Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2024 | 04:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Den store Dynaco/Scandyna A-25 tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Der skal - som tidligere nævnt- i flere tråde her på hifi4all.dk laves en tråd om de navnkundige Scandyna/Dynaco højttalere.

Især er det nok de forskellige A-25 (X og XL) modeller, der allerede i mange år har været et  must for enhver seriøs amerikansk rør-aficinado, der vil blive diskuteret her, men også den lille A-10 model kunne tages op her.

Mit influenza-tunge hoved er ikke klar til føje guldkorn eller bare basis-info til her, men et sted kan jeg finde ud af at starte. Nemlig at lægge et billede på af fire sæt A-25X Scandyna højttalere stackede efter Dynacos egne foreskrifter, således at den samlede modstand forbliver som den enkelte højttalers (i dette tilfælde 4 ohm).

Værsgo:



De 8 højttalere drives af en Sansui Au-9900 forstærker (den sorte sag til venstre for den guldfarvede røramp foran på skamlen) på ca. 80 gammeldags vintage-watt.

Og det lyder faktisk bragende godt. Perspektivet kunne i sagens natur være bedre, men 8 gange 10'' basser kan nu noget!

Jeg lader setuppet stå i nogle dage/uger i fald nogle slet ikke kan leve uden at høre, hvordan det lyder. Så kigger I bare forbi!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

SÅ fik du det endelig gjort - Og det lyder godt kan jeg forstå? Det kunne vær jeg skulle stræber efter at stacke 4 par
Scandyna Dynaco højtalere i fremtiden.

Jeg er i hvert fald glad for mine, men vil nu ikke brokke mig hvis jeg fandt et sæt af Dynaco modelle.




Hvad er det for nogle rør du spiller på nu, en Braun cvs 13 ligner det? og hvad mere, shel? Og hvad er grammofonen i
midten for en.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
copman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej PQ

Glædeligt gensyn med Scandyna, som havde hjemme i mit kære vestjylland...(Humlum - af alle navne!)

Min far har STADIG sin Scandyna receiver (program knapper springer ud) og tilhørende højttalere, som meget ligner dine. Jeg tror hans er 8" - kan det passe?? Refleks-spalten sidder under bassen og mellemtone/diskant er en ca 3-4 " dome.

Skum ophængene er desværre mørnet væk.

Kan man få et lyt?

mvh Allan

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
SÅ fik du det endelig gjort - Og det lyder godt kan jeg forstå? Det kunne vær jeg skulle stræber efter at stacke 4 par
Scandyna Dynaco højtalere i fremtiden.

Jeg er i hvert fald glad for mine, men vil nu ikke brokke mig hvis jeg fandt et sæt af Dynaco modelle.




Hvad er det for nogle rør du spiller på nu, en Braun cvs 13 ligner det? og hvad mere, shel? Og hvad er grammofonen i
midten for en.


Hej LouBP,

Den lille rørforstærker forrest er den amerikanske single-ended Shell Northport, jeg fandt på stumpemarkedet i herning i foråret. Som jeg vist har nævnt i min vintage tråd spiller den fantastisk bl.a. på mine store Jealvox horn. Min (grå) Braun rørforstærker bagved kan slet ikke være med her.

PS grammofonen er en svensk inertia med en Acos Lustre arm, som jeg skal have lavet en ligeså flot Lenco base til som din.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

Hej PQ

Glædeligt gensyn med Scandyna, som havde hjemme i mit kære vestjylland...(Humlum - af alle navne!)

Min far har STADIG sin Scandyna receiver (program knapper springer ud) og tilhørende højttalere, som meget ligner dine. Jeg tror hans er 8" - kan det passe?? Refleks-spalten sidder under bassen og mellemtone/diskant er en ca 3-4 " dome.

Skum ophængene er desværre mørnet væk.

Kan man få et lyt?

mvh Allan




Vi finder sagtens ud af en lille lyttesession. Send mig en PB så finder vi et tidspunkt.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Wow det ser heftigt ud. Jeg tænker på de 20 sæt jeg har haft i hænderne gennem tiden.

Det kunne være at man skulle til samle på dem igen.

Har en del af de små 6,5 tommer liggene ( passer til A-10) samt ditto diskanter hvis nogen

mangler????

Hvordan spiller det udover at det kan flytte luft? Er der i det hele taget noget perspektiv? Hvad

med den lidt hidsige top fra diskanterne. Holder det?

Husker selv en fest hvor vi brugte 4 stk A-25 drevet af 2 stk NAD 2200 Brokoblet. Det flyttede

luft!!

Fin tråd iøvrigt.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Wow det ser heftigt ud. Jeg tænker på de 20 sæt jeg har haft i hænderne gennem tiden.

Det kunne være at man skulle til samle på dem igen.

Har en del af de små 6,5 tommer liggene ( passer til A-10) samt ditto diskanter hvis nogen

mangler????

Hvordan spiller det udover at det kan flytte luft? Er der i det hele taget noget perspektiv? Hvad

med den lidt hidsige top fra diskanterne. Holder det?

Husker selv en fest hvor vi brugte 4 stk A-25 drevet af 2 stk NAD 2200 Brokoblet. Det flyttede

luft!!

Fin tråd iøvrigt.



Hej Jesper,

Det ser nemlig heftigt ud. Og er det også.

Med dine mange sæt (over årene) kunne du have stacket med 6 par, som Dynamax-instruksen også viser!

Jeg er ikke verdensmester i perspektiv, men synes umiddelbart at perspektivet er ok, især når man tager udgangspunktet i betragtning. Man kan sikkert gøre noget for perspektivet ved at dreje de enkelte højttalere, evt. ved at stacke dem anderledes: måske kunne de alle stå på højkant sådan at diskanterne mødes midt på?

Lyden er i mine øre massiv uden at det er bas det hele. Det er ikke et buldrende setup.

Men efter nogle timers spilletid fornemmer at jeg at de stackede A-25ere er gode til det et enkelt sæt A-25ere er gode til: åben akustisk musik og jazz o.l. Sikkert også til klassisk musik, men der er jeg ikke nået til endnu.

En af basserne rasler lidt (jeg har jo ikke spillet aktivt på alle sæt tidligere), men jeg har vist en enhed, jeg kan skifte den ud med.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Så kom du før mig PQR! 

Sikken en imponerende setup! der er vist lagt op til et brag af en oplevelse!!!

Der kan min simple stabel hvis ikke være med

Men billeder skal der til, så....
Hermed en samling billeder af mine A-25'ere, med SEAS basser og Philips AD-0160 diskanter.
- Tror jeg nok!













Håber dette projekt kan kaste lys over hvor mange forskellige slags der findes, af vore kære lydgivere...

mvh.
Tonni




__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Så kom du før mig PQR! 

Sikken en imponerende setup! der er vist lagt op til et brag af en oplevelse!!!

Der kan min simple stabel hvis ikke være med
...



Jeg synes sagtens dine 'amerikanere' kan være med!

Jeg planlægger for resten at holde Scandyna/Dynaco søndageftermiddagsmøde her hos mig (lige uden for Viborg) søndag den 25. januar ca. kl. 14, så du er velkommen til at være med (som også de første 4-6 andre hifi4all'ere, der melder sig - Copman har meldt sin ankomst!)

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Tonni skrev:
<span style="font-weight: bold;">Så kom du før mig PQR! </span>smileys/smiley36.gif"><br style="font-weight: bold;"><br style="font-weight: bold;"><span style="font-weight:
bold;">Sikken en imponerende setup! der er vist lagt op til et brag af en oplevelse!!!</span><br style="font-weight:
bold;"><br style="font-weight: bold;"><span style="font-weight: bold;">Der kan min simple stabel hvis ikke være
med</span><br style="font-weight: bold;">...<span style="font-
weight: bold;"></span>
Jeg synes sagtens dine 'amerikanere' kan være med!Jeg planlægger for resten at holde
Scandyna/Dynaco søndageftermiddagsmøde her hos mig (lige uden for Viborg) søndag den 25. januar ca. kl. 14, så du er
velkommen til at være med (som også de første 4-6 andre hifi4all'ere, der melder sig - Copman har meldt sin
ankomst!)PQR


Jeg vil gerne melde min ankomst, hvis der er plads

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:


Jeg vil gerne melde min ankomst, hvis der er plads


Hej LouBP,

Så ses vi igen!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Tonni skrev:
Så kom du før mig PQR! 

Sikken en imponerende setup! der er vist lagt op til et brag af en oplevelse!!!

Der kan min simple stabel hvis ikke være med
...



Jeg synes sagtens dine 'amerikanere' kan være med!

Jeg planlægger for resten at holde Scandyna/Dynaco søndageftermiddagsmøde her hos mig (lige uden for Viborg) søndag den 25. januar ca. kl. 14, så du er velkommen til at være med (som også de første 4-6 andre hifi4all'ere, der melder sig - Copman har meldt sin ankomst!)

PQR


Mange tak for indbydelsen! - Desværre har min kone et job hvor man ikke ved hvordan dagen former sig før middag... - Men ellers ville jeg meget gerne deltage!!!

Men ud over det, har jeg undret mig over hvorfor du kalder mine for amerikanerne

De er helt sikkert handlet gennem en butik her i Randers... - Men ok der kan jo også sagtens tale om at der har været produceret ens til hjemme- som export-markederne!

En ting der undrer mig mere er at der sidder Phillips diskanter i dem når alle andre jeg har set afbildedet er med Dynaudio/Seas...

Kan det tænkes at der er tale om at de er produceret i en overgangsperiode mellem A25 og A25XL?
Eller har fabrikken bare været "løbet tør" for de normale 1½"ere? Hmm....
- Håber der kommer flere indlæg... - Og billeder af vore skønheder...

Med venlig hilsen
Tonni (Randers)



__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det gør vi nemlig PQR!

Her er et billede af mine Scandyna - Desværre har en eller anden blasfemiker malet dem hvide. Jeg formoder det er de
"rigtige" enheder der sidder i disse?




__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:


Her er et billede af mine Scandyna - Desværre har en eller anden blasfemiker malet dem hvide. Jeg formoder det er de
"rigtige" enheder der sidder i disse?




Hej LouBP!

Selv om de er hvide er det stadig et par dejlige A25'ere!
Diskanten er den jeg har set på alle, ud over mine. Men bassen er derimod meget lig dem der er jeg har... - SEAS?

Se på kanten af bassen. Den ligner en ombukket metalplade med en plastikkant inden i. - Jeg kunne tage fejl, men? Og en anden ting. - Når du ser på gennemføringen af tråden til svingspolen, så ligner den også en SEAS, grundet trådenes lille indbyrdes afstand Hvor Dynaudioerne, så vidt jeg ved, er forskudt 180 gr. i forhold til hinanden... ?

Men... Når de spiller så godt med SEAS, hvordan så med "de goe"? - Er der nogle der har mulighed for en direkte sammenligning? Beskrivelse?

Med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hmm Havde overset de bump dine basser har Lou!!!

Tror det kan være de gode af dem!!!

Lycky B....!!!


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:
Hmm Havde overset de bump dine basser har Lou!!! Tror det kan være de gode af dem!!!Lycky B....!!!


Jeg så bare det var A25'ere, da jeg stod i genbrug, og jeg havde jo forelsked mig lidt i dem hos PQR. Der står i hvert fald
Seas på kantophænget af bassen.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Tonni skrev:


Mange tak for indbydelsen! - Desværre har min kone et job hvor man ikke ved hvordan dagen former sig før middag... - Men ellers ville jeg meget gerne deltage!!!

Men ud over det, har jeg undret mig over hvorfor du kalder mine for amerikanerne

De er helt sikkert handlet gennem en butik her i Randers... - Men ok der kan jo også sagtens tale om at der har været produceret ens til hjemme- som export-markederne!



Hej Tonni,


Jeg holder en plads til dig. Så ringer du bare lige over middag på dagen og si'r om du kommer!

Jeg kalder dem 'amerikanere' fordi de indlysende (lyst stof og 8 ohm) er lavet til det amerikanske marked. Hvordan de så er 'blevet' i Danmark er ikke til at sige.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1003
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Citér:


Jeg holder en plads til dig. Så ringer du bare lige over middag på dagen og si'r om du kommer!

Jeg kalder dem 'amerikanere' fordi de indlysende (lyst stof og 8 ohm) er lavet til det amerikanske marked. Hvordan de så er 'blevet' i Danmark er ikke til at sige.

PQR


Mange tak for det!!! - Både invitationen og forklaringen!!!

Har i øvrigt været en slem dreng, og brudt den enes uskyld!
- Her er hvad der kom ud af det...

Delefilteret



Bassen



Så der er ikke nogen tvivl om det ikke er Dynaudio'er der sidder i mine...
- Men den bipolare lyt er en 8 uF Jensen.

Med venlig hilsen
Tonni


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej Tonni

Din rod! Du har jo ødelagt din fine højttaler!

Nå, spøg til side. Spændende at se, hvad der var inden i.

Jeg fandt lige dette citat (er ved at finde rundt i A-25-historien):

Bjørn Børja (Senior Audio Designer hos Seas) about ScanDyna:

"ScanDyna used SEAS drivers, but possibly also other brands. I believe they used a 1" Philips dome tweeter for a while."

Så er din diskanthøjttaler på plads.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Og nu jeg er ved det.

Her er, hvad den gode Rolf Zetterberg (som vist også kigger forbi hifi4all.dk af og til) skrev på www.audioasylum.com i 2006:

"Today I found another pair of A-25s that I haven't seen before.They were labelled Scan-Dyna A25 and everything-even the back-looked exactly as the original,except for the greyish fabric.The surprise came when I removed the front and found what absolutely must be a Philips tweeter!And when examining the woofer more closely,it didn't look like a SEAS.This made me very curious,so I removed the woofer at once and found a 10 inch Peerless(99% sure since it had the typical horse-shoe magnet and no number,painted black)The tweeter was a Philips AD0160/T8.Crossover looked original.Both loudspeakerboxes were absolutely original.No replacement has ever been made,I'm sure.The vent in it's normal place too.
The loudspeaker had a label saying:Scan-Dyna A-25 Made in Denmark"

Der har du din hesteskomagnet, Tonni! Det er måske en Peerless (men det bliver det vist ikke ringere af).

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes