Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 17:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Coral, Fostex og andre fra Audioscan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Har lige anskaffet et sæt fine gamle Coral monitors. Der er en helt speciel japansk kvalitetsfornemmelse over enhederne og jeg er sikker på at de nok skal blive fine at lytte til

Er der nogen der evt. ved noget om kabinetforhold til sådan en 12"?



Hvor stort et kabinet er optimalt? I Audioscan-tråden er der et katalog med en konstruktion hvor en 12" Coral bas kører i et 50 litter kabinet. Er der nogen der ved noget?

Og... er der andre der har lyst til at vise lidt japansk højttalergrej frem?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 28 December 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

bobtilyoudrop - er de ikke bygget i det kabinet som blev designet til dem i sin tid
hvis du giver mig modelnummeret på bassen skal jeg se om der står en anbefaling til den i mine gamle coraljournaler - de plejede at være flinke til at opgive volumen og basrefleksportdimensioner m.m.

fedt du købte dem - jeg var tæt på at springe på et eller andet kørbart bare for at hente dem på fyn - tillykke med dem


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 29 December 2009 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Tak r-l-b

Jeg er virkeligt også fornøjet. Jeg er kun ejer nummer to, så de er bare i top fin stand. Især er horndiskanten noget af det flotteste, den kommer nok til at ligge ovenpå, bare så jeg kan nyde det flotte alu-arbejde. Jeg tjekker lige om der står noget på basserne, kabinettet skulle efter sælgers udsag være stort nok til 15". Og så er det overdæmpet, så noget skal gøres. Og på forhånd tak for hjælpen.

Der var også nogle spændende systemer fra Fostex så vidt jeg husker, store basser, læbehorn osv? Gad vide om der stadig findes nogen af dem derude?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 29 December 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Her er et ringe billede bag om facaden:



12L-60C 8Ohm 80W

Kan du måske finde ud af noget r-l-b?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 29 December 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
12L-60C 8Ohm 80W

Kan du måske finde ud af noget r-l-b?

Utroligt !  Google er tavs som graven .....



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 29 December 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jep, tror du bibliotekaren ikke ka' sin Google 

Der er utroligt lidt om Coral højttalere derude, fatter det ganske simpelt ikke. Men de er måske solgt under andre navne end Coral...?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 29 December 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det kan bibliotekaren velsagtens :)   Det er godtnok bare sjældent at se google kaste håndklædet på den måde -  der er jo nada om den basenhed - nada

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 29 December 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jazzwoman kritiserer jævnligt og med rette sin mand for aldrig at smide væk - men hvem kan ellers på 24 sekunder
fremtrylle en 20-siders farvebrochure fra Coral Audio Corporation i hvilken 12L-60C anbefales et 84 l reflekskabinet afstemt
til 38Hz?

Om enheden erfarer vi flg.:
8ohm
følsomhed 93dB/W
effektiv radius 12.75cm
bev. masse 57.6g
Qt=0.3
fs=28Hz

Dvs. at Vas, som ikke er opgivet, kan beregnes, da compliance kan beregnes fra Fs og masse.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 30 December 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

har sådan et dejligt sæt basser NOS, mint and boxed som bare vener på at bliver brugt til at godt projekt - kan se at Jazzman kom mig i forkøbet med data

Kunne du Jazzman kaste lys på den beregning du nævner - det ville være skønt at kunne til en anden gang


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 30 December 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

jeg bukker mig ærbødigt i støvet.... tak
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
anse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 30 December 2009 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Jazzwoman kritiserer jævnligt og med rette sin mand for aldrig at smide væk - men hvem kan ellers på 24 sekunder
fremtrylle en 20-siders farvebrochure fra Coral Audio Corporation i hvilken 12L-60C anbefales et 84 l reflekskabinet afstemt
til 38Hz?

Om enheden erfarer vi flg.:
8ohm
følsomhed 93dB/W
effektiv radius 12.75cm
bev. masse 57.6g
Qt=0.3
fs=28Hz

Dvs. at Vas, som ikke er opgivet, kan beregnes, da compliance kan beregnes fra Fs og masse.

Godtnok en lækker sag, enhederne ser spændende ud og er vild med det rå look.

Siderne overlapper godtnok en del, hvilket burde give nogle diffraktioner, men kan det høres?.

 

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 December 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

anse skrev:
Godtnok en lækker sag, enhederne ser spændende ud og er vild med det rå look.

Siderne overlapper godtnok en del, hvilket burde give nogle diffraktioner, men kan det høres?.

vh.

Anders

De er fra "før man gik op i den slags ting"

Jo - man kunne nok opnå lidt ved at forsænke enhederne, male portene "pænt sorte" og alskens andre ting, men så ryger "retro" looket, og man ender med noget kedeligt udseende mainstream noget. 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
har sådan et dejligt sæt basser NOS, mint and boxed som bare vener på at bliver brugt til at godt projekt -
kan se at Jazzman kom mig i forkøbet med data. Kunne du Jazzman kaste lys på den beregning du nævner - det ville være
skønt at kunne til en anden gang


Har du den samme lille farvebrochure, Ruben?

Vas = Ro x c^2 x Sd^2   
        (2 x Pi x Fs)^2 x Mt

Ro = luftens densitet = 1.19 kg/m3; c = lydens hastighed = 345 m/s
Sd = membranareal; Fs = friluftsresonans; Mt = bevægelig masse

Alting skal regnes i SI-enheder, ellers fokker det op! Dvs. volumen i m3, vægt i kg og tid i sekunder!

Det hedder ækvivalentvolumen fordi det er et volumen, hvis compliance (med det givne membranareal) er lig med
enhedens compliance.
Formler haves.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Jo - man kunne nok opnå lidt ved at forsænke enhederne, male portene "pænt sorte" og alskens andre ting,
men så ryger "retro" looket, og man ender med noget kedeligt udseende mainstream noget.


Jeg solgte en gang alle mine gamle Audioscan kataloger men husker tydeligt en selvbyg konstruktion med
præcis disse tre enheder i et mere søjleformet kabinet med enhederne midtstillet, over hverandre, og uden diffraktionsramme.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Det kan bibliotekaren velsagtens :)   Det er godtnok bare sjældent at se google kaste håndklædet på den måde -  der er jo nada om den basenhed - nada


Ja, det er den mest rungende kulsorte tavshed jeg har oplevet fra Googles side - bit scarry I'd say...
Det ser i det hele taget ud til, at Corals produkter fra dengang, i den grad er blevet forbigået i vidensamfundets generelle rovolutioneren, faldet i en slags oublie, et glemmehul... synd!

Men forum sejrer! Kan vi mon gøre noget for at bringe Coral tilbage i samtidens og nuets illumination?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

kan kun huske den "tavshed" fra en søgning på "hvordan afmelder man sig hos SKAT"   :)

men ja -  det er besynderligt.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Enig med Jan, Coral har aldrig eksisteret, vi er indpodet en drøm med enkelte fællestræk.

Når de er så glemte, tror jeg bl.a. det hænger sammen med at deres produkter langt henad vejen var JBL kloner.
Og gammelt JBL rykker i dag mere end gammelt Coral.

Jeg byggede i 1978 sættet 10SA-7, 10" bas, 1.5" dome og .75" dome, bassen god, mellemtonen ringe. Viser bare at en 20-årig
hører med r*ven.
Jeg byggede Voight horn med Coral flat 6 - de lød godt.
Prøvede Coral Beta 6 i stedet - UNDGÅ!! Det værste, jeg nogensinde har hørt - med en komfortabel margen.

I dag ville jeg godt prøve deres store JBL klon med 15" bas, læbehorn og diskanthorn, X-15 hed den i færdigudgave, men
Audioscan havde den osse som byggesæt.

En dag jeg keder mig scanner jeg Coral brochuren ind!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ret meget Coral litteratur på en af mine hardiske - jeg skal lige finde det frem - så kan jeg smide en pdf op som i kan downloade

Coral Beta 8 og 10 er ret hypede - Beta 8 har jeg set gå til over 3000 kr. for et sæt - jeg har haft dem, har solgt dem i gen - jeg synes diskanten lød af glasskår - Coral flat 5, 8 og 10 har jeg haft rigtig gode resultater med - billig enhed der bare lyder dejligt

Duelund fræsede metal "flangen" af som er forhøjet rundt om kanten på Beta enheden og så trådophængte han den - men jeg mener ikke han fjernede metalspydet i midten - jeg så på et tidspunkt nogle billeder hos nu afdøde bjørn af hvordan han og duelund gjorde

Coral basser, fuldtoner og diskanthorn var vist generelt gode i sær til prisen - har haft deres MC 88DX pickup - den havde trods mange år på bagen en dejlig lyd

Hvis de HT  bobtilyjoudrop har købt var mine ville jeg købe nogle store stykker lammeuldsfilt og klæbe lag på lag indtil det nåede ud til kanterne på kabinetterne - det burde tage det meste af refelksekser eller hvad det nu hedder

og så ville jeg måske hænge dem op på væggen så bassen ikke gav problemer så tæt på gulvet

tak for formlen jazzmann og forklaringen - jeg må se at få støvet min hjerne af - har ikke rigtig beskæftiget mig med matematik siden gymnasiet og det var i 82



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 30 December 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
....
Prøvede Coral Beta 6 i stedet - UNDGÅ!! Det værste, jeg nogensinde har hørt - med en komfortabel margen.

....


Ja den kombination har jeg også prøvet, Frygtelig, skære næsten i ørene.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 30 December 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

@ Jazzman: Det er da rigtigt at det var den "billige" vej til noget stort monitor a la JBL. Men lad os nu se om ikke de kan tunes op til bal, dem her...

Hvor hurtigt kommer du til at kede dig? Snart? Jeg er naturligvis meget interesseret!!

@r-l-b: Det ville også være en smuk gestus med sådan en PDF!

Ht'erne skal ikke være som de er nu, kabinetterne er for store til enheden - og de er alt(!) for vildtsomt dæmpede, jeg gemmer dem dog hvis der skulle komme en 15" forbi en dag Så jeg vil nok bygge dem om til en lidt slankere model. Og så vil jeg gerne undgå at de står og puster med glasuld når de får havre
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes