Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 02:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Beocenter kaput (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Mit elskede Bang & Olufsen Beocenter 7007 er stået af. Anlægget har indtil for bare et par dage siden fungeret upåklageligt
men stod pludselig over natten af.

Problemet er, at jeg ikke kan trykke på nogen af de knapper der findes på panelet omkring displayet

               
Billede af anlæget

Når jeg tænder anlægget kører det på fuld volumen og pladespilleren starter selv med at køre. Den virker fint, men altså kun
på fuld volumen - da jeg ikke kan skrue op / ned. Ej heller kan jeg skifte over på radio / tp2 eller andre kanaler. Knapperne
der er placeret til venstre for pladespilleren virker dog fint - men disse har heller ikke en digital funktion der kan ses på
displayet.
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart tror jeg, at det drejer sig om alt den del af elektronikken der måtte køre "digitalt". Alle de analoge funktioner og
knapper synes at fungere som de altid har gjort.

billede af display

Det er svært at se på biledet, men den viser beskederne "Metal tape", "Programmed" og "Mute". Ligeledes viser den et P på
den plads hvor den plejer at skrive status for valgt radiokanal, aux indgang eller pladespiller. Ti højre viser den et 0 for
volumen(dette til trods for den kører på 60).

Er der nogen der har ideer til hvad det kan være der er galt og om det kan laves?
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke det helt store men spørgsmålet er hvad du vil gøre.

Det er tid til at få det set ordentligt efter det er jo et midt eller tidlig '80r B&O anlæg.

Som altid kan jeg anbefale Martin/Dillen på Beoworld. Han er bosat i Bagsværd og kan servicere den som den kræver. Det gør B&O butikker ikke trods deres pris.

Hvis du ønsker det så kan jeg give dig hans personlig kontakt info pr. pm.  

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Hej Anderz

Tak for dit svar. Jeg har overvejet meget om det kan svare sig at reparere det. Der er jævnligt tilsvarende anlæg til salg på
dba for under 1000 kr, så man skal ikke meget på værksted før de penge er brugt. Det store spørgsmål er vel så bare hvor
lang tid der går før et "nyt" indkøbt anlæg går i stykker.

Jeg vil dog overveje at tage kontakt til ham og høre om det er noget han kan lave og hvad det potentielt vil koste.

Du må gerne sende hans kontaktoplysninger på en PM.
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Anderz

I øvrigt, du kender ikke et jysk alternativ til Martin / Dillen ? Der er langt fra Aalborg til Bagsværd
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Privat besked er sendt

 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Du har vist selv opdaget det lidt defekte eksemplar i Esbjerg. Men har du også set dette: http://www.dba.dk/stereoanlaeg-beocenter-7007/id-89356051/  Måske kan den lidt høje pris forhandles. Du skal stadig ofre fragt fra Sjælland, men dog kun én gang.

Hvis du i stedet valgte at splitte det op og have grammofonen særskilt, ville det give flere muligheder, givetvis også prismæssigt. En grammofon behøver ikke nødvendigvis at blive opgraderet, mens det kan være fornuftigt for det øvrige. Og B&O har jo da lavet noget siden 80'erne...

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 Marts 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej Aristona. Tak for dit svar.

Ja jeg har kigget grundigt på brugtmarkedet. Har også kigget på det beocenter 7700 der er til salg til 1500 kr, også på
sjælland.

Jeg er ret glad for kombinationen af pladespiller og forstærker i en - og så også designet på Beocenter 7xxx modellene

Jeg prøver i første omgang nu at få et svigerfamilie medlem til at kigge på anlægget.
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 19 April 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Nå så er der nyt i sagen. Jeg har haft anlægget til service hos en onkel, der er gammel radiomekaniker. Efter megen måling og
at have det helt skilt ad, er han nået frem til at det var den digitale styring der var brændt sammen.

Jeg har så købt mig et Beocenter 7700, hvor jeg skal have flyttet min gamle pickup over i. Med 7700eren medfulgte en mmc2
pickup hvor selvle bråden er knækket af. Jeg overvejer nu at få den retippet, så er spørgsmålet bare hvilken diamant man skal
vælge?

http://www.schallplattennadeln.de/B-O-MMC-Reparatur-Repair/R EPARATUR-MMC-1-5/       & nbsp;    
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 19 April 2013 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jo, kombinationen af pladespiller/forstærker kan godt føles praktisk i nogle sammenhænge, især da hvis man sidder med en gammeldags transportabel, men der er vel nogle årsager til, at det i sin tid blev mest almindeligt at adskille dem, men det er en diskussion for sig. Men tillykke med dit "nye" beocenter 7700. Det er jo altid sådan med de gamle klenodier, at hvis man har tid til at vente, så dukker de op en dag. Formodentlig er det vel så overflødigt at gøre dig opmærksom på, at du lige nu på DBA kan finde 4 eksemplarer af beocenter 7007, det ene endda til kun 500 kr.

Det er lidt vanskeligere at finde mmc2, så hvis du ikke vil nøjes med "mindre", kan retipning være en god ide. Om dette og om valg af diamant er det muligvis bedst at spørge her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24970&P N=1&TPN=59. Og opgaven med at retippe og råde om valget kan også betros et engelsk firma, som "pedipsen" kraftigt anbefaler: http://pedipsen.dk/Audio/vinyllinks.htm

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 20 April 2013 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kan da lige fortælle, at Expert Stylus co, som nævnes i Aristonas anlæg er en lidt blandet oplevelse.

Jeg havde sidste år en Denon DL-S1 ovre hos dem. Den havde "kun" en beskadiget nål (Nålearmen var ok). Det tog lige omkring et halvt år at få den lavet, idet de gang på gang havde forsinkelser, og det var LANGT fra hvad de havde lovet.

Den gode side af historien er, at da min pu langt om længe var færdig, så var det til en særdeles rimelig pris (Faktisk lidt billigere end de havde ventet), og det arbejde de havde udført er efter min mening simpelthen i verdensklasse. Jeg synes faktisk at pickuppen er bedre med Experts nål, end den var med den oprindelige. I betragtning af at det er Denons absolutte topmodel nogensinde, så må det jo siges at være ret godt gået.

Jeg kan ikke sige noget generelt om Axel i Tyskland, som du selv nævner. Men jeg har afprøvet en Tsurugi som han har lavet. Den var en kæmpe skuffelse, og nålearmen var ikke centreret ordentligt. Sammenlignet med en Lyra Clavis (Tsurugiens efterfølger) var den langt ringere. Hvor meget af det som skyldes at Clavis er en forbedret Tsurugi, og hvor meget af det som er Axel´s skyld kan jeg jo dog ikke sige.

Men hvis du ikke har travlt, så vil jeg helt klart sige at Expert Stulus laver RIGTIG godt arbejde, til meget rimelige priser, men som tidligere nævnt med uhyrlige ventetider.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 26 April 2013 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

#Aristona

Tak for links. Denne engelske side havde jeg ikke hørt om før - det må jeg undersøge nærmere. Mit Beocenter 7700 gav jeg
300 kr for, så det var jo også et udemærket tilbud.

#Highmass

Tak for tips. Jeg har godt nok hørt mange der var begejstrede for Axel (schallplattennadeln) i forhold til MMC pickupper. Jeg
tror dog jeg indhente et tilbud fra Stylus Expert - så kan jeg da overveje det.

Ind til videre kører jeg med min MMC 5 pickup, og det lyder efter mine ører ganske udemærket. Det er jo tilsyneladende en
halvstor investering at få en ny pickup
Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 27 April 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 
BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 202
Sendt: 27 April 2013 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

aristona skrev:

Det er jo nærmest uforskammet, at så meget skønhed, funktionalitet og vellyd kan fås for 300
kr. og tilmed pryde hjemmet i 2013. Det ses her: TID=24970&TPN=59"> http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24970&T PN=59


Man kan være heldig at finde tilbud på MMC2: /151031586271?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item2 32a2f1ddf#ht_82wt_917">
http://www.ebay.com/itm/BANG-OLUFSEN-MMC2-CARTRIDGE-/1510315 86271?
pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item232a2 f1ddf#ht_82wt_917


Måske kan dette også interessere: Stylus-Very-nice-condition-low-hrs-/161012498093?
pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item257d17bead#ht_147wt_917"> http://www.ebay.com/itm/Bang-Olufsen-B-O-
MMC2-Cartridge-and- Stylus-Very-nice-condition-low-hrs-/161012498093?pt=Vintage_
Electronics_R2&hash=item257d17bead#ht_147wt_917
   og  Cartridge-Genuine-MMC-20S-/161010470709?
pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&hash=item257cf8cf35#ht_5 17wt_917"> http://www.ebay.com/itm/Bang-
Olufsen-Cartridge-Genuine-MMC-2 0S-/161010470709?pt=US_Record_Player_Turntable_Parts&has
h=item257cf8cf35#ht_517wt_917



Det skal dog siges at de nyere MMCx pickuppers ophæng bliver møre med alderen, så selv en ny pickup kan lyde
forvrænget. Nålen bliver stiv i det og mister meget bas. Jeg har fået retipped mange pickupper hos Axel, og jeg er
tilfreds med dem alle. Lytter lige nu til en MMC2 med originale specifikationer; €159.- og den klarer det lige så godt
som mange dyrere pickupper.

Jeg har en Beocenter 7007 liggende hvor styringen er intakt - den er ikke så pæn og låget til pladespilleren er faldet af.
Ved sgu ikke helt hvad jeg vil gøre med den endnu.

__________________
B&O-samler og båndnørd.
Til top Vis BeoHammer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoHammer
 
kristianoverby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

#Aristona
Jeg holder også lidt løbende øje, hvis der pludselig skulle opstå et godt tilbud.

#Beohammer
Hvis man kigger hos Axel - hvilken konfiguration er så den originale på en mmc2 ?

Jeg havde egentlig tænkt jeg skulle gemme min 7007 til reservedele - den er pænere end mit 7700 i standen, så hvis noget
gik i stykker på 7700eren, kunne jeg flytte mikroprocessoren fra denne over i 7007eren og få den op at køre igen. Jeg er
dog ikke klar over om de to anlæg har samme indmad - måske nogen herindefra kan bekræfte / afkræfte?

Ellers må du godt få min 7007er så det kan få et nyt liv igen.

Til top Vis kristianoverby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianoverby
 
aristona
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 01 Maj 2013 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke i stand til at "oversætte" de tekniske illustrationer, men det kan du måske selv?  I hvert fald har du her det hele til download:

http://elektrotanya.com/bang_olufsen_beocenter_7007_sch.pdf/ download.html

http://elektrotanya.com/bang_olufsen_beocenter_7700.pdf/down load.html

NB Download er kun under billedet.

Mon ikke det er mere realistisk, at I finder ud af, hvem af jer der skal se frem til at have et komplet 7007 anlæg. 

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes