Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 01:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Lyksalig vintageglæde er ... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

... ja, hvad er lyksalig vintageglæde?

Denne tråd er tråden, hvor man kan slippe sin lallende begejstring for vintage hifi-grej løs. Dette er en tråd om glæde. Om glæde ved vintage grej. Et fænomen, som ingen ejer af vintage grej, nok kan sige sig fri for at kende til.

Her kan man skrive om de fantastiske vintage-fund, man lige har gjort, og som man hverken vil off-topice vintage spotting tråden med eller synes kan bære en hel ny vintage tråd i sig selv.

Man kan her også skrive om et helt fantastisk vintage-match, som man lige har fået stykket sammen ved at flytte rundt på sine bunker af vintage-grej eller ved at arve en gammel forstærker fra fjern onkel.

Det også bare være den glæde, man føler ved at høre et bestemt stykke (vintage) musik på sit vintage-anlæg.

Eller den den spontane glæde og tilfredsstillelse det kan være at at komme hjem fra to ugers ferie i Sydtyrol og høre skøn musik på sit vintage-setup. Eller at have været til en klubaften i den lokale audiofile klub og hørt velproduceret musik på et avanceret anlæg til ca. 350.000 kr. og så komme hjem og sætte en gammel, lidt slidt mainstream vinylplade på anlægget og bare falde bag over af lykke.

Kort sagt: er her plads til alle lyksalig vintage hifi-oplevelser, som man ikke kan komme af med på- andre måder. Ens kone og børn synes jo ikke at kunne rumme mere, ens venner bliver fjerne i blikket, når det grimme v******-ord kommer op og det eneste sted man ikke føler sig en lille bitte smule ensom, er i vintage-afsnittet af hifi4all.dk.

Eneste regel er, at selve indlægget, i forlængelse af trådens titel starter sådan:

Vintage lyksalighed er …

Jeg starter selv.

Vintage lyksalighed er …

… at sætte Beatles' Abbey Road (vinylversion, 1968) på den nyindkøbte Braun PS500 grammofon (1968-1975) og høre min nye Denon DL103 (design 1962) trække nye fantastiske lag – f.eks. en overvældende veldefineret bund og et overraskende godt perspektiv - ud af en grammofonplade som jeg har ejet og lyttet til i 30 år. WOW, vintage WOW!

PQR



__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

En Vintage lyksalighed er også at man kan tage et apparat frem og når det har stået tændt i en times tid -(hvis det er på rør, så kortere tid!!), så kommer den dér duft (pre-Rohs) af varme komponenter og lidt varmt støv frem - nøjagtig som duften af tændt udstyr i de gamle Hifi-forretninger i gamle dage. mmmmmmmmmmmm!!

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Vintage glæde er at høre en Cornelis Vreeswijk LP på en 2 x 2 watt rørforstærker for fuld udblæsning på et par åben baffle
fuldtone HT

At have købt Quad ELS for sin første SU i 1985 - og stadig have kælderen fuld af de gamle "varmeapparater"

Denon DL 103

At finde en fed Decca operaoptagelse fra før man blev født - og opdage, hvor meget hul igennem der kan være på de plader

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Vintage lyksalighed er …

-At skrue en gammel højtalerenhed ud af et ukendt mærke for at undersøge herlighederne og hvis det er JBL - at dufte til de armerikanske kabinetters blandning af finer, lim og træ.

-At spotte - med sit krejlerøje - en fed vintageting forklædt i et eller andet grimt møbel - få det for en slik - og hjem og nyde.

-At opleve - at nu troede man ikke der kunne pines mere vellyd ud af det apparat - men det kunne der !! - tænker her på rørgrej.

-At drømme - at man finder et helt lager af gamle og ubrugte Telefunken rør på et loft.

-At opleve et simpelt set-up der tryller vellyd ud så englene synger

Venligs



__________________
Jesper
Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

nogle vintageglædelige øjeblikke fra mig:

- At sætte "Shine on you Crazy Diamond" på Pioneer pladespilleren, skrue op så alt andet forsvinder og bare ligge på ryggen og nyde et nummer der får en til at forsvinde i tid og rum.

- At have et apparat skilt ad i småstumper, pudset alt op, og efter uger, få det hele samlet til et monster af et apparat igen, hvorefter det hele bare spiller som det skal, og lidt bedre end alt andet...

- at hører en med-nørd fortælle om et mærke, en årgang, et produkt og lytte udstyr sammen, udforske forskellige enheder og udveklse viden imellem mærker og imellem perioder. og få fortalt gode anekdoter om "dengang jeg arbejdede i...." og så hører om alt det udstyr man idag kun drømmer om...




__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Lyskæret fra en Pioneer SX-receiver - stille klassisk natradio eller Mingus plays Piano - på kassettebånd optaget af en god ven - afspillet på Pioneer CT F9191 - Miles "Birth of the Cool" reddet fra affaldsknuseren med et anskrig der kunne høres i hele Humlebæk - afspillet en gammel lenco fisket op af buret - alle de gode og rare mennesker der skriver i dette forum som har vigtige ting i livet end at skælde ud - hetze og være pedantiske - glæden når man får besøg og man ser hvordan folks umiddelbare skepsis overfor det gamle grej man har stående vendes til forbavselses, anerkendelse og ender med at de bare sætter sig og lytter og nyder. Den ret store aldersforskel der er på vintageinteresseredes alder - håber at Santa og Lou kan få nogle flere fra MP3 generationen med på glæden - følger gerne op på flere lyksagligheder men nu er det godnat herfra - rigtig god tråd PQR


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Kære vintage-venner,

I min totale ædruelighed i aftes var jeg faktisk i tvivl om denne tråd ville virke efter hensigten.

Men min tvivl er gjort til skamme af jeres flotte indlæg, der både indholder duft, lys, lyd, stoflighed, menneskelig kontakt - det er æstetik og nærvær på højeste plan det her! 

Jeg er dog kommet til at tænke på, at den opstillede 'regel' måske er lidt stiv i det og derfor måske vil holde nogle tilbage. Det skal den ikke.

Måske skal der også være plads til at man bare skriver "jeg har lige fundet en gammel Pioneer receiver, hold da helt kæst, hvor er den fed. Hvor er jeg glad etc."?

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Vintage glæde er at høre en Cornelis Vreeswijk LP på en 2 x 2 watt rørforstærker for fuld udblæsning på et par åben baffle
fuldtone HT ...


Tak for det. Så skulle du bare høre Cornelis gennem de Guddommenlige trukket af mine Siemens-Klangfilm filmfremvisermonoblokke (hjulpet i bunden en lille bitte smule af en subwoofer) - føj, føj!

Det smager vist snart af et vintage træf igen!

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

klassisk morgen radio - luxman t50 a - luxman 58 a - quad 510 x 2 - duelund horn med tannoy dcs - stempelkaffe - gør klar til dagens første møde kl 10 - omgivet af bøger og lper - selv med en moderne laptop i skødet, alt for meget arbejde og en kone og børn der drager til italien i efterårsferien - kan man stadig finde trøst i lidt vintageglæder

endnu en vintagelyksagelighed er når man finder en vintageamp hvor lytter er ok og alle kontakter og potmetre er knasfrie ...


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
klassisk morgen radio - luxman t50 a - luxman 58 a - quad 510 x 2 - duelund horn med tannoy dcs - stempelkaffe - gør klar til dagens første møde kl 10 - omgivet af bøger og lper - selv med en moderne laptop i skødet, alt for meget arbejde og en kone og børn der drager til italien i efterårsferien - kan man stadig finde trøst i lidt vintageglæder

endnu en vintagelyksagelighed er når man finder en vintageamp hvor lytter er ok og alle kontakter og potmetre er knasfrie ...

Hej

Er det ikke snart tiden at du for din hjemmeside op og køre   http://vintageaudio.dk

Eller er det bare mig der ikke kan få adgang.

Jeg savner min gamle Quad 33/303 med fm3 og senere Quad 34/306 med fm4.

Til gengæld vil jeg aldrig savne en 2 cv , men det er noget andet

 



__________________
Møller
Til top Vis quadmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af quadmand
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

At høre en højttaler der er dobbelt så gammel som mig selv, og erkende den spiller betydeligt federe end meget nyt grej.

Føle hvordan et produkt har været af højeste kvalitet en gang, og se den sans for detaljer der kan findes i gamle produkter.

Nu skal det nok siges, at produkter fra 70erne også er gamle for mig..

Og mest af alt: Den dynamik man kan finde på ældre plader fra før musikken skulle optimeres til iPod!



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 765
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Vintage lyksalighed er at gå ud af genbrugsbutikken, slæbende på et par gamle Pioneer AS-E700 højttalere, vel vidende at kronerne jeg kastede efter højttalerne går til et godt formål.

Vinke pænt farvel til den gamle dame der pænt forklarer at "hvis ikke de virker må du endelig komme tilbage med dem", men som også syntes at jeg fik ret mange kilo for pengene.

Komme hjem til fruen, som mildt sagt ikke synes de er for pæne i stuen, men som alligevel udsætter aftensmaden fordi der skal lyttes.......... Kæft hvor er de fede, de gamle vintage kasser.

 

Vintage lyksalighed er også at mødes med ligesindede t**ser, som aldrig kunne finde på at dømme andre med anden musik eller teknik smag.

Vintage lyksalighed er at glæde sig mindst lige så meget over andres gode fund, som over sine egne.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Vintage lyksagelighed er faktisk at have råd til High-End  - anno 75 bevares - men high-end ikke desto mindre 
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige nettop haft sådan en oplevelse med MP3.... FYFAEN fra Pcen men så kom det ud til min NAD 3020I og blev blæst ud via mine 36år gamle Warfedale Denton2XP .
jeg er helt ekset med den lyd og det drive de kan levere.
Deres evne til at beholde kontrollen ved selv meget kraftig lydstyrke er utrolig og er mig en gåde. det er trods alt trykkammer.
musikken var AC/DC før 80 Rush/zeppelin/Bowie/petty. og det swingede eventyrligt og der blev spillet meget højt



__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Vintage glæde er at forære sin kammerat en PM250, der banker hans Denon

Vintage glæde er at høre Stan Getz på en Bofa/Richard Allan Kombination.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Vintage glæde er at vide ens anlæg spiller ligeså fedt som det ser ud, at det har kostet mindre end en månedesløn og man dermed har råd til meget mere musik...

__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Lyksaglig vintageglæde er den tyst roterende pladetallerken, vintageglæde er det bløde plop idet nålen rammer rillen. Det er de 1½ sekund der går til lyden af koncertpublikum fylder stuen,
det er dén der fornemmelse i nakkehårende ved introduktionen fra scenen: "The songs of Burning Spear", det er hele kroppen der går i resonans med musikken under de første takter heavy jamaicansk roots reggae...
Vintageglæde, det er at finde en god brugt pladespiller til et par omvendte gutter bagefter

Vintageglæde? Det er at den her tråd ér!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Vintageglæde betyder for mig at jeg kan få lov til at eje noget der er lavet med passion og kærlighed. Når jeg kigger på min Tandberg TR2080 bliver jeg nærmest helt saligt anlagt. Det er fantastisk på en lidt underlig måde, at få lov til at eje noget som var økonomisk uopnåeligt for en på min alder for 30 år siden. Glæde når jeg gang på gang erfarer at den fejer nymodens grej af banen med sine helt egne kvaliteter. Glæde når jeg hører en forhandlers setup i diverse butikker, og erfarer at jeg er positivt stemt over for mit eget anlæg.

Bevares der laves da tonsvis at nymodens grej der spiller fremragende, men det mangler ofte bare sjæl og charme

Emotionelt fantastisk læsning på den måde ligesindede deler ud deres vintageglæder

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

vintage lyksagelighed er at give sig selv fri i to timer til at få en kontainerfunden lenco L/78 til at makke ret - at først blive af med noget af den af brummen der kunne høres fra motoren - dernest at lodde ny kabler på, montorer en DL110 - være lidt vintagefrustreret og der stadig er brum - fjerne kabinettet - lade den stå i nøgen stand på nogle metal bolte - rode mere - og så knald tjubang- så midt idet hele får man sku 230 volt igen systemet - det menneskelige altså - hurra for hfi relæ (skulle måske hedde hifi relæ - nuvel - det summer stadig lidt i kroppen - det er jo altid en lidt speciel fornemmelse når det er med to hænder på man bliver strømzappet - undskyld den lange anekdote - men vintagelyksagelighed er altså ikke kun at overleve sådan et lille stød - men i særdeleshed at den holdt helt op med at brumme - og ikke nok med det står den nu og spiller Keith Jarretts Köln Koncert så englene synger uden hørbart wow og Flütter - men helt klaverfast som en god pladespiller skal være alt mens min puls er begyndt at nærme sig normalen .... 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 890
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Dejlig læsning  Gir jer lige alle et klap.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes