skyde gråspurve med kanoner" ?

Er der i øvrigt ikke også noget med at 15 inch har rignere bas gengivelse end 7½ inch ?




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Så er vi måske tilbage til et live projekt - finde nogen der siger ok til en bootleg - tapers - live udgave på fx ½ spors 15 inch hastighed som vi må kopiere i op til x antal eksemplare med lovning om ingen videresalg etc.

I den anden ende af skalaen har jeg bootleg bånd med Greatfull Death fra 72-73 på små bånd som er virkelig ringe


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Er der i øvrigt ikke også noget med at 15 inch har rignere bas gengivelse end 7½ inch ?

Det kommer an på tonehovederne. Hvis du vil have "perfekt" bas, går det ud over diskanten. Og problemerne bliver større ved stigende hastighed. Så mange gode båndoptagere har ujævn frekvensgang i basområdet. Og mit hjemmeklyt har ujævn frekvensgang i hele området

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bestemt ikke der er tale om "overkill" med 38 cm/sek! Jeg kan sagtens høre forskel ved optagelse fra LP, men når jeg optager torsdags koncerter nøjes jeg med 19 cm/sek. Kan således ikke se, hvordan noget skulle falde til jorden - jo, måske den anden vej rundt, fordi båndoptageren ikke 100% formidler de kvaliteter der er i en god pladespiller.

Vi har planlagt en båndoptager aften her i løbet af november i Københavns hifi-klub. Der kommer en gut og spiller trommer, samt muligvis også lidt guitar. Så prøver vi at optage. Jeg har kun billige mikrofoner, og har ikke prøvet det før, så jeg kan på ingen måde garantere for resultatet. Men det bliver helt sikkert lærerigt. Hvis der er nogen som har prøvet det før, ville det være godt med et par gode råd.

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Det er vel lidt sværere end med kassetter. Hvis vi holder os til 1/4" bånd er der ½-spor, 1/4-spor, 4 hastigheder, 3 spolestørrelser og IEC/NAB forbetoning. 

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

5", 7", 10½" 14" og så de 3 "skæve" i form af Ferrograph og de tyske 22cm og 25cm ligesom du glemte Nagras egen korrektion "Nagra Master" og muligheden for helspors mono. Rigtige vintagehajer har vel også en maskine med 76cm/s. Der er heller ikke nogen garanti for at alle maskiner overholder de vedtagne normer for tidskonstanter og niveaukalibrering så det er nemt at gøre det umuligt, men det er der jo ikke noget sjov ved.

Til gengælg kan jeg garantere spøjse resultater ved afspilning på fremmede maskiner så alle mand bedes få justeret azimut, bias, for-/efterbetoning og niveau inden forsøget. Problemerne kan yderligere minimeres ved at holde sig til 7" og  19cm/s og udføre øvelsen parallelt i både kvart- og halvspors.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

hvor ofte skal man have justeret azimuth og bias eller efter hvor mange bånd skal man justere?

SJov opremsning af formater bjørn - men mon ikke mcs-5 ramte meget rigtigt hvis vi tager de gængse amatør maskiner allea pioneer, technics, akai og revox med ?

spiller min nagra 4,2 med nagras egen #Nagra Master" ?


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvor ofte skal man have justeret azimuth og bias eller efter hvor mange bånd skal man justere?

SJov opremsning af formater bjørn - men mon ikke mcs-5 ramte meget rigtigt hvis vi tager de gængse amatør maskiner allea pioneer, technics, akai og revox med ?

spiller min nagra 4,2 med nagras egen #Nagra Master" ?

Azimut er en engangsforestilling mens bias'en (formagnetisering) skal tilpasset det aktuelle bånd

Stort set, men justeringen er sjældent eller aldrig som den burde være 

Hvis den kan står fremgår det af eqvælgeren (kun 38cm/s) men jeg mener kun det er på stereomaskinerne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Azimut er en engangsforestilling

Det ser det ikke ud til efter div. servicemanualer. Men du skal bruge et kalibrationsbånd til at justere det...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa , det er super at høre om en spole stafet - dejligt hvis det også kunne løkkedes.
Alle bør have mulighed for at deltage , derfor kan man måske blive nød til at gå på kompromis hvad angår format/ standart
, derfor hvilke maskiner har vi at køre med.
Selv har jeg kun akai 1/4" / 1/4 spors stereo , 7 & 10" spole maskiner , 1 enkel 1/2 spors stereo som ikke er helt køreklar
endnu , de er nok alle justeret efter japansk cusumer standardt , jeg ville meget gerne deltage i evt. stafet hvis der er andre
med maskiner som matcher de samme standarter da jeg helst ikke vil begynde at justere noget i mine "mangler testbånd"
PS. jeg udlåner gerne mit wow/flutter meter hvis andre kunne få brug for det og ka få fat i de nødvedige testbånd.
MVH.Thomas

__________________
Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
bjørn skrev:
Azimut er en engangsforestilling

Det ser det ikke ud til efter div. servicemanualer. Men du skal bruge et kalibrationsbånd til at justere det...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jeg håber så sandeligt ikke at hovderne flytter sig efter justering.

Hvem har nævnt at der ikke skal bruges kalibreringsbånd ? og der er vel for pokker ingen der "roder" med analoge båndmaskiner uden det nødvendige værktøj og den nødvendige viden.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Hvem har nævnt at der ikke skal bruges kalibreringsbånd ? og der er vel for pokker ingen der "roder" med analoge båndmaskiner uden det nødvendige værktøj og den nødvendige viden.

Jeg kan se du er i godt humør i dag bjørn --- øhh hvor får jeg et kalibreringsbådn fra - godtnok har jeg kun 4 spolemaskiner men alligevel vil jeg for pokker gerne rode med maskiner på den rigtige måde


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Godt - Humør!!!  - Det må vi udnytte.... .  Kalibreringsbånd: Måske vil jeg godt vide lidt mere om disse. Jeg har et indtryk af, at et kalibreringsbånd er "generelt" for alle maskiner. Preindspillet med vedtagne toner fx 1K + 10K - evt. L+R - og med forskellig modulation (i mV)? Derefter lader man båndet afspille i den pågældende maskine, hvor båndet er tilpasset 1/2-spors eller 1/4-spors.

Man lader et fx W/F-meter vise evt. hastighedsafvigelser - et instrument til visning af frekvenslinearitet - og evt. et instrument til visning af forvrængning. Er dette helt ved siden af?

Sluttelig vil jeg gerne lige spørge, om disse bånd ER specifikke fra model til model eller ét bånd er "omnipotent", så det kan bruges til alle maskiner.(bortset fra formatforskelle (2/4-spor) - og evt. hastighed.

Jeg råder over først og fremmest Revox B77 / pr-99'ere (5 styk) en A700 - og har også en enkelt Tandberg 9000X - og et par Technics 1506. Det kunne jo være dejligt, hvis man ikke skulle købe et kalibrerings-bånd til hver af disse modeller.

Jeg har lidt svært ved at overskue ideén med "stafetten" på spolebåndene, men synes grundlæggende, at det kunne være rigtig sjovt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jeg har lidt svært ved at overskue ideén med "stafetten" på spolebåndene, men synes grundlæggende, at det kunne være rigtig sjovt.


Det har jeg egentlig også - men efter kassette stafetten som af naturlige årsager ikke er "heavy hifi"  så blev ideen med et spoleprojekt født - det er stadig helt åbent hvad det så ender med - men jeg håber vi ender med et kompromis hvor "teknikkerne" kan enes med "spasserne" og hvor formidling af noget god musik stadig er på dagsordenen.


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Kalibreringsbånd: Måske vil jeg godt vide lidt mere om disse. Jeg har et indtryk af, at et kalibreringsbånd er "generelt" for alle maskiner. Preindspillet med vedtagne toner fx 1K + 10K - evt. L+R - og med forskellig modulation (i mV)?

Næsten. De er næsten altid indspillet i fuld bredde, så om din båndoptager er 1-spors eller 16-spors er ligegyldigt. Forbetoning, hastighed og referenceflux er det der adskiller forskellige testbånd. Referenceflux og forbetoning behøver ikke at være korrekt (det kan du kompensere for), men båndet skal gerne være indspillet med den rigtige hastighed.

Du starter med at afspille den 1kHz tone båndene typisk starter med. Den bruger du til at justere afspillehovedet (højde, azimuth m.m.). Derefter kommer der div. toner med forskellig frekvens. De skulle så gerne have samme niveau (eller de "rigtige" fejl), når du måler med et AC-voltmeter. Når afspillesektionen så er iorden, justerer du optagehovedet, forbetoning og bias i optagesektionen til at matche afspillesektionen. Det er meget bøvlet hvis båndoptageren ikke har mindst tre hoveder

Og husk afmagnetisering inden du ødelægger båndet!

Du kan læse en frygtelig masse om kalibreringsbånd her: http://home.flash.net/~mrltapes/

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Tak for det! - så er der vist dømt læsning!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes